Wieloosiowi siłacze
Rynek naczep niskopodwoziowych jest dość niewielki, ale stabilny. Co roku do klientów w Polsce trafia kilkadziesiąt nowych pojazdów, uzupełnienie stanowi import naczep używanych.
Wiele naczep niskopodwoziowych jest produktami niemal jednostkowymi, odpowiadającymi specyficznym oczekiwaniom konkretnych użytkowników. Przewóz pojazdów, maszyn budowlanych czy rolniczych, jak również towarów o nietypowych gabarytach, np. elementów turbin wymaga wyspecjalizowanego taboru. Przewozy tego rodzaju staja się coraz bardziej znaczącym sektorem transportu drogowego. Większość tzw. niskopodwoziówek jest konfigurowana pod szczegółowe zamówienie, a mianem „typówek” określić można jedynie prostsze pojazdy, przeznaczone np. do transportu najpopularniejszych maszyn budowlanych.
Uniwersalność i… różnorodność
Do wszelkiego rodzaju zastosowań nadają się pojazdy niskopodwoziowe marki Schwarzmüller. W ofercie, obok przyczep z dyszlem i przyczep z osią centralną są naczepy siodłowe w wersji dwu-, do pięcioosiowej z różnego rodzaju osiami skrętnymi. Platformy dostępne są w wersji prostej, załamanej i rozsuwanej. Rampy posiadają układ hydrauliczny umożliwiający ich pionową bądź poziomą regulację.
Inny przykład różnorodności rozwiązań stanowią naczepy Kässbohrer, chwalone za odporność na warunki eksploatacji. Do ciężkich (masa do 130 t) i długich (do 18 m) ładunków dedykowane są naczepy niskopodwoziowe oraz niskopodwoziowe typu low bed. Oferta obejmuje m.in. sterowaną hydraulicznie, dwuosiówkę K.SLL 2. Pozwala wozić ładunki o wysokości ponad 3,7 m dzięki zastosowaniu specjalnej platformy o wysokości zaledwie 300 mm. Wypinana łabędzia szyja skraca proces ładowania towarów wielkogabarytowych i poprawia bezpieczeństwo załadunku (ładowanie i rozładunek z przodu naczepy). Możliwość przedłużenia o 5,5 m oraz zainstalowanie osi skrętnych hydraulicznie pozwala manewrować naczepą w trudnych warunkach. K.SLL 2 posiada, możliwą do zdemontowania, podłogę z twardego drewna. Bezpieczeństwo gwarantować mają gniazda pod kłonice (6 x 2) oraz 34 pierścienie mocujące o wytrzymałości do 13 t. Inną z propozycji jest K.SLA 3, naczepa z możliwością przedłużenia, zaprojektowana z myślą o transporcie ładowarek kołowych, kombajnów oraz wywrotek. Są trzy stopnie poszerzania oraz wiele opcji zastosowania przesuwnych ramp najazdowych. K.SLA 3 posiada dwie pary muld na koła, które wbudowano w ramę zewnętrzną. Ciężkie ładunki każdego rodzaju może transportować 8-osiowa K.SLH 8, o ładowności 130 t. Projekt obejmuje zastosowanie łabędziej szyi o udźwigu 34 t i zawieszenia hydraulicznego. Dzięki możliwości przedłużenia o 18 m, K.SLH 8 jest rozwiązaniem sprawdzającym się w transporcie ekstremalnie ciężkich ładunków. Naczepa posiada liczne systemy zabezpieczeń, m.in. pierścienie zabezpieczające na łabędziej szyi (3 x 2) i pierścienie zabezpieczające na platformie (9 x 2; nośność 6,7 t). W ofercie jest też K.SPS 3, lekka naczepa typu platforma. Dla lepszego zabezpieczenia ładunku wyposażono ją w gniazda pod kłonice na ramie zewnętrznej (10 x 2) i 24 gniazda pod kłonice (cztery rzędy) w podłodze (ułatwiają transport np. walców stalowych). Jako dodatkowe zabezpieczenie ładunku zastosowano system K-fix, zamontowany na ramie zewnętrznej. Punkt zabezpieczenia znajduje się co 100 mm, nośność wynosi 2,5 t (są też specjalne punkty zabezpieczeń o nośności 4 t). K.SPS 3 posiada podłogę o grubości 30 mm z grubego uszczelnionego żywicą drewna (obciążenie 7,2 t na oś wózka). Masa własna naczepy to 5,5 t.
Wielton ma natomiast naczepy niskopodwioziowe Load Master, produkowane w wariancie trzy- i czteroosiowym. Rama bazuje na dwóch podłużnicach (konstrukcja stalowa wykonana z wysokowytrzymałej stali S700/S355J2). Naczepę zaopatrzono w system poszerzenia platformy o 250 mm na stronę. Dopełnieniem oferty w rodzinie pojazdów niskopodwoziowych Load Master są naczepy z rozsuwaną ramą oraz przyczepy trzy-, i czteroosiowe.
KH-Kipper ma m.in. trzyosiówkę z szerokim, wypełnionym kratownicą, łamanym najazdem tylnym. Rozwiązanie tego rodzaju nie wymaga regulacji rozstawu najazdów, na platformę może wjechać sprzęt budowlany czy rolniczy o różnym rozstawie kół (np. mały walec drogowy). Oparcie najazdu na rampie stwarza możliwość załadunku palet przy użyciu wózka widłowego. Najazd jest podnoszony przy pomocy czterech siłowników. Naczepy niskopodwoziowe KH-Kipper występują też w wariancie czteroosiowym. Elementy bazowe pozostają stałe.
W Demarko Special Trailers podkreślają, że na bazie projektów standardowych naczep produkowanych przez tę firmę powstają rozbudowane warianty. Tak było w przypadku naczep dostarczonych dla ZPUE, m.in. do transportu kontenerowych stacji transformatorowych, prefabrykatów betonowych czy elementów konstrukcji urządzeń energetycznych. „Uszyto je na miarę”, a wyjściową konstrukcję stanowiła naczepa serii ST. Zmieniono konfigurację rozciągnięć tak, aby cały zestaw podczas transportu miał możliwie najmniejszą długość. Standardowe koła o średnicy 17-19 cali, na potrzeby użytkownika zamieniono na większe, 22,5-calowe. Seria ST to najpopularniejsze naczepy Demarko Special Trailers, modułowa konstrukcja pozwala na ich wydłużanie oraz poszerzanie. Przy rozciągniętej naczepie jej funkcjonalność zapewnia np. stół pośredni, który w zależności od wymiarów może być wyposażony w gniazda kłonicowe, poszerzenia teleskopowe, a nawet zagłębienia. - Kupiliśmy i intensywnie eksploatujemy kilka naczep niskopodwoziowych, trzy i czteroosiowych. Z ich pomocą dostarczamy nasze wyroby, w większości o dużych gabarytach na terenie całej Polski i Europy. Naczepy są więc mocno wykorzystywane i praktycznie pojawiają się w firmie tylko na czas załadunku – mówi Paweł Mijas, rzecznik, ZPUE.
Kolosy dają radę
Wśród prawdziwych kolosów są pojazdy Goldhofer. Producent ma w ofercie m.in. naczepy semi z teleskopowym rozciąganiem, naczepy tiefbett oraz modułowe. Rodzina pojazdów STZ-VP doczekała się niedawno wersji oznaczonej 285. Większe ogumienie umożliwia dużo większe ładowności i z połączeniem dla nacisków na siodło aż do 52 t sprawdza się w najcięższych zadaniach.
Oferta marki Nooteboom obejmuje natomiast np. naczepę semi-niskopodwoziowa Manoovr MPL z muldą koparkową (mulda jest oferowana opcjonalnie dla wszystkich naczep programu Manoovr, które mają do sześciu linii osiowych). Szerokość muldy zależy od szerokości naczepy. Przy pojeździe o szerokości 2,74 m mulda ma szerokość 800 mm, a przy naczepie szerokiej na 2,89 m szerokość muldy rośnie do 950 mm. MPL Manoovr z muldą koparkową jest dostępna z rozstawami osi 1,36 albo 1,51 m. Niedawno Nooteboom opracował specjalne rampy „Heavy Duty”, aby móc ładować na pokład nawet maszyny ważące do 80 t. Każda z tych ramp może osobno przenieść 20 t nacisku punktowego koła. Techniczne obciążenie sześcioosiowej, rozciąganej naczepy niskopodwoziowej Manoovr typu MPL-97-06(VU) wynosi 75,5 t. Dzięki specjalnemu kształtowi końców rampy, kąt natarcia wynosi zaledwie 10 st. Dodatkowo wzmocniono tył pokładu. Po lewej i prawej stronie muldy można obciążyć podłogę masą 30 t (razem 60 t, na powierzchni zaledwie 30 x 30 cm). Dodatkowo, hydrauliczne nogi podporowe Heavy Duty można zamontować pod tyłem naczepy. Obie mają po 30 t nośności.
Inny z rynkowych potentatów, specjalizujący się w produkcji największych, wieloosiowych „niskopodwoziówek” to Faymonville. Rodzina obejmuje m.in. naczepy CombiMAX z nisko umieszczoną podłogą. Rozwiązanie ma charakter modułowy, ładowność takich naczep sięgać może nawet dwustu ton. Podwozia są wykonane w wersji osi wahliwych i dzielonych na zasadzie Twin Axle II oraz w wariancie kierowanych ramion osi. Jest też kombinacja trzech systemów połączeń trakcyjnych: uniwersalna głowica łącząca ze połączeniem trzpień-łącznik, adapter hakowy oraz montowany teleskopowy dźwigar środkowy (Add-On Beam). Specjalna głowica pozwala dokonać bezpośredniego połączenia komponentów o zróżnicowanych szerokościach i wysokościach. Typoszereg CombiMAX skupia w sobie zalety systemu modułowego z łatwością obsługi konwencjonalnego pojazdu, jak MultiMAX, MegaMAX lub VarioMAX.
CHARAKTERYSTYKI POPULARNYCH NACZEP NISKOPODWOZIOWYCH
DEMARKO
Seria ST to najpopularniejsze naczepy Demarko, o uniwersalnej charakterystyce. W ich budowie użyto podzespołów najbardziej renomowanych marek. Układy jezdne wyposażane są w systemy skrętu osi oparte na siłownikach hydraulicznych sprzężonych ze sworzniem królewskim. Modułowa konstrukcja pozwala na wielokrotne wydłużanie oraz poszerzanie. Przy rozciągniętej naczepie, funkcjonalność zapewnia np. stół pośredni, który w zależności od wymiarów może być wyposażony w gniazda kłonicowe, poszerzenia teleskopowe, czy zagłębienia. Maksymalne obciążenie sięga 16 t. Wysokość pokładu można modyfikować wykonując zagłębienia na koła lub łyżki transportowanych maszyn budowlanych. Dostępne modyfikacje naczep serii ST sprawiają, że w wyjątkowych przypadkach mogą spełniać niektóre funkcje naczep platformowych lub z obniżonym pokładem.
EMTECH
Producent w swojej szerokiej ofercie posiada między innymi naczepy niskopodwoziowe 3 i 4 osiowe. Oprócz standardowych rozwiązań, modele te wykonywane są w wersjach rozciąganych i z zagłębieniami obrzeży. Podwozia te wykonywane są z wysokogatunkowej stali typu QL 690, z możliwością doboru zawieszenia różnych producentów jak np. SMB/GIGAN czy SAF. Pokłady załadunkowe występują w standardowej wersji 2 550 mm z możliwością poszerzenia do 3 000 mm, jak również szerszych jak np. 2 750 mm do 3 200 mm. Opcjonalnie w naczepach można zamontować np.: najazdy / platformy hydrauliczne w różnych wersjach, układy centralnego smarowania, wyciągarki, czujniki ciśnienia i temperatury w ogumieniu i wiele innych rozwiązań.
FAYMONVILLE
Do transportu ładunków nienormatywnych belgijski producent ma naczepy MultiMAX (rodzina naczep semi, od dwu- do dziesięcioosiowej, rozciąganych teleskopowo do 48 m). W naczepach semi dostępne jest niezależne zawieszenie i hydraulicznie rozszerzany pokład ładunkowy. MegaMAX to rodzina naczep tiefbett (od jednej do pięciu osi) z odpinaną łabędzią szyją i możliwością podpięcia jedno-, dwu- lub trzyosiowego wózka dolly. GigaMAX to również trzy- lub czteroosiowe naczepy tiefbett z dodatkową osią podporową przy łabędziej szyi. Nowością jest rodzina CombiMAX, czyli pojazdy o możliwościach porównywalnych z modułowymi, jednak lżejsze, bardziej uniwersalne i tańsze w zakupie oraz eksploatacji. Jedną z ich zalet jest możliwość zmiany liczby osi w drodze, bez użycia dźwigu (także w stanie załadowanym).
FLIEGL
Fliegl, którego dystrybutorem w Polsce jest firma Lux-Truck, ma w ofercie zarówno naczepy, jak i przyczepy niskopodwoziowe. Przykładem jest nowa, lekka (odpowiedni dobór stali i konstrukcji), prezentowana na targach Bauma, przyczepa trzyosiowa DTS 300 Green light. Produkowana jest z wysokiej jakości stali konstrukcyjnej. To pojazd o masie 5,5 t i ładowności 24,5 t. Zawieszony jest na dziesięciotonowych osiach. Pokład wypełniany jest twardą deską 70 mm, obniżona jest wysokość załadunku dolnego pokładu – 850 mm.. Przyczepa wyposażana jest w najazdy o długości 2,8 m i szerokości 750 mm, zapewniające komfort przy załadunku. Dopuszczalna masa całkowita przyczepy wynosi 30 t. Długość górnego pokładu – 2,3 m, dolnego – 5,9 m, całkowita długość – 10,3 m, całkowita szerokość – 2,55 m.
GOLDHOFER
Sprawdzona rodzina pojazdów STZ-VP doczekała się ostatnio nowej wersji, oznaczonej 285 (dzięki nowemu ogumieniu o rozmiarze 285). Ze względu na większe ogumienie umożliwia dużo większe ładowności i z połączeniem dla nacisków na siodło aż do 52 t sprawdza się w najcięższych zadaniach. To najpotężniejsza naczepa marki Goldhofer, wyposażona w technologię osi wahliwej. Pojazd dostępny jest w konfiguracjach od trzech do dziesięciu linii osi. Do wyboru są np. teleskopowany pokład płaski, do przewozu kotłów, jak i do przewozu koparek. Producent podkreśla, że obciążenie techniczne na linię osi wynosi 16 t, a najniższy możliwy, płaski pokład ładunkowy ma wysokość 200 mm. Przekazanie obciążeń na wszystkie koła jest równomierne, promień skrętu sięga 65 st. Stosowanie łabędzich szyi z przednimi nadwoziami lub bez, możliwość kombinacji przednich nadwozi z rodziną pojazdów MPA-K oraz możliwość kombinacji tylnych nadwozi z modułami z rodziny THP czyni z STZ-VP (285) naczepę uniwersalną.
KäSSBOHRER
W seryjnej produkcji są pojazdy od dwu do ośmioosiowych, o ładowności przekraczającej 100 t. Każda z nich może być dostarczona w kilku wariantach wykonania – z rampami najazdowymi lub bez, osiami stałymi lub skrętnymi. Rozciągane ramy i dodatkowe platformy ładunkowe pozwalają uzyskać ponad 21 m długości ładunkowej. Naczepy z zagłębianą podłogą na wysokość zaledwie 300 mm tzw. tiefbett mogą przewozić ładunki o wysokości 3 m bez przekraczania dopuszczalnej wysokości. Dzięki użyciu najwyższej jakości stali typu S700 MC naczepy są wyjątkowo trwałe przy stosunkowo niskiej masie własnej. Naczepy niskopodwoziowe Kässbohrer są wyjątkowo odporne na warunki eksploatacji, które w tym segmencie transportu są czynnikiem kluczowym. Trwałość i odporność na warunki eksploatacji nie spowodowała wzrostu masy własnej pojazdu.
KH-KIPPER
KH- Kipper ma w ofercie m.in. przyczepy niskopodwoziowe P2N i P3N do transportu maszyn. Przyczepa z dwoma, trzema centralnie umieszczonymi osiami o nośności 9 lub 11 ton każda (BPW, SAF lub inne) posiada w standardzie hydraulicznie opuszczane tylne najazdy, dużą ilość punktów zaczepienia ładunku oraz pojemne aluminiowe skrzynki narzędziowe. W celu trwałości produktów do konstrukcji pojazdów używa się materiałów najwyższej jakości. Rama przyczepy to konstrukcja spawana, wykonana ze stali wysokogatunkowej, zabezpieczonej antykorozyjnie. Długość użytkowa przyczepy wynosi około 8 m. Na życzenie istnieje możliwość wykonania produktu o innych wymiarach i specyfikacji pod indywidualne potrzeby klienta. Opcjonalnie istnieje możliwość wykonania aluminiowych burt.
NOOTEBOOM
Jeden z najbardziej renomowanych producentów niskopodwoziówek ma w programie rozciągane naczepy semi OSDS (trzy lub czteroosiowe ze skręcanymi wymuszeniowo osiami) oraz rozciągane naczepy semi OSD w wersjach dwu-, trzy-, cztero- i pięcioosiowej. Poza naczepami semi są naczepy tiefbett, platformy tele oraz moduły. Najnowszą generacją naczep semi niskopodwoziowych jest Manoovr Multi-PL. Ma ultra-niski pokład ładunkowy oraz wysoki, maksymalnie dozwolony nacisk na linię osiową. Połączenie wysokości pokładu na poziomie 780 mm z co najmniej 12 tonami nacisku na linię osiową, czyni tę naczepę wyjątkową w niemal wszystkich krajach europejskich. Niedawno Nooteboom opracował specjalne rampy „Heavy Duty”, aby móc ładować na pokład nawet maszyny ważące do 80 t. Każda z tych ramp może osobno przenieść 20 t nacisku punktowego koła. Techniczne obciążenie sześcioosiowej, rozciąganej naczepy niskopodwoziowej Manoovr typu MPL-97-06(VU) wynosi 75,5 t. Dzięki rampom można w pełni wykorzystać tę ładowność.
SCHWARZMULLER
Oferta Schwarzmüller obejmuje: przyczepy z dyszlem, przyczepy z osią centralną oraz naczepy siodłowe w wersji 2- do 5-osiowej z różnego rodzaju osiami skrętnymi. Niskopodwoziówki skonstruowano w taki sposób, iż można poszerzyć powierzchnię ładunkową do 3 m, co umożliwia również transport maszyn ponadgabrytowych. Zastosowane mocowania pozwalają zabezpieczyć przewożony ładunek, natomiast zamykane schowki sprawdzą się jako podręczny magazyn na pasy, kliny itp. Istnieje możliwość wyboru, np. standardowe najazdy o długości 2,7 m mogą być zastąpione dwuczęściowymi najazdami o długości 4,1 m, z 10-stopniowym pochyleniem. Rozkładanie i składanie najazdów wspomaga hydrauliczny silnik. Rampa najazdowa standardowo regulowana jest na szerokość.
WIELTON
Uniwersalność konstrukcji naczepy Load Master pozwala na konfigurację naczepy w zależności od przeznaczenia i potrzeb klientów. Standardowymi elementami wyposażenia naczepy są zagłębienia na ramie koparki (z możliwością zakrycia), najazdy na balkon, aluminiowe burty balkonu ze skrzynią narzędziową oraz system poszerzenia platformy. Dodatkowo istnieje możliwość wyposażenia pojazdu we wciągarkę elektryczną o ponad 9-tonowym uciągu. Podłogę naczepy wykonano z twardego drewna, a oświetlenie w technologii LED. Pojazdy posiadają także możliwość konfiguracji najazdów (pojedyncze lub łamane) z różnym rodzajem wypełnienia oraz z opcją sterowania ręcznego lub hydraulicznego. Nowe rozwiązania konstrukcyjne i innowacyjna technologia stosowana podczas produkcji Load Master, zapewniają wytrzymałość podczas wieloletniej eksploatacji, nawet w trudnych warunkach, zachowując przy tym relatywnie niską masę własną oraz odpowiednie własności trakcyjne pojazdów.
T&M nr 5/2018
Tekst: Michał Jurczak
Add comment