Uta listopad

loga na www miedzy banery

Inelo 1170x150

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banerybp 2024 karta bp Plus Aral 1170x300px 3

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

Oleje Klimowicz banner

loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Oleje Klimowicz banner 2

Transport promowy

Ich domeną jest …woda. Transport promowy, przez lata trochę niedoceniany, dość szybko się rozwija.

Na polskim rynku funkcjonuje wiele firm, które właśnie z niego uczyniły najważniejszy element swej działalności, są też takie dla których przewozy promowe stanowią ciekawe wzbogacenie oferty. W zgodnej opinii fachowców, także w tym sektorze transportu sukces osiąga tylko ten, kto działa szybko i sprawnie, a po to by tak było niezbędne są nowoczesne narzędzia. Mało kto dziś marginalizuje rolę transportu promowego, zwłaszcza że w wielu przypadkach stanowi on istotne uzupełnienie dla szybko rozwijających się przewozów drogowych czy kolejowych. Organizowane są zatem nowe połączenia, wielu operatorów kojarzonych dotąd raczej z transportem drogowym, powietrznym czy kolejowym również przewozy promowe wprowadza do swego portfolio. Pojawiają się nowe metody akwizycji, obsługi frachtów.

Czas potentatów

Do największych operatorów promowych należy Stena Line. Dysponuje kilkudziesięcioma statkami różnych typów, wykonując zadania na trasach do Skandynawii, Wielkiej Brytanii, Irlandii oraz Państw Bałtyckich (w tym: Gdynia - Karlskrona; Trelleborg -Rostock;  Travemunde-Ventspils;  Liverpool-Belfast). To w istocie rozwinięta sieć połączeń nie tylko na Morzu Bałtyckim, ale też Północnym czy Norweskim. Stena Line ma w ofercie m.in. przewozy ładunków (w tym drobnicowych) na podwoziach typu RT (roll trailer) oraz wiele innych rozwiązań dopasowanych do indywidualnych potrzeb klientów.

Dynamicznie rozwijającym się przewoźnikiem w segmencie cargo jest też Unity Line. Na liniach do Szwecji eksploatuje siedem promów, z czego większość zorientowana jest głównie na obsługę rynku towarowego (promy kolejowo-samochodowe oraz ładunkowo-pasażerskie). Struktura floty pozwala na różnorodne konfiguracje ładunków w zależności od potrzeb klientów oraz wielkości i ilości poszczególnych środków transportu.

Kilkunastoletnią historię ma Rail & Sea Logistics Polska, spółka współpracująca z PKP Cargo, największym przewoźnikiem kolejowym w Polsce. Ma  własny magazyn (blisko skrzyżowania dróg A4 i S1), który dzięki dogodnej lokalizacji (sieć kolejowa oraz drogowa), stanowi istotny element organizowanych przewozów multimodalnych. Rail & Sea Logistics Polska (we współpracy z operatorem promowym DFDS Tor Line) rozwija linie promowe ElbeBridge i ShortBridge, poszerzyła gamę oferowanych usług o przewozy promowe na kierunku Niemcy - Wielka Brytania. Przeprawy do i z Anglii odbywają się codziennie.

Spedytorzy, logistycy…

Transport promowy rozwija wiele firm znanych głównie z sektora logistycznego czy spedycji. Szeroką ofertę ma m.in. Trade Trans, międzynarodowy operator logistyczny świadczący kompleksowe usługi w zakresie transportu, przeładunków i magazynowania. Oferta obejmuje: spedycję kolejową i samochodową; organizację transportu morskiego, śródlądowego i lotniczego; przewozy promowe pociągów i samochodów ciężarowych między Polską a Skandynawią; przewozy ładunków ponadgabarytowych i wyjątkowo ciężkich; kompleksowe usługi celne; logistykę biomasy i zbóż. 

Stosunkowo niedawno, bo przed pięcioma laty, usługi przepraw promowych dla samochodów ciężarowych włączyła do oferty kolejna z firm logistycznych, DTW Logistics. Oferta skierowana jest do firm transportowych, które korzystają z przepraw promowych łączących: Polskę i Szwecję; Francję i Wielką Brytanię; Holandię i Wielką Brytanię; Wielką Brytanię i Irlandię. Z początkiem ubr. stworzono profesjonalny zespół zajmujący się wyceną oraz rezerwacją miejsc załadunkowych u operatorów w całej Europie. Pracownicy są do dyspozycji 7 dni w tygodniu, przez 24 godziny na dobę. Firma oferuje: dopasowanie najkorzystniejszej trasy promowej, opiekę spedytora promowego, dogodną formę rezerwacji, szybką reakcję na zmiany,  wyliczenie kosztów podróży dla samochodów dostawczych i ciężarowych na terenie całej Europy. Rozpoczynając działalność Dział Przepraw Promowych nawiązał współpracę z operatorami promowymi działającymi na obszarze Kanału La Manche, na terenie mórz: Irlandzkiego, Północnego oraz Bałtyckiego.

Bez terminala ani rusz…

         Nie ma sprawnego transportu promowego bez terminali. Liczy się m.in. ten w Świnoujściu. Rocznie notuje ok. 3,5 tys. zawinięć, a odprawia  każdego roku ok. 350 tys. samochodów ciężarowych, blisko 15 tys. naczep oraz ponad 12 tys. wagonów kolejowych. Na obroty portu składa się ponad 5 mln ładunków o łącznym tonażu ponad 70 mln t. Terminal świadczy: 24-godzinny serwis portowy we wszystkie dni w roku, kompleksową obsługę promów morskich, statków Ro-Pax i Ro-Ro, przeładunki Ro-Ro pojazdów drogowych i wagonów kolejowych, obsługę pasażerów, przeładunki i składowanie towarów oraz naczep drogowych, współpracę portową w obsłudze ładunków ponadnormatywnych, transport naczep drogowych w obrębie portu Świnoujście.

Siła portali …

Optymalizacji przewozów promowych sprzyja korzystanie z wyspecjalizowanych platform internetowych. Portal promy24.com należący do grupy PKS Gdańsk-Oliwa SA oferuje dostęp poprzez nowoczesną wyszukiwarkę. Klienci mają możliwość natychmiastowej kalkulacji kosztów i podjęcia decyzji o rezerwacji. Oprócz centralnego systemu telefonicznego, który przekierowuje klientów do specjalistów od połączeń promowych na konkretnych kierunkach, do dyspozycji jest też dyżurny numer telefonu komórkowego. Spedytorzy portalu są dostępni dla klientów przez całą dobę. Ich wiedza i doświadczenie są szczególnie przydatne w sytuacjach poważnych zakłóceń ruchu promowego (np. w okresie sztormów, strajków w portach) czy też przewozu nietypowych ładunków (w tym ADR i ponadgabarytów). System rezerwacji on-line dostępny jest również na urządzeniach mobilnych. Ponadto portal posiada system automatycznej rezerwacji armatora P&O Ferries w relacji Calais-Dover. Sieć połączeń oferowana przez promy24.com obejmuje trasy na terenie całej Europy, włączając Morze Czarne, Morze Śródziemne (również Afryka Północna, Malta, Cypr, Izrael) i Morze Północne. Promy24.com współpracują z dziesiątkami przewoźników promowych, realizującymi ponad 400 połączeń na obszarze 35 państw. Firma jest też oficjalnym agentem w Polsce takich operatorów jak: P&O Ferries, Scandlines, Stena Line, Fjord Line czy Unity Line.

Klientami portalu PromySkat są przede wszystkim firmy transportowe oraz spedycyjne, które realizują zlecenia przewozów towarów drogą lądową z wykorzystaniem odcinków morskich. Specjaliści określają możliwości przewozowe poszczególnych linii promowych, kalkulują czas oraz koszt rezerwacji promowej, uwzględniając zmienne elementy takie jak np. BAF (opłata paliwowa stosowana przez linie promowe). Ważnym aspektem jest posiadanie tzw. stałych miejsc na promach, gdyż w przypadku dużego obłożenia na poszczególnych relacjach europejskich jest trudne do uzyskanie miejsce na interesującym nas odejściu promowym. Portal posiada również spore doświadczenie w przeprawach pojazdów z ładunkami ponadgabarytowymi. - Posiadając bezpośrednie umowy z armatorami jesteśmy w stanie w krótkim czasie określić, który prom jest w stanie załadować pojazdy z bardzo dużym objętościowo lub wagowo ładunkiem oraz podać dokładną cenę za taki fracht. W tym przypadku musimy uwzględnić dużą ilość parametrów takich jak np. długość, wysokość i szerokość pojazdu z ładunkiem, ilość osi oraz naciski na oś (w przypadku zbyt dużego nacisku, mogą zostać uszkodzone pokłady ładunkowe na promie lub nie wytrzyma rampa wjazdowa). Również trzeba przewidzieć minimalny prześwit aby pojazd nie zahaczył podwoziem lub wystającym ładunkiem o elementy załadunkowe przy wjeździe na prom – informują w PromySkat. Głównym zajęciem PromySkat jest przeprawianie pojazdów ciężarowych z ładunkami, jednak realizuje również transport promowy ładunków mobilnych (np.  pojazdy i maszyny rolnicze, reachstakery, kombajny, maszyny do budowy dróg, pojazdy ciężarowe….). Oferta obejmuje całą Europę i łączy ponad 200 portów w 35 krajach w sieć kilkuset regularnych połączeń promowych.

 

Z KIM NA PROM?

LONTEX

Lontex ma ofertę usług transportowych, umożliwiając m.in. profesjonalne przeprawy promowe różnego rodzaju pojazdów. Morskie dostawy pojazdów są popularną formą przewożenia ich w trudno dostępne drogą lądową miejsca. Transport dotyczy np. samochodów ciężarowych, ale również dostawczych, o różnej konstrukcji i wielkości. Oferta obejmuje: rezerwację przepraw promowych z większości portów w całej Europie; rezerwację przepraw dla pojazdów ponadnormatywnych; rezerwację przepraw dla pojazdów transportujących ładunki niebezpieczne; serwis rezerwacji przepraw. Firma posiada wszelkie niezbędne zezwolenia na przeprawy samochodów przystosowanych do transportu niebezpiecznych materiałów. Rezerwacje są możliwe do wykonania nawet w dzień poprzedzający podróż. Dostępne są tzw. bilety otwarte (nie trzeba planować konkretnej daty powrotu, można odbyć podróż w dowolnym czasie).

 

PKP CARGO

PKP Cargo ma w swej ofercie również transport promowy (kolejowy i samochodowy do i ze Skandynawii). Przewóz przesyłek następuje w wagonach pojedynczych i całopociągowych na trasie Świnoujście -Ystad - Świnoujście, a przewozy ciężarówek w relacjach Świnoujście-Ystad, Świnoujście-Trelleborg, Gdynia-Karlskrona, Gdańsk-Nyneshamn. Rejsy promów odbywają się codziennie, operator korzysta z usług promowych Unity Line oraz Stena Line. Załadunek wagonów na promy nie wymaga przeładunku towaru. Usługa objęte są również przesyłki niebezpieczne i ładunki ponadgabarytowe. PKP Cargo zajmuje się również bookingiem i sprzedażą miejsc promowych dla samochodów ciężarowych w relacji pomiędzy Francją i Anglią. 

 

PROMY24.COM

Promy24.com, należące do polskiej firmy transportowej PKS Gdańsk – Oliwa SA, od kilkunastu lat zajmuje pozycję lidera przepraw promowych cargo w Polsce, czego dowodem są setki tysięcy zrealizowanych rezerwacji. Pozycję na rynku wypracowano oferując szybki dostęp do konkurencyjnych cen połączeń promowych dla pojazdów ciężarowych i dostawczych. Na stronie internetowej firmy klient może w kilku prostych krokach zapoznać się z ofertą połączeń, co jest pomocne przy planowaniu transportu i od razu zarezerwować wybraną przeprawę wraz z dokonaniem płatności w preferowanej metodzie: przelewem (tradycyjnym i szybkim e-przelewem) lub kartą kredytową. Promy24.com to również profesjonalny serwis obsługi i wsparcia klienta, co znajduje m.in. odzwierciedlenie w fakcie, że Biuro Obsługi Klienta jest otwarte w dni powszednie aż do godz. 22. Co ciekawe, portal posiada system automatycznej rezerwacji operatora P&O Ferries w relacji Calais-Dover i v.v., który dostępny jest 24H/7dni w tygodniu i daje możliwość uzyskania numeru rezerwacji już po 30 sekundach.

 

PROMYSKAT

Portal PromySkat należy do Grupy SKAT – renomowanego operatora transportowo logistycznego i jest profesjonalnym narzędziem umożliwiającym dokonywanie przede wszystkim rezerwacji przepraw promowych dla transportu drogowego. Oferta obejmuje całą Europę i łączy ponad 200 portów w 35 krajach w sieć kilkuset regularnych połączeń promowych. Portal jest obsługiwany przez zespół doświadczonych spedytorów promowych, specjalizujących się w przeprawach pojazdów ciężarowych z ładunkami konwencjonalnymi, ponadgabarytowymi oraz niebezpiecznymi. PromySkat publikuje codziennie aktualne wiadomości na tematy europejskiego rynku promowego - treści są opracowywane przez ekspertów z branży promowej co stawia PromySkat na pozycji wartościowego i rzetelnego źródła informacji dla branży TSL.

 

STENA  LINE

Stena Line operuje czterdziestoma statkami różnych typów (m.in. Ro-Pax, Ro-Ro, promami kolejowymi), wykonując swe zadania na 22 trasach promowych do Skandynawii, Wielkiej Brytanii, Irlandii oraz Państw Bałtyckich. Zgodnie z zasadą one-stop-shopping – każdy klient Stena Line posiada indywidualnego opiekuna handlowego, który służy pomocą w zakresie rezerwacji, jak i profesjonalnym doradztwem. Na pokładach swoich promów Stena Line przewozi pojazdy ciężarowe, jednostki intermodalne, pojazdy ponadgabarytowe, project cargo oraz wiele rodzajów materiałów niebezpiecznych. Ma też w swej ofercie przewozy ładunków (w tym ładunków drobnicowych) na podwoziach typu RT (roll trailer) oraz rozwiązania dopasowane do indywidualnych potrzeb klientów.

 

Tekst: Michał Jurczak

T&M 3/2016

 

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE