Podłoga w przód, podłoga w tył…

Naczepy z ruchomymi podłogami zyskują popularność głównie z racji swej uniwersalności.

Są elastyczne, wszechstronne, ułatwiają za- i wyładunek towarów sypkich i drobnicowych, są również bardzo przydatne w transporcie ładunków kombinowanych. Mogą być stosowane nie tylko w sektorze budowlanym, ale też w rolnictwie czy – co zresztą coraz częściej ma miejsce, w recyklingu.

Poza towarami objętościowymi, takimi jak trociny, biomasa, ściółka z kory, naczepy z ruchomymi podłogami mogą wozić również ładunki spaletyzowane, ale też np. segregowane surowce wtórne. Polska jest atrakcyjnym rynkiem dla producentów i dostawców takich naczep. Niektóre powstają zresztą w naszym kraju, np. Grupa Benalu w zeszłym roku uruchomiła w nyskiej MEDZE produkcję wiodącego pojazdu typu walking floor-  Jumbolinera, co zwielokrotniło sprzedaż tego modelu na rodzimym rynku. - Jumbolinery produkowane w Polsce trafiają również  na rynki europejskie. Jednym z głównych powodów dywersyfikacji produkcji w Grupie Benalu są rosnące oczekiwania klientów w zakresie m.in. obsługi posprzedażowej oraz rosnące zaufanie do polskiego producenta. Francuski Jumboliner oferowany jest już od 1987 r., znajdując zastosowanie w przewozach: płodów rolnych, zbóż, biomas, zrębków tartacznych, czy też towarów paletowych lub pakowanych w bigbagi – tłumaczyli na naszych łamach dostawcy naczep Benalu.

 

Im lżej tym lepiej

Naczepy typu „ruchoma podłoga” mają zazwyczaj poj. 90-100 m.sześc. i ważą w granicach 7-8 t. Materiałem, który pozwala uzyskać możliwie najniższą masę własną takiego pojazdu, a tym samym zwiększyć ładowność jest aluminium. Dzięki niskiej wadze naczepy użytkownik uzyskuje oszczędności na paliwie, emisja CO2 jest wyraźnie niższa, a przede wszystkim pojawiają się większe możliwości załadunkowe. 

W przypadku naczepy NPR marki Feber-Legras poj. to 91 msześc. a z aluminium wykonano skrzynię ładunkową. Zastosowano dwumilimetrowe profile aluminiowe na ściance wewnętrznej i zewnętrznej. W odległości 300 mm od końca pojazdu, na podłodze pod panelami aluminiowymi znajduje się blacha Hardox, po której poruszają się panele także podbite tego rodzaju blachą. Pojazd waży 7,55 t.

Uniwersalną naczepę z ruchomą podłogą do wielowariantowego załadunku przedmiotów ma też BODEX (konstrukcję opracowano wspólnie z inżynierami z Politechniki Wrocławskiej). Zastosowanie aluminiowych drzwi bocznych i wyeliminowanie koniecznego dotychczas środkowego słupka utrudniającego załadunek długich elementów do transportu daje możliwość załadunku naczepy od tył, góry i z boku przedmiotami o długości nawet do 13,6 m. Obliczenia wytrzymałościowe wykonane metodą elementów skończonych oraz zastosowanie stali o podwyższonej wytrzymałości dało efekt w postaci zmniejszenia masy o 500 kg przy jednoczesnym zachowaniu sztywności całości konstrukcji. Na nowo opracowano system profili i uszczelnień drzwi bocznych, tak by istniała możliwość przewozu także materiałów sypkich.

Schwarzmüller ma konstrukcję wyposażoną standardowo m.in. w lekką i odporną na korozję ramę wyprodukowaną z wysokogatunkowego aluminium (otrzymała prestiżową nagrodę „Trailer Innovation 2021”). Dodatkowo ramę aluminiową z zabudową i innymi elementami aluminiowymi można spawać zyskując stabilność, trwałość oraz brak korozji stykowej różnych materiałów. Masa własna pojazdu rozpoczyna się od 7,18 t. Ze względu na większe obciążenia i możliwość uszkodzenia od strony wewnętrznej ścianka profilu jest wzmocniona i ma grubość 2,7 mm (zamiast standardowych 2,4 mm). Aby wydłużyć żywotność zabudowy i mieć stabilna konstrukcję stosowane są masywne narożniki.  

Do wiodących producentów naczep z ruchomą podłogą jest STAS (najwięcej sprzedanych tego rodzaju naczep na rynku polskim). Wyłącznym dystrybutorem produktów STAS na naszym rynku jest PTM Polska. W Tournai budowana jest nowa fabryka, dzięki czemu firma podwoi moce produkcyjne z 18 do 36 naczep tygodniowo, co daje wynik ok. 2 tys. naczep rocznie. Naczepy są dostępne w ponad stu wersjach, kubaturach od 55 do 104 m.sześc. Są też relatywnie lekkie (nawet 6,5 t), a do ich wykonania użyto stopu aluminium, magnezu i krzemu – H34, wyprodukowanego w hucie aluminium ALCOA. Aluminium to charakteryzuje się wysoką odpornością na ścieranie (110 w skali Brinella), a zarazem jest sprężyste i nie pęka przez co naczepa sprawdza się w wymagających warunkach drogowych. STAS stosuje dwa typy ram pośrednich opartych na profilach dwuteowych: aluminiowej ze stopu H34, która może być zespawana z nadwoziem lub stalowej ze stali wysokogatunkowej.   

- Uruchomienie produkcji Jumbolinera w Polsce pozwoli m.in. na zaoferowanie konkurencyjnych cen m.in. poprzez redukcję kosztów transportu. Elementem tej strategii jest oferowanie części zamiennych bezpośrednio z Nysy. Poprzez transfer technologii oraz przekazanie nyskiemu producentowi wieloletnich doświadczeń francuskiego zespołu, naczepy Jumboliner zachowają swój kształt i charakter – tłumaczyli kilkanaście miesięcy temu na naszych łamach konstruktorzy z Grupy Benalu. Firma wprowadziła również kilka istotnych nowości konstrukcyjnych. Uniwersalny Jumboliner przy kubaturze 92 m.sześc. waży 7,6 t. W najnowszej wersji posiada podwójne profile aluminiowe ścian bocznych skrzyni ładunkowej o grubości 3 mm oraz wielofunkcyjny system Cargo Floor z panelami o grubości 8 mm. W standardowym wyposażeniu są: gładkie drzwi z blokadą pneumatyczną, system plandekowy odporny na trudne warunki atmosferyczne, jak również aluminiowe felgi.

W przypadku produktów Knapen Trailers, oprócz standardowych naczep z ramą stalową lub aluminiową NEXT, produkowane są też pojazdy wzmocnione HDX (głównie na rynek krajów nadbałtyckich) oraz EXTREME do przewozu złomu, sprasowanych karoserii samochodowych i ciężkich gruzów budowlanych, a także naczepy z drzwiami bocznymi. Holenderski producent, którego autoryzowanym dealerem w Polsce jest firma MA TRAIL, zaznacza, że naczepa z ruchomą podłogą i otwieranym bokiem powinna oferować taki sam poziom dostępności, jak „kurtynówka”. Dlatego konstruktorzy podjęli się opracowania naczepy z drzwiami bocznymi, bez słupka środkowego. We wrześniu 2020 r. zaprezentowano naczepę o nazwie EXSIDE, która otrzymała nagrodę IAA Hannover  Trailer Innovation 2021 w kategorii Body - Zabudowa. Konstrukcję testowano w Skandynawii. Przesunięcie środkowego słupka na jedną stronę zmniejsza ryzyko uszkodzeń spowodowanych np. uderzeniem wózkiem widłowym oraz - co bardzo istotne, zapewnia pełny dostęp do przestrzeni bocznej naczepy. Stałe słupki środkowe są bardziej narażone na uszkodzenia, ich naprawa lub wymiana wymaga spawania i lakierowania, co powoduje przestoje taboru i generuje koszty.

Fliegl, w budowie swych naczep z ruchomymi podłogami bazuje na wytrzymałej, solidnej ramie stalowej, masa własna naczepy wraz z kołem zapasowym wynosi 7,3 t. Z aluminium wytwarzane są skrzynie (twardość 110 w skali Brinella). Ściana wewnątrz zabudowy jest ruchoma. Liczba osi podnoszonych zależy od życzenia klienta, może on też wybierać spośród marek osi: SAF lub BPW z hamulcami tarczowymi o dużej średnicy.

Poltrailers Centrum Naczep jako generalny dystrybutor oferuje z kolei model Move-R. Jest to trzyosiowa naczepa marki Reisch, charakteryzująca się bardzo wytrzymałą konstrukcją ramy przy stosunkowo niskiej masie własnej, wynoszącej nieco ponad 7 t. Dodatkowo instalowane są wzmocnione osie, z dwustronnym podnoszeniem pierwszej z nich. Naczepy marki Reisch odbudowują swoją pozycję na polskim rynku, sprzedając coraz więcej egzemplarzy. Warto wspomnieć, że asortyment Reisch nie ogranicza się do naczep z ruchomą podłogą o standardowej długości. Wychodząc naprzeciw wymaganiom klientów w ofercie znajdują się również krótsze naczepy Reisch COMPACT o długości 9.5m i 10.5m oraz nowa, dłuższa wersja-Reisch ECO o długości aż 15 metrów pozwalająca na uzyskanie 10% większej powierzchni ładunkowej.

Od ponad trzech dekad, na rozwoju i produkcji naczep z ruchomą podłogą obecny jest holenderski Kraker Trailers (przedstawicielem fabrycznym w Polsce jest TrailerTec). Od dwóch lat część z naczep dostarczanych na nasz rynek montowanych jest w Polsce, dzięki czemu czas od zamówienia do przekazania klientowi gotowego produktu uległ skróceniu. Najmocniejszą i najbardziej niezawodną z dostępnych jest K-Force, model częściowo zmontowany za pomocą połączeń śrubowych. Uszkodzoną część można szybko wymienić, sprawiając, że naczepa jest szybko gotowa do ponownego użytku. Naczepy występują w dwóch podstawowych konfiguracjach. K-Force HD bazuje na konwencjonalnej ramie spawanej (tzw. stary typ, rama cynkowana), a wyposażana jest w zawieszenie zintegrowane SAF, drugi model to wspomniana już naczepa K-Force z ramą modułową łączoną nitośrubami. Oba pojazdy mają poj. 92,9 msześć. K-Force waży nominalnie 7,25 t, K-Force HD jest o 200 kg cięższa. Budowa polskiej montowni umożliwia firmie TrailerTec rozpoczęcie montażu kolejnego typu naczepy, K-Force SD. To pojazd typu ruchoma podłoga z otwieranym bokiem (dwie pary drzwi bocznych po lewej stronie, każde o szerokości 6,2 m). Masa własna tej naczepy wynosi niecałe 8,5 t.  

 

Kluczowa jest … podłoga  

         Rozwiązania stosowane w naczepach poszczególnych dostawców są do siebie bardzo podobne. Typowy napęd stanowi układ hydrauliczny Cargo Floor z aluminiowymi listwami grubości 6 mm. Podłogi wzmacniane to przede wszystkim listwy aluminiowe, rowkowane lub gładkie 8- i 10- milimetrowe lub całkowicie stalowe listwy dla najtrudniejszych ładunków, tzw. Heavy Duty o grubości 18 i 20 mm. Szerokość takich listew to zazwyczaj 97 i 112 mm.

W naczepie NPR marki Feber-Legras, profile aluminiowe poruszane są za pomocą systemu hydraulicznego Cargo Floor – 21 paneli (3x7) rozładunek 8-12 minut. Sterowanie elektroniczne rozładunkiem Start/Stop umieszczono na 10-metrowym kablu po lewej stronie pojazdu. Sterowanie zamykane jest w wodoodpornej skrzynce umieszczonej po lewej stronie pojazdu. Istnieje możliwość rozładunku ruchomej podłogi manualnie, poprzez zawór umieszczony w ramie pojazdu (w przypadku awarii zasilania elektrycznego). Podłoga z nachodzącymi panelami daje możliwość transportu m.in. zboża. Dodatkowa aluminiowa przesuwna ściana przednia pomaga oczyszczać skrzynię podczas rozładunku (wyposażona w plandekę z zamocowaną deską drewnianą na dole).

Oprócz standardowego wyposażenia Schwarzmüller oferuje elementy  opcjonalne: pneumatycznie zwijaną plandekę ochronną podłogi, plandekę ochronną ściany bocznej, zdalnie sterowaną podłogę, otwieraną tylną górną belkę do załadunku, okno rewizyjne, ale też najnowszą (7 mm) podłogę X-treme Durable. - Kryterium wyboru dostawcy naczep z bocznymi drzwiami była możliwość konfiguracji pod trzyosiowe ciągniki siodłowe, większe DMC pojazdów i rozsądna cena. Mamy w tym momencie 80 jednostek i wieloletnie doświadczenie na rynkach skandynawskich. Boczne drzwi w ruchomych podłogach dają dużo większe możliwości zdobycia atrakcyjnych ładunków. Marka Schwarzmüller zawsze kojarzyła mi się z jakością premium - w końcu mają wieloletnie doświadczenie w tego typu kontrukacjach - mówi Marcin Fulbiszewski, właściciel firmy Fulimpex, jeden z posiadaczy naczep tej marki.

Standardowe panele stosowane przez Fliegla mają grubość 6 mm (opcjonalnie 8 i 10 mm), stosowane są różnorodne rozwiązania technologiczne „uszczelniające” naczepę , tak aby zwiększyć możliwość jej wykorzystania. Standardem są kompletnie zespawane panele boczne o szerokości 600 mm.

W przypadku naczepy Reisch Move-R montowane są przesuwne profile podłogowe o grubości 6,8, 10 oraz 7 mm z gładką powierzchnią, natomiast na potrzeby klienta mogą być zastąpione każdym innym rozwiązaniem proponowanym przez Cargo Floor. Dla lepszego rozkładu nacisku profili podłogowych stosowane są plastikowe łożyska w dużej ilości. Do sterowania systemem podłogi stosuje się przewodowego lub zdalnego pilota (Panther). W ofercie Reisch znajdziemy szereg wyposażenia dodatkowego, które sprawi że naczepa odpowie na wszystkie potrzeby klienta. Tu należałoby wymienić specjalne systemy załadunku, hydrauliczne lub elektryczne systemy otwierania dachu, systemy ochrony paneli podłogowych oraz bocznych a także wiele innych udogodnień. W związku z okrągłą 70 – tą rocznicą istnienia fabryki producent przygotował specjalne rabaty oraz dodatkowe wyposażenie promocyjnych naczep, które są dostępne do odbioru jeszcze w tym roku.

W naczepach STAS MF (Moving Floor) dostępne są podłogi o grubości: 6, 8, 10 mm. Skrzynia naczepy stanowi monolityczną, zwartą konstrukcję. Nadwozie wykonano ze specjalnych, opatentowanych profili dolnych, górnych i narożnych, podłogę stanowi spawana kratownica wykonana z gęsto rozmieszczonych aluminiowych belek poprzecznych oraz 21 rurek (kwadratowe profile zamknięte) z teflonowymi ślizgami, po których poruszają się deski aluminiowe.

 

Komfort i bezpieczeństwo w cenie

Po to aby można było monitorować układy hydrauliczne ruchomych podłóg podczas pracy, wyposaża się je w manometry do monitorowania ciśnienia. Kluczowe znaczenie ma wartość odczytu na biegu jałowym, widać wówczas jakiego rodzaju straty powstają w układzie, i czym są spowodowane (np. zużycie prętów podłogowych, uszczelek bocznych, czy bloków ślizgowych).

Naczepa Feber-Legras NPR posiada manometr do pomiaru ciśnienia w poduszkach. Dla bezpieczeństwa eksploatacji stosuje się pneumatyczny zamek zwalniający drzwi podczas wyładunku – aby nie zasypać kierowcy podczas otwierania drzwi, umieszczony po lewej stornie pojazdu, przed pierwszą osią. Inne elementy z zakresu bezpieczeństwa to: osłona na lampy z tyłu pojazdu (zamykana podczas rozładunku), oświetlenie boczne + dodatkowe światła konturowe z przodu oraz z tyłu pojazdu, jak również taśma odblaskowa na skrzyni naczepy. Elementem wyposażenia może być też dodatkowa, aluminiowa przesuwna ściana przednia pomagająca oczyszczać skrzynię podczas rozładunku.

Schwarzmüller, oprócz standardowego wyposażenia oferuje systemy do kontroli ciśnienia w kołach, monitorowania zużycia układu hamulcowego, przebiegu i sterowania osi. Dodatkowo dla poprawienia bezpieczeństwa oraz pełnej kontroli nad naczepami producent od czerwca br. wprowadził inteligentną telematykę SWIT. Klient może wybrać naczepę z drzwiami bocznymi („ruchome podłogi” z bocznymi drzwiami są w Polsce nieco mniej popularne ze względu na wyższą masę własną). 

Wśród opcji dodatkowych, którymi „kuszą” odbiorców dostawcy naczep marki STAS znajduje się np. plandeka boczna do ochrony ściany naczepy podczas załadunku, czy też plandeka podłogowa (izolacyjna lub podgrzewana), system podnoszenia osi, wzmocnienia ścian bocznych, wzmocnienia szyn górnych i ściany grodziowej, plandeka fast-click system lub bardziej specjalistyczne, np. hydrauliczny, całościowy lub połówkowy dach czy system ułatwiający załadunek Joloda.   

W naczepach Knapen, jeśli potrzebna jest większa wysokość podczas załadunku można zastosować podnoszoną hydraulicznie górną belkę (dodatkowe 30 cm). Obsługiwana jest ręcznie (za pomocą pompy) lub całkowicie automatycznie.

Teraz także długie i niepodzielne ładunki (belki, deski dźwigary, szyny, profile, itp.) mogą być ładowane od góry (żurawiem lub suwnicą), przez tylne drzwi lub za pomocą wózków widłowych przez boczne drzwi. Obrotowa belka górna może być obsługiwana z ziemi, co eliminuje konieczność wspinania się na naczepę. Gdy naczepa przewozi ładunek masowy, zamknięte drzwi boczne muszą wytrzymać taki sam nacisk jak stała ściana boczna. Połączenie drzwi bocznych z ruchomą podłogą holenderski producent stosuje od lat. To użytkownik decyduje czy chce mieć drzwi boczne po lewej czy po prawej stronie (opcjonalnie  EXSIDE może mieć drzwi po obu stronach).

Seria K-Force (Kraker Trailers) składa się z linii naczep z opcjonalnym pakietem, który może być dopasowany do tego, co klient chce transportować. Do najbardziej powszechnych przepływów transportowych stosowana jest standardowa naczepa K-Force. Przygotowano też np. wersję K-Force Agri do typowego transportu rolniczego, w którym zapotrzebowanie na krótsze i bardziej zwrotne naczepy jest często większe. Do ciężkich ładunków, takich jak metal i złom czy odpady jest K-Force Waste. Seryjnie montowany jest na niej dwustronny dach i hydrauliczna klapa tylna.

 

T&M nr 11/2021

Tekst: Michał Jurczak

Add comment

Security code Refresh

              Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE