Uta wrzesień

loga na www miedzy banery

2. Truck machines 1170x150 px v2

loga na www miedzy banery

Bosch filtry truck 1170x150

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Eurowag

loga na www miedzy banery

Fuchs

loga na www miedzy banery

hella wrzesień

loga na www miedzy banery

1150x300 Actros L

Z łyżką na budowę

Ładowarki to jedne z popularniejszych maszyn budowlanych.

Gwarancja mobilności, przy jednoczesnym zachowaniu najwyższej wydajności to kluczowe cechy, na które zwracają uwagę ich użytkownicy. Dobrze jeśli kołowe maszyny łączą w sobie bezpieczeństwo oraz intuicyjną obsługę, co sprawia, że są przyjazne dla operatorów.  W ofertach dostawców maszyn tego typu są zarówno stosunkowo niewielkie modele, jak również takie, których masa osiąga dziesiątki ton. My przyglądamy się dziś głównie tym najpopularniejszym, z zakresu 20-25 t.

Ładowarki kołowe skutecznie podnoszą tempo wykonywanych prac, nawet na niewielkich przestrzeniach. Dodatkowym atutem może być ich dostosowanie do pracy na zróżnicowanych powierzchniach. W ten sposób maszyny mają dostęp nawet do najtrudniejszych terenów. Dotyczy to transportu i dostawy ziemi, piasku, kruszywa i innych materiałów w budownictwie, przemyśle, rolnictwie, recyklingu, przetwórstwie odpadów, wyburzaniu, górnictwie czy w kamieniołomach. Dla użytkowników ważny jest też dostęp do możliwie szerokiej palety wyposażenia opcjonalnego, które zapewnia odpowiednie dopasowanie do różnych zastosowań.

 

Coraz większe możliwości

Współczesne ładowarki to w istocie nośniki osprzętu, wyposażone w szereg nowoczesnych rozwiązań. Przykładem jest Hyundai HL960A (waga robocza: 19,2-20,28 t, poj. standardowej łyżki 3,3 m.sześc. silnik Cummins, Stage V, 225 KM). Dobre rezultaty daje np. stosowanie dżojstika sterowania wysięgnikiem, łyżką i trzecim przewodem hydraulicznym. Monitor dotykowy i regulatory elektrohydrauliczne pozwalają sterować takimi funkcjami jak: „łagodne zatrzymanie”, czy „tryb blokowania wysięgnika łyżki”. Modele z serii HL900 standardowo posiadają układ ważący (dokładność +/- 1 proc.), z automatycznymi i ręcznymi ustawieniami, umożliwiającymi monitorowanie pojedynczych i łącznych mas obciążeń łyżki. Pomiary są wyświetlane na ekranie, a proces monitorowania obciążenia można np. wykorzystać do zarządzania produkcją. Podobne walory ma nieco większa maszyna HL970A (waga robocza: 24,2-25 t, poj. łyżki standardowej 4,2m.sześc. silnik Cummins Stage V,325 KM).

Również ładowarki kołowe Doosan DL-220-7 i DL250-7 posiadają wiele interesujących cech. Wyposażono je w responsywny układ hydrauliczny oraz złącza pomocniczego układu hydraulicznego. W standardzie jest trzycewkowy zawór z funkcją regulowanego przepływu i blokady dla osprzętu napędzanego hydraulicznie (czterocewkowy zawór dostępny jest jako opcja). Ramię podnoszące z układem kinematycznym typu Z odpowiada za dużą moc wyrywającą i udźwig, co przydaje się w przypadku ciężkich materiałów, a duży kąt zrzutu pozwala na efektywny wyładunek materiałów lepkich. Nowum stanowi inteligentny system sterowania (DSGS), który analizuje sposób jazdy i zachowanie operatora i pomaga mu optymalizować zużycie paliwa. Standardem jest system zarządzania flotą DoosanCONNECT, bezprzewodowe rozwiązanie dostarczające, poprzez satelitę i sieci komórkowe, informacji na temat wydajności maszyny.  

JCB 457 dysponuje 282-konnym silnikiem i momentem obrotowym na poziomie 1350 Nm. Obciążenie wywracające przy pełnym skręcie to 13,47 t. Turbosprężarka o zmiennej geometrii zapewnia zwiększoną wydajność przy niskich obrotach silnika (skrócone czasy cykli). Mocna podwójna pompa tłokowa o zmiennym wydatku ma wydajność do 306 l/min (czasy cykli i wielofunkcyjność).

Konstruktorzy maszyny CAT cisłe zintegrowanie przekładni bezstopniowej, układu silnika, układu hydraulicznego, układu przeniesienia napędu i układu chłodzenia. To pozwoliło poprawić efektywność pracy i obniżyć zużycie paliwa i wyeliminowanie przekładni hydrokinetycznej umożliwia sterowanie prędkością jazdy niezależnie od prędkości obrotowej silnika. Silnik Cat C9.3 zapewnia większą gęstość mocy w połączeniu ze sprawdzonymi układami elektronicznymi, paliwowymi i pneumatycznymi. Posiada automatyczny układ regeneracji, moduł oczyszczania gazów spalinowych (CEM) z filtrem cząstek stałych silnika wysokoprężnego (DPF) oraz zbiornik i pompę płynu DEF. Ma elektryczną pompę zasilającą układu paliwowego i separator wody w układzie paliwowym. Możliwości maszyn Komatsu (np. WA 470-8) wynikają m.in. z zastosowania bezprzewodowego systemu monitorującego KOMTRAX (mobilna komunikacja; wbudowana antena; więcej danych operacyjnych i oszczędność paliwa). Z kolei SmartLoader Logic to automatyczny układ sterowania silnikiem. Odczytuje dane z szeregu czujników i dostosowuje moment obrotowy do wymagań w każdej fazie pracy, bez zakłóceń w sterowanie maszyną. Podczas realizacji mniej wymagających zadań układ ogranicza moment obrotowy i zużycie paliwa, bez pogarszania wydajności. Nowy tryb E-Light jest domyślnie włączony w przypadku priorytetowego, niższego zużycia paliwa. Z myślą o maksymalizacji ekonomiki paliwowej, elektronicznie sterowane pompy hydrauliczne układu roboczego i kierowniczego nie tłoczą niepotrzebnie oleju, dostarczając go tyle, ile akurat wymagają funkcje hydrauliczne maszyny. Fabryczny układ hydrauliczny CLSS umożliwia precyzyjne sterowanie, ruchy łyżki, ramienia i hydraulicznego osprzętu roboczego odbywają się płynnie.   

W serii Liebherr L550-L586 XPower niedawno zmodyfikowano wersje L 550 i L 556. Zwiększono wydajność silników, hydrauliki roboczej i osprzętu. Dostępne są cztery wersje ramion podnoszących, jak również zoptymalizowane szybkozłącze Likufix (znane z koparek hydraulicznych Liebherr). Likufix umożliwia operatorom bezpieczne i wygodne przełączanie osprzętu mechanicznego i hydraulicznego oraz narzędzi z wnętrza kabiny, za naciśnięciem jednego przycisku. Ponadto dostępnych jest szereg systemów wspomagających, a wśród nich aktywne wykrywanie przeszkód z tyłu z nowym asystentem hamowania, co ma zwiększyć bezpieczeństwo podczas wykonywania codziennych operacji.

Volvo L150H, L180H, L220H posiadają drugą generację przekładni  OptiShift (ogranicza zużycie paliwa do 15 proc. w stosunku do maszyn z serii G). Pedał Eco to  rozwiązanie sprzyjające ekonomicznej eksploatacji poprzez wywieranie siły zwrotnej w czasie zbyt mocnego wciskania pedału gazu. Cykle załadunku optymalizuje system Load Assist działający na zamontowanym w kabinie ekranie Volvo Co-Pilot. Dynamiczny system ważenia ładunku w czasie rzeczywistym dostarcza informacji o obciążeniu łyżki, co pozwala uniknąć przeładowania, niedoładowania, ponownego ważenia i zbędnego oczekiwania. A jeśli potrzebnego osprzętu nie ma w standardowej ofercie, Volvo może wykonać odpowiednie wyposażenie zgodnie z indywidualnymi wymaganiami. Zmieniona konstrukcja łyżek ułatwia napełnianie i ogranicza rozsypywanie dzięki nowym wypukłym bokom i zabezpieczeniu przed rozsypywaniem. Aby zapobiegać wysypywaniu i ograniczać wstrząsy, można zamówić opcjonalny układ amortyzacji wysięgnika BSS, który załącza się automatycznie. Specjalny osprzęt np. do przemieszczania żużla (wysoka temperatura), a także przemieszczania dłużyc (duża siła podnoszenia i wychyłu, a także maksymalna stabilność podczas przemieszczania dłużyc) to cechy chwytaków ogólnego przeznaczenia, chwytaków do sortowania i chwytaków rozładunkowych.

 

Im łatwiej, tym lepiej

Konstruktorzy maszyn Doosan DL220-7 i DL250-7 zwracają uwagę na nową kabinę (ograniczenie „martwych punktów” oraz zastosowanie okien większych o 14 proc. w porównaniu z poprzednikami, DL-5). W opcji są elektrycznie regulowane, tylne lusterka. Światła robocze LED zamontowano na kabinie (standardowo dwa z przodu i z tyłu, opcjonalnie cztery lub sześć z przodu i z tyłu), a dla zwiększenia bezpieczeństwa pieszych światła LED na tylnej pokrywie silnika mają automatyczną funkcję antykolizyjną używaną podczas cofania. System tzw. inteligentnego kluczyka umożliwia zdalne sterowanie drzwiami, blokowanie i odblokowanie drzwi, zwalnianie drzwi…. Kabina posiada fotel Grammer Actimo XXL z pełną regulacją amortyzacji w poziomie i w pionie, pneumatyczną podporą oraz podgrzewaniem. Nowy jest dżojstik EMCV (elektryczny główny zawór sterujący) wbudowany w podłokietnik (sterowanie ramieniem podnoszącym i osprzętem). Funkcje dostępne za pośrednictwem EMCV obejmują automatyczny powrót do położenia kopania, przechylania łyżki, pozycję zatrzymania nagarniania łyżką i zapobieganie wstrząsom. Ośmiocalowy ekran zapewnia dostęp do najważniejszych ustawień i informacji. Na wyciągniecie ręki dostępny jest obraz z tylnej kamery, sterowanie HVAC (ogrzewanie, wentylacja i klimatyzacja), radio i urządzenia Bluetooth (przesyłanie muzyki, zestaw głośnomówiący).

Wśród elementów sterujących Komatsu WA 470-8 są: automatyczny system kopania, elektrohydrauliczne sterowanie osprzętu roboczego, inteligentny pedał przyspieszenia. Na komfort wpływa: fotel z zawieszeniem pneumatycznym i konsolą dźwigni elektronicznego układu sterowania EPC, duży, wielofunkcyjny ekran, kamery wsteczne. Regulowaną konsolę dźwigni elektronicznego układu sterowania, EPC (Electronic Pilot Control) zintegrowano z fotelem. Krótkie dźwignie ułatwiają sterowanie maszyną. Spowalnianiu ruchu, zatrzymywaniu lub opuszczaniu łyżki nie towarzyszą wibracje. Istnieje możliwość zaprogramowania ogranicznika dolnej i górnej pozycji ramienia – za naciśnięciem przycisku. Automatyczna funkcja kickdown potrafi automatycznie redukować bieg z F2 do F1, co ułatwia pracę i zwiększa jej wydajność. Pracę ułatwia też pedał przyspieszenia z funkcją wyczuwania oporu automatycznie pomaga operatorowi dostosować moment zmiany biegu do obciążenia, co sprzyja oszczędzaniu paliwa. W ciężkich pracach operatorzy mają naturalną tendencję do wywierania większego nacisku na pedał przyspieszenia. WA470-8 przewiduje taką sytuację i maksymalnie opóźnia zmianę biegu na wyższy. W lżejszych zastosowaniach, gdzie decydującym czynnikiem jest zużycie paliwa, operator intuicyjnie zmniejsza nacisk na pedał przyspieszenia. Maszyna również przewiduje taką sytuację i maksymalnie wcześnie zmienia bieg na wyższy, tak aby uzyskać jak najniższe zużycie paliwa.

Walorem ładowarki CAT atwo regulowany i zawieszany komfortowy fotel. Występuje w trzech klasach jakości wykończenia. Pakiet wyciszający, uszczelnienia i amortyzowane mocowania kabiny minimalizują hałas i drgania. Elektrohydrauliczny układ kierowniczy z dżojstikiem zamontowanym przy fotelu umożliwia precyzyjne sterowanie i radykalnie zmniejsza zmęczenie ramion. Elektrohydrauliczne elementy sterujące, hamulec postojowy oraz funkcja podnoszenia i pochylania obsługiwana za pomocą dźwigni (SAL) ułatwiają wykonywanie operacji przeładunku i  sterowanie. Wielofunkcyjny, kolorowy dotykowy ekran pomaga operatorowi utrzymać koncentrację. Układ kontroli działa jak amortyzator, zwiększając komfort jazdy podczas poruszania się po nierównym terenie. Pochyłe schodki i wygodnie umieszczone poręcze ułatwiają wchodzenie do stanowiska operatora. Duże okna poprawiają widoczność w bezpośrednim zasięgu wzroku, natomiast wypukłe i punktowe lusterka pomagają obserwować teren po bokach i z tyłu.

Volvo L150H, L180H, L220H posiadają Reverse By Braking (RBB) - opatentowaną funkcję automatycznego zwiększa komfort  pracy operatora). Zmniejsza prędkość maszyny, gdy operator chce zmienić kierunek jazdy, poprzez redukcję obrotów silnika i automatyczne załączenie hamulców zasadniczych. Optymalizacji cykli załadunku sprzyja Load Assist, system działający na zamontowanym w kabinie ekranie Volvo Co-Pilot. Zapewnia dostęp do zestawu inteligentnych aplikacji i zwiększa efektywność robót. Z wyświetlaczem Volvo Co-Pilot (asystent operatora Volvo) współpracuje kamera wsteczna i system radarowy. Przydaje się funkcja Operator Coaching pomagająca maksymalnie wykorzystywać możliwości maszyny. Intuicyjna aplikacja asystuje operatorom w czasie rzeczywistym.

 

Użytkowość w roli głównej

Hyundai HL960A to maszyna o wadze roboczej 19,2-20,28 t. Napędzana silnikiem Cummins spełniającym normę emisji spalin Stage V jest chwalona za wydajność, efektywność paliwową oraz komfort i bezpieczeństwo pracy operatora. Wzmocniono mosty i osie, zoptymalizowano układ kinematyki wysięgnika oraz napęd. Napędzający HL960A silnik Cummins B6.7 wyposażono w kompleksowy układ oczyszczania spalin. Funkcje diagnostyczne zsynchronizowano z systemem Hi-Mate. Układ oczyszczania spalin nie wymaga ręcznej regeneracji filtra DPF i działa bez zaworu EGR. Operator ma do wyboru trzy tryby pracy silnika: Power, Power Smart i Economy. Tryb Power Smart ogranicza straty energii i zmniejsza spalanie średnio o 3–5 proc. Pracę silnika zoptymalizowano tak, by osiągał wyższy moment przy niższej prędkości obrotowej. To skuteczny sposób podnoszenia efektywności paliwowej, optymalizacji mocy i skrócenia czasu reakcji silnika. Podobne walory użytkowe ma HL970A (waga 24,2-25 t; moc silnika 325 KM).

W CAT ystem CAT Payload, odpowiadający za precyzyjne ważenie ładowanych i transportowanych materiałów. Dane są wyświetlane w czasie rzeczywistym, dzięki czemu można je wykorzystać do zapobiegania przeładowaniu.  Technologia DETECT umożliwia operatorowi lepszą orientację w otoczeniu maszyny oraz emituje alarmy, które zwiększają bezpieczeństwo osób i sprzętu w miejscu pracy. Technologia LINK umożliwia bezprzewodowe łączenie się z maszynami i dostęp do istotnych informacji niezbędnych do prowadzenia działalności. Opcjonalna usługa Advanced Productivity zapewnia dostęp do kompleksowych informacji, które pomagają zarządzać wydajnością i zyskownością prac.

W maszynach Doosan DL220-7 i DL-250-7 montowana jest automatyczna, 4-biegowa skrzynia Powershift oraz mechanizm różnicowy z automatycznym ograniczeniem poślizgu. Wyposażenie opcjonalne obejmuje 5-biegową przekładnię Powershift z funkcją blokady przetwornika momentu obrotowego oraz osie HDL  (lepsza przyczepność dzięki hydraulicznej blokadzie mechanizmu różnicowego szczególnie przy większym obciążeniu). Moc zapewnia 6-cylindrowy silnik Doosan DL06V Stage V o mocy odpowiednio 162 KM oraz 174 KM. Nie trzeba stosować układu recyrkulacji spalin dzięki technologiom selektywnej redukcji katalitycznej i utleniania katalitycznego oraz filtrowi cząstek stałych. Obie ładowarki dostępne są w wersji HL oferującej ramię do wysokiego podnoszenia oraz przeciwciężar 300 kg, gdzie potrzebne są większa wysokość zrzutu i wszechstronność. Układ odłączania obciążenia LIS (Load Isolation System) odpowiada za płynną jazdę i wygodę operatora oraz wydajność (stabilność podczas ruchu ładowarki). Ramię podnoszące jest amortyzowane przez akumulator hydrauliczno-pneumatyczny połączony z układem hydraulicznym podnoszenia. Korzyścią są skrócone czasy cykli i oszczędność paliwa podczas załadunku i przenoszenia.

Efektywność maszyny JCB 457 (moc silnika 282 KM, masa robocza 20 t, obciążenie wywracające przy pełnym skręcie: 13,47 t; standardowa poj.łyżki 3,5 m.sześc.) wynika m.in. z zastosowanych podzespołów. Dla większego spokoju, testowanie na zimno gwarantuje wydajność rozruchową do -20 st.C. Można wybrać model 457 do zastosowań w trudnych warunkach, jak przenoszenie odpadów lub materiałów żrących. Silnik pracuje na niższych niż wcześniej obrotach, a zwiększoną wydajność (krótsze czasy cykli, większa siła pociągowa) w tej sytuacji ma gwarantować turbosprężarka o zmiennej geometrii. Podwójna pompa tłokowa ma zmienny wydatek (do 306 l/min).

W Komatsu WA 470-8 przeładunek i transport przyspiesza m.in. sekwencyjna blokada przekładni hydrokinetycznej. Operator może włączać blokadę na biegach od 2-go do 4-go. Rezultatem zablokowania przekładni hydrokinetycznej jest zauważalne zwiększenie prędkości jazdy, zwłaszcza pod górę, dzięki wzrostowi siły napędowej. Jednocześnie wyeliminowano opory wewnętrzne w przekładni, co powoduje oszczędności paliwa. Zmodyfikowana konstrukcja łyżki zapewnia szybkie ześlizgiwanie się ziemi i wydajniejsze prace przy wykopach. Długie ramię ładowarki ma zapewniać wyjątkową wysokość zrzutu (2,86 m) i równie imponujący zasięg  (1,48 m, mierzony do krawędzi zębów łyżki uniwersalnej 4,2 m.sześc.). Duży zasięg roboczy sprawia, że załadunek wysokich zbiorników lub samochodów ciężarowych z wysokimi burtami staje się łatwy i szybki.

W ciągu pięciu lat od debiutu duże ładowarki kołowe Liebherr XPower zdobyły wysoką pozycję wśród wydajnych maszyn, o ograniczonym „apetycie” na paliwo. - Ładowarki L 550 XPower i L 556 XPower są używane głównie w zastosowaniach przemysłowych, w tym także w sektorze recyklingu, przy usuwaniu odpadów (m.in. wielkogabarytowy złom metalowy i żużel odpadowy). Rozumiemy jak trudne warunki panują na wysypiskach i w centrach recyklingu. Mając to na uwadze, w ramach aktualizacji naszych modeli celowo zainwestowaliśmy w wydajność i wszechstronność naszych ładowarek - wyjaśnia Mark Walcher, menedżer produktu w Liebherr - Werk Bischofshofen. Niedawno konstruktorzy Liebherra wzmocnili ramiona podnoszące maszyn i dokonali przeglądu hydrauliki roboczej obu ładowarek. Innowacje skutkują też możliwością zwiększonego obciążenia maszyn, większą siłą odspajania na łyżce. Producent zapewnia, że zwiększenia mocy silnika w obu modelach uzyskano przy zachowaniu relatywnie niskiego zużycia paliwa, co jest szczególnie istotne np. podczas przyspieszania lub podczas wnikania w materiał, również wtedy gdy ładowarki wyposażono w ciężki osprzęt czy opony z pełnej gumy. Zwiększenie wydajności hydrauliki roboczej umożliwiło dynamiczne podnoszenie i przechylanie, niezależnie od wielkości i ciężaru narzędzia roboczego.Modyfikacje konstrukcyjne ramion podnoszących sprawiły, że łatwiejsze niż wcześniej jest odrywanie, trzymanie i wyciąganie. Operatorzy mogą teraz efektywniej manipulować np. tak „wymagającymi” materiałami jak: złom, papier, kompost i kłody, szczególnie w górnym zakresie podnoszenia.

Efektywność Volvo L150H, L180H i L220H to w sporym stopniu zasługa zaawansowanej konstrukcji silnika, drugiej generacji przekładni OptiShift, optymalizacji osprzętu i nowego hamulca postojowego, który eliminuje straty w układzie przeniesienia napędu. Load Assist - wspomaganie załadunku optymalizuje jego cykle.

 

T&M nr 7-8/2021
Tekst: Michał Jurczak

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE