Te podłogi się ruszają…
Naczepy z ruchomymi podłogami łączą funkcjonalność wywrotek i standardowych naczep do transportu ładunków paletyzowanych.
Umożliwiają przewóz zarówno materiałów sypkich: zboża, trocin, piasku, jak i ładunków na paletach bądź w workach. Głównym walorem jest możliwość szybkiego i łatwego rozładunku.
Pomysł zastosowania ruchomej podłogi zrodził się za oceanem w latach 70- tych ubiegłego wieku. Opatentowane rozwiązanie firmy Wilkens dotyczyło systemu połączonych ze sobą listew, napędzanych hydraulicznym mechanizmem, a przesuwających się razem, wraz z rozładowywanym towarem. Pierwszą w Europie naczepę z ruchomą podłogą wyprodukowano końcem następnej dekady. W kolejnych latach konstrukcje modyfikowano, ale zasada działania pozostała bez zmian.
Jak to działa?
Ruchoma podłoga to horyzontalny system załadunku/rozładunku naczep. Umożliwia transport większości rodzajów towarów. Hydrauliczna podłoga naczepy wykorzystuje zjawisko tarcia. Poruszane przez siłowniki listwy powodują przesuwanie towaru w celu jego stopniowego wyładunku. Podłoga (zazwyczaj o szerokości 2,5 m) jest zwykle podzielona na 21 profili aluminiowych. Profile ( w kształcie listew) z kolei są podzielone na 3 grupy, każda po 7 listew. Kiedy wszystkie grupy poruszają się w tym samym czasie, ładunek się przesuwa. Następnie jedna z grup cofa się, a ładunek pozostaje w miejscu do czasu aż wszystkie grupy wykonały ten sam ruch do tyłu. W tym momencie podłoga wykonała pełny ruch i cały cykl może zacząć się od nowa. Wszystko dzieje się szybko, proces rozładunku standardowej naczepy trwa nie więcej niż kwadrans.
Obecnie pojazdy tego typu stosowane są m.in. w branży komunalnej, rolniczej, drzewnej i bioenergetycznej. Producenci zazwyczaj oferują specjalnie dostosowane rodzaje ruchomej podłogi i naczep dla określonego rodzaju towarów, np. takie o wzmocnionych profilach przesuwnych. Podstawowa konstrukcja naczepy pozostaje jednak podobna do innych naczep, a obsługa odbywa się przy pomocy standardowego ciągnika siodłowego. By zwiększyć wszechstronność naczep coraz częściej zaopatrywane są w dodatkowe drzwi boczne, które ułatwiają załadunek długich przedmiotów (wózkiem widłowym) bez konieczności załadunku dźwigiem lub suwnicą od góry naczepy (skrócenie czasu załadunku i obniżenie jego kosztów). Na porządku dziennym stają rozwiązania ułatwiające obsługę, np. systemy zdalnego sterowania. Producent ruchomych podłóg, Cargo Floor ma zresztą nowość w tej dziedzinie, dzięki niemu na odległość można obsługiwać system również za pośrednictwem aplikacji w smartfonie. Powstają też rozwiązania służące odpowiedniemu zabezpieczeniu szczególnie wrażliwych elementów ruchomych podłóg. Dostępne są np. pokrowce ochronne dla komponentów hydraulicznych (ochrona układu napędowego podłogi przed zanieczyszczeniami pochodzącymi z zewnątrz), do dyspozycji są pokrowce ochronne cylindrów siłowników, jak również elektrozaworów przy rozdzielaczu.
Nieduży, ale stabilny
W Polsce naczepy z ruchomymi podłogami zagościły na dobre dopiero na początku tego wieku. Teraz, rocznie sprzedaje się ok. trzysta pojazdów, a ostatni wzrost popytu generują zwłaszcza firmy z branży utylizacji odpadów, przewożące, m.in. biomasę oraz firmy obsługujące rolnictwo (naczepy służą najczęściej do przewozu zbóż, ale też lekkich ładunków, np. otrębów). Sporo takich naczep trafia też do branży drzewnej, zwłaszcza do przewozu trocin i zrębków, rośnie liczba zapytań o naczepy w wersji do transportu papieru. Liderem rynku od lat pozostaje PTM Polska (naczepy marki Stas), w ubr. dostawca ten zanotował blisko połowę wszystkich rejestracji naczep z ruchomymi podłogami na rynku polskim. Wśród pozostałych są zarówno najbardziej znani producenci naczep, m.in. Feber, Fliegl, Schwarzmüller, czy Wielton, jak i firmy które właśnie z „ruchomych podłóg” uczyniły swoją specjalizację, np. Kraker. Zauważalny jest wzrost popularności pojazdów aluminiowych, w wielu przypadkach (np. Schwarzmüller) sprzedaż naczep aluminiowych przewyższa te ze stalową ramą.
Jest z czego wybierać
Schwarzmüller proponuje naczepy z ruchomą podłogą osadzane na ramie stalowej lub aluminiowej. Panele zabudowy są grubsze niż powszechnie stosowane. Więcej nabywców wybiera naczepy w pełni aluminiowe, ale ci, którzy chcą mieć je otwierane z boku, muszą zgodzić się na ramę stalową (konieczna w przypadku takich rozwiązań). W wersji Ultralight naczepa waży mniej niż 7 t. Profile podłogowe z aluminium, oferowane są z powierzchnią gładką lub profilowaną (grubość 6, 8 lub 10 mm). Dostępne są też profile podłogowe ze stali. Ściany boczne wykonane są z profili aluminiowych, spawanych punktowo po wewnętrznej stronie.
Wśród naczep marki Fliegl największym powodzeniem cieszą się te o poj. ok. 90 m sześc. Również w tym przypadku zwraca uwagę relatywnie niewielka masa własna, pomimo zastosowania solidnej stalowej ramy (stal drobnoziarnista) naczepa waży ok. 7,3 t, a to głównie dzięki lekkiej, aluminiowej skrzyni. Ściana wewnątrz zabudowy jest ruchoma, a typowe panele podłogi mają 6 mm grubości (opcjonalnie 8 lub 10 mm). Standardem są kompletnie zespawane panele boczne o szerokości 600 mm. Nabywca ma do wyboru osie SAF lub BPW (hamulce tarczowe).
Szeroki wachlarz ruchomych podłóg oferuje włoska firma TMT (z otwieraniem bocznym, z opcją wodoszczelności, z podłogą typu „V”). Nowość stanowi ruchoma podłoga z chłodnią 2 w 1. Wszechstronność, z zatem możliwość transportu materiałów sypkich na paletach, drobnicowych lub mieszanych jest jedną z zalet naczepy Walking Floor.
Należąca do Inter Cars firma Feber montuje w Polsce naczepy francuskiej marki Legras. Wiele elementów przywożonych jest właśnie z Francji, podwozie pochodzi od Febera. Dostępne są panele podłogowe: Cargo Floor typ 7 (5 mm górny, 2 mm dolny) oraz typ 10 (7 mm górny, 3 mm dolny). Drugie z wymienionych pozwalają poruszać się w naczepie 9-tonowymi wózkami. Dodatkowa, aluminiowa przesuwna ściana przednia wyposażona w plandekę, oczyszcza skrzynię podczas rozładunku. Legras wykorzystuje opatentowane przez siebie panele z pionową ścianką wewnętrzną, wzmacniającą podłogę.
Wśród propozycji jednego z pionierów europejskiego rynku naczep z ruchomymi podłogami, firmy Knapen jest m.in. naczepa K502 z bokiem otwieranym na ramie stalowej cynkowanej. Posiada dwie pary drzwi bocznych o dł. 6,2 m. Jedną z przydatnych opcji technicznych jest podnoszenie belki górnej do załadunku elementów.
Wielton uzupełnił swoją ofertę pojazdów o naczepy z ruchomą podłogą (Floor Master). Furgon posiada ściany zbudowane desek aluminiowych o grubości 30 mm. Panele o szerokości 600 mm mogą być spawane na całej długości. Standardowe profile ruchomej podłogi mają 6 lub 10 mm. Uzupełnienie stanowić mogą: balkon roboczy, plandeka składana na bok oraz składane elementy ją podtrzymujące.
Wśród czołowych producentów naczep tego rodzaju jest STAS. Model MF ma kilka wersji gabarytowych (poj. od 55 do 92 m.sześc.), w trzech grupach (lekkie, mocne i specjalne). Niektóre typy naczep są dedykowane odbiorcom z konkretnego sektora, tak jest np. z Aggregate Star, naczepą z ruchomą podłogą a przeznaczoną dla branży budowlanej (do transportu piachu, kamieni i asfaltu). Nowość stanowi naczepa STAS MF o kubaturze 92 m.sześc. przystosowaną do kompresowania ładunku o 40 proc. Stosowana być może np. do transportu odpadów.
Liderem na europejskim rynku producentów naczep z ruchomą podłogą jest Kraker Trailers. Wśród najnowszych naczep jest K-Force HD, najbardziej zaawansowana konstrukcyjnie wśród dostępnych naczep na rynku. Do stalowej cynkowanej ramy przymocowano aluminiową skrzynię pojazdu, którą zbudowano w sposób modułowy. Oznacza to, że boki, przód i drzwi tylne skrzyni występują jako elementy demontowalne. Elementy są w pełni spawane za pomocą robotów spawalniczych. Ściany boczne i poprzeczki podłogowe połączono ze sobą za pomocą specjalnych śrub, co powoduje że połączenie to jest elastyczne i dużo bardziej odporne na obciążenia niż połączenie spawane. K-Force HD charakteryzuje się dużą ilością innowacyjnych rozwiązań co powoduje, że naczepa jest niezwykle trwała, ergonomiczna i łatwa w użytkowaniu. Rozwiązania konstrukcyjne to m.in: duża ilość poprzeczek podłogowych (41 sztuk) które dają możliwość wjazdu wózkiem widłowym, zaprojektowane przez Kraker Trailers wzmocnione obrzeza górne i dolne skrzyni oraz narożniki przednie górne skrzyni, płyty wzmacniające nad kołami, wzmocnienia krzyżowe przedniej części skrzyni i wiele innych. Standardowo pojazd wyposażony jest w takie detale jak modułowy aluminiowy, anodowany podest roboczy, zamki drzwi tylnych wykonane ze stali nierdzewnej, belka tylna górna uchylna, cztery dodatkowe światła cofania led, smarowniczki na zawiasach drzwi, plastikowe osłony siłowników hydraulicznych i rozdzielacz systemu Cargo floor, zapobiegający utlenianiu się aluminium. Instalację elektryczną w większości upięto w tunelach prowadzących. Okucia, elementy demontowalne w większości wykonano ze stali nierdzewnej lub cynkowane.
POPULARNE NACZEPY Z RUCHOMĄ PODŁOGĄ
CMT
CMT na naczepę, w której podłogę stanowi zestaw przesuwnych, aluminiowych, trudnościeralnych listew o grubości dopasowanej indywidualnie do rodzaju przewożonych ładunków. Przesuw profili podłogowych jest realizowany za pomocą układu hydraulicznego Cargo Floor. Sterowanie następuje za pomocą przewodowego pilota, opcjonalnie oferowana jest wersja bezprzewodowa. Kubatura naczepy wynosi ok. 90 m sześc. Konstrukcja bazuje na ramie stalowej, skrzynia wykonana jest z profili aluminiowych o dużej odporności na ścieranie. Naczepa ma trzy osie (BPW lub SAF) oraz hamulce tarczowe.
FEBER
Feber jest wyłącznym przedstawicielem na Polskę francuskiej marki Legras. W procesie produkcji Feber łączy ruchome podłogi marki Legras, 90-letnie know-how tej firmy oraz mocne, pełne podwozia ze stali o wysokiej wytrzymałości, do budowy których Feber zbierał doświadczenie produkując naczepy-wywrotki. Legras wykorzystuje opatentowane przez siebie panele z pionową ścianką wewnątrz. Rozwiązanie to poprawia ich wytrzymałość. Zakończenie desek, jak również końcowy odcinek podłogi wzmocniono dodatkowo stalą o wysokiej odporności na ścieranie HARDOX 450. Naczepa wyposażona jest osie JOST – Mercedes lub SAF, opony Continental Hybrid HT3, układ elektryczny Hella lub Aspöck oraz układ pneumatyczny Knorr Bremse. Dodatkowa aluminiowa przesuwna ściana przednia wyposażona w grubą plandekę, oczyszcza skrzynię podczas rozładunku.
FLIEGL
W budowie swych naczep z ruchomymi podłogami Fliegl bazuje na wytrzymałej, solidnej ramie stalowej masa własna naczepy wraz z kołem zapasowym wynosi 7,3 t. Skrzynia jest produkowana z najwyższego jakościowo i najtwardszego aluminium, 110 w skali Brinella. Ściana wewnątrz zabudowy jest ruchoma. Panele podłogi systemu Cargo Floor w standardzie mają 6 mm grubości, opcjonalnie 8 mm, 10 mm, stosowane są różnorodne rozwiązania technologiczne pozwalające na szczelne przewożenie materiałów płynnych. Standardem są kompletnie zespawane panele boczne o szerokości 600mm. Liczba osi podnoszonych zależy od potrzeb klienta. Marki osi do wyboru spośród: SAF lub BPW z hamulcami tarczowymi o dużej średnicy.
KNAPEN
Wśród naczep marki Knapen są modele: K100 na ramie stalowej, K200 z ramą aluminiową i K502 z bokiem otwieranym na ramie stalowej cynkowanej. Każda z naczep wyprodukowana w fabryce Knapen Service B.V. i sprzedawana przez spółkę MA TRAIL to pojazd zrobiony pod życzenie klienta. Oferowanych jest ok. 200 opcji dodatkowych. K100, K200 mają poj. ok 92 m.sześc. Długość zewnętrzna to 13,67 m. W najlżejszej wersji naczepa waży 6,93 t. Stosowane są osie SAF, BPW, Mercedes (mogą być w także w wersji Heavy Duty). Najnowszy system ruchomej podłogi Cargo Floor na 21 listew. Wśród innowacyjnych rozwiązań jest otwieranie/ zamykanie dachu przy użyciu systemu Power Sheet sterowanego pilotem radiowym.
KRAKER
Wśród najnowszych naczep marki Kraker jest K-Force HD. Zarówno stalowa, cynkowana rama, jak i aluminiowa skrzynia są produkowane bez spawania, zawieszenie jest skręcane. Kraker Trailers jest jedną z nielicznych firm, które w seryjnej ofercie mają również naczepy izotermiczne z ruchomą podłogą. CF-ISO jest naczepą, której używa się do transportu towarów paletowanych wymagających przewozu w klimatyzowanych warunkach (warzywa, owoce i kwiaty). Izolowane ściany boczne mają grubość minimum 45 mm. Pojazdy Kraker Trailers mogą być też dostarczane z podłogą z tworzywa sztucznego (polietylen Polystone), co zapewnia obniżenie wagi konstrukcji o 280 kg w porównaniu ze standardową podłogą aluminiową o grubości 6 mm.
SCHWARZMULLER
Firma Schwarzmüller oferuje naczepy w ruchomymi podłogami w kilku wariantach: z ramą aluminiową, z ramą stalową, z otwieraną ścianą boczną oraz z dachem otwieranym hydraulicznie. Do nowości należy Ultralight, pierwsza z ruchomą podłogą o masie własnej poniżej 7 t. Są dwa warianty: całe z aluminium i z podwoziem stalowym (po lewej stronie drzwi – skrócony czas załadunku i rozładunku palet). Oba dostępne są w wersji standardowej i gabarytowej. W przypadku wersji standardowej z aluminium poj. użytkowa wynosi 91 m sześc., a masa własna od 7 t. Wersja tzw. gabarytowa z aluminium to poj. 98 m sześc. i masa od 7,3 t. Wersja standardowa ze stali ma poj. 90 m.sześc. i masę od 8 t, a gabarytowa ze stali - 95 m.sześc. i masę od 8,3 t. Ściana przesuwna w środku naczepy umożliwia dostęp do przedniej części ładunkowej w trakcie rozładunku, ułatwia czyszczenie wnętrza pojazdu.
STAS
Naczepy STAS (w Polsce oferowane są przez PTM), model MF produkowane są w kilku wersjach pojemności (od 55 do 92 m.sześc.). Dostępnych jest 17 wersji, które podzielono na 3 kategorie: lekkie, mocne i specjalne. W zależności od pojemności, grubości podłogi (6,8,10 mm, lub inne profile aluminiowe i stalowe), oraz wyposażenia dodatkowego (np. hydraulicznie otwierany dach, otwierany bok) naczepy mają szerokie i uniwersalne zastosowanie. Wykorzystywane są do transportu towarów sypkich, luzem, np. transport zboża, biomasy, transportu odpadów komunalnych, ale także do przewozu towarów paletyzowanych. By precyzyjnie dopasować naczepę do własnych potrzeb, klienci mają możliwość skorzystania z dziesiątek opcji doposażenia.
TISVOL
Firma Tisvol oferuje w pełni aluminiową zabudowę typu ruchoma podłoga dostosowaną do poziomego załadunku i rozładunku, z płaską strukturą boczną z panelem E-30, zaprojektowaną do hurtowych ilości ładunku. Model łączy korzyści ciężarówki typu przechyłowego z wodoodporną plandeką , co umożliwia przewóz rożnych rodzajów produktów – odpadów komunalnych, śmieci, towarów łatwo psujących się, drewna, papieru itp. Dostępna jest w dwóch wariantach: Argos oferuje najbardziej wszechstronne rozwiązanie dla transportu materiałów sypkich o niskiej gęstości oraz na paletach (pojazd w całości z aluminium, o obj. do 94 m.sześc, waga od 7,2 t), natomiast Eco-T zaprojektowano do transportu odpadów (100-procentowa szczelność lub częściowa wodoszczelność) i posiada konfigurację jazdy „off road” (dla wysypisk i dróg leśnych).
WIELTON
Wieluński producent oferuje naczepę samowyładowczą NS3R-M2. Naczepa z systemem ruchomych paneli „z ruchomą podłogą”, umożliwia szybki rozładunek towaru. W pełni zabudowana skrzynia zabezpiecza ładunek i zwiększa liczbę rodzajów towaru, który możemy transportować. Konstrukcja naczepy pozwala na transport materiałów sypkich luzem o dużej objętości, na paletach, w workach itp. Ściany boczne są zbudowane z profili aluminiowych o grubości 30 mm i szerokości 600 mm, dodatkowo panele mogą być spawane na całej długości. Wewnętrzna ściana przesuwana ułatwia wyładunek. Stal S700, o podwyższonej wytrzymałości, w elementach metalowych konstrukcji ramy przekłada się na relatywnie niską masę własną naczepy. Sprzyja temu też szczątkowa rama i konstrukcja samonośna skrzyni. W wyposażeniu opcjonalnym przewidziano m.in. panele podłogowe o różnej grubości, plandekę chroniącą panele podłogowe, sterowanie za pomocą pilota bezprzewodowego, oświetlenie LED lub FULL LED.
T&M nr 11/2017
Tekst: Michał Jurczak
Add comment