Jest konieczne

Ogrzewanie postojowe staje się absolutnie konieczne jesienią i zimą. Generalnie można wyróżnić jego dwa rodzaje, powietrzne i wodne.

         Zapewne każdy użytkownik pojazdów silnikowych doskonale zdaje sobie sprawę z kłopotów w sezonie jesienno-zimowym. Gdy słupek cieczy w termometrze spada poniżej zera, pojawiają się problemy nie tylko z komfortem podróży, ale i z rozruchem diesli. W osobowych autach sprawa może być rozwiązana na wiele różnych sposobów i w dowolnym czasie, tak w przypadku pojazdów, które bez względu na panujące warunki muszą wyjechać w trasę, czas i niezawodność liczą się na wagę złota. Dotyczy to ciężarówek, różnych pojazdów użytkowych, autobusów.

 

Defa

Warto zadać sobie pytanie, jakie rozwiązanie spośród dostępnych na rynku jest najbardziej ekonomiczne i ergonomiczne dla konkretnego typu pojazdu? Czy np. w przypadku autobusów, które każdego wieczora zjeżdżają do bazy, konieczne jest stosowanie drogich ogrzewaczy spalinowych? Pytanie to nabiera szczególnego znaczenia w przypadku autobusów zasilanych gazem, których silniki charakteryzują się dużą nadprodukcją ciepła i nie wymagają używania podgrzewaczy zimą w trakcie jazdy, a jedynie przygotowania przed samym rozruchem. Tutaj bardzo dobrą propozycją zamiast ogrzewaczy spalinowych jest system niezależnego, elektrycznego ogrzewania postojowego WarmUp norweskiej firmy Defa.

WarmUp to wodne lub olejowe ogrzewanie na prąd zmienny z sieci 230 V. Urządzenia tego producenta, oferowane przez Inter Cars SA, znajdują zastosowanie w samochodach ciężarowych, dostawczych, osobowych, autobusach oraz pojazdach specjalnych. System ten w sposób wygodny, bezpieczny i wydajny sprawia, że silnik łatwo się uruchamia, kabina ma odpowiednią temperaturę, zaś akumulator pozostaje w pełni naładowany przez całą zimę. Radykalnie zatem poprawia komfort użytkowników, zwiększa żywotność jednostki napędowej przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa.

Bardzo istotną cechę stanowi modułowość, czyli możliwość układania ogrzewania z poszczególnych elementów, z „klocków”. Modułowa budowa pozwala nie tylko dostosować rozwiązanie do indywidualnych potrzeb, także ograniczyć koszty. Oferta jest opracowywana pod konkretną jednostkę napędową, co gwarantuje efektywność pracy, wydajność i bezpieczeństwo.

Podstawowy system jest zbudowany w oparciu o grzałkę silnika. Grzałkę uzupełniają przewody z gniazdem przyłączeniowym oraz przewód łączący gniazdo w pojeździe z zewnętrznym źródłem 230 V. Kolejny element to automatyczna ładowarka akumulatora. Zaczyna ona pracę natychmiast po podłączeniu do zasilania, nawet gdy podgrzewanie silnika i przedziału kierowcy jest wyłączone. Po całkowitym naładowaniu akumulatora ładowarka przechodzi w tryb podtrzymania, zabezpieczając baterię przed przeładowaniem. W celu ochrony akumulatora przed uszkodzeniem, napięcie ładowania jest korygowane zależnie od temperatury otoczenia. Komfort użytkowania pojazdu zdecydowanie poprawia ogrzewacz wnętrza. Nowatorskie i eleganckie urządzenie potrafi ogrzać wnętrze przedziału kierowcy do 20 stopni Celsjusza, skutecznie rozmrażając szyby. Uzupełnieniem systemu jest programator. Warto podkreślić bezobsługowość, WarmUp praktycznie nie wymaga bieżącej konserwacji. A dla najbardziej wymagających jest pilot zdalnego sterowania Smart Start. Wykonany w formie breloczka do samochodowych kluczyków odznacza się zasięgiem do 1,2 km.

 

Webasto

Webasto sprzedaje powietrzny agregat Air Top 2000 STC o zakresie regulacji mocy grzewczej 0,9-2,0 kW dla wersji na olej napędowy. Sprzęt ten budzi uznanie z powodu wszechstronności i niskiego zużycia paliwa oraz łatwości serwisowania i konserwacji. Trzeba podkreślić, że nadaje się do pojazdów przewożących materiały niebezpieczne ADR. Kompaktowa konstrukcja umożliwia szybki montaż, wewnątrz lub na zewnątrz pojazdu. Urządzenie cicho i szybko ogrzewa powietrze w kabinie, lub w przestrzeni ładunkowej utrzymując ustawioną temperaturę. Można wybierać między trybem recyrkulacji i trybem świeżego powietrza. Agregat współpracuje z elementami sterującymi Multi Control HD i Smart Control. Przykładowo dzięki Multi Control HD można zaprogramować do trzech okresów pracy na maksymalnie siedem dni. Agregat jest w pełni kompatybilny z magistralą W-bus.

Air Top Evo 40/55 odznacza się większą mocą. Wariant 40 na olej napędowy dysponuje mocą 1,5 do 3,5 kW, natomiast dzięki urządzeniu sterującemu Multi Control MC 04 jest możliwe powiększenie mocy do 4,0 kW, przez sześć godzin. Analogicznie dzięki temu urządzeniu wariant 55 zamiast 1,5-5,0 kW może dawać 5,5 kW, do pół godziny. Air Top Evo oferuje większy komfort, bezpieczeństwo i wydajność grzewczą dla użytkowników dużych pojazdów użytkowych, w tym maszyn roboczych, pojazdów specjalnych, nawet wojskowych. W razie potrzeby dwa agregaty mogą być połączone modułowo, co umożliwia ogrzanie większych przestrzeni ładunkowych. Nowy system sterowania zmniejsza zużycie energii i poziom hałasu. Standard stanowi automatyczny układ kompensacji wysokości do 2200 m n.p.m.

W maszynach roboczych, w samochodach dostawczych, specjalnych, osobowych można stosować wodny Thermo Top Evo. Z masą ledwie 2,1 kg, dla każdej wersji, jest to najlżejszy agregat w swojej klasie. Dla Top Evo 4 maksymalna moc grzewcza wynosi 4,0 kW, dla Top Evo 5 i Top Evo 5+ o kilowat więcej, 5,0 kW. Wyjaśnijmy, że 5+ odznacza się innowacyjnym układem sterowania obiegiem płynu chłodzącego, dzięki któremu może być używany w bardzo dużych wnętrzach. Urządzenie opracowano z myślą o nowych pojazdach i tych o ograniczonej przestrzeni montażowej. Pojazd jest gotowy do szybkiego i niezawodnego uruchomienia. W bardzo krótkim czasie można rozmrozić szyby, a kabina nagrzewa się bardzo szybko. Każdy Thermo Top Evo jest w stanie pracować nawet przy minus 40 stopniach.

Thermo Top Pro 120/150 to nowa generacja ogrzewania wodnego w kategoriach, podpowiadanych przez cyfrowe oznaczenia, to znaczy 12 kW i 15 kW. Oba modele, dostępne w wersjach 12 V i 24 V, nadają się do ciężarówek, średnich autobusów, minibusów, pojazdów budowlanych, sprzętu rolniczego. Sterownik ECU i wszystkie połączenia znajdują się z jednej strony. Kompaktowe rozmiary i niewielka masa ułatwiają montaż nawet w ograniczonej przestrzeni. Automatyczna kompensacja zapewnia pełną wydajność nawet na wysokości 3500 m n.p.m. Nagrzewnica pracuje także w bardzo niskich temperaturach do minus 40. Agregaty charakteryzują się innowacyjną koncepcją palnika oraz zaawansowanym układem diagnostyki i bezpieczeństwa. Czujniki monitorują temperaturę spalin i płynu chłodzącego i w sposób ciągły przekazują te dane do jednostki sterującej.

Add comment

Security code Refresh

              Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE