Co pod kontenerami (nie)piszczy
Jeśli oceniać rynek naczep kontenerowych według opinii producentów, to nie uzyskamy jednoznacznej odpowiedzi. Niektórzy zauważają w ostatnim okresie ożywienie, inni nie. Jak powiedział nam przedstawiciel jednego z krajowych wytwórców, boomu nie ma co się spodziewać, trudno będzie nawiązać z poziomem sprzedaży do rekordowych wyników z roku 2007.
Rozwinął się rynek wtórny, nabywcy mają do wyboru coraz więcej naczep używanych, oferowanych w sprzedaży oraz w wypożyczalniach. Nie ułatwia to życia producentom nowych pojazdów. Niektórzy z nich, jak np. Schimtz Cargobull, wycofali się z produkcji naczep podkontenerowych, jednak oferta takich pojazdów nadal jest bogata, a ich wytwórcy prześcigają się z ulepszaniem konstrukcji. Cały czas aktualne jest obniżanie masy własnej, umożliwiające zwiększanie ładowności, w czym prym wiodą znani zachodni producenci. Polscy konkurenci ostrzegają natomiast przed hurraoptymizmem w tym zakresie. Transport kontenerów jest trudną branżą. Wymaga wszechstronnej wytrzymałości naczep. Częsty przeładunek musi odbywać się sprawnie, a naczepa musi wytrzymywać duże obciążenia. Jak powiedział nam nieoficjalnie przedstawiciel działu handlowego jednej z krajowych firm, nabywca powinien brać pod uwagę to, że w polskich warunkach eksploatacji mocno odchudzona naczepa może nie być dość wytrzymała.
Zwolennicy odchudzania konstrukcji uspokajają. Do konstruowania naczep stosuje się stal o coraz wyższej jakości, coraz częściej zabezpiecza się je antykorozyjnie w procesie kataforezy. Oprócz „podkontenerówek” w wersji stałej coraz powszechniejsze stają się modele z rozsuwanym tyłem i/lub przodem, dzięki czemu można nimi przewozić kontenery każdego rozmiaru 20-45’.
Warto też zwrócić uwagę na rosnące zainteresowanie nabywców markowymi naczepami wysokiej jakości, mimo że są droższe od tzw. budżetowych.
Zakupom nowych naczep może sprzyjać nowa polityka terminali kontenerowych. Od początku 2015 roku terminale kontenerowe w portach Gdyni, Gdańska, Szczecina podpisały zgodnie porozumienie, na podstawie którego nie wydają przewoźnikom kontenerów w sytuacji, gdy masa własna kontenera z ładunkiem jest większa niż ładowność zestawu wynikająca z dokumentów rejestracyjnych.
W praktyce oznacza to że od dopuszczalnej masy całkowitej zestawu 40 ton odejmowana jest suma masy własnej ciągnika i naczepy. Jeśli wyliczona w ten sposób ładowność zestawu przekracza deklarowaną masę kontenera wraz z ładunkiem nawet o kilka kilogramów, to terminal nie wydaje kontenera na ten zestaw. Łatwo wyobrazić sobie skutki tej sytuacji dla przewoźnika, kierowcy i klienta czekającego na swój ładunek.
Aby uniknąć tego typu sytuacji, przewoźnicy mają dwie drogi do wyboru: zmiana ciągnika lub naczepy. Relatywnie tańszym sposobem „odchudzenia” zestawu jest zakup nowej naczepy podkontenerowej.
BODEX – można rozsuwać mechanicznie i pneumatycznie
Standardowa naczepa podkontenerowa marki Bodex przeznaczona jest do przewozu kontenerów 20, 30, 40, 45-stopowych z tunelem (high cube), cystern wymiennych lub zabudów burtowo-plandekowych.
Dodatkowe wyposażenie naczep obejmuje: rozsuwane mechanicznie lub pneumatycznie elementy ramy głównej podwozia, skrzynki narzędziowe ze stali kwasoodpornej, aluminiowe felgi, nogi podporowe i zbiorniki powietrza, rozbudowane układy pneumatyczne Wabco lub Knorr oraz elektryczne Hella, Aspöck, Ermax w technologii LED, osie podnoszone, skrętne z systemem Tridec, nadążne lub sterowane falami radiowymi.
FLIEGL – chemiczna light 20 najlżejsza na rynku
Fliegl chwali się naczepą podkontenerową chemiczną light 20 o wadze zaledwie 2.980 kg – jako najlżejszą na rynku. Można na niej przewozić kontenery 1x20’ ISO. W wyposażeniu standardowym jest m.in: rama lakierowana, osie SAF lub BPW, hamulce tarczowe, wanna wychwytowa, tuby do przechowywania węży, dwie gaśnice + uchwyty, opony 385/65 R 22.5. Sukcesem naczep Fliegl'a jest niezawodna rama stalowa - z otworami
nadającymi jej sprężystość i niezwykłą wytrzymałość. Otwory te są odpowiednio przetłaczane i stosowane przez Fliegl’a konsekwentnie od 20 lat. Fliegl jako jedyny producent testy z otworami w ramie ma już dawno za sobą, stosuje tylko sprawdzone niezawodne technologie przetłaczania!
KÄSSBOHRER - elastyczne rozwiązania
Podwozie kontenerowe Kässbohrer K.SHG AVH zostało zaprojektowane, aby niezależnie od typu przewożonego kontenera zapewnić optymalne rozłożenie masy. Dzięki odpowiedniej konstrukcji gęsiej szyi i podwozia może być transportowany zarówno 45-stopowy kontener z długim tunelem, jak i inne typy kontenerów mieszczące się w wymiarach dopuszczonych przepisami.
Przewożenie 20-stopowego kontenera z tyłu naczepy umożliwia jego szybki rozładunek. Rozciągana przednia i tylna część podwozia umożliwia sprawniejsze manewrowanie w portach i centrach miast, a na ocynkowane podwozie udzielana jest 10-letnia gwarancja antykorozyjna.
Podwozie: wyprodukowane ze stali ST52, cynkowane ogniowo, zbudowane z 2 spawanych podłużnic w kształcie litery „I” oraz belek poprzecznych. Układ hamulcowy: Wabco EBS 2S/2M dwuobwodowy, z systemem RSS, tarcze 430 mm; hamulec postojowy z akumulatorem sprężynowym zgodny z dyrektywą WE 71/320 EEC.
Podpory: 24-tonowe mechaniczne, 2-biegowe stalowe. Ogumienie: 6 x 385/55R 22.5, felgi stalowe. Trzyosiowy układ jezdny SAF o ładowności 9-ton/oś, zawieszenie pneumatyczne, pierwsza oś podnoszona z systemem wspomagania ruszania. Długość całkowita - 11.120 mm, masa własna – ok. 5.340 kg.
KÖGEL - wyższe obciążenie użytkowe
Port 40 Starr Light firmy Kögel to nowa naczepa kontenerowa, zoptymalizowana pod kątem obciążenia użytkowego i ciężaru. Zaletą odchudzonego pojazdu jest niewielka (3.990 kg) masa własna z wyposażeniem podstawowym, techniczna masa całkowita wynosząca 41.000 kg oraz dopuszczalny technicznie nacisk na siodło wynoszący 14.000 kg. Naczepa przystosowana jest do transportu dwóch 20-stopowych kontenerów lub jednego 40-stopowego kontenera Highcube. Techniczna możliwość obciążenia użytkowego nowej naczepy ponad 37.000 kg gwarantuje wysoką ekonomikę transportu intermodalnego. Ponadto pojazd ten można jeszcze bardziej odchudzić, stosując indywidualne wyposażenie, takie jak obręcze aluminiowe, aluminiowe podpory oraz aluminiowe zbiorniki powietrza układu hamulcowego. Inżynierowie w firmie Kögel odpowiedzialni za konstrukcję sięgnęli nie tylko do sprawdzonych i przetestowanych rozwiązań zastosowanych w lekkim modelu Kögel Port 20 Tankplex, ale dodatkowo wdrożyli nowy projekt wsporników poprzecznych, których konstrukcja spawana pozwala jeszcze bardziej obniżyć wagę. Tak jak wszystkie modele Kögel Port, również Port 40 Starr Light dzięki prostej i wygodnej obsłudze oraz nieskomplikowanej konserwacji jest wyjątkowo ekonomicznym pojazdem. W celu łatwiejszego załadunku i wyładunku kontenerów na rampie, naczepa posiada przesunięty o 70 mm do wewnątrz, tył, jak również przesunięte do wewnątrz zabezpieczenie przeciwwjazdowe. Cała rama jest chroniona przed korozją dzięki technologii nanoceramicznej oraz powłoce KTL i lakierowi UV.
KRONE - uniwersalny BOX LINER
Koncepcja konstrukcji modeli Krone Box Liner została podporządkowana zasadzie, iż transport kontenerowy wymaga wszechstronnej wytrzymałości naczep. Są one lekkie i wytrzymałe. Najwyższe parametry wydajności transportu uzyskiwane są dzięki zastosowaniu specjalnego wyposażenia, takiego jak pneumatyczne wydłużenie tyłu oraz seryjnych komponentów renomowanych producentów. Krone promuje obecnie swoją naczepę Box Liner. Podwozia kontenerowe są lekkie, stabilne i posiadają powłokę nanoszoną metodą zanurzeniowego lakierowania katodowego oraz powłokę proszkową w kolorze wybranym przez klienta. Począwszy od składanych podstaw przez blokady obrotowe aż po pneumatyczne wydłużenie tyłu naczepy: wystarczy nacisnąć przycisk, aby mieć do dyspozycji funkcje pozwalające na realizację indywidualnych wymagań. Model Flatneck, Gooseneck, czy też krótka wersja z dwoma lub trzema osiami do transportu 20-stopowych kontenerów – Box Liner dostępny jest w wielu wersjach. Do oferty należy także podwozie uniwersalne, przystosowane do wszystkich rozmiarów kontenerów od 20 do 45 stóp, z krótkim lub długim tunelem lub bez tunelu. Naczepa może także przenosić nakładane skrzynie ładunkowe o długości 13,6 m. Wszystkie trzyosiowe modele Box Liner wyposażone zostały w zróżnicowany rozstaw osi (1.410/1.310 mm). Wyposażenie obejmuje szereg elementów, jak np. zamki o zmiennej wysokości, cztery seryjne kliny, solidne odbojniki gumowe oraz inne elementy ułatwiające codzienną eksploatację naczepy.
SCHWARZMÜLLER – stabilne podwozie
3-osiowa naczepa kontenerowa o masie własnej ok. 4,9 t i całkowitej masie (technicznie dopuszczalna) 39 t oferowana jest w wersjach o ładowności ok. 29 t lub 33 t. Może przewozić pojedyncze kontenery 40 stóp lub 1-2 kontenery 20 stóp, ewentualnie kontener 30 stóp w pozycji tylnej. Pojazd bazuje na ramie o konstrukcji stalowej spawanej. Zastosowano wymienny 2''-sworzeń królewski, 6 poprzecznic platformy z blokadami kontenera. Podłogę pokryto blachą. W podwoziu - amortyzacja pneumatyczna z mechanizmem podnoszenia/opuszczania (ok. +120/-80 mm) z systemem szybkiego odpowietrzania. Automatyczna regulacja poziomu jazdy od 15 km/h. Rozstaw osi 1.310 x 1.410 mm. Ogumienie: 6 x 385/65 R 22,5 160J. 6 stalowych felg 11,75 x 22,5, 10 otworów, odsadzenie 120 mm, w kolorze srebrnym. Wyposażenie wspornikowe: mechaniczne podnośniki podporowe 2 x 12 t, obsługa jednostronna i kompensacja wysuwu.
Układ hamulcowy tarczowy (430 mm), zgodny z Dyrektywą WE 71/320 lub ECE R13, dwuobwodowy. Układ EBS, Wabco 2S2M – czujnik na jednej osi Program stabilizacji jazdy RSS, pneumatyczny hamulec postojowy na 2 osie. Lakierowanie: powierzchnie czyszczone z użyciem granulatu stalowego, farba podkładowa z zawartością pyłu cynkowego oraz lakierowanie natryskowe dwuskładnikowym lakierem akrylowym. Elementy z tworzywa sztucznego oraz cynkowane ogniowo nielakierowane, elementy dobudowane/montowane powlekane proszkowo. Producent podkreśla wśród zalet tej naczepy - wzmocnioną, ustabilizowaną wzdłużnie konstrukcję podwozia, montaż osi znanych producentów, np. BPW, Mercedes lub SAF. Na życzenie montowane są wysuwane tylne podłużnice platformy na kontenery 45 stóp, panel SmartBoard do odczytywania danych na wyświetlaczu w pojeździe (licznik kilometrów, obciążenie zespołu osi, diagnostyka hamulców itp.), zamknięta skrzynia przeznaczona do przewozu 30 europalet, wyposażona w ściankę działową i drzwi obustronne. W opcjonalnym wyposażeniu przewidziano także dynamiczną regulację kół w stanie niezaładowanym lub częściowo załadowanym, z automatycznym systemem rozpoznawania zakrętów i ręcznym systemem manewrowym.
SOMMER – solidna konstrukcja
Sommer oferuje sprawdzoną, znaną naczepę podkontenerową typ S3. Umożliwia ona przewożenie kontenerów morskich: 1x40 High Cube oraz zwykły z tunelem, 1x45 High Cube (z tunelem) 2x20, 1x20 (w czterech położeniach) oraz 1x30. Naczepa zwraca uwagę solidną konstrukcją. Produkt może zostać wyposażony w osie BPW jak również SAF Holland czy Daimler-Chrysler. Pneumatyczne zawieszenie z układem hamulcowym Wabco z EBS zapewnia skuteczność hamowania i precyzję prowadzenia. Podnoszona oś pozwala na oszczędności eksploatacyjne. Tylny wysuw na ocynkowanej podwójnej belce realizowany jest za pomocą przekładni. Przednia belka naczepy może występować w trzech konfiguracjach, uwzględniając preferowane przez klienta transportowane kontenery. Naczepa waży 5,9 t, ładowność wynosi 31,1 t.
Jak powiedziała nam Magdalena Olejnik, kierownik sprzedaży w firmie Sommer, producent ten w ostatnim okresie większość naczep tego typu eksportuje.
WIELTON - kontenerowa lekkość
W 2014 roku w ofercie firmy Wielton S.A. zadebiutowały lekkie naczepy wykonane ze stali S700. Po zmniejszeniu masy własnej pojazdu zachowano tę samą lub nawet zwiększono jego wytrzymałość. Od 2012 roku testowano możliwość wykorzystania stali S700 w produkcji naczep kurtynowych.
W 2014 roku w ofercie firmy Wielton S.A. zadebiutowały lekkie naczepy wykonane ze stali S700. Po zmniejszeniu masy własnej pojazdu zachowano tę samą lub nawet zwiększono jego wytrzymałość. Od 2012 roku testowano możliwość wykorzystania stali S700 w produkcji naczep kurtynowych. W efekcie 2 lata później na drogę wyjechała prototypowa naczepa podkontenerowa NS3P45R2SL z rozsuwanym przodem i tyłem, o masie własnej poniżej 5000 kg. Zastosowanie stali S700 i nowatorskich rozwiązań podłużnic ramy, poprzeczek, ażurowania podzespołów czy nowych zamków pozwoliło obniżyć masę własną o ponad 20% w stosunku do poprzedniego modelu. Wymierne korzyści płynące z obniżenia tej masy to nie tylko szansa na załadowanie ciężkiego kontenera, ale i oszczędności na paliwie.
Wielton zwiększył możliwości ładunkowe nowej konstrukcji. Wprowadzono 14.000 kg obciążenia siodła, podniesiono techniczną DMC do 41.000 kg, administracyjną DMC do 38.000 kg. W związku z tym ładowność naczepy wzrosła do ponad 33.000 kg.
Zanim nowa naczepa trafiła do użytkowników, w lipcu 2014 roku przeszła próby statyczne w fabryce oraz dynamiczne na terminalu GCT, jeżdżąc z ładunkami znacznie przekraczającymi dopuszczalne masy. Niektóre z prób przebiegały na granicy zniszczenia. Szczególnie, gdy na gęsiej szyi naczepy, pod którą nie było siodła ciągnika, stawiano ciężką 20’, a podpora zabezpieczająca stała kilkanaście centymetrów niżej. Konstrukcja wyszła jednak z tych prób zwycięsko. Egzemplarz prototypowy trafił do pierwszych użytkowników.
Po około pół roku powstała konstrukcja przeznaczona do produkcji seryjnej. Uwzględniono w niej wszystkie uwagi kierowców i klientów wynikłe z procesu testów w warunkach normalnej eksploatacji.
Równolegle prowadzone prace rozwojowe oraz konsultacje z klientami zaowocowały wprowadzeniem kolejnych modeli naczep. Bazują one na tej samej ramie, ale różnią się szczegółami rozwiązań w specyficznych kwestiach. To np. transport kontenerów 45’ czy użycie stałej ramy bez możliwości rozsuwania przodu dla najczęściej przewożonych kontenerów typu 40HC.
Także w terminalu GCT testowano najmłodsze dziecko wieluńskiej fabryki: naczepę NS3P40SL. To nierozsuwana konstrukcja do przewozu kontenerów 40’ i 2x20’. Program badawczy został zakończony: założenia konstrukcyjne w pełni potwierdzono w praktyce.
Cały program badawczy trwał latami. Tak długo zbierano doświadczenia z eksploatacji popularnej poprzedniczki nowych konstrukcji – uniwersalnej Wieltonki. Setki jej egzemplarzy jeżdżą do dziś po drogach Europy. Do udziału w długoletnim programie rozwojowym Wielton zaprosił swoich klientów a także klientów firm konkurencyjnych i kierowców, którzy na co dzień operują w „kontenerowej” rzeczywistości. Przeprowadzono wiele wywiadów bezpośrednich, pomiarów, spotkań w gronie konstruktorów, handlowców, kierowców i załadowców.
Te doświadczenia przyniosły oczekiwane rezultaty. Dziś firma Wielton oferuje jedne z najlżejszych na rynku naczepy podkontenerowe. Są one zaawansowane technologicznie i wyróżniają się nowoczesnym designem. Rodzina naczep SL (super light) jest odpowiedzią na specyficzne potrzeby każdego klienta w transporcie kontenerów. Wielton daje możliwość skonfigurowania naczep w zależności od czekających je zadań. Trzy konfiguracje każdego z trzech podstawowych modeli o modułowej ramie SL zadowolą najbardziej wymagających klientów. Ci z nich, którzy szukają najlżejszych rozwiązań, mogą wybierać aluminiowy osprzęt naczepy, czyniąc ją dodatkowo lżejszą nawet o 210 kg. Aluminiowe felgi, zbiorniki powietrza, nogi podporowe podnoszą inicjalny koszt inwestycji, lecz przynoszą zysk w postaci większych możliwości załadunkowych oraz w oszczędności paliwa, największego czynnika kosztowego w transporcie.
Prace nad naczepami podkontenerowymi z serii superlight w Wieltonie rozpoczęto od najbardziej zaawansowanej konstrukcji: NS3P45R2SL, która ma możliwość rozsuwania przodu i tyłu. Jest ona przeznaczona do transportu wszystkich rodzajów kontenerów, to tzw. naczepa uniwersalna. Jej cechą charakterystyczną jest przewóz kontenera 45’, zgodnie z legalną długością zestawu. Dodatkowe zezwolenia nie są wymagane. Przedni, manualny rozsuw naczepy umożliwia zmieszczenie się z popularną 45’ w 16.500 mm. Najniższa masa tego modelu to nawet 4.815 kg dla konfiguracji bez 30’ i bez 20’ środek. W tak niski rezultat wagowy wpisuje się aluminiowy osprzęt, coraz bardziej popularny w branży. Autorskie rozwiązanie zamków przednich pozwala rozładować przednią 20’ po „przełamaniu” zestawu. Kontener stoi na belce i nic nie utrudnia dostępu do jego wnętrza. Premiera tej konstrukcji miała miejsce w 2014 roku na targach w Hanowerze.
Kolejnym modelem jest NS3P45R1SL z możliwością rozsuwania tyłu. Oprócz dobrych cech starszej siostry, ta posiada przednie zamki sprawiające najmniej problemów w długoletniej eksploatacji naczep kontenerowych. Dzięki temu może być jeszcze lżejsza. Najniższa masa własna to nawet 4.500 kg! Taki wynik pozwala na oszczędności paliwa przez długie lata eksploatacji. W połączeniu z mocniejszą konstrukcją ramy stanowi doskonałe narzędzie do wyciągania z portów ciężkich kontenerów.
Cała gama naczep SL została zoptymalizowana do współpracy z agregatami elektrycznymi do zasilania kontenerów – popularnie zwanymi gensetami (ang. generator set). Uzupełnieniem rodziny jest NS3P40SL. To najprostsza, nieposiadająca możliwości rozsuwania, niezawodna rama do najczęstszych zadań, 40’HC i 2x20’. Fabryczne przystosowanie jej do zawieszenia gensetu zmienia naczepę w idealny środek transportu dla ciężkich, chłodniczych kontenerów.
Oprócz głównych założeń, jak specyficzne rozstawy osi, dwa miejsca sworznia do współpracy z dwu- i trzyosiowymi ciągnikami, balkony częściowe do rozładunku kontenerów na środku, wzięto pod uwagę założenia szczegółowe. Są nimi: zastosowanie zamków liftlock, prostych w aplikacji, boczne kompozytowe odbojnice rowerowe uchylne dla lepszego dostępu (np. do koła zapasowego) czy wreszcie pneumatyczny, zamienny z manualnym, mechanizm rozsuwania tyłu naczepy. To wszystko składa się na nową jakość: produkt doskonale odpowiadający na oczekiwania współczesnego rynku.
T&M nr 7-8/2015
Tekst: Antoni Gostyński
Norbert Staniszewski
Add comment