Uta listopad

loga na www miedzy banery

Inelo 1170x150

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banerybp 2024 karta bp Plus Aral 1170x300px 3

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

Oleje Klimowicz banner

loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Oleje Klimowicz banner 2

Specjalistki od wymagających ładunków

W przewozach lądowych dominują kontenery o długości 20 stóp, są także większe (głównie, 30 i 40 stóp).

Producenci podwozi starają się znaleźć sposób, aby przy pomocy jednego środka obsłużyć każdy z nich. Przeładunek ciężkich jednostek powinien przebiegać możliwie jak najsprawniej, podwozia i naczepy muszą być przy tym bardzo wytrzymałe i trwałe.  

Kontenery są wymagającymi ładunkami. Ich transport drogą lądową regulują rozporządzenia Ministra Infrastruktury. Nie ma problemu jeśli obciążenie jest typowe, specjalne przepisy określają natomiast m.in. wykaz dróg krajowych, po których mogą się poruszać pojazdy o zwiększonym obciążeniu. Odrębne rozporządzenie określa warunki techniczne transportu.  

 

Najważniejsze cechy, kluczowe ograniczenia

Standardowy kontener 20-stopowy waży ok. 2,3 t i ma ponad 28 t ładowności (kubatura ponad 33 m sześc.). Długość wewnętrzna wynosi 5,9 m. W przypadku kontenera 40-stopowego wspomniane parametry wynoszą odpowiednio: 3,75 t; 26,7 t; 67,7 m sześc. oraz 12 m. Spotyka się również  kontenery wydłużone (45 stóp), a także kontenery otwarte oraz z twardym dachem. To wszystko stawia przed producentami naczep określone wymagania.

Z kontenerami mamy do czynienia często np. w transporcie intermodalnym, czyli tzw. przewozach „kombinowanych” (przewóz towarów w jednej jednostce ładunkowej przy użyciu różnych rodzajów transportu). Zdecydowaną większość działających w Polsce terminali intermodalnych przystosowano do obsługi wszystkich rodzajów kontenerów, ograniczenia nie stanowi ani ich długość, ani wysokość (obok typowych są jednostki high cube). Limity wagowe dla kontenerów w transporcie drogowym na terenie Polski wynoszą (maksymalna, dopuszczalna waga brutto towaru wraz z opakowaniem): dla kontenerów: 20-stopowego; 20 Reefer oraz 40 HC Reefer - 21 t, dla kontenerów 40- stopowego oraz 40 Reefer - 22 t. Realizując wysyłki eksportowe przy realizacji dostaw kontenerowych „to door” należy jednocześnie zwracać uwagę na limity i ograniczenia wagowe dla kontenerów obowiązujące w krajach dostawy, mogą się one bowiem różnić od limitów i ograniczeń wagowych obowiązujących w Polsce oraz krajach Unii Europejskiej. 

 

Wielton dla chemicznych i nie tylko

Rodzina naczep podkontenerowych Wieltonu powiększyła się o dwa modele. Na europejskich drogach jest to 20 SL TANK, do przewozu kontenerów chemicznych, z kolei na rynkach wschodnich transport wspomaga model NP4S40S0GOST. Naczepa 20 SL TANK (NP3S20CHFLSL) posiada specjalistyczne rozwiązania, jak pojemniki na węże umożliwiające wypompowywanie cieczy, wannę ociekową ze stali nierdzewnej, czy podesty wejściowe i uchwyty ułatwiające wejście. Naczepę przystosowano do transportu kontenerów 20 ISO (tank) oraz 23 i 25, a także do przewozu nadwozi SWAP 7150 mm, 7450 mm, 7820 mm. Posiada płaską, stałą, trzyosiową ramę i wyróżnia się na rynku niską masą własną (super light). Ciężar standardowej wersji produktu to 3,4 t, a najlżejszej możliwej konfiguracji naczepy wynosi jeszcze o ponad 400 kg mniej. Producent zwraca uwagę na wytrzymałość konstrukcji, lekką, perforowaną ramę, zastrzały krzyżowe zapobiegające skręcaniu ramy oraz płytę podłogową i belki główne w całości wykonane z wysokowytrzymałej stali S700.  - Pracę nad naczepą 20SL TANK  rozpoczęliśmy wiosną 2020 r. i zanim trafiła do sprzedaży w maju br. bardzo dokładnie ją przetestowaliśmy. Wysoka jakość, niezawodność oraz solidność modelu została potwierdzona podczas analizy MES. Badanie wytrzymałościowe, obejmujące weryfikację ramy naczepy podkontenerowej  TANK dla kilku wariantów obciążenia, wykazało dużą sztywność poprzeczną ramy wskazującą na wysokie bezpieczeństwo i stabilność boczną w trakcie jazdy. Po testach w laboratoriach, naczepę sprawdzili nasi klienci w codziennej pracy. Wyniki testów okazały się bardzo pozytywne – wylicza Łukasz Zeman, Produkt Manager Wielton. Model 20 SL TANK posiada podnoszoną pierwszą oś oraz jedną pozycję sworznia królewskiego dedykowaną zarówno dla ciągników dwu-, jak i trzyosiowych (to wyróżnik na rynku, gwarantujący większą uniwersalność naczepy). Naczepa wyróżnia się belkami głównymi o wysokości 450 mm (sztywność i odporność ramy na zginanie).

Naczepa NP4S40S0GOST stanowi z kolei uzupełnienie rodziny pojazdów  podkontenerowych, dedykowanych na rynki wschodnie, o produkt czteroosiowy. Konstrukcja dopuszcza 15 t nacisku na siodło. Zastosowano wzmocnioną ramę typu gęsia szyja. Naczepę przeznaczono do transportu kontenerów 40HC, 40ISO, 2 x 20ISO oraz 20ISO (środek). Wykorzystanie w naczepie dodatkowej, czwartej osi pozwala na optymalne rozłożenie ładunku i doskonałą dystrybucję masy, a także zapobiega nadmiernym obciążeniom poszczególnych osi.

 

Chemiczna także od Fliegla

Fliegl ma naczepę do przewozu kontenerów Light Chemia. Podwozie bazuje na trzech osiach (SAF/BPW), zwraca uwagę duża tarcza hamulcowa (430 mm). Zastosowano płytę sprzęgu ze sworzniem królewskim. Pierwsza oś jest podnoszona automatycznie. Elementem wyposażenia jest automatyczny korektor siły hamowania ALB. Zawieszenie pneumatyczne opiera się na sześciu miechach powietrznych. Elementem jest wyposażenie charakterystyczne dla ADR, m.in. wanna wychwytowa, dolne mocowanie i kurek spustowy (do tzw. tank kontenerów). Dodatkowo zastosowano tuby na węże spustowe (2 sztuki – 4,1 m, 2 sztuki – 5,9 m). Producent zwraca uwagę na relatywnie niską masę własną naczepy (3,1 t). Dopuszczalna masa całkowita sięga 38 t, ładowność to 34,9 t. Element wyposażenia stanowią tuby do przechowywania węży (4 sztuki). Naczepa ma możliwość przewożenia kontenerów: 1×20’ ISO.  

 

Krone i Box Liner na lekko

Dzięki Box Liner eLTU 40 Light Traction, Krone ma ambicję rewolucjonizować rynek podwozi. To alternatywa dla podwozi z wysuwem centralnym, które do tej pory były często zamawiane przez firmy transportowe, ceniące sobie lepsze obciążenie siodła podczas transportu 20-stopowych kontenerów równo z tyłem. Najważniejszym punktem Box Linera jest opatentowany „ogon” trakcyjny, znany już z eLTU 70. Umożliwia m.in. nowe pozycjonowanie kontenerów 20’ (odległość od środka tylnej blokady do środka ostatniej osi wynosi tylko 565 mm), co powoduje większe obciążenie siodła, a tym samym lepszą przyczepność i zwiększa bezpieczeństwo jazdy. W transporcie kombinowanym z łącznym ładunkiem naczepy 27 t kontener 20’ montowany tyłem może ważyć 28 t; przy obciążeniu siodła powyżej 5 t i obciążeniu łącznym 24 t można legalnie transportować 24,5 t. To o ponad 2 t większa możliwa masa kontenera niż w przypadku poprzednika (eLTU 4). Pojazd waży ok. 4,2 t, niski ciężar własny uzyskano dzięki zastosowaniu wysokowytrzymałych stali drobnoziarnistych oraz ramy (obliczone metodą elementów skończonych). W krajach o wyższej dmc, np. kontenery 34 t 40’ lub 45’ mogą być przewożone bez przekraczania dopuszczalnej ładowności całkowitej 27 t. W Niemczech, w zależności od ciągnika – w transporcie dalekobieżnym (masa całkowita 40 t) można legalnie jeździć nawet ciężkie, 40-stopowe kontenery (ok. 28 t). Nowy Box Liner eLTU 40 jest również opcjonalnie dostępny do transportu 20-calowych kontenerów na środku, w tym kontenerów typu cysterna. Na rynku są też podwozia kontenerowe Box Liner eLTU 50 Traction i eLTU 70 do kontenerów-cystern. W pierwszej z wymienionych możliwe są następujące warianty transportowe: 2 x 20’ (ze składanym zamkiem), 20’ pośrodku – teraz także dla kontenerów - cystern, jak również 40’. Za specjalnym zezwoleniem podwozie może również pomieścić kontenery 45’ bez nadstawki. W przypadku znanego już Box Liner eLTU 70 (z centralnym przedłużeniem dla wszystkich kontenerów od 20 do 45 stóp), Krone oferuje teraz również opcję centralnego transportu kontenerów zbiornikowych 20’ i wymiennych o maksymalnej wadze 34 t. Dostępna jest też środkowa podłużnica z miejscem do przechowywania dwóch węży o długości do 5 m oraz miska ociekowa (stal nierdzewna) z kulowym zaworem odcinającym.

 

SHG od

Kässbohrer ma w ofercie naczepy serii SHG do przewozu praktycznie wszystkich rodzajów kontenerów morskich oraz nadwozi wymiennych. SHG.L45 Light może być konfigurowana od ok. 3,85 t, n

Z kolei multifunkcyjna SHG.AVMH, dzięki zastosowaniu nowatorskiej konstrukcji ramy centralnej pozwala na skrócenie naczepy i przewożenie bardzo ciężkich kontenerów 20-stopowych na tylnej części, zachowując przy tym odpowiednie obciążenie osi ciągnącej pojazdu. Po rozciągnięciu ramy naczepa może zabierać wszystkie pozostałe typy kontenerów i pojemników wymiennych. Kolejna naczepa w rodzinie podkontenerówek to SHF.T, przeznaczona do przewozu specjalistycznych kontenerów- cystern, w tym również do przewozu materiałów niebezpiecznych objętych regulacją ADR.

 

„Portowy” Kogel

Lekka naczepa kontenerowa Kögel - Port 45 Triplex to elastyczny pojazd z mechanizmem przedniego, środkowego i tylnego wysuwu. Duża ładowność jest możliwa dzięki stosunkowo lekkiej konstrukcji. Masa własna naczepy to niecałe 4,5 t, co dopuszcza obciążenie ładunkiem o masie całkowitej 41 t. Redukcja masy wynika z optymalizacji podwozia. Perforacje w kształcie elipsy zastosowane w lekkiej konstrukcji mają za zadanie należycie rozkładać naprężenia. Niewielką masę własną w wyposażeniu podstawowym można jeszcze zmniejszyć za pomocą lekkiego indywidualnego wyposażenia (np. aluminiowe felgi i zbiorniki powietrza).

Obciążenie sprzęgu siodłowego sięga 14 t. Naczepa przeznaczona jest do transportu kontenerów ISO o wymiarach 20, 30, 40 i 45 stóp, jak również 40- i 45-stopowych kontenerów typu Highcube.

Priorytetem koncepcji naczepy Port 45 Triplex jest możliwość jej wygodnej eksploatacji. Łożyskowany kulkowo, jednoczęściowy mechanizm wysuwu przedniego ułatwia obsługę. Konsolę przewodów elektrycznych i powietrznych zabezpieczono i wpuszczono w mechanizm wysuwu przedniego, dzięki czemu zwiększa się wolna przestrzeń w obrębie przewodów przyłączeniowych do ciągnika. Mechanizm wysuwu środkowego można, w zależności od celu zastosowania lub transportowanego kontenera wyciągać przy użyciu ciągnika do czterech różnych położeń. Dłuższą żywotność mechanizmu wysuwu środkowego naczepy zapewnia praktycznie niewymagająca konserwacji prowadnica, osadzona na specjalnych ślizgach z tworzywa sztucznego i dwóch rolkach wysuwu. Podobnie zachowuje się mechanizm wysuwu tylnego. Można go szybko ustawić za pomocą korby ręcznej w jednej z łącznie siedmiu dostępnych pozycji.

Port 45 Triplex przy wsuniętej ramie nadaje się do transportu kontenerów ISO mierzących 20 stóp ustawionych w jednej płaszczyźnie z tylną krawędzią naczepy. Gdy tylny i środkowy mechanizm jest wysunięty, pasują wówczas dwa kontenery ISO o wymiarze 20 stóp lub jeden kontener ISO o wymiarze 30 stóp lub jeden kontener typu Highcube o wymiarze 40 stóp lub jeden kontener typu Highcube o wymiarze 45 stóp z układem short tunnel. Gdy wysunięte są wszystkie trzy mechanizmy nic nie stoi na przeszkodzie transportowania kontenera Eurocorner Highcube o wymiarze 45 stóp.  

 

Rodzina SCF

Naczepy podkontenerowe Schmitz Cargobull SCF o konstrukcji ramy typu „Gooseneck” przeznaczone są  do transportu wszystkich powszechnie stosowanych typów kontenerów morskich.  Istotną cechą naczep SCF jest wysokość przedniej części ramy wynosi ona 130 mm. Oznacza to, że możliwy jest transport kontenerów HC, a całkowita wysokość  naczepy z kontenerem nie przekracza 4.000 mm.. Naczepy podkontenerowe Schmitz Cargobull są skonstruowane z wytrzymałych profili stalowych.

Dla klientów specjalizujących się w transporcie intermodalnym dostępne są trzy warianty konstrukcji podwozia naczep z ramą typu Gooseneck dla transportu kontenerów: SCF24G- 45' Euro, SCF24G-40'LX oraz SCF24G- 45 EURO LIGHT. Naczepa Schmitz SCF24G- 45' Euro to uniwersalna naczepa wyposażona w tylny wysuw z siłownikiem pneuamtycznym oraz przedni manualny. Służy do przewozu kontenerów od 20' do 45' EC. Wysuwy umożliwiają łatwą regulację żądanych pozycji dla różnych typów kontenerów. Pneumatyczne tłoczysko wysuwanego cylindra jest chronione w centralnej części ramy naczepy. Podwozia posiadają opatentowane mechanizmy blokujące, zamki: Multilock, Klapplock oraz Steplock (opcja) znane z naczep poprzedniej generacji, umożliwiające ryglowanie kontenera. Naczepa SCF24G- 40' LX przeznaczona jest dla ciągników siodłowych z napędem 4x2 i jest rozwiązaniem dla przewoźników specjalizujących się w transporcie kontenerów 20 ' oraz 40'. Wyposażona jest wyłącznie w tylny wysuw z opcjonalnym mechanizm Steplock umożliwia transport 40- stopowych kontenerów bez tunelu. Natomiast SCF24G-40’EURO LIGHT  40 ' ma sztywną ramę bez tylnego wysuwu. Umożliwia to zaryglowanie 40- stopowych kontenerów z tunelem oraz bez niego w tej samej pozycji, natomiast manualny wysuw przedniej belki umożliwia transport kontenerów 45’. Schmitz SCF24G- 45 'EURO LIGHT to najlżejsza z opcji. Otwarte profile belek poprzecznych zapobiegają gromadzeniu się wody, a tym samym zmniejszają ryzyko powstania korozji. Położenie kontenera w jednej płaszczyźnie z tylną belką umożliwia bezpośrednie dokowanie na rampie załadunkowej. Wszystkie typy naczep są wyposażone w stalowe odboje, umieszczone na wysokości rampy na całej szerokości tylnej belki naczepy zabezpieczając ją przed uszkodzeniem podczas operacji załadunku i rozładunku kontenera.

 

CIMC i różne wysuwy

CIMC ma w ofercie kilka naczep podkontenerowych. Dwie z nich (CIMC Vehicles SC03 40'R oraz 45'R posiadają rozsuw tylny, naczepa 45'FR ma rozsuw przedni i tylny, natomiast naczepa 45'FLW dysponuje tylko rozsuwem przednim.

Naczepę podkontenerową CIMC Vehicles SC03_45'R z rozsuwem tylnym przystosowano do przewozu kontenerów : 45'HiCube, 45'ISO, 40’HiCube, 40'ISO, 30', 20' lub 2x20'. Zastosowano stalowaną ramę, konstrukcję podłużnicową z poprzecznymi profilami wzmacniającymi oraz zamkami kontenerowymi. Ramę  zabezpieczono antykorozyjnie (KTL i malowanie proszkowe). Trzecia oś, podnoszona pneumatycznie jest w pełni automatyczna. Zawór regulacji podnoszenia do rampy posiada funkcję powrotu do wysokości jazdy. Zamontowany modulator posiada system stabilizacji toru jazdy RSS i hamulec postojowy. Podłoga naczepy jest ze stali.

 

T&M nr 7-8/2021

Tekst: Michał Jurczak

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE