Uta wrzesień

loga na www miedzy banery

2. Truck machines 1170x150 px v2

loga na www miedzy banery

Bosch filtry truck 1170x150

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Eurowag

loga na www miedzy banery

Fuchs

loga na www miedzy banery

hella wrzesień

loga na www miedzy banery

1150x300 Actros L

Pamiętajmy o nich

Zapotrzebowanie na oleje przekładniowe praktycznie nie zmieniło się w ubiegłym roku i było to związane z dobrą koniunkturą na oleje silnikowe.

Zużycie tych produktów jest ze sobą ściśle powiązane – jeżdżąca ciężarówka potrzebuje regularnej wymiany wszystkich płynów eksploatacyjnych i środków smarnych.

Przytoczyliśmy na początku opinię
Cezarego Wyszeckiego, znanego z naszych łamów doradcy technicznego w dziale sprzedaży pośredniej środków smarnych w Shell Polska. W podobnym tonie wypowiadają się eksperci reprezentujący inne, olejowe firmy. Marek Klimowicz z Przedsiębiorstwa Handlowo-Usługowego Andrzej Klimowicz (Neste) ocenia, że sprzedaż olejów przekładniowych była na bardzo zbliżonym poziomie do roku 2021. Należy jednak zauważyć, że w 2022 mieliśmy dalszy wzrost cen oraz braki niektórych olejów przekładniowych. Było to skutkiem ograniczonej dostępności dodatków do tychże olejów.

– Rok 2022 był wyjątkowo trudny zarówno dla producentów, jak i klientów kupujących oleje przekładniowe – uważa Agnieszka Nytko, product manager Fuchs Oil Corporation (PL). – Problemy, z jakimi trzeba było się zmierzyć w minionym roku wynikały głównie z ograniczonej dostępności surowców. Chodzi zarówno o dodatki uszlachetniające, jak i oleje bazowe. Z tego względu niektóre oleje przekładniowe były zdecydowanie trudniej dostępne u producentów. Przełożyło się to na wydłużony czas oczekiwania na realizację zamówień klientów.

 

Co jest ważne?

Staraliśmy dowiedzieć się, co jest ważne dla producentów olejów, a co dla ich użytkowników. Zdaniem Cezarego Wyszeckiego (Shell), jeśli chodzi o wymagania stawiane olejom przekładniowym przez producentów i końcowych użytkowników, to są one zbieżne. Rozwijając swoje produkty Shell koncentruje się m.in. na wydłużaniu czasu pracy oleju bez wymiany przy jednoczesnym utrzymaniu jego wysokich parametrów, zapewnianiu trwałości smarowanych podzespołów i oszczędności paliwa. Są to również właściwości, których oczekuje użytkownik. Wszystkie te cechy ograniczają koszty eksploatacji pojazdów, a tym samym decydują o konkurencyjności firm transportowych.

Agnieszka Nytko (Fuchs) podkreśla, iż z punktu widzenia producenta najistotniejsze jest zadowolenie klienta. Aby wywołać to zadowolenie, konieczne jest dostarczanie produktu w niezmiennej, wysokiej jakości, a wysoka jakość oleju przekładniowego oznacza trwałość i niezawodność układów napędowych. Użytkownicy oczekują, aby olej przekładniowy gwarantował długą i niezawodną pracę pojazdu. Mile widziane są też jak najdłuższe okresy między wymianami, gdyż obniża to koszty eksploatacji samochodów.

Dłuższej wypowiedzi udzielił Marek Klimowicz (Neste). Dla producenta oleju przekładniowego najważniejszą cechą jest zgodność z odpowiednimi kategoriami olejów (np. API GL-4, API GL-5) oraz klasyfikacjami OEM, czyli producentów pojazdów. Bez nich oleje przekładniowe będą nieistotne dla rynku. W oparciu o kategorię oleju i specyfikację OEM producenci muszą wybrać, z jakich surowców (grupy olejów bazowych, pakiet dodatków) opracować olej przekładniowy. Im wyższe wymagania specyfikacji OEM (np. bardzo niska temperatura płynięcia, bardzo wysoki wskaźnik lepkości), tym bardziej wydajne surowce powinny być stosowane. Przykładowo w przypadku wielu specyfikacji OEM należy stosować syntetyczny olej bazowy, ponieważ mineralny bazowy nie przejdzie testów wydajności. W kolejnym etapie wytwórca oleju może sam zdecydować, czy zostać przy minimalnych wymaganiach, czy może pójść o krok dalej i użyć jeszcze wydajniejszych surowców, aby olej przekładniowy nie tylko odpowiadał założonej kategorii lub specyfikacji OEM, ale nawet je przekraczał.

– Z tego właśnie powodu widzimy na rynku różne poziomy cenowe dla wydawałoby się tych samych olejów przekładniowych – zaznacza Marek Klimowicz. – Dla użytkowników te same cechy powinny być istotne. Dopiero po wybraniu oleju z odpowiednią kategorią lub specyfikacją OEM użytkownicy końcowi powinni zdecydować się na markę oleju przekładniowego na podstawie poziomu wydajności i ceny. Nie ma wątpliwości, że oleje przekładniowe o wyższej jakości i większej wydajności kosztują więcej. I tu pojawia się wybór użytkownika końcowego: ekonomiczny produkt, który spełnia minimalne wymagania lub bardziej kosztowny, który może przynieść korzyści w dłuższej perspektywie. Ponieważ oleje przekładniowe wyższej jakości lepiej chronią elementy przekładni przed zużyciem i korozją, zwiększając w ten sposób ich żywotność.

 

A co dalej?

Perspektywy na przyszłość rysują się takie – powinno być coraz więcej olejów syntetycznych, które jako jedyne są w stanie spełnić coraz surowsze wymagania producentów podzespołów pojazdów ciężarowych. Będzie więc kontynuowany trend zmniejszania lepkości olejów przekładniowych. Ma to na celu obniżanie zużycia paliwa, a co za tym idzie obniżenie emisji spalin. Dodatkowo przywiązuje się coraz większą wagę do wydłużenia przebiegów między wymianami.

– Oleje przekładniowe mogą silnie wpływać na zużycie paliwa, ponieważ większość energii jest tracona w wyniku tarcia w skrzyni biegów, osiach, mechanizmach różnicowych – dodaje Marek Klimowicz (Neste). – Zwiększając płynność oleju przekładniowego, mniej energii tracimy w wyniku tarcia. ale wiąże się to z bardzo trudnym wyzwaniem, z ochroną przed zużyciem. Im cieńszy film olejowy, tym mniejsza ochrona przed zużyciem. Oznacza to, że należy opracować nowe technologie dodatków, aby zrekompensować właściwości rzadkich olejów przekładniowych w zakresie ochrony przed zużyciem.

Cezary Wyszecki z Shella wskazuje, że kierunek rozwoju klasycznych olejów zależy od szybkości zmian, jakie zachodzą w napędach pojazdów, a konkretnie w ich źródłach energii. Im szybciej na rynku będą dominować pojazdy elektryczne, tym prędzej nastąpi wyraźny spadek zapotrzebowania na tradycyjne oleje. Marek Klimowicz z Neste wylicza:

– Oleje przekładniowe do pojazdów elektrycznych różnią się od tradycyjnych olejów przekładniowych pod względem lepkości, kompatybilności elektrycznej, ochrony przed korozją oraz zdolności do działania w środowiskach, gdzie panują duże prędkości i wysokie temperatury.

 

Charakterystyki olejów przekładniowych

 

Fuchs

Titan Cytrac Mat SAE 75W-80. Najwyższej jakości olej opracowany specjalnie do ręcznych i zautomatyzowanych skrzyń biegów ZF pojazdów użytkowych, z wyselekcjonowanych olejów bazowych. Obniża zużycie paliwa, poprawiając efektywność pracy skrzyni. Jest kompatybilny z synchronizatorami karbonowymi. Odpowiedni do najdłuższych okresów między wymianami oleju, co potwierdzono w testach drogowych. Dlatego Fuchs rekomenduje ten produkt dla przebiegów do 500.000 km w pojazdach MAN, wymagających spełnienia specyfikacji MAN 341 Z4. API GL-4, MAN 341 Z4, ZF TE-ML 01L, 02L, 16K.

Titan Cytrac Pro GA2 SAE 75W-90. Najwyższej jakości olej do manualnych i zautomatyzowanych skrzyń biegów pojazdów Scania oraz MAN. Ze względu na zastosowanie najnowszej technologii dodatków skutecznie zapobiega zużyciu i korozji. Dodatki w połączeniu z selektywnie wybranymi olejami bazowymi zapewniają bardzom dobrą odporność na utlenianie. Dzięki temu olej może być eksploatowany przy najdłuższych okresach pomiędzy wymianami, do 360.000 km. Równocześnie oferuje dobrą kompatybilność z elastomerami i doskonałą charakterystykę lepkościowo-temperaturową, która gwarantuje optymalne działanie zarówno w niskich jak i  wysokich temperaturach pracy. API GL-5, MAN 341 GA2, Scania STO 1:1 G.

Titan Cytrac TD SAE 75W-90. Najwyższej jakości środek do wysoko obciążonych przekładni manualnych i hipoidalnych pojazdów użytkowych. Idealny do synchronizowanych i niesynchronizowanych manualnych skrzyń biegów, skrzyń rozdzielczych oraz wałów pomocniczych. Nadaje się także do stosowania w wysoko obciążonych osiach napędowych pojazdów użytkowych. Jest produkowany na bazie wyselekcjonowanych olejów bazowych i nowoczesnego pakietu dodatków uszlachetniających. Skład opracowany pod kątem najdłuższych okresów pomiędzy wymianami. API GL-5, GL-4, MT-1, SAE J2360, dopuszczenia: Detroit Diesel 93K219.01, MAN 342 S1, 341 Z2, MB 235.8, Meritor O-76-E, Scania STO 1:0, STO 1:1 G, STO 2:0 A FS, Volvo 97312, ZF TE-ML 02B, 05A, 12L, 12N, 16F, 17B, 19C, 21A.

Titan Cytrac FE Synth SAE 75W-85. Najwyższej jakości olej do najnowszych wersji skrzyń biegów pojazdów użytkowych. Specjalnie opracowany do przekładni Mercedes-Benz CO2, produkowany na bazie olejów syntetycznych, do najdłuższych okresów pomiędzy wymianami. Dzięki obniżonej lepkości pozwala na znaczne oszczędności w zużyciu paliwa. API GL-4, MB 235.16.

 

Gulf

Gear TDL 85W-90. Stabilny termicznie oleje do przekładni, zaprojektowany w celu spełnienia surowych wymagań smarowania układów napędowych lekkich i ciężkich pojazdów użytkowych. Stworzony z najwyższej jakości baz i zaawansowanych dodatków zwiększających wydajność, aby zapewnić bardzo dobrą ochronę elementów układu napędowego, lepszą zmianę biegów, lepszą ochronę synchronizatorów. Zapewnia niezawodną ochronę przed degradacją termiczną i utleniającą, rdzą i korozją oraz dobrą płynność w niskich temperaturach. API GL-5, MT-1, DAF, Eaton, Iveco, Mack GO-J, MAN M 3343 M, 341 Z2, MB 235.0, Scania STO 1:0 (do osi), STO 1:1 G (do skrzyń biegów), ZF TE-ML 02B, 05A, 07A, 08, 12E, 12L, 12M, 16B, 16C/D, 17H, 19B, 21A.

Syngear 75W-90 to w pełni syntetyczny, stabilny termicznie olej do przekładni napędowych, zaprojektowany w celu spełnienia surowych wymagań lekkich i ciężkich pojazdów użytkowych oraz sprzętu terenowego pracującego w najtrudniejszych warunkach. Jest stworzony z syntetycznych olejów bazowych i zaawansowanych technologicznie pakietów dodatków, żeby zapewnić niezrównaną ochronę i przedłużoną trwałość elementów układu napędowego. Charakteryzuje się bardzo dobrą płynnością w niskich temperaturach i zapewnia oszczędność paliwa. API GL-5, MT-1, DAF, Eaton, Iveco, Mack GO-J, MAN 342 S1, 341 Z2, MB 235.8, Scania STO 2:0 A FS (do osi), ZF TE-ML 02B, 05A, 07A, 08, 12L, 12N, 16F, 17B, 19C, 21A.

ATF DX III H – bardzo zaawansowana technologicznie ciecz do automatycznych przekładni General Motors i Forda spełniająca, odpowiednio, specyfikacje Dexron III H i Mercon. Użycie ATF DX III H pozwala na długą, płynną i niezakłóconą pracę smarowanych nim przekładni automatycznych, bez ryzyka ich uszkodzenia, wycieków, korozji i tym podobnych negatywnych efektów. Wyczuwalna jest duża redukcja drgań przekładni. Bardzo wysoki wskaźnik lepkości zapewnia dobre smarowanie w ekstremalnych temperaturach – wytrzymałość filmu olejowego w wysokich i odpowiednią płynność w niskich temperaturach. Ford Mercon, GM Dexron III H, MAN 339 Z1, 339 L1, Volvo 97341, ZF TE-ML 04D, 14A.

 

Lotos Oil

Titanis Super GL-5 75W-90. Olej typu TDL (Total Drive Line), skomponowany w oparciu o syntetyczne oleje bazowe i odpowiednio dobrany zestaw dodatków uszlachetniających o wielofunkcyjnym działaniu. Przeznaczony do stosowania w przekładniach samochodów i innych pojazdów pracujących w skrajnie trudnych warunkach, w szerokim zakresie temperatur otoczenia, gdzie wymagany jest środek klasy API GL-5 lub GL-4 i lepkości SAE 75W-90. Specyfikacje: API GL-5, GL-4, MT-1. Aprobowany przez  ZF TE-ML 02B, 05A,12L,12N,16F,17B,19C, 21A, MAN 341 typ Z2, MAN 342 typ S1

LOTOS ARGENTUM ATF SUPER IIIH .Olej przeznaczony do stosowania w automatycznych przekładniach pojazdów użytkowych oraz maszyn rolniczych, w których producent zaleca spełnienie specyfikacji DEXRON® IIIH. Może być stosowany w układach wspomagania kierownicy, układach hydraulicznych i innych, gdzie wymagany jest poziom DEXRON IID; IIE; IIIG, a także jako olej hydrauliczny HVLP i HLPD. Spełnia wymagania:           ZF 03D, 04D, 14B, 17C, 20B, 25B, VOITH H55.6336.XX,  MB 236.9

 

Neste

Pro Axle 75W-140. Syntetyczny, wielosezonowy olej dla ciężkiego transportu, do przekładni napędowych i układów przeniesienia mocy. Można go mieszać ze zwykłymi olejami przekładniowymi. Odpowiedni do pojazdów Scania, głównie w zimnym klimacie, spełnia aprobatę Scania STO:1. Jest wytwarzany z syntetycznego oleju bazowego z dodatkami EP przeciwutleniającymi oraz przeciwrdzewnymi. Olej z powodzeniem można stosować przy silnym mrozie. Wpływa na oszczędzanie paliwa. API GL-5, MIL-L-2105 D, Scania STO 1:0.

 

Premium ATF Multi, w pełni syntetyczny płyn do automatycznych skrzyń biegów (AT) oraz bezstopniowych (CVT). Został specjalnie opracowany, aby spełnić wymagania wielu samochodów osobowych, dostawczych i lekkich pojazdów użytkowych. Charakteryzuje się bardzo dobrą płynnością w niskich i wysokich temperaturach. Osiągnięto to głównie dzięki zastosowaniu wysokiej jakości olejów bazowych, co zapewnia stabilność pracy podczas wszystkich okresów między wymianami. Płynność produktu gwarantuje bezpieczną pracę zarówno w bardzo niskich jak i wysokich temperaturach. Niezwykle szeroki zakres zastosowania zaowocował mnóstwem aprobat, m.in.: Ford Mercon, Mercon LV, Mercon SP, Mercon V, FNR5, GM Dexron B, II, II D, II E, III, III F, III G, III H, VI, ZF TE-ML 02F, 03D, 04D, 05L, 09, 09X, 11A, 11B, 14A, 14B, 14C, 16L, 17C, 21L.

 

ORLEN OIL

PLATINUM Gear GL-4 80W-90 jest przeznaczony do manualnych skrzyń oraz innych przekładni pojazdów mechanicznych pracujących w trudnych warunkach eksploatacji. Posiada bardzo dobre własności smarne, wysoką odporność na utlenianie, wysoką zdolność do przenoszenia obciążeń oraz doskonale zabezpiecza przed działaniem rdzy i korozji. Klasa jakości: API GL-4. Aprobaty ZF TE-ML 16A, 17A, 19A. Spełnia wymagania: Mercedes Benz 235.1; MAN 341 type Z2; MAN 341 type E1.  

PLATINUM Gear SV 75W-80. Wysokiej klasy syntetyczny olej, który dzięki zastosowaniu najnowocześniejszych dodatków typu Extreme Pressure zapewnia zdolność do przenoszenia wysokich obciążeń oraz gwarantuje utrzymanie bardzo dobrych właściwości smarnych w czasie całej eksploatacji. Przeznaczony jest do stosowania w skrzyniach biegów, przekładniach oraz mostach napędowych, zarówno samochodów ciężarowych jak i osobowych oraz ciężkich maszyn budowlanych. Klasa jakości: API GL-4. Spełnia wymagania: Mercedes-Benz 235.5; ZF TE-ML 02B, 08, 17A; MAN 341 type Z2; DAF; Iveco; Eaton.

PLATINUM Gear ATF III to półsyntetyczny olej do stosowania w automatycznych przekładniach samochodów osobowych ciężarowych i autobusów, w których producent zaleca olej typu Dexron III. Zalecany jest również do urządzeń wspomagających układy kierownicze, w sprzęgłach hydraulicznych aut ciężarowych i osobowych, w układach hydraulicznych wymagających środka smarnego typu ATF. Może być używany w przekładniach Powershift ciągników i ładowarek, o ile producent sprzętu zaleca stosowanie oleju ATF. Produkowany jest wg specjalnej technologii semisyntetycznej uzupełnionej pakietem dodatków uszlachetniających o działaniu przeciwutleniającym, przeciwkorozyjnym oraz poprawiającym własności smarne i odporność na pienienie. Klasa jakości: Dexron III H, III G. Aprobaty: MAN 339 type Z1; MAN 339 typ V1; MB Approval 236.9; Volvo 97341 (Volvo Std 1273.41); ZF TE-ML 04D, 14A; Voith H55.6335.xx. Spełnia wymagania: Volvo 97340 (Volvo Std 1273.40); Allison C4; Ford Mercon.         

PLATINUM Gear CVT. Syntetyczny olej do pojazdów wyposażonych w automatyczne, bezstopniowe przekładnie typu CVT (Continuous Variable Transmission) z paskami i łańcuchami. Zapewnia długą żywotność przekładni, stabilną lepkość, optymalny transfer mocy.

 

 Q8 Oils

Q8 Gear Oil XG 80W-90 to uniwersalny olej opracowany specjalnie dla niesynchronizowanych i synchronizowanych manualnych skrzyń biegów oraz dla osi. Zapewnia następujące korzyści: łatwość zmiany biegów w niskich temperaturach, bardzo dobra ochrona przed zużyciem i przedłużenie żywotności komponentów, ochrona przekładni pod dużymi obciążeniami, ochrona przed rdzą i korozją. Specyfikacje i aprobaty: API GL-5, GL-4, SAE J2360, MAN 342 M2, 341 Z2, 341 E2, Scania STO 1:0, ZF TE-ML 02B, 05A, 12L, 12M, 16B, 17B, 17H, 19B, 21A.

Q8 Gear Oil V 75W-80. Bardzo dobry, syntetyczny olej zapewniający długie okresy pomiędzy wymianami, najlepszą ochronę i parametry a także oszczędność paliwa. Korzyści: ochrona przed zużyciem i przedłużenie żywotności komponentów, ochrona przed rdzą i korozją, łatwość zmiany biegów w niskich temperaturach, dłuższa żywotność komponentuów.

Specyfikacje i aprobaty: API GL-4, DAF, Eaton/Fuller Europe Extended drain (300.000 km), Iveco, MAN 341 Z4, Z3, E4, E3, MB 235.4, Renault, Volvo 97305, 97307, ZF TE-ML 01L, 02L, 08, 16K.

Q8 Gear Oil M 75W-90.Dla manualnych skrzyń biegów zapewniający bardzo dobre smarowanie pod wysokimi obciążaniami, najlepszą w swojej klasie stabilność termiczną oraz oszczędność paliwa. Całkowicie syntetyczna receptura zapewnia wyjątkową stabilność termiczną. Olej znakomicie chroni przed zużyciem, przed rdzą i korozją. Gwarantuje łatwą zmianę biegów w niskich temperaturach i dłuższą żywotność komponentów.

Specyfikacje i aprobaty:  API GL-4, Eaton/Fuller Europe Extended drain (300.000 km), MAN 341 Z4, Z3, E4, E3, MB 235.11, Volvo 97305, 97315, ZF TE-ML 02D.

 

Shell

Spirax S6 GXME 75W-80. Paliwooszczędny, syntetyczny, do stosowania w nowoczesnych, synchronizowanych skrzyniach biegów, włączając również skrzynie ze zintegrowanym retarderem i w średnio obciążonych mostach napędowych, gdzie wymagany jest olej syntetyczny lub mineralny. Zapewnia bardzo dobre osiągi i ochronę nawet przy długich przebiegach. Poprzez znaczne obniżenie dodatków zawierających chlor redukuje możliwość zanieczyszczenia środowiska oraz ułatwia recykling. Dzięki doskonałej kompatybilności z różnymi rodzajami uszczelnień zmniejsza ryzyko wycieków. API GL-4, MAN 341 Z4, E3, Volvo 97307, ZF TE-ML 01L, 02L, 16K.

Spirax S6 AXME 75W-90. Syntetyczny, zapewniający oszczędność paliwa olej do pracujących pod dużym obciążeniem przekładni osi napędowych i przekładni niesynchronizowanych. Pozwala zmniejszyć straty mocy, obniża temperaturę pracy i powoduje zwiększenie wydajności. Dzięki zestawowi dodatków uszlachetniających, syntetycznej bazie wyjątkowo odpornej na utlenianie oraz obniżonej temperaturze pracy zapewnia długotrwałą ochronę przekładni i uszczelnień, a także pozwala wydłużyć okresy między wymianami oleju. Pomaga zapobiegać tworzeniu się osadów i niespodziewanym awariom. API GL-5, MT-1, SAE J 2360, DAF, Iveco 18-1805 na wydłużone przebiegi, Mack GO-J, MAN 342 S1, 341 GA2, Meritor 076-N, Meritor (EU) na wydłużone przebiegi, MIL-PRF-2105E, Scania STO 2:0 A FS, STO 2:0 G, Volvo 97312, ZF TE-ML 05B, 12L, 12N, 16F, 17B, 19C, 21B.

 

Tedex

Gear Oil Synthetic 75W-80.Wysokiej jakości olej, w technologii syntetycznej, do wysoko obciążonych ręcznych skrzyń biegów pojazdów ciężarowych i osobowych wymagających klasy API GL-4. Użycie specjalnych olejów bazowych oraz wykorzystanie nowoczesnego pakietu dodatków uszlachetniających pozwoliło otrzymać produkt charakteryzujący się wysoką stabilnością termiczną, szerokim zakresem temperatur stosowania, wysoką odpornością na utlenianie, który zapewnia odpowiednią, łagodną charakterystykę zmiany przełożeń. Specyfikacje: API GL-4, DAF, Iveco, Eaton Extender Drain (300.000 km), MAN 341 Z4, Renault, ZF-TE-ML 01L, 02L, 08, 13, 16K.

ATF Synthetic (S). Syntetyczny olej do przekładni automatycznych o uniwersalnym zastosowaniu. Zalecany do automatów ZF, GM, MB, Detroit Allison. Przeznaczony do automatycznych i półautomatycznych skrzyń w samochodach ciężarowych i osobowych, do przekładni hydrokinetycznych i hydrostatycznych (zmienników momentu obrotowego, przekładni mocy) w pojazdach mechanicznych, maszynach budowlanych i rolniczych, mechanizmów wspomagania kierownicy. Pozwala na wydłużenie okresu wymiany do 120. 000 km. Specyfikacje: Allison C4, Cat TO-2, Ford Mercon, General Motors Dexron II E, MAN 339 Z3, V1, MB 236.9, Voith 55.6336.XX, Volvo 97335 ZF TE–ML 04D, 14C, 16M, 16S, 20C, 25C.

 

Texaco

Delo Syn-AMT XV 75W-90 jest odpowiedni do stosowania w przypadku wydłużonych okresów między wymianami oleju w mocno obciążonych synchronizowanych, ręcznych skrzyniach biegów pojazdów ciężarowych oraz pojazdów wyposażonych w zautomatyzowane skrzynie wytwarzane przez producentów samochodów oraz w skrzyniach ZF, włączając w to modele AS Tronic oraz modele wyposażone w retardery. Długie okresy pomiędzy wymianami mogą przekroczyć 450 tys. km. Płynność oleju w niskich temperaturach umożliwia jego szybki obieg i ochronę przed zużyciem podczas zimnego rozruchu. API GL-4, Volvo 97315, 97319.

Delo Gear TDL 80W-140 zalecany jest do synchronizowanych, ręcznych skrzyń biegów i przekładni głównych. Zapewnia dłuższe przebiegi między wymianami niż standardowe, mineralne oleje. Długość eksploatacji zależy od zastosowania i intensywności pracy. Dodatki uszlachetniające wysokiej jakości dają niezawodną ochronę i odporność układu na zużycie podczas pracy przy ekstremalnych obciążeniach. Bardzo dobra stabilność oksydacyjna zapobiega wzrostowi lepkości oleju oraz tworzeniu się szkodliwych laków i osadów. Stabilność termiczna przekłada się na możliwość pracy w wyższych temperaturach. Zatwierdzenie Volvo 97321, zgodność ze standardami: API GL-5, GL-4, MT-1, SAE J 2360, Bosch TE-ML 08, ZF TE-ML 05A, 07A, 16D, 21A.

Delo Syn ATF HD to olej przeznaczony do pracy w trybie wydłużonych przebiegów w mocno obciążonych automatycznych skrzyniach pojazdów ciężarowych i autobusów. Jest również odpowiedni do pojazdów terenowych wyposażonych w automaty. Delo Syn ATF HD bardzo dobrze sprawdza się też w układach wspomagania kierownicy wymagających klasy ATF. Może być używany jako olej hydrauliczny o właściwościach przeciwzużyciowych w szerokim zakresie temperatur pracy, w urządzeniach mobilnych. Zatwierdzenia: MAN 339 Z11, Z2, V2, L1, MB 236.9, Voith H55.6336.xx, Volvo 97341, ZF TE-ML 03D, 04D, 14B, 16L, 16R, 17C, 20B, 25B.

Delo Syn ATF XV – wysokiej jakości syntetyczny olej do automatycznych skrzyń biegów. Spełnia wymagania specyfikacji Volvo 97342, wymaganej dla olejów przekładniowych w automatach z wałem pośrednim serii HT, stosowanych w ładowarkach i równiarkach oraz w pełni automatycznych przekładniach planetarnych PowerTronic (PT) w wozidłach przegubowych i niektórych modelach pojazdów ciężarowych Volvo. Połączenie bazowego oleju syntetycznego oraz inhibitorów utleniania zapewnia długą eksploatację oleju oraz jego odporność na powstawanie szlamów, laków i osadów. Zaawansowany skład zapewnia ochronę przed zużyciem przekładni, łożysk, sprzęgieł, wydłużając okres ich sprawności.

 

TotalEnergies

TotalEnergies Traxium Gear 9 FE 75W-80 jest syntetycznym środkiem smarnym do automatycznych i ręcznych przekładni, zarówno zsynchronizowanych jak i niezsynchronizowanych, pracujących w najcięższych warunkach obciążenia, prędkości i temperatury. Został opracowany specjalnie dla wszystkich przekładni ZF z intarderem lub bez intardera, co pozwala na interwał wymiany do 540.000 km. Nadaje się szczególnie do najnowszych przekładni ZF z synchronizatorami węglowymi (ZF TE-ML 01E) oraz z synchronizatorami molibdenowymi (ZF TE-ML 02E). Zatwierdzenia: Iveco MGS2, MAN 341 Z5, MB 235.29, Voith Class C, Volvo 97307, ZF TE-ML 01E, 02E, 16P.

TotalEnergies Traxium Dual 9 FE 75W-90. Przekładniowy, syntetyczny do skrzyń manualnych, osi i przekładni redukcyjnych. Bardzo dobre: właściwości antypienne, antykorozyjne, stabilność termiczna. Bardzo niska utrata lepkości w wyniku ścinania. Kompatybilny z większością typów synchronizatorów. Zatwierdzenia: Arvin Meritor 076-N, DAF, Iveco RAS1, Mack GO-J Plus, MAN 342 S1, 341 Z2, MB 235.8, Scania STO 1:1 G, 2:0 A FS, Volvo 97312, ZF TE-ML 02B, 05A, 12L, 12N, 16F, 17B, 19C, 21A.

TotalEnergies Fluidmatic XLD FE nadaje się m.in do automatycznych i półautomatycznych skrzyń biegów azjatyckich producentów wymagających dobrych właściwości przeciwwstrząsowych takich jak Nissan (Matic D, J, K), Mazda (M-III, M-V), Honda (Z-1), Toyota (T-IV, JWS3309), Hyundai, Kia, Mitsubishi (SP-II / SP-III). Nadaje się również do zastosowań w przypadku wymaganego poziomu jakości ZF 14C. Zatwierdzenia: Allison C-4, MAN 339 Z11, Z2, V2, V1, L1, MB 236.6, 236.9, Voith H55.6336.xx, H55.6355.xx, Volvo 97431, ZF TE-ML 04D, 14B, 16L, 20B, 25B.

TotalEnergies Fluidmatic D3. Środek do automatów i półautomatów, o wyjątkowej stabilności termicznej, posiada właściwości antyutleniające i myjące. Produkt działa przeciwzużyciowo, antykoroyjnie i antypiennie. Ma bardzo wysoki wskaźnik lepkości, jest płynny w niskich temperaturach. Precyzyjnie i płynnie pracuje nawet przy bardzo niskich obrotach. Zatwierdzenia: MAN 339 Z1, V1, MB 236.9, Voith H55.6355.xx, Volvo 97340, 97341, ZF TE-ML 04D, 14A.

 

Valvoline

Light & Heavy Duty ATF/CVT to wielozadaniowy płyn do skrzyń automatycznych, typu ATF i CVT, znajdujący zastosowanie w bardzo szerokiej gamie pojazdów, począwszy od osobowych, poprzez ciężarowe i autobusy, skończywszy na pojazdach typu Offroad HD. Dzięki zaawansowanej formulacji, najwyższej jakości olejom bazowym i staranie wyselekcjonowanym dodatkom uszlachetniającym cechuje się utrzymywaniem stabilnych parametrów pracy przekładni przez cały czas jego użytkowania. Olej ten zapewnia maksymalną ochronę przed zużyciem, a bardzo dobre parametry lepkości poprawiają pracę nawet najbardziej obciążonych przekładni, w najsurowszych warunkach.

Heavy Duty ATF Pro, zaawansowany olej przekładniowy typu ATF, znajdujący zastosowanie w automatycznych skrzyniach biegów w samochodach ciężarowych, autobusach i innych ciężkich pojazdach, wymagających tego rodzaju środka smarnego. Zapewnia najwyższą możliwą ochronę przed zużyciem wrażliwych komponentów skrzyń automatycznych, stabilną, wysoką odporność na oksydację w czasie pracy pod najwyższym obciążeniem, a także bardzo dobrą ochronę przed korozją, pienieniem i odkładaniem się osadów. Może być również stosowany jako olej hydrauliczny, w niektórych urządzeniach dźwigowych, lub siłownikach hydraulicznych – należy sprawdzić wymagania i zalecenia producenta osprzętu. MAN 339 Z1, V1, L2, MB 236.1, Voith H55.633533 (dawniej G 607), ZF TE-ML 04D, 14A.

 

T&M nr 1/2023

Tekst: Jacek Dobkowski

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE