Opony do ciężarówek
Cena do jakości.
Stosunek ceny do jakości powinien być najważniejszy przy wyborze ogumienia do ciężarowego samochodu. Nadal jednak sporo przewoźników kieruje się głównie ceną.
Jak podkreśla Marcin Cywiński, marketing and PR manager Continental Opony Polska, wybór właściwego ogumienia to złożona decyzja. Zależy od niej nie tylko bezpieczeństwo kierowcy i innych uczestników ruchu drogowego, ale także koszty prowadzenia działalności transportowej. W przypadku transportu dalekobieżnego należy decydować się na ogumienie gwarantujące długą żywotność, które charakteryzuje się niskimi oporami toczenia, czyli opony nowej generacji wykonane ze szczególnego rodzaju mieszanki gumy i posiadające określoną rzeźbę bieżnika. Z kolei przewoźnicy specjalizujący się w transporcie regionalnym powinni zwrócić uwagę na takie właściwości, jak przyczepność czy odporność na uszkodzenia. Jeżeli firma realizuje przewozy mieszane i budowlane, kluczową cechą gum jest przygotowanie do jazdy po miękkim gruncie i w bardzo trudnych warunkach. Przy doborze opon nie bez znaczenia jest także wiek pojazdów. Wszystkie te cechy mają niebagatelny wpływ na ekonomikę prowadzenia działalności transportowej.
– W przypadku polskiego klienta właściwa relacja ceny do jakości wydaje się być kluczowa – uważa Ireneusz Kotas, TB & OTB sales menager z ITR CEE (Yokohama). – Opony do pojazdów ciężarowych musi charakteryzować trwałość i wysoka jakość zapewniające długą eksploatację. Przewoźnicy zwracają też uwagę na rozwiązania dające maksymalną wytrzymałość i bezpieczeństwo. Opony, oprócz układów hamulcowych, mają największy wpływ na bezpieczeństwo kierowcy i ładunku. Właściwy dobór ogumienia w transporcie regionalnym i dalekobieżnym przekłada się na mniejszą ilość awarii unieruchamiających pojazd.
Ile przejadą?
Specjaliści z oponiarskich koncernów z reguły nie udzielają jednoznacznej odpowiedzi na takie pytanie. Nic zresztą dziwnego, wszak wpływa na to wiele rzeczy.
– Stopień i szybkość zużycia zależy od wielu zewnętrznych czynników, między innymi stylu jazdy kierowcy, rodzaju pojazdu, obciążeń, ciśnienia, warunków drogowych, czy rodzaju nawierzchni – wylicza Marcin Cywiński z Continentala. – Mają one wpływ na opony przez cały okres eksploatacji. Współistnienie tak wielu czynników uniemożliwia jednoznaczne określenia wytrzymałości ogumienia wyłącznie na podstawie testów laboratoryjnych.
Jakie mogą przedstawiać się efekty w praktyce, pokazują np. testy Yokohamy dotyczące modeli na oś kierowaną, 107ZL, RY637 i jednego z markowych konkurentów . Te trzy modele sprawdzało sześć flot w czterech krajach, w Niemczech, Portugalii, Hiszpanii i Włoszech. Średni przebieg do głębokości bieżnika 3 mm dla Yokohamy 107ZL wyniósł 260 tys. km, a różnica pomiędzy najwyższym a najniższym wynikiem 110 tys. km. Już tej jeden przykład pokazuje, jak rozbieżne mogą być rezultaty.
Kolejne odsłony
Ten praktyczny test dotyczył fabrycznie nowych opon, czyli pierwszego życia. Żadna opona nie ma wprawdzie siedmiu, czy dziewięciu żyć jak kot, ale powinna bez problemu znieść pogłębianie i bieżnikowanie. Marcin Cywiński z Continental opony Polska:
– Profesjonalne pogłębianie opon ciężarowych opłaca się podwójnie. Po pierwsze dlatego, że oponę można eksploatować dłużej, a po drugie dlatego, że niższy profil zmniejsza opory toczenia, co przekłada się na obniżenie zużycia
paliwa. Trzeba także wspomnieć o korzyściach dla środowiska. Dłużej eksploatowana opona to oszczędność cennych zasobów.
W segmencie ciężarowym bieżnikowanie uchodzi za oczywistą oczywistość, o ile karkas nie został wcześniej uszkodzony, albo nadmiernie zużyty. Operacja ta może być przeprowadzana na gorąco, albo na zimno – wtedy nakładany jest tylko nowy pas bieżnika. Ireneusz Kotas z firmy importującej Yokohamę zwraca jednak uwagę, że żadna bieżnikowana opona nie będzie spisywała się tak samo dobrze, jak nowa.
Sprawdzaj ciśnienie!
Żeby karkas nadawał się do bieżnikowania, a opony osiągały znaczne przebiegi, o ogumienie trzeba dbać. To przede wszystkim regularna kontrola ciśnienia, a przynajmniej raz w roku przegląd techniczny stanu opony w wyspecjalizowanym serwisie. W firmach szczególnie dbających o tabor taki przegląd jest przeprowadzany z większą częstotliwością.
– Prawidłowe ciśnienie jest szczególnie istotne dla równomiernego zużycia i długiego przebiegu, a także utrzymania równomiernego kontaktu z nawierzchnią i uzyskania maksymalnych osiągów – zaznacza Ireneusz Kotas, Yokohama. – Warto pamiętać, że niedostateczne ciśnienie powoduje nieprawidłowe ugięcie opon, skutkujące gromadzeniem się nadmiernego ciepła i ryzykiem usterki oraz nadmiernym zużyciem barku. Zbyt duże ciśnienie zwiększa zagrożenie pęknięciami spowodowanymi przez uderzenie i innymi uszkodzeniami.
Ważne jest również użytkowanie opon zgodnie z ich przeznaczeniem, do przejazdów dalekobieżnych, regionalnych itd., oraz wskazówkami producenta.
Siła technologii
Warto zwrócić uwagę na wysiłki koncernów zmierzające do produkcji coraz lepszych opon. Przykładowo technologia Zenvironment Yokohamy opiera się m.in. na odmiennej metodzie mieszania składników gumy. W przeciwieństwie do tradycyjnego, wieloetapowego procesu łączącego mieszanie i ugniatanie gumy oraz cząsteczek węgla, nowa technologia polega na jednokrotnym mieszaniu składników przy wyższym momencie obrotowym, a następnie ugniataniu powstałej mieszanki na rolkach.
– W procesie tym występują niższe temperatury, które sprzyjają bardziej równomiernej dystrybucji cząstek węgla stosowanych jako środek wzmacniający gumę. W efekcie powstaje opona bardziej elastyczna i odporna na zużycie oraz przygotowana do wielokrotnego bieżnikowania – wyjaśnia Artur Posłuszny z firmy ITR, importera Yokohamy.
Bridgestone natomiast nadaje odrębne nazwy poszczególnym rozwiązaniom. I tak Waved Belt zwiększa stabilność i trwałość karkasu, Split Belt Package zmiękcza opasanie, umożliwiając większe ugięcie, zaś Stone Ejector zapobiega wnikaniu kamieni w opasanie.
Barum serii 200R – to wytrzymałe opony o wysokich parametrach przeznaczone dla pojazdów ciężarowych i autobusów, zarówno do dystrybucji regionalnej jak i podczas użytkowania na długich trasach. Nową generację opon oznaczono jako BF 200 R na oś kierowaną oraz BD 200 R, stosowaną na osi napędowej. Oba modele są dostępne w rozmiarze 315/80 R22.5. Dzięki zastosowaniu ulepszonej mieszanki gumowej oraz nowej rzeźby bieżnika opony zapewniają długie przebiegi i gwarantują zachowanie pełnych właściwości jezdnych podczas całego okresu eksploatacji, nawet przy jeździe na mokrych nawierzchniach. Stabilny karkas swoją trwałość zawdzięcza wzmocnieniu stalowego opasania, a specjalna wyściółka wewnętrzna zapobiega utracie powietrza i w połączeniu z przygotowanym do rowkowania bieżnikiem przyczynia się do wydłużenia okresu eksploatacji opony, co pozwala zwiększyć efektywność kosztową floty. Nowe opony Barum są doskonałym dowodem na to, że optymalny poziom trakcji i niskie zużycie paliwa nie muszą się wykluczać.
Bridgestone
Dla zapewnienia optymalnych parametrów spalania autostradowe modele H-Steer na oś kierowaną, oraz H-Drive na oś napędową zostały zbudowane z wykorzystaniem mieszanki Nano Pro-Tech. Celem tej mieszanki jest ograniczenie tarcia międzycząsteczkowego wewnątrz opony. Daje to niższą temperaturę pracy opony i niższe opory toczenia. Dzięki temu opony zamontowane na wszystkich osiach zestawu (także H-Trailer w naczepie ) zapewniają najniższe opory toczenia i nawet o 5 proc. mniejsze spalanie niż ich poprzednicy. H-Steer i H-Drive cechują się także zwiększoną nośnością. H-Steer ma specjalne wzmocnienia, które zwiększają trwałość i zdolność bieżnikowania. Ponadto, dla lepszej przyczepności, opony te są wyposażone w ewakuatory kamieni, usuwające obce elementy spomiędzy żeber bieżnika.
W celu zwiększenia funkcjonalności opony H-Drive zastosowano specjalną mieszankę i wzór bieżnika zapewniające bardzo dobrą przyczepność także w trudnych warunkach drogowych (oznaczenie M+S).
Continental
Conti Hybrid HS3 – wytrzymałe, 22,5-calowe opony na oś kierowaną, o wysokich parametrach, dla transportu regionalnego i dystrybucyjnego, na drogach o różnych nawierzchniach. W porównaniu do poprzedników odznaczają się grubszym, wolniej ścierającym się bieżnikiem (rzeźba „plus volume”), który zapewnia dłuższy o 17 proc. okres eksploatacji. Grubszy bieżnik zdecydowanie obniża także opory toczenia spowodowane uginaniem się boku opony. Natomiast nowa mieszanka w bocznej ściance zmniejsza temperaturę jej pracy, co przyczynia się do redukcji zużycia paliwa.
Conti Hybrid HD3 to opona na oś napędową, łącząca wysoką trwałość z oszczędnością paliwa. Zapewnia o 20 proc. dłuższą eksploatację w stosunku do modeli poprzedniej generacji. Wynika to z zastosowania nowego wzoru bloków, który obejmuje zintegrowane lamele w układzie 3D. Sięgają one niemal 2/3 głębokości bieżnika i gwarantują większą stabilność bloków. Oznaczenie 3PMSF dowodzi dopuszczenia opony do jazdy po zaśnieżonej nawierzchni.
Goodyear
Linia Fuelmax – S na oś sterującą, D na napędową – znana od dwóch lat, zapewnia najniższy współczynnik oporu toczenia spośród wszystkich opon ciężarowych Goodyeara do zastosowań drogowych. Oferując obniżenie oporu toczenia nawet o 10 proc. w porównaniu z poprzednim modelem opony Fuelmax pozwalają oszczędzać paliwo i ograniczać emisję dwutlenku węgla. Produkt ten osiąga również przebiegi dłuższe nawet o 15 proc. jednocześnie zapewniając większą wszechstronność i lepsze parametry trakcyjne. W oponie Fuelmax S zastosowano m.in. technologię IntelliMax Groove Technology optymalizującą opór toczenia dzięki „ukrytej” rzeźbie bieżnika wtopionej w oponę. W miarę zużywania się bieżnika są eksponowane nowe rowki, które pomagają zachować optymalny opór toczenia. Klasyfikacja opon Fuelmax potwierdza ich wyjątkową jakość. Dowodem na to jest np. kategoria A w zakresie efektywności paliwowej w przypadku rozmiaru 385/55 R22.5 na oś sterującą. Fuelmax D spełnia wymagania stawiane oponom zimowym, dlatego widnieje na nich symbol trzech szczytów górskich i płatka śniegu (3PMSF) oraz oznaczenie M+S.
Michelin
Michelin X Line Energy Z/D 80 to opony 315/80 R22.5 na wszystkie osie (Z), względnie na oś napędową (D). Główną korzyść dla przewoźnika stanowią niższe koszty użytkowania. Przyczyniają się do tego takie cechy jak: niskie opory toczenia, nowa rzeźba bieżnika, innowacyjna mieszanka gumy, karkas Energy Flex drugiej generacji ograniczający przegrzewanie się gumy, równomierne zużycie przez całą eksploatację ogumienia. Modele X Line Energy Z/D 80 gwarantują przyczepność w trakcie przyspieszania i hamowania bez ryzyka uszkodzenia bieżnika. Lamele znajdują się na całej wysokości klocków bieżnika. Opona D, na oś napędową, ma oznaczenia M+S, oraz trzy szczyty górskie i płatek śniegu, czyli spełnia wymagania stawiane zimówkom. Aspekty ekologiczne to nie tylko niższe spalanie oleju napędowego, ale również oszczędność surowców dzięki wykorzystaniu całego potencjału trwałości bieżnika, oraz większy przebieg opony w okresie, gdy zużywa mniej paliwa.
Pirelli
Linia Coach 01 do autokarów zapewnia wyższe bezpieczeństwo i wydajność w połączeniu z komfortem dla pasażerów i kierowcy. Opona FH:01 Coach jest przeznaczona na oś kierującą, TH:01 Coach na napędową. Zostały wyprodukowane w technologii SATT (Spiral Advanced Technology for Truck). W konstrukcji bieżnika FH:01 Coach zastosowano innowacyjną geometrię kanałów w kształcie fali zwiększających szybkość reakcji i precyzję kierowania. Wypustki na dole centralnych kanałów przeciwdziałają łapaniu kamieni. Nowatorska, opatentowana konstrukcja barku umożliwia optymalne rozłożenie ciśnienia w miejscu styku opony z nawierzchnią, zapewniając równomierne zużycie, a tym samym dłuższe przebiegi. Rozmiar 295/80 R22.5 TL 154/149 M.
Bieżnik TH:01 Coach charakteryzuje się m.in. głębokimi żłobieniami, dobrą trakcją przez cały czas eksploatacji opony, zwartymi blokami bieżnika z ograniczonym przemieszczaniem się, co obniża wydzielanie ciepła i daje mniejszy opór toczenia. Rozmiar 295/80 R22.5 TL M+S 152/148 M.
Semperit
Semperit Runner -nowa rodzina wysokiej klasy opon do użytku w łączonym transporcie regionalnym i dalekobieżnym. Ofertę wzbogaciły dwa, doskonale uzupełniające się modele opon – na oś kierowaną Runner F2 i na oś napędową Runner D2, dostępne w rozmiarze 315/80 R22.5. Nowe produkty zapewniają dłuższy okres eksploatacji i znaczną oszczędność paliwa, a także wysoki poziom bezpieczeństwa jazdy, nawet na mokrej nawierzchni. Ogumienie Runner zostało zaprojektowane do użytku w samochodach ciężarowych i autobusach. Zoptymalizowana pod kątem oporów toczenia opona Runner F2 stanowi idealne uzupełnienie dla modelu Runner D2 sprawdzającego się w wysokich przebiegach. W obu został zastosowany wzór bieżnika Void Optimized Pattern skutecznie wydłużający eksploatację ogumienia. Mieszankę gumową modelu Runner F2 zoptymalizowano pod kątem oporów toczenia, a dodatkowe, głębsze lamele bieżnika, które dają lepsze odprowadzanie wody, co zapewnia bezpieczną jazdę na mokrej nawierzchni (klasa B na etykiecie, M+S). Opona Runner D2 została opracowana z myślą o długiej eksploatacji i wysokiej trwałości. Liczne lamele, które sięgają niemal dwóch trzecich łącznej głębokości bieżnika, zapewniają wyższą stabilność bloków i znacznie ograniczają zużycie. Ponadto jako krawędzie chwytne, zapewniają oponie szczególnie dobrą trakcję przez cały okres jej użytkowania. D2 ma zarówno homologację M+S, jak i symbol 3PMSF (trzech szczytów górskich i płatka śniegu).
Uniroyal
Uniroyal FH40 -opona na oś prowadzącą do użytku w łączonym ruchu regionalnym oraz długodystansowym, dostępna w rozmiarze 315/80 R22.5, przeznaczona do autobusów i samochodów ciężarowych. Nowo opracowany wzór bieżnika opony FH 40 na oś kierowaną poprawia jej przyczepność na mokrej drodze i kwalifikuje ją do klasy „B" na etykiecie unijnej. Specjalna technologia lameli zastosowana we wzorze bieżnika optymalizuje odprowadzanie wody i zapewnia bezpieczne prowadzenie pojazdu podczas deszczu. Kontur opony FH 40 zoptymalizowano pod kątem równomiernego zużywania się i niskich oporów toczenia, a nowa mieszanka jej bieżnika zapewnia duże przebiegi. Model FH 40 posiada homologację M+S.
Uniroyal DH40 - opona na oś napędową do użytku w łączonym ruchu regionalnym oraz długodystansowym, dostępna w rozmiarze 315/80 R22.5, przeznaczona do autobusów i samochodów ciężarowych. Wzór bieżnika opony DH 40 na oś napędową został opracowany specjalnie z myślą o zapewnieniu wysokiego poziomu trakcji. Nowy wzór bieżnika pozwala na równomierne zużywanie się opony, co z kolei gwarantuje jej duże przebiegi. Udoskonalony kord zapewnia oponie wyjątkową solidność i trwałość. Opona DH 40 posiada zarówno oznaczenie M+S, jak i symbol 3PMSF (trzech szczytów górskich i płatka śniegu).
Yokohama
Yokohama 107ZL jest przeznaczona na oś kierowaną, na autostrady. W jej produkcji zastosowano innowacyjne rozwiązania technologii Zenvironment, takie jak przełomowa metoda mieszania składników gumy, czy nowa konstrukcja bieżnika i karkasu, zapewniające wysoką trwałość, dłuższe przebiegi i niższe zużycie paliwa. Nowa mieszanka karkasu zwiększa jego żywotność przy wielokrotnym bieżnikowaniu. Rozmiary 315/70 R22.5, 295/80 R22.5, 315/80 R22.5.
SY 397, opona na oś napędową, została zaprojektowana przez japońskich inżynierów do eksploatacji w zimowych warunkach. Bieżnik charakteryzuje agresywna rzeźba trakcyjna z wieloma podłużnymi rowkami. Technologia ISC-RIB (Ice Skid Control, kontrola poślizgu na lodzie) zapewnia dobrą przyczepność zarówno na drodze pokrytej śniegiem i lodem, jak również na mokrej. Model ten wyróżnia się bardzo głębokim i szerokim bieżnikiem, co gwarantuje jego większą trwałość. Po zużyciu na poziomie 50 proc. opona może być nadal wykorzystywana jako całoroczna. Rozmiary 275/70 R22.5, 315/70 R22.5, 295/80 R22.5, 315/80 R22.5, 12 R22.5.
Tekst: Jacek Dobkowski
T&M 7/8-2015
Add comment