swieta

Uta wrzesień

loga na www miedzy banery

 najnowsze zyczenia

Czas ruchomych podłóg?

System ruchomych podłóg to rozwiązanie do załadunku i rozładunku, które ułatwia transport poziomy różnego rodzaju surowców czy produktów.

Najczęściej stosuje się go w naczepach przeznaczonych do  obsługi towarów masowych. W naczepach z ruchomą podłogą oferowanych na rynku stosowany jest zazwyczaj system typu Cargo Floor.

Cargo Floor to system działający w oparciu o zasadę tarcia między podłogą a ładunkiem. Podłoga transportowa, na której znajduje się produkt, składa się z równoległych, niezależnych względem siebie profili podzielonych na grupy. Podłoga przesuwa się jako całość w jednym kierunku, ładunek się przesuwa. Pod podłogą transportową znajduje się jednostka napędowa wprawiająca w ruch jej profile. System jest wielofunkcyjny. Umożliwia również załadunek i rozładunek pakowanych towarów, takich jak palety, rolki papieru, worki big bag itp. Wśród kluczowych walorów wymienia się: wysoki poziom bezpieczeństwa, wytrzymałość, uzyskiwanie maksymalnych objętości załadunkowych, lekkość, a także relatywnie niskie koszty użytkowania (nie wymagają skomplikowanej konserwacji), wydajność i opłacalność. Efektem jest krótki czas zwrotu z inwestycji. Zainteresowanie naczepami z ruchomą podłogą w ostatnich latach głównie rosło, szczególnie ze wzglądu na optymalizację kosztów, zwłaszcza w przypadku towarów które są trudne w załadunku i rozładunku. Teraz sytuacja nieco się skomplikowała.

 

Rynek naczep „nurkuje”

Producenci i dostawcy naczep nie mają obecnie łatwo. Sprzedaż w ostatnich miesiącach „zanurkowała”, a jednym z nielicznych wyjątków są naczepy z ruchomymi podłogami. Powszechnie doceniana jest ich wszechstronność, jak również łatwość załadunku oraz rozładunku. Relatywnie duża pojemność oraz uniwersalne zastosowanie tych pojazdów pozwalają na wykorzystywanie ich niemal w każdej dziedzinie transportu, wożą zatem materiały budowlane, płody rolne, odpady komunalne, złom czy nawet ładunki na paletach.

Marcin Adasik, właściciel MaTrail (dystrybutor marki Knapen Trailers) zaznacza, że globalnie rynek naczep z ruchomą podłogą nieznacznie rośnie. – Niestety dla Polski jest odwrotnie, nie odnotowujemy wzrostów a wręcz spadek ilości dostarczonych pojazdów – mówi M.Adasik zaznaczając przy tym, iż dla Knapen Trailers nie jest to tak odczuwalne gdyż producent z Deurne od zawsze stawiał na doposażanie naczep „pod klienta końcowego” i produkował pojazdy z ruchomą podłogą bardzo specjalne np. z bokiem otwieranym (jednym lub dwoma), z jednostką pakującą Bagging Unit (pakujące np. paszę w worek odkładczy), w wersji Extreme dla bardzo ciężkiego użytkowania, ze ścianami izolowanymi i agregatem chłodniczym. – Knapen przy konstruowaniu swoich pojazdów dba o wytrzymałość pojazdu i zarazem o to by naczepa była ładna i wyróżniała się z miliona innych naczep – zaznacza nasz rozmówca.

Łukasz Kędzia, prezeszarządu Trailertec Polska (dystrybutor naczep Kraker Trailers) potwierdza, że rynek naczep w Polsce odnotował w tym roku drastyczny spadek, a wielu czołowych producentów zmaga się z ponad 40-procentowym zmniejszeniem sprzedaży. W segmencie naczep z ruchomą podłogą spadek ten wynosi około 30 proc. – Mimo to, nasza firma utrzymuje stabilny poziom sprzedaży, posiadając około 27 proc. udziału w rynku. Głównymi odbiorcami naszych naczep są firmy zajmujące się wywozem odpadów, zakłady komunalne oraz przedsiębiorstwa z sektora produkcji i obrotu biomasy – podkreśla Ł.Kędzia.

– Dla nas jest to tak naprawdę pierwszy rok sprzedaży naczep Legras w Polsce. Tym bardziej cieszy, że mimo iż jeszcze nie wszyscy klienci mieli okazje zapoznać się z nasza ofertą, a także ze względu na kryzys w jakim znajduje się cała branża, uda nam się dostarczyć w tym roku kilkadziesiąt naczep. Co więcej pozyskaliśmy, chyba największy w tym roku kontrakt flotowy w Polsce – mówi Krzysztof Kotulski, product manager Moving Floor Trailers Legras dodając, że z fabryki w Polsce firma obsługuje nie tylko rynek Polski, ale i całą Europę środkowo-wschodnią, a także Bałkany i Włochy, dzięki temu ma obraz szerszej sytuacji niż tylko wewnętrznego rynku Polski. – W ostatnim czasie widzimy wzrost zapytań z niemal wszystkich kierunków, również z Polski. Nie przekłada się to jeszcze na masowe zamówienia, jednak widać większe zainteresowanie ze strony klientów. Niezależnie od sytuacji rynkowej w przyszłym roku, naszym celem jest zwiększanie udziału we wszystkich rynkach, na których operujemy. W przyszłość patrzymy z umiarkowanym, ale jednak optymizmem – mówi K.Kotulski.

 

Sztuka odpowiedniego wyboru

Ł. Kędzia (Trailertec) nie ma wątpliwości, że przy wyborze naczepy z ruchomą podłogą kluczowe są bezawaryjność, wytrzymałość, pojemność oraz waga – lekka konstrukcja pozwala na przewóz większej ilości towaru przy mniejszym zużyciu paliwa. – Nasze naczepy Kraker Trailers wyróżniają się łatwością serwisowania – dzięki skręcanej, a nie spawanej konstrukcji, naprawy są szybsze i tańsze. Oferujemy też 5-letnią gwarancję, co zapewnia klientom dodatkowe bezpieczeństwo i komfort użytkowania. Dzięki elastycznemu podejściu zawsze staramy się sprostać oczekiwaniom klientów, oferując różnorodne konfiguracje i kolory naczep dostępnych od ręki na naszym placu wystawowym w Kuśniach – mówi Ł.Kędzia zaznaczając, iż wprawdzie cena Kraker K-Force 2.0 nie jest najniższa, to inwestycja w ten sprawdzony produkt zdecydowanie się zwraca.

Również dla K.Kotulskiego (Legras) decyzja o wyborze naczepy to zawsze wypadkowa kilku czynników. Jego zdaniem, najważniejsze są solidność i wytrzymałość konstrukcji, a także dostosowanie naczepy do specyfiki pracy danej firmy. Naczepa powinna być wyspecyfikowana odpowiednio do rodzaju transportowanego ładunku, do sposobu jego załadunku, miejsce rozładunku może mieć wpływ na niezbędne wyposażenie. Nie bez znaczenia są również elementy wyposażenia wpływające na komfort pracy kierowców. – Przy decyzji zakupowej nie sposób pominąć kwestie ceny, która zawsze ma duży wpływ na ostateczny wybór. Jestem jednak przekonany, że mocna konstrukcja i indywidualne doposażenie naczepy, zapewniające długą i komfortową pracę powinno mieć decydujące znaczenie. Osobiście jestem bardzo zafascynowany rynkiem włoskim, podobnym jeżeli chodzi o wolumen sprzedaży naczep WF do rynku polskiego. Tam każda naczepa jest inna. Każdy detal ma znaczenie. Każdy klient chce mieć indywidualne rozwiązania, najlepsze dla siebie – mówi K. Kotulski zachęcając wszystkich klientów do właśnie takiego, indywidualnego podejścia przy decyzji o wyborze naczepy.

M.Adasik (MaTrail) podkreśla rolę doświadczenia producenta dla jakości naczep. Przypomina, że Knapen to producent naczep z ruchomą podłogą o najdłuższym doświadczeniu, który w tym roku obchodzi 40-lecie firmy. – Pojazdy wyposażone są ponadprzeciętnie (mocniejsze łożyskowania systemu CF, manometr na rozdzielaczu, unikatowy pilot Knapen V1). Knapen to nie tylko naczepa, to wsparcie w finansowaniu, serwisowaniu produktów, to dostawca części zamiennych, to partner przy odnawianiu taboru – dodaje M.Adasik.

 

Fliegl

Naczepa Fliegl SDS 390 X-tra Long z ruchomą podłogą o długości wewnętrznej ładowni wynoszącej 14,9 m oferuje poj. transportową 101 m sześc. W porównaniu z „konwencjonalnymi” naczepami tego typu, o objętości 90 m sześc. oznacza to wzrost o 12 proc. Większy wolumen sprawia, że można wykonać mniejszą liczbę kursów, a naczepa zamortyzuje się szybciej. Przy zaledwie dwóch kursach dziennie z pełnym ładunkiem, przewoźnik korzystający z zestawu z naczepą Fliegl SDS 390 X-tra Long może zaoszczędzić w tygodniu jeden kurs wykonując nadal tę samą pracę. Trzyosiówka na bazie SDS 390 oferuje nie tylko dużo miejsca, ale także dużą ładowność wynoszącą do 27 t.ruchome1

Fliegl SDS 390 X-tra Long waży nominalnie 7,6 t. Ruchomą podłogę wykonano z odpornego na ścieranie stopu aluminium, profile podłogowe mają grubość 8 lub 10 mm. Profile są przykręcane na środku naczepy. Jeśli po kilku latach końcowa część jest bardziej zużyta niż przednia, profile można po prostu obrócić o 180 st. i w ten sposób nadal używać przez kolejne lata. Elementami wyposażenia są m.in: system monitorowania ciśnienia w oponach, pakiet oświetlenia LED, oś odciążająca AAC-Basic (pomoc w manewrowaniu), jak również nogi podporowe o wzmocnionej konstrukcji (do parkowania w stanie załadowanym). Ścianki przednia i boczne skrzyni aluminiowej wykonane są z profili zamkniętych, które zespawano dookoła z profilem wzmacniającym u góry i ze specjalną ramą u dołu. Jak każda naczepa z ruchomą podłogą firmy Fliegl, SDS 390 X-tra Long ma fabryczną szczelnie spawaną wannę, która zapobiega przedostawaniu się mokrego ładunku. Standardowym wyposażeniem jest kanał odpływowy w tylnej części wanny, podobnie jak listwa odprowadzająca wodę deszczową z tyłu, co zapobiega przedostawaniu się tej wody przez drzwi do przestrzeni ładunkowej. Trwałość i bezawaryjna wydajność to priorytety producenta. Zamek ze stali nierdzewnej odpowiada za otwieranie i zamykanie dwuskrzydłowych drzwi, a opatentowany I-Lock oszczędza czas, koszty napraw i części zamiennych. Wszystkie ruchome części naczepy są smarowane odporną na temperaturę pastą miedzianą, a nie konwencjonalnym smarem. Odporna na ścieranie i zużycie płyta ze stali Hardox chroni obszar wokół sworznia królewskiego.

Konstruktorzy Fliegla preferują proste w obsłudze, solidne i trwałe okucia. Przemyślane detale: przyłącze sprężonego powietrza z tyłu pojazdu, boczna bariera przeciwjazdowa, blokowane za pomocą sprężynowej dźwigni ułatwiają codzienną pracę z naczepą. Drzwi serwisowe z przodu koryta ułatwiają dostęp w celu czyszczenia. Kierowca może wejść na platformę roboczą na przedniej ścianie z obu stron. Naczepa porusza się na osiach SAF z hamulcami tarczowymi. System monitorowania opon mierzy ciśnienie powietrza i temperaturę każdej opony i zgłasza odchylenia kierowcy. Do prędkości 20 km/h ostatnia oś może być odciążona jako pomoc w manewrowaniu. Trailer Infocenter wyświetla informacje na temat obciążenia osi, przebiegu, diagnostyki, jak również komunikaty systemowe.

 

Knapen

Knapen Extreme to bardzo wytrzymała naczepa z ruchomą podłogą do transportu grubego złomu, śmieci, karoserii samochodowych, złomu AGD. Stalową konstrukcję skrzyni oparto na stali Hardox, ma zapewniać wysoką wytrzymałość dla materiałów bardzo agresywnych.

ruchome2 W połączeniu ze stalową podłogą stać ma się w istocie niezniszczalnym sprzętem na długie lata ciężkiego użytkowania. Pojemność skrzyni wynosi 88 m sześc. Ściana przesuwna wciągana jest automatycznie (sterowanie radiowym, bezprzewodowym pilotem), co zapewniać ma wysokie bezpieczeństwo użytkowania bez konieczności wchodzenia do wewnątrz skrzyni ładunkowej. Naczepa posiada również specjalny, mocny zderzak HD bumper z oczkami do wyciągania zestawu np. z błota po rozładunku.

Holenderski producent oferuje również naczepę Knapen Exside. To produkt pozwalający redukować czasy przestojów pomiędzy załadunkami, dający daleko idącą elastyczność załadunków, dzięki zastosowaniu drzwi bocznych bez stałego słupka środkowego. Zapewnia to boczną szerokość załadunkową 12.900 mm, co jest bardzo zbliżone do zwykłych naczep kurtynowych. W jedną stronę Exside zabiera ładunki sypkie (np. zrębki, trociny, RDF, torf) będąc ruchomą podłogą, w drugą stronę zapewnia elastyczność jak zwykła naczepa typu firanka, pozwalając na boczny załadunek (palet, galanterii ogrodowej lub nawet 6-metrowych płyt wiórowych, a nawet konstrukcji o zwiększonej długości lub 12-metrowej stali). Knapen Exside otrzymał nagrodę w kategorii „Trailer Innovation” na targach IAA w Hanowerze.

 

Kraker

K-Force przez długie lata funkcjonuje w najcięższych warunkach. Skrzynia ładunkowa nie deformuje się, konstrukcja podłogi podoła największym obciążeniom, a tarcie wewnętrzne jest minimalne. Długi okres użytkowania zapewnia zredukowanie zużycia naczepy do minimum. Dostawca podkreśla oszczędności kosztów dzięki mniejszemu zużyciu paliwa, jak również relatywnie niską emisję CO2 przyczyniającą się ponadto do ochrony środowiska. – Razem z naczepą dostajesz 5 lat gwarancji na konstrukcję. Przy sprzedaży K-Force gwarancja przechodzi na nowego właściciela – zapewniają w Trailertec.

ruchome5Dzięki K-Force załadunek i rozładunek są możliwe w każdych warunkach: w budynkach, w terenie lub w doku załadunkowym. W każdym przypadku odbywa się to bezpiecznie i szybko, bez ryzyka przewrócenia. Zadaszony rozładunek odpadów lub produktów do recyklingu staje się nową normą, m.in. ze względu na ostrzejsze wymogi środowiskowe. K-Force umożliwia łatwy rozładunek w każdym miejscu, do którego można wjechać, np. w hali fabrycznej czy stodole. Ryglowanie pneumatyczne sprawia, że tylne drzwi bezpiecznie się otwierają i nie obluzowują (obsługa zawsze znajduje się w bezpiecznej odległości, gdy drzwi się otwierają). Czujnik temperatury mierzy temperaturę oleju w systemie ruchomej podłogi. Jeśli temperatura jest zbyt wysoka, podłoga automatycznie się zatrzymuje. Wysoka balustrada i łańcuch zapobiegający upadkowi odpowiadają za bezpieczną i ergonomiczną pracę.

Zespół sprzęgający w K-Force wykonany jest z konstrukcji stalowej i poddawany największym siłom. Konstrukcja stalowa absorbuje największe naprężenia. Nawet po wielu latach intensywnej eksploatacji naczepa zachowuje swoją sztywność, a jednocześnie elastyczność. Ruchoma podłoga stawia minimalny opór dzięki strategicznie rozmieszczonym stalowym wzmocnieniom narożników połączonych nitami (przejmują obciążenia i zmniejszają zużycie ruchomej podłogi).

K-Force posiada podłogę ze specjalnymi elementami prowadzącymi, które zapewniają mniejszy opór i mniejsze zużycie podczas ślizgu. Klocki prowadzące mają grubszą powierzchnię ścieralną i lepiej trzymają deski podłogowe na podłodze. Producent zapewnia, że również zabezpieczenie przed unoszeniem jest 4,5-razy mocniejsze. Zmniejsza to ilość brudu pod deskami podłogowymi, co skutkuje mniejszym zużyciem podłogi. Opatentowana konstrukcja zapobiegająca podnoszeniu z tyłu, w połączeniu z tylną belką stalową mają gwarantować ścisłe przyleganie desek podłogowych do podłoża. Długa żywotność podłogi wynikać ma m.in. ze wsparcia na 41 profilach aluminiowych. Aluminiowe belki poprzeczne mają niewielką odległość między środkami wynoszącą 280 mm (im bliżej siebie, tym większe podparcie).

 

Legras

Naczepy z ruchomą podłogą Legras FMA, znane i doceniane w Europie Zachodniej od kilkudziesięciu lat, zdobywają coraz większą rozpoznawalność i uznanie również w oczach polskich klientów. – Napęd ruchomej podłogi jest doskonale znany, ponieważ stosujemy system Cargo Floor CF500SLC, również inne podzespoły: osie, opony, felgi czy układ pneumatyczny i hamulcowy używany w naszych naczepach do doskonale znane rozwiązania topowych dostawców takich jak: SAF, JOST, Michelin, Dunlop, Alcoa, Knorr czy Wabco – podkreśla producent. Głównym elementem wyróżniającym naczepę z ruchomą podłogą Legras od produktów konkurencji, jest zastosowanie unikatowej listwy podłogowej. Deski podłogowe Legras wyróżnia dodatkowe wzmocnienie, w postaci dwóch pionowych słupków, czyniąc je znacznie bardziej odpornymi na wszelkie uderzenia i siły działające z góry. Producent zapewnia, że listwa jest nawet o 40 proc. bardziej wytrzymała niż jej odpowiedniki. Łożyska ślizgowe, po których przesuwają się listwy, stosowane w naczepach Legras, również specjalnie zaprojektowano dla produktów tej marki (na skutek ich zwiększonej wytrzymałości znacząco ograniczają wyrywanie listew). Każda listwa w krytycznym obszarze: przy dospawanej końcówce, jest dodatkowo wzmocniona od spodu wysokogatunkową, trudnościeralną stalową płytką.

ruchome3Najmocniejsze listwy oraz solidna konstrukcja samej naczepy umożliwia wjazd na podłogę naczepy wózka widłowego o masie całkowitej do 9 t. – Zapewniamy ciągłą dostępność wszystkich oferowanych przez nas rodzajów listew podłogowych, w naszych magazynach w Polsce. Zatem nasi klienci mają zapewniony szybki dostęp do wszelkich niezbędnych części – zaznacza Krzysztof Kotulski, product manager moving floor Trailers. Wśród kolejnych cech wyróżniających naczepy Legras wymienia posiadanie w ofercie dwóch rodzajów ram stalowych: oprócz najbardziej popularnej ramy krótkiej, również ramę długą. Wybór ramy długiej może być interesujący dla klientów, którzy nie wykorzystują w pełni kubatury naczepy z ramą krótką (92 m sześc.), i nieco mniejsza pojemność (89,4 m sześc.) nie stanowi dla nich problemu (zwłaszcza jeżeli ich naczepy jeżdżą w trudnym terenie, po słabej jakości lokalnych drogach). W takim wypadku wybór ramy długiej zapewnia znacznie większą sztywność konstrukcji naczepy, co w sposób bezpośredni przekłada się na jej żywotność i niską awaryjność.

– Ważnym aspektem, na który chciałbym również zwrócić uwagę jest bardzo indywidualne podejście do potrzeb każdego klienta. Na rynku naczep z ruchomą podłogą, od kilku lat daje się zauważyć tendencje do dostarczania wszystkim klientom niemal identycznych naczep. Takie podejście oczywiście pozwala obniżyć koszty produkcji, ale trudno tu mówić o dopasowaniu naczep do realnych potrzeb klientów. Fabryki Legras zapewniają klientom olbrzymią ilość opcji fabrycznego wyposażenia naczepy, a także różne wymiary skrzyni ładunkowej, co pozwala na prawdziwie indywidualne dopasowanie naczepy do oczekiwań odbiorców – konkluduje Krzysztof Kotulski.

 

Schwarzmüller

Austriacka firma Schwarzmüller wśród swojego bogatego portfolio produktowego może pochwalić się również wieloletnim doświadczeniem w produkcji naczep z systemem ruchomej podłogi. W pełni aluminiowa konstrukcja wyposażona w standardzie m.in. w lekką i odporną na korozję ramę wyprodukowaną z wysokogatunkowego aluminium otrzymała prestiżową nagrodę „Trailer Innovation 2021” przyznawaną przez 17 europejskich magazynów specjalistycznych. Dodatkowo ramę aluminiową z zabudową i innymi elementami aluminiowymi można spawać zyskując stabilność, trwałość oraz brak korozji stykowej różnych materiałów.

Dzięki relatywnie niskiej wadze naczepy uzyskuje się oszczędności na paliwie, niższą emisję CO2, a przede wszystkim większe możliwości załadunkowe. Dostępne w ofercie Schwarzmüller naczepy „ruchome podłogi” z bocznymi drzwiami są w Polsce nieco mniej popularne ze względu na wyższą masę własną. Istnieje jednak grono klientów, dla których są one niezbędne do pracy, ze względu na możliwości przewozowe.

Schwarzmüller do zabudowy stosuje 30-mililetrowe profile aluminiowe. Aby wydłużyć żywotność zabudowy, producent stawia na wysokogatunkowe, drobnoziarniste aluminium oraz stabilną konstrukcję, którą uzyskuje m.in. dzięki masywnym narożnikom. Elementy, które nie są zaprojektowane i wytworzone w fabryce Schwarzmüller pochodzą od renomowanych dostawców.

 

Stas

Wytrzymałość to jeden z głównych walorów naczep Stas (wyłącznym dystrybutorem produktów Stas z ruchomą podłogą na naszym rynku jest PTM Polska). Sprzyja jej stabilne podwozie w połączeniu z mocnymi, poprzecznymi belkami podłogowymi, całkowicie spawane profile boczne z niezniszczalnymi profilami narożnymi, jak również zastosowanie aluminium o wysokiej odporności na ścieranie.

ruchome4Naczepy są dostępne w ponad stu wersjach, kubaturach od 55 do 104 m sześc. Atutem jest relatywnie niska waga (nawet 6,5 t), do wykonania użyto stopu aluminium, magnezu i krzemu – H34, wyprodukowanego w hucie aluminium ALCOA. Materiał ten charakteryzuje się wysoką odpornością na ścieranie (110 w skali Brinella), a zarazem jest sprężysty i nie pęka przez co naczepa sprawdza się w wymagających warunkach drogowych. Stas stosuje dwa typy ram pośrednich opartych na profilach dwuteowych: aluminiowej ze stopu H34, która może być zespawana z nadwoziem lub stalowej z wysokogatunkowej stali.

Stas produkuje kilka typów naczep z ruchomą podłogą, które przeznaczone są do przewozu różnych ładunków. Najbardziej wszechstronna jest Biostar. Dzięki poj. od 72 do 92 m sześc. jest odpowiednim rozwiązaniem do przewozu różnych towarów od produktów rolnych po odpady drewniane, nawozy, ale również palety oraz big-bagi. Farmstar – naczepa rolnicza o poj. do 82 m sześc. została opracowana szczególnie do przewozu płodów rolnych. Jej zaletą jest możliwość precyzyjnego rozładunku, dzięki zintegrowanemu lejowi z tyłu. Jest też Ecostar (wzmocniona cała konstrukcja naczepy, aby zagwarantować trwałość i bezpieczeństwo podczas transportu ciężkich odpadów). Oprócz specjalnie zaprojektowanej konstrukcji, dostępnych jest również wiele opcji, które ułatwiają prace kierowcy, typu automatycznie otwierane osłony i hydrauliczne klapy. Dostępna jest również wodoszczelna wersja Ecostar.

 

T&M nr 11/2024

Tekst: Michał Jurczak

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE