Oleje mineralne do pojazdów ciężarowych
Nie stoją w miejscu. Duża popularność mineralnych olejów silnikowych w naszym kraju wynika z ich dobrej jakości, stanu parku maszyn i przyzwyczajeń właścicieli wielu firm transportowych.
Zawsze przy okazji tego rodzaju tematów posiłkujemy się rynkowymi danymi POPiHN, Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego. W ubiegłym roku 59 proc. wśród olejów dla pojazdów ciężarowych (bez jednosezonowych) stanowiły środki o lepkości 15W-X i 20W-X, czyli w praktyce mineralne. Spadek w porównaniu z poprzednim, 2014 rokiem wyniósł tylko 1 proc. Dla porównania, w segmencie osobowym mineralne miały w 2014 i 2015 jedynie 19-procentowy udział.
Cena i reszta
– Silna obecność na rynku olejów w podanych klasach lepkości wynika z ceny oraz faktu, że spełniają one minimalne wymagania producenta, aby mogły być stosowane w danym silniku – argumentuje Lech Lasek, menedżer produktu ds. motoryzacyjnych środków smarnych Fuchs Oil Corporation z Gliwic (śląskie). – Poza tym obecne wersje olejów w klasie lepkości SAE 15W-40 mogą oferować bardzo dobre parametry. Przykładem jest Titan Cargo SAE 15W-40, który z powodzeniem jest stosowany w silnikach z zaawansowanymi systemami oczyszczania spalin.
– Wynika to ze stanu parku maszyn – dodaje Tomasz Piergies, specjalista z działu badań i rozwoju Orlen Oli w Krakowie. – Pomimo jednego z najnowocześniejszych taborów, zdecydowana większość ciężarówek to pojazdy Euro 4 i 5, w których stosuje się właśnie oleje mineralne 15W-40.
Jak przypomina Mateusz Cabak z biura komunikacji Grupy Lotos z Gdańska, do końca obowiązywania normy Euro 5 praktycznie każdy producent samochodów ciężarowych dopuszczał stosowanie w naszych warunkach klimatycznych olejów 15W-40, głównie z przeznaczeniem na standardowe interwały wymiany.
– Bardzo rzadko spotykam się z firmami transportowymi , które nadal stosują oleje mineralne o lepkości zimowej 20W – przyznaje Przemysław Szczepaniak, doradca ds. olejów samochodowych, ExxonMobil Poland. – Co innego jeżeli mówimy o olejach 15W, które są wybierane przez właścicieli starszych ciężarówek lub pojazdów używanych w trudniejszych warunkach eksploatacyjnych. W silnikach takich pojazdów nie występują duże siły ścinania. Co więcej, gęstszy olej lepiej uszczelnia pierścienie tłokowe i gładzie cylindra starszych pojazdów, które mają już większe przebiegi. Chęć kupowania takich produktów wynika również z przyzwyczajeń właścicieli pojazdów. Część właścicieli szuka szybkich oszczędności i wybiera tańszy olej mineralny, nawet jeżeli przy dużych przebiegach jego zakup wypada mniej korzystnie od droższych syntetyków. Stosowanie olejów mineralnych wiąże się jednak z częstszą ich wymianą.
Inni eksperci również zwracają uwagę na to, że produkty mineralne trzeba zmieniać w standardowym trybie. Poza tym wielu użytkowników ciężarówek wciąż sceptycznie podchodzi do serwisu typu long life. Stosując „minerał” nie mają dylematów związanych z long life.
Na ciekawy związek z wielkością sprzedaży wskazuje Przemysław Szczepaniak z Mobila. Otóż na utrzymujący się wolumen sprzedaży olejów mineralnych zasadniczy wpływ ma długość okresów międzyserwisowych. Krótsze interwały wymiany oznaczają zdecydowanie wyższe zużycie olejów mineralnych w ciągu roku w porównaniu z nowoczesnymi syntetykami.
Nowe, lepsze modele
– Względna stabilność udziału rynkowego olejów w klasie lepkości SAE 15W-40 do samochodów ciężarowych w rzeczywistości odzwierciedla dużą dynamikę zmian w obrębie tej kategorii – mówi Mateusz Cabak z Lotosu. – Miejsce klasycznych olejów mineralnych takich jak Turdus SHPD SAE 15W-40 zajmują oleje nowoczesne takie jak Turdus Powertec 1100 SAE 15W-40.
Oleje 15W-40 są nieustannie rozwijane. W przeszłości większość olejów tego typu była oparta o bazy grupy I. Obecnie do nowoczesnych samochodów są wymagane płyny o obniżonej zawartości siarki, fosforu i popiołów siarczanowych, oparte o bazy olejowe grupy II lub III.
– Właściciele firm transportowych czasami mają małe oczekiwania wobec olejów mineralnych i nie widzą różnic jakościowych pomiędzy produktami różnych marek. – kontynuuje Przemysław Szczepaniak (ExxonMobil). – To błąd, bo baza i pakiety dodatków dwóch produktów mogą się znacznie różnić. ExxonMobil nadal udoskonala serię Mobil Delvac MX. Odpowiadając na oczekiwania rynku, rozszerzyliśmy ofertę o dodatkową, niższą lepkość 10W30. Poza tym nasze oleje mineralne Mobil Delvac MX z rozszerzeniem ESP w nazwie są kompatybilne z systemami niskoemisyjnymi.
Tomasz Piergies z Orlen Oil zwraca uwagę, że tam gdzie producenci zalecają oleje 15W-40 i wyższych lepkościach używa się nowoczesnych pakietów dodatków, które poprawiają przede wszystkim właściwości niskotemperaturowe. Ze względu na bazy olejowe mineralnego pochodzenia występuje problem z zachowaniem lepkości przy zmianie temperatur i z tego powodu są stosowane również nowoczesne wiskozatory.
– Receptury są zmieniane na coraz bardziej doskonałe z technicznego punktu widzenia – podsumowuje Lech Lasek (Fuchs). – W praktyce kolejne generacje zapewniają lepszą czystość silnikowi jak i większą ochronę przed zużyciem.
Przyszłość syntetycznych
Zarazem eksperci nie ukrywają, że przyszłość w segmencie ciężarowym należy do syntetyków. Wraz ze wzrostem udziału w rynku samochodów spełniających aktualną normę Euro 6 olejów o lepkości 15W-40 będzie ubywać. A już w grudniu 2016 br. wchodzi nowa klasa jakości API CK-4, co tym bardziej skupia uwagę producentów na środkach syntetycznych. Z punktu widzenia zużycia paliwa kluczowe jest stosowanie oleju o możliwie małej lepkości, w granicach zalecanych przez wytwórcę pojazdu. Dotyczy to zarówno oleju silnikowego, jak i przekładniowego. Dążenie do stosowania środków smarnych o mniejszej lepkości widać w zaleceniach producentów. Obecnie do silników pojazdów ciężarowych są rekomendowane oleje 5W-30 w miejsce do niedawna jeszcze stosowanych 10W-40.
CHARAKTERYSTYKI POPULARNYCH OLEJÓW MINERALNYCH DO POJAZDÓW CIĘŻAROWYCH
Fuchs
Titan Cargo 15W-40, opracowano go specjalnie dla Volvo z turbodieslami, z systemami oczyszczania spalin, oraz wydłużonymi okresami między wymianami oleju. Odznacza się wysoką jakością, redukuje zużycie paliwa. API CJ-4, CI-4 Plus, CI-4, ACEA E9/E7, Cat ECF-3/ECF-2, Cummins CES 20081,Detroit Diesel 93K218, JASO DH-2, Deutz DQC III-10 LA, Mack EO-O PP, MAN M 3575/3275-1, MB 228.31, MTU DDC 2.1, Renault RLD-3, Volvo VDS-4.
Titan Truck Plus 15W-40. Produkt typu SHPD, do mocno obciążonych turbodiesli w pojazdach użytkowych. Specyfikacje i dopuszczenia: API CI-4, ACEA E7, Cat ECF-2/ECF-1a, Cummins CES 20076/7/8, Detroit Diesel 93K215, Deutz DQC III-10, Global DHD-1, Mack EO-N, MAN M 3275-1, MB 228.3, MTU DDC 2, Renault RLD/RLD-2, Volvo VDS-3.
Titan Truck 15W-40 to wielosezonowy, wysokiej jakości środek smarny, do silników dieslowskich, odpowiedni do mocno obciążonych ciężarówek. Specyfikacje i dopuszczenia: API CH-4, ACEA E7, Cat ECF-1a, Cummins 20076/7, Deutz DQC II-10, Mack EO-N, MAN M 3275-1, MB 228.3, MTU DDC 2, Renault RLD/RLD-2, Volvo VDS-3.
Gulf
Superfleet Supreme 20W-50 stanowi mieszankę wyselekcjonowanych baz i dodatków uszlachetniających nowej generacji, zaawansowanych technologicznie. Nadaje się do pojazdów spełniających normę Euro 4, które nie wymagają olejów o niskiej zawartości SAPS, oraz Euro 3 i wcześniejsze. Ma bardzo dobrą stabilność termiczno-utleniającą, która ogranicza gromadzenie się osadów i zapobiega gęstnieniu oleju. Posiada aprobatę API CI-4, spełnia normę Cummins CES 20078.
Superfleet Supreme 15W-40, olej o wysokiej sprawności, przeznaczony do wysokoobciążonych silników Diesla Euro 4 (nie wymagających low SAPS) i wcześniejszych, również z EGR. Cechuje go pierwszorzędna ochrona przed zużyciem na skutek korozji, co pomaga utrzymać odpowiednią trwałość silnika. API CI-4, ACEA E7, Cummins CES 20076/7/8, Mack EO-N, MAN M 3275, MB 228.3, MTU 2, Renault RLD-2, Volvo VDS-3.
Lotos
Turdus Powertec 1100 15W-40, nowoczesny produkt o obniżonej zawartości popiołów SAPS, do silników Euro 4, 5 i nowszych, których producenci zalecają stosowanie olejów o jakości opartej na wymaganiach ACEA E9. Poza tym: API CJ-4, Cummins CES 20081, Deutz DQC III-10 LA, Mack EO-O PP, MAN M 3575, MB 228.31, MTU 2.1, Renault RLD-3, Volvo VDS-4.
Turdus SHPD 15W-40 to wysokiej jakości środek typu SHPDO (Super High Performance Diesel Oil). Zalecany do wysokoobrotowych diesli pojazdów ciężarowych, dostawczych i specjalnych spełniających normę Euro 3.Specyfikacje i klasyfikacje: API CH-4, ACEA E5/E3, MAN M 3275-1, MB 228.3, Volvo VDS-2.
Turdus MD 15W-40, olej typu HPDO (High Performance Diesel Oil). Zalecany do wysokoobrotowych silników Diesla ciągników siodłowych, ciężarówek, samochodów specjalnych przystosowanych do spełniania normy Euro 2. API CG-4, ACEA E2, MAN 271, MB 228.1, Volvo VDS.
Midland
Super Diesel 15W-40 został specjalnie formułowany do wysokoobciążonych silników wysokoprężnych, z turbo i bez niego. Szczególnie zalecany do ciężarówek, autokarów, maszyn budowlanych Euro 2 i 3. Specjalne dodatki oraz całkowita liczba zasadowa pozwalają na wydłużenie przebiegu między wymianami do 45 tys. km. API-CI-5, ACEA E7, Global DHD-1. Rekomendacje Volvo, Scanii, Mercedesa, MAN-a i in.
Mobil
Mobil Delvac MX ESP 10W-30 zapewnia bardzo dobrą ochronę w najbardziej wymagających silnikach Diesla, w tym Volvo potrzebujących olejów o specyfikacji VDS-4. Odpowiedni do smarowania nowoczesnych silników niskoemisyjnych a jednocześnie kompatybilny ze starszymi silnikami konwencjonalnymi. ACEA E9/E7, API CJ-4, CI-4 PLUS, CI-4, CH-4, SM. Dopuszczenia m.in. MB 228.31, MAN M 3575, Renault RLD-3.
Mobil Delvac MX ESP 15W-40 to najwyższej jakości olej do silników Diesla, pozwalający na przedłużenie żywotności silnika w bardzo wymagających warunkach eksploatacji, zarówno na drogach jak i w zastosowaniach przemysłowych. Zapewnia bardzo dobre osiągi nowoczesnych, wysokoobciążonych jednostek o niskiej emisji spalin. ACEA E9/E7, API CJ-4, CI-4 PLUS, CI-4, CH-4, SM, SL. Wśród dopuszczeń: MAN M 3575, MB 228.31, Renault RLD-3, Cat ECF-3, Volvo VDS-4 / VDS-3 / VDS-2.
Mobil Delvac MX 15W-40 to najwyższej jakości mineralny olej do wysokoobciążonych silników Diesla, który zapewnia bardzo dobre smarowanie i przyczynia się do wydłużenia trwałości silnika. Łączy w sobie wysokojakościowe oleje bazowe ze zrównoważonym systemem dodatków uszlachetniających. Skutecznie chroni przed powstawaniem szlamów i osadów. ACEA E7, API CI-4/CH-4/SL/SJ. Dopuszczenia m.in. Cat ECF-2, Cummins CES 20077/76, MAN M3275-1, Renault RLD-2.
Neste
Turbo LXE 15W-40 wyprodukowano specjalnie dla ciężkiego transportu. Spełnia wymagania Euro 3, 4 i EGR. Utrzymuje silnik w czystości, chroni przed ścieraniem, zapewnia niskie zużycie oleju. API CI-4, ACEA E7/E5/E3; Allison C4, Cat ECF-1, Cat TO-2, Cummins CES 20071/2/6/7/8, Mack EO-M Plus, MAN M 3275, MB 229.1, MB 228.3, Renault RLD, Volvo VDS-3/VDS-2.
ORLEN Oil
Ultor Futuro 15W-40 – produkt klasy SHPD oparty o wysokogatunkowy olej bazowy, oraz precyzyjnie dobrany pakiet dodatków uszlachetniających według technologii mid SAPS. Szczególnie zalecany do silników z recyrkulacją gazów wydechowych. Gwarantuje wydłużenie okresów między wymianami oleju, dzięki czemu obniża koszty eksploatacji silnika. Posiada aprobaty m.in. Cat ECF-3/ECF-2, Cummins CES 20081, MAN M 3575, MB 228.31,Renault RLD-3, Volvo VDS-4.
Ultor Plus 15W-40. Nowej generacji, wielosezonowy olej SHPD przeznaczony do pracy w najbardziej obciążonych współczesnych silnikach wysokoprężnych spełniających wymagania Euro 5, szczególnie w dużych samochodach ciężarowych, sprzęcie budowlanym i autobusach. Gwarantuje bezawaryjną pracę silnika w najtrudniejszych warunkach eksploatacji. Posiada aprobaty: Cummins CES 20078, Mack EO-N, MAN M 3275-1, MTU 2, Renault RLD-2, Volvo VDS-3.
Ultor CG-4 15W-40, olej SHPDO do smarowania silników wysokoprężnych z turbodoładowaniem i bez, szczególnie w dużych samochodach ciężarowych, autobusach pracujących w wymagających warunkach oraz sprzęcie budowlanym. Jest zalecany przez czołowych producentów samochodów do obciążonych silników spełniających normy Euro 3, 2, 1. Posiada aprobaty: MAN M 3275-1, MB 228.3, Renault RD/RD-2, Volvo VDS-2.
Petro Canada
Duron-E 10W-30 zapewnia zaawansowaną kontrolę nad sadzą, bardzo dobrą pracę w każdych warunkach pogodowych i podobną ochronę silnika jak Duron-E 15W-40, potwierdzoną w warunkach eksploatacyjnych. Olej ten potencjalnie może pomóc w uzyskaniu oszczędności zużycia paliwa o 1 proc. (test Volvo D12D). Zapewnia działanie w klasie jakości CJ-4/SM, oraz ochronę katalizatorów i filtrów spalin.
Duron XL 10W-40, olej klasy premium o wyjątkowej odporności na ekstremalne warunki panujące w trakcie eksploatacji pojazdów zarówno na drogach jak i podczas prac pozadrogowych. Formulacja oleju jest oparta na najczystszych na świecie olejach bazowych (czystość 99,9 proc.) uzyskiwanych w opatentowanym procesie hydrokrakingowego oczyszczania HT Petro Canada. API CI-4-Plus, spełnia wymagania CI-4, CH-4, CG-4, CF, CF-4, CE.
Duron-E 15W-40 – najnowszej generacji olej low SAPS o wysoce skutecznej dyspersji sadzy. Wykazuje bardzo dobre właściwości chroniące silnik podczas zimnego rozruchu, zmniejsza jego zużycie, oraz dolewanie oleju. Odporny na temperatury w niskoemisyjnych silnikach, zgodnych z wymogami ochrony środowiska '07 EPA. Testy wykazały zdolność wydłużania okresów pomiędzy wymianami, w surowych warunkach pracy.
Shell
Rimula R4L 15W-40 charakteryzuje się obniżoną zawartością popiołów i siarki, pomaga utrzymać osiągi pojazdu na niezmienionym poziomie w czasie ich eksploatacji. Gwarantuje dużą odporność na rozpad wywołany wysoką temperaturą i siłami mechanicznymi. API CJ-4, ACEA E9/ E7, Cat ECF-3, ECF-2, Cummins CES 20071/2/7/81, Deutz DQC-III-10A, Mack EO-O PP, MAN M 3575, MB 228.31, MTU 2.1, Renault RLD-3, Scania LDF-LA, Volvo VDS-4/VDS-3.
Rimula R4 X 15W-40 – najwyższej jakości wielozadaniowy olej nowej generacji do mocnych diesli z EGR. Odpowiedni dla wszystkich silników pre-US 2007, większości silników z poziomem emisji Euro 4 bez filtrów cząstek stałych, jak również starszych typów. API CI-4, ACEA E7/E5/E3, Cat ECF-2, ECF-1a, Cummins CES 20071/2/5/6/7/8, Deutz DQC III-10, Jaso DH-1, Mack EO-M +, MAN M 3275-1, MB 228.3, MTU 2, Renault RD-2, Volvo VDS-3.
Tedex
SHPD VDS4 LSP Motor Oil 15W-40 został wytworzony przy użyciu technologii dodatków low SAPS oznaczającej niski poziom popiołu siarczanego, fosforu, siarki. Przeznaczony do wysokoobciążonych silników Diesla pracujących w najostrzejszych warunkach i wyposażonych w systemy oczyszczania spalin: SCR, EGR i DPF. Jest to olej typu HD (Heavy Duty) zapewniający najwyższe osiągi i bardzo dobre zabezpieczenie silników. API CJ-4, ACEA E9-08/E7-04.
Diesel Truck SHPD Motor Oil 15W-40 jest szczególnie zalecany do wysilonych silników samochodów ciężarowych, ciągników siodłowych, autobusów miejskich i międzymiastowych, maszyn drogowych, budowlanych, zwłaszcza spełniających normę Euro 4. API CI-4, ACEA E7-04, Allison C-4, Cat ECF-1a, Cummins CES 20076/7/8, Detroit Diesel 93K215, Deutz DQC-III-05, Mack EO-M Plus, MAN M 3275-1, MB 229.1, MTU 2, Volvo VDS-3.
Multifleet FE Motor Oil 15W-40 wytworzono z najwyższej jakości, selekcjonowanych, hydrorafinowanych, mineralnych olejów bazowych oraz specjalnie opracowanego pakietu dodatków uszlachetniających. Nadaje się m.in. do silników ciężarówek o różnej ładowności, pracujących w ekstremalnych warunkach. API CH-4, Cummins CES 20076, Mack EO-L, MAN 270/271, MB 228.1, 229.1, MTU 1, Volvo VDS/VDS 2, VW 501.01, 505.00.
Tekst: Jacek Dobkowski
T&M nr 6/2016
Add comment