Uta listopad

loga na www miedzy banery

Inelo 1170x150

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banerybp 2024 karta bp Plus Aral 1170x300px 3

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

Oleje Klimowicz banner

loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Oleje Klimowicz banner 2

Paliwo i wiele innych

Wysyłanie kierowcy w trasę z plikiem banknotów i odbieranie od niego sterty faktur po powrocie?

 

A może karta chipowa, faktura zbiorcza i bezgotówkowe płacenie nie tylko za paliwo? Karty dają coraz większe możliwości. Jednorazowe tankowanie ciągnika siodłowego może kosztować nawet 5.000 zł. W tej sytuacji wyposażenie kierowcy w gotówkę na pokrycie kosztów paliwa jest nie tylko kłopotliwe, ale wręcz niebezpieczne, ponieważ może on paść ofiarą kradzieży. Dodatkowo płatność gotówkowa oznacza oddzielną fakturę za każdą wizytę na stacji, a zgodnie z prawem Murphy’ego, prędzej czy później któryś ze sprzedawców przekręci dane firmy i takiej faktury nie da się prawidłowo rozliczyć. Tak zachęcają do kart marketingowcy z AS 24.

        

Różni przewoźnicy

Niewątpliwie czasy, kiedy przewoźnicy nie posiadali kart paliwowych, stają się przeszłością. Obecnie większość przewoźników, w szczególności międzynarodowych, niezależnie od zasięgu działania, używa kart paliwowych i całego wachlarzu powiązanych z nimi usług dodatkowych.

– Na karty paliwowe decydują się firmy o bardzo różnej skali – informuje Marcin Puchalski, manager ds. sprzedaży kart flotowych Moya. – Zarówno te, które działają lokalnie, regionalnie, ogólnopolsko jak i międzynarodowo. Ze względu na fakt, że do programu Moya Firma można dołączyć bez minimalnego limitu miesięcznych zakupów paliwa, jest on atrakcyjny dla wszystkich przewoźników. Najchętniej z programów flotowych korzystają jednak większe firmy, dla których takie rozwiązania, oprócz oszczędności finansowych, są również znacznym ułatwieniem w codziennej działalności operacyjnej i pozwalają zaoszczędzić mnóstwo czasu.

Jak zaznacza Robert Karolczak, marketing manager Poland, Baltics & Ukraine commercial fleet w Shell Polska, wybór karty flotowej jest uzależniony od wielu czynników, m.in. od rodzaju i zasięgu prowadzonej działalności oraz wielkości floty. Dla jednych ważnym aspektem jest możliwość odzyskiwania podatku VAT z transakcji zagranicznych, dla innych bezpieczeństwo transakcji. Najczęściej jednak głównym kryterium pozostaje akceptowanie kart przez szeroką sieć stacji, które nie tylko znajdują się na głównych szlakach, ale także w dużych miastach. Dla każdego przewoźnika najbardziej atrakcyjne są zintegrowane oferty, ponieważ dzięki nim zyskuje kontrolę, bezpieczeństwo, oszczędności oraz wygodę w zarządzaniu flotą pojazdów w jednym pakiecie.

W przypadku UTA decydują się na kartę przede wszystkim klienci związani z transportem międzynarodowym. Dzięki kompleksowej ofercie mają oni do dyspozycji właściwie wszystko co niezbędne kierowcy w drodze. W ostatnich latach coraz częściej zalety UTA dostrzegają firmy specjalizujące się w przewozach krajowych, przede wszystkim dzięki stale rozbudowywanej i atrakcyjnej ofercie tankowania na bazie ceny hurtowej (SPOT) minus rabat oraz największej sieci akceptacji w Polsce, około 4 tys. stacji.

 

A niektórzy nie korzystają

Eksperci UTA przyznają, że na rynku jest nadal wiele firm transportowych, które nie korzystają z kart. Przyczyną może być np. własny zbiornik paliwa w bazie, czy ograniczony, lokalny zasięg usług i krótkie trasy. Często może to być jednak, szczególnie w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw, przyzwyczajenie do obecnych rozwiązań lub mała znajomość produktu.

– Nie ma znaczenia ilość taboru – uważa Marcin Puchalski (Moya). – Powodem może być przyzwyczajenie do konkretnej stacji, na której przewoźnik tankuje od lat. Są też tacy, którzy nie do końca ufają technologii i wirtualnym systemom rozliczeniowym i wolą tradycyjną formę płatności (karta płatnicza, gotówka).

 

Od czego zależą rabaty na paliwo?

Na takie pytanie z DKV otrzymaliśmy odpowiedź, że wysokość rabatów jest zależna od ilości tankowanego paliwa, a także od kondycji finansowej danego przedsiębiorstwa. Niekiedy ma też związek z deklaracją przewoźnika dotyczącą korzystania ze zdefiniowanej grupy stacji paliw.

– Zależą przede wszystkim od wolumenu kupowanych paliw, ale także od parametrów związanych z terminami płatności – mówi Ireneusz Wypych z biura prasowego Orlenu.

 

Co poza olejem napędowym

Nie da się ukryć, iż oferta przedstawia się naprawdę szeroko. Nas jednak interesuje, z czego w praktyce korzystają przewoźnicy oprócz tankowania ON. W przypadku Orlenu przedstawia się to następująco: możliwość regulowania należności za płatne odcinki dróg krajowych (system viaToll) w formie postpaid, usługa GPS Monitoring we Flocie, dzięki której można kontrolować pracę swoich kierowców oraz stan zakupionego paliwa w czasie rzeczywistym, oraz  mFlota. Jest to innowacyjna aplikacja dająca możliwość dokonania płatności za paliwo bezpośrednio przy dystrybutorze. Oszczędza czas użytkownika i coraz częściej jest wybierana przez mniejszych przedsiębiorców. Z kolei Marcin Puchalski (Moya) wymienia: AdBlue, płyn do spryskiwaczy, opłaty drogowe, artykuły motoryzacyjne, serwis, parkingi. Robert Karolczak (Shell) przywiązują dużą wagę do myta:

– Naszą kartą można regulować przejazdy autostradami, drogami ekspresowi czy tunelami w tych krajach Europy, w których obowiązuje elektroniczny pobór opłat. Od stycznia 2018 roku zasięg opłat objętych ofertą euroShell został poszerzony o nową autostradę Irun w Hiszpanii oraz winiety w Estonii. Od kwietnia natomiast zostanie udostępniony nowy system e-myta w Słowenii (DarsGo), na który już prowadzimy rejestrację, a następnie system Platon w Rosji. Tak kompleksowe podejście do rozliczania wszystkich opłat drogowych ponoszonych w większości krajów Europy znacząco ułatwia prowadzenie biznesu. Klienci otrzymują fakturę od jednego dostawcy, któremu powierzają także sprawy administracyjne związane z rejestracją pojazdów w systemach czy montażem urządzeń pokładowych.

Wspomniane słoweńskie myto będzie można uiszczać także innymi kartami, jak DKV czy UTA. Menadżerowie DKV zwracają uwagę na rosnące znaczenie usług online.  Zarządcy flot mają do dyspozycji platformę DKV Cockpit, czyli indywidualny panel klienta. Umożliwia ona samodzielne zarządzanie kartami. Dzięki temu wzrasta bezpieczeństwo transakcji oraz możliwość bieżącej konfiguracji kart wedle aktualnych potrzeb firmy. Poprzez DKV Cockpit przewoźnik może w kilka minut zmienić limity na karcie, aktywować albo dezaktywować poszczególne karty, zamawiać produkty i usługi DKV, np. raporty informujące o konkretnych zdarzeniach. Można na przykład ustawić regułę, że we Francji kierowca nie ma prawa wjazdu na wybrane (kosztowne) odcinki tras. Jeśli złamie wytyczne, system natychmiast powiadamia menedżera floty. Podobnie w kwestii wyboru sieci stacji paliw – można zdefiniować konkretne punkty, które są pożądane lub nie. Dzięki temu właściciel może mieć pełną kontrolę nad ruchami, kosztami i strategicznymi posunięciami całej floty z poziomu telefonu komórkowego.

 

Charakterystyki popularnych kart paliwowych

 

AS 24

Karta AS 24 jest akceptowana na ponad 800 stacjach w całej Europie. Jest wyposażona nie tylko w pasek magnetyczny, ale także chip, co oznacza, że korzystanie z niej przebiega równie bezpiecznie, co z karty bankomatowej. Do tego rozwiązania przekonuje się coraz więcej koncernów paliwowych, jednak z karty AS 24 jako jedynej można korzystać także poza Polską. Karta może być wystawiona na kierowcę lub na samochód. Operator floty ma możliwość ustawienia indywidualnych limitów miesięcznych lub dziennych, może także decydować, na terenie jakich krajów karta ma działać. Informacja o każdej transakcji jest od razu widoczna w aplikacji lub na stronie internetowej, z której korzysta operator floty. Każda stacja AS 24 ma automatyczne terminale. Transakcje odbywają się online, co zwiększa ich bezpieczeństwo. System jest odporny na chwilowe zakłócenia łączności tak, by klient mógł zatankować, nawet jeśli w danym momencie terminal nie może połączyć się z centrum AS 24.

BERLIO

Ponad 1.200 obiektów, z czego 804 na Białorusi, 379 w Rosji, 23 w Polsce, 39 na Ukrainie. Można płacić m.in. za paliwo, oleje, przeglądy techniczne, opłaty drogowe, myjnie,  odkurzanie, parkingi, usługi agencji celnych, artykuły spożywcze, artykuły przemysłowe. Jest to procesorowa karta płatnicza, zabezpieczona czterocyfrowym numerem PIN, programowana na życzenie klienta, co do rodzaju produktu lub usługi, normy dobowej, normy wartościowej (wynika ona z pokrycia karty, weryfikowana przez system automatycznie). Wydawana jest bezterminowo i bezpłatnie. Prowizje i rabaty są uzgadniane z klientem indywidualnie.

BP + ARAL

Karta BP + Aral umożliwia bezgotówkowe regulowanie opłat za wybrane produkty i usługi na ponad 22.000 stacji w Europie, zrzeszonych w porozumieniu Routex (Aral, BP, Eni, OMV, Circle K). Od niedawna akceptowana jest również we wschodniej części Rosji (wybrane stacje BP, Rosneft, TNK i Circle K). Karta BP + Aral to bezpieczeństwo transakcji (bezpieczne, monitorowane stacje BP, weryfikacja transakcji w czasie rzeczywistym, indywidualne definiowane grup produktów w ofercie dla danej karty), dostęp do najwyższej jakości paliwa, także regulowanie opłat i usług drogowych w całej Europie. Cechuje się łatwość administrowania oraz benefitami płynącymi z atrakcyjnych warunków handlowych. Użytkownicy mają także dostęp do bardzo atrakcyjnej oferty zwrotu VAT-u w trybie ekspresowym oraz do uniwersalnego urządzenia BP Toll Box pozwalającego rozliczać opłaty we wszystkich krajach Europy objętych systemem EETS.

BZA-ESSO

Karta paliwowa, którą można posługiwać się na stacjach Esso i Shell w Europie (Polska, Francja, Niemcy, Norwegia, Holandia, Luksemburg, Belgia, Włochy, Wielka Brytania, Czechy, Słowacja, Austria, Węgry, Bułgaria). Dodatkowo możliwe jest uiszczanie opłat drogowych i za tunele w Europie oraz w Polsce w systemie viaToll. Klienci mają możliwość korzystania z usługi zwrotu zagranicznego podatku VAT i akcyzy na preferencyjnych warunkach. Do dyspozycji klienta jest udostępniony portal transportowy, który daje podgląd w dokonane transakcje, wystawiane faktury, salda oraz rozrachunki, co ułatwia zarządzanie wydatkami na paliwo. Karty BZA-Esso Card są wydawane bezpłatnie, na numer rejestracyjny, nazwisko kierowy lub na okaziciela. Wyłączny koszt obsługi to prowizje za transakcje. Rozliczenie płatności zależy od rodzaju karty. Może być w wariancie z odroczonym terminem płatności lub w wariancie przedpłaty. Fakturowanie raz lub dwa razy w miesiącu.

DKV Euro Service 

Olbrzymia sieć – karta paliwowo-serwisowa DKV jest honorowana w ok. 68.000 punktów w 40 krajach Europy. Umożliwia bezgotówkowe tankowanie oraz zakup wybranych akcesoriów na ok. 4 tys. stacji paliw w całej Polsce. Należą do nich Orlen, BP, Shell, Circle K, Lukoil, także Moya, Citronex, Auto-Truck, Eko-Tank, Euro Oil, Lomax czy Bobryk. Karta daje również dostęp do wielu dodatkowych usług. Za pośrednictwem DKV można rozliczać opłaty drogowe we wszystkich systemach w Europie. Do tego dochodzą usługi serwisu i naprawy pojazdów, myjnie, zakupy na stacjach czy parkingi, przejazdy autostradami i tunelami, usługi promowe, doradztwo, 24 h pogotowie awaryjne. Poza tym DKV jest pierwszym zachodnioeuropejskim operatorem kart, który przeniósł swój standard usług na rynek Rosji i Białorusi. Dotyczy to tankowania w preferencyjnych cenach, jak i rozliczania opłat drogowych w rosyjskim systemie Platon i w rejonie Pskowa, a także w białoruskim systemie BelToll.

 E100

Jedyna karta paliwowa, która łączy dwa kontynenty i pozwala przekraczać Europę i Azję bez przystanków. Ponad 13.000 stacji w 32 krajach, w tym 2160 stacji w Polsce, pełen zakres usług dla samochodów ciężarowych: opłaty drogowe w 26 krajach, mosty, tunele i promy, opłaty parkingowe, myjnie. Wszystkie rodzaje paliwa plus AdBlue. Pomoc drogowa 24 h w 10 krajach. Zwrot podatku VAT (oraz fakturowanie netto) i akcyzy. Zabezpieczenia: kod PIN, sms-owa weryfikacja transakcji, blokada kart on-line, numer rejestracyjny pojazdu, limity i ograniczenia. 30-dniowy termin płatności. Zarządzanie transakcjami w portalu klienta: konto, karty, transakcje, e-faktury. Aplikacja mobilna dla kierowców. Karta jest przydatna dla przedsiębiorstw transportowych, niezależnie od ich wielkości, oferuje komplet narzędzi do kierowania parkiem samochodowym i szeroki zakres usług dla transportu TIR.

EUROTOLL

Europejska karta dedykowana opłatom i podatkom drogowym. Akceptowana w 700 terminalach do opłat drogowych w Europie. Fakturowanie raz w miesiącu, zabezpieczenie kodem PIN. Zdalne zarządzanie transakcjami, w strefie abonenta są dostępne raporty transakcji, wykaz i status kart.

LOTOS

Karta LOTOS Biznes akceptowana jest na 490 stacjach LOTOS i LOTOS Optima w Polsce, w tym na 20 stacjach MOP (Miejsce Obsługi Podróżnych) przy autostradach A1, A2, A4, A6 i przy trasach S3 i S7. Międzynarodowy zasięg zapewnia Karta LOTOS Esso, która jest akceptowana na ponad 8000 stacjach w Europie. LOTOS Biznes to oferta skierowana do firm oraz instytucji posiadających samochody osobowe, dostawcze, ciężarowe oraz inne środki transportu bez względu na rozmiar floty. Program LOTOS Biznes to rozwiązanie zarządzania wydatkami samochodowymi w firmie – od atrakcyjnych rabatów na paliwa, pełnego podglądu wszystkich transakcji po zbiorcze fakturowanie dwa razy w miesiącu. Karta LOTOS Biznes daje możliwość rozliczenia zakupu produktów oraz usług dostępnych na stacjach oraz usług dodatkowych wspierających transport – ViaToll, opłaty drogowe na koncesjonowanych odcinkach A1 (Gdańsk-Toruń) i A2 (Świecko-Konin). W IIQ 2018 r. planowane jest uruchomienie akceptacji na koncesjonowanym odcinku A4 (Katowice-Kraków). Dodatkowe świadczenia w ofercie międzynarodowej LOTOS Esso to serwis naprawczy, usługa zwrotu zagranicznego VAT, uczestnictwo w systemach automatycznego poboru opłat za przejazdy drogami i autostradami w Europie, a także możliwość opłaty za przejazdy wybranymi tunelami. Klientom biznesowym, będącym jednocześnie pracodawcami, LOTOS proponuje unikatowe rozwiązanie – kartę pracowniczą LOTOS Biznes. Dzięki niej pracodawca może zapewnić swoim pracownikom możliwość tankowania tańszego paliwa na stacjach sieci LOTOS. To całkowicie bez kosztowy sposób na poszerzenie pakietu pozapłacowych korzyści zatrudnienia w firmie.

MOYA

Dostępne są dwie karty: Moya Firma i Moya IQ Europe. Karta Moya Firma jest akceptowana na wszystkich, prawie 170 stacjach sieci Moya, w tym na 11 stacjach automatycznych w kluczowych dla przewoźników lokalizacjach przy głównych szlakach tranzytowych. Umożliwia zakup wszystkich paliw, AdBlue, płynu do spryskiwaczy. Klienci mają dostęp do panelu on-line, w którym mogą zarządzać kartami i rozliczeniami z zakupów oraz w czasie rzeczywistym podglądać widok z kamer na stacjach automatycznych. Do wyboru są dwa warianty karty, które wybiera klient. Produkt w wersji gotówkowej, podobnie jak bezgotówkowy, zapewnia atrakcyjne warunki handlowe. Dodatkowo możliwe jest otrzymywanie faktur zbiorczych. Wsparcie techniczne dla klientów jest dostępne 24 h i 7 dni w tygodniu. System autoryzacyjny działa w trybie on-line co dodatkowo zabezpiecza Przewoźników w przypadku zgubienia lub kradzieży karty poprzez ich natychmiastowe zablokowanie. Moya IQ Europe jest akceptowana na ponad 1.500 stacjach w większości krajów Unii. Umożliwia zakup wszystkich paliw, dokonanie opłat drogowych, zwrot VAT-u i akcyzy. Podobnie jak w przypadku karty Moya Firma, jest darmowy dostęp do panelu klienta IQ Net Service, system autoryzacyjny również pracuje on-line.

ORLEN

Karty Flota są honorowane na ponad 1.700 stacjach paliw Orlen i Bliska. Oznacza to, że transakcje są realizowane na terenie całej Polski. Flota pozwala na dokonywanie bezgotówkowych zakupów paliw, towarów i usług. Karty są przeznaczone dla firm, które chcą mieć prosty w obsłudze, przyjazny i przynoszący korzyści ekonomiczne system do tankowania paliw oraz podstawowej obsługi drogowej pojazdów.

SHELL

W Europie karta euroShell gwarantuje bezgotówkowe transakcje w 22.000 punktach w 35 krajach, z których 2.500 to stacje Shell odpowiednio wyposażone do obsługi pojazdów ciężarowych (wysokie zadaszenie, przestronne parkingi, zaplecze sanitarne). Karta umożliwia tankowanie, zakupy na stacjach, opłaty za serwisy drogowe, np. płatności za viaToll oraz autostrady A1, A2 i A4 czy za przejazdy tunelami i mostami. Gwarantuje także całodobowy dostęp do pomocy drogowej obejmującej naprawy mechaniczne i holowanie świadczone w 40 krajach w Europie. Shell oferuje również serwis zwrotu podatku VAT z zagranicznych transakcji oraz zwrot akcyzy z oleju napędowego zakupionego w Belgii, Francji, Słowenii, Włoch, Hiszpanii, na Węgrzech. Użytkownicy mogą korzystać z myjni sieci Citronex, które są zlokalizowane w bezpośrednim sąsiedztwie głównych szlaków tranzytowych zachodniej Polski. Jest też internetowa platforma do zarządzania kartami, Shell Card Online.

TANKPOOL 24

Firma tankpool24 oferuje kartę do tankowania oleju napędowego oraz AdBlue na ponad 750 monitorowanych  stacjach paliw w Europie w dogodnych lokalizacjach z punktu widzenia transportu międzynarodowego. Stacje znajdują się w Niemczech, Belgii, Francji, Danii, Holandii, Hiszpanii, Austrii, Luksemburgu, Polsce, Szwecji i na Węgrzech. Firma tankpool24, jako jedena z nielicznych, proponuje nowo powstałym firmom możliwość korzystania z karty tankpool24 Pre Paid. Pełna kwota wpłacona na konto tankpool24 zostaje przeliczona na limit dostępny na kartach do wykorzystania. Pozostali klienci mogą skorzystać z karty tankpool24 Post Paid z odroczonym terminem płatności. Klient ma możliwość dostępu do portalu on-line. Fakturowane odbywa się 15 i ostatniego dnia miesiąca. Na fakturze znajdują się jedynie koszty zatankowanego paliwa - nie ma dodatkowej prowizji. Każdy kraj tankowania jest rozliczany na osobnej fakturze. Sam dokument jest bardzo przejrzysty, pokazując każde tankowanie w osobnej pozycji wraz z numerem karty oraz stacji.

TFC

The Fuel Company to holenderski operator programów flotowych TFC EDC, Esso. TFC dostarcza karty paliwowe dla transportu międzynarodowego, obsługuje płatności za przejazdy drogowe, przeprawy promowe na terenie Europy jak również w Polsce ViaToll, A1, A2, A4. Firma transportowa, może uzyskać pełną pomoc ze strony TFC w odzyskiwaniu VAT i akcyzy. Usługi są dostępne łącznie na ponad 23.000 stacjach paliw w 22 państwach Europy. TFC-EDC Card akceptowana jest w 17 krajach, na ponad 8.500 stacji. Esso Card jest akceptowana w 16 krajach tych co karta TFC-EDC, a także w Norwegii, łącznie na ponad 14.500 stacji. Oprócz tego Esso Card akceptowana jest w 5 innych krajach, na ponad 500 stacjach Shell. Karty mogą być przypisane do pojazdu, albo do pojazdu i kierowcy. Każdą kartę można modyfikować w dowolny sposób, wskazany przez klienta. Można ograniczyć dostępność grup towarowych oraz wprowadzić limity. W przypadku karty TFC-EDC dla każdego klienta jest ustalana w poniedziałek cena tygodniowa, „weekly prices”. Pozostaje niezmienna w ciągu tygodnia, niezależnie od zmiany cen na stacjach. W przypadku karty ESSO udzielany jest rabat od ceny obowiązującej na stacji w chwili transakcji.

UTA

Paliwowo-serwisowa karta UTA umożliwia bezgotówkowe płatności w ponad 55.000 punktów w 40 krajach Europy, w tym ponad 44.000 stacjach paliw. Poza zakupem paliwa po korzystnych, często hurtowych cenach, umożliwia dokonywanie opłat drogowych, płatności za mosty, tunele, promy, płatności w serwisach, warsztatach, myjniach czy za pomoc drogową, więc praktycznie za wszystko co niezbędne dla pojazdu podczas drogi. UTA oferuje urządzenia multifunkcyjne do regulowania opłat drogowych w kilku krajach przy pomocy tylko tego jednego urządzenia. Nie bez znaczenia są dodatkowe usługi jak zwrot VAT i akcyzy z zagranicy, rozbudowana strefa klienta z dostępem do cen, faktur, raportów, aplikacja mobilna do wyszukiwania stacji, czy odroczony termin płatności.  Do każdego klienta UTA podchodzi indywidualnie, oferta jest „szyta na miarę”.

T&M nr 3/2018

Tekst: Jacek Dobkowski

 

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE