Specjaliści od temperatury
Ponad dwie trzecie wszystkich furgonowych naczep, które w ubiegłym roku trafiły do polskich odbiorców to chłodnie i izotermy.
Są zresztą jedną z nielicznych grup pojazdów, której nie dotknął sprzedażowy kryzys. Wprawdzie chłodni sprzedano o ok. 9 proc. mniej niż rok wcześniej (ponad 1,9 tys. sztuk), jednak w przypadku izoterm (325 sztuk) zanotowano ponad 80-procentowy wzrost popytu.
„Układ sił” na krajowym rynku naczep i przyczep chłodniczych i izotermicznych jest od lat niezmienny. Króluje marka Schmitz Cargobull (w ubiegłym roku nabywców znalazło ponad 1,3 tys. pojazdów), wyprzedzając Krone (niecałe 0,5 tys. sztuk). Dostawcy podkreślają, że pojazdy chłodnicze i izotermiczne są coraz bardziej uniwersalne, stając się produktami przeznaczonymi nie tylko na potrzeby specyficznych rynków transportu żywności świeżej i głęboko mrożonej oraz produktów farmaceutycznych. Ich różne opcje pozwalają na uniwersalne zastosowanie. Coraz bogatsza jest paleta elementów wyposażenia, możliwy jest wysoki stopień indywidualizacji dostosowujący pojazdy do potrzeb danego klienta. Pojazdy spełniają rzecz jasna wymagania HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Point) mające na celu ochronę zdrowia konsumentów w zakresie międzynarodowych przewozów artykułów spożywczych wrażliwych na temperaturę. Transport chłodniczy i izotermiczny to jednak nie tylko naczepy i przyczepy.
Liderzy na siodła
Naczepy chłodnicze Schmitz Cargobull poddawane są na bieżąco procesowi innowacji. Oprócz pakietu rozwiązań służących do bezpiecznego mocowania ładunku oraz unowocześnionej podłogi z wytrzymałymi listwami przypodłogowymi zamontowanymi na ścianach bocznych, istnieje możliwość zamówienia nowoczesnego, a tym samym wydajniejszego agregatu chłodniczego ze zmienionym wyświetlaczem oferującym poprawioną możliwość optycznego odczytu wskazań. Użytkownik otrzymuje możliwość obsługiwania wybranych opcji urządzenia chłodniczego za pomocąaplikacji „beSmart” instalowanej na dowolnego smartfona. Dolny, zewnętrzny obszar ściany czołowej otrzymał wzmocnioną, stalową osłonę chroniącą przed uszkodzeniami podczas sprzęgania naczepy z ciągnikiem siodłowym. Możliwość opcjonalnego zmocnienia (rolki ze stali nierdzewnej) otrzymał też tylny portal pojazdu (zabezpieczanie przed uderzeniami o rampę załadunkową). Trzyosiową chłodnię Schmitz Cargobull można zaopatrzyć w podwójny pokład, pozwalający na załadowanie 66 europalet (33 europalety na podłodze, a kolejne 33 ustawione na specjalnych poprzecznych belkach zamocowanych w ścianach bocznych szynach, uwzględniających rozstaw paletowy). Opcjonalnie oferowana jest izolowana ściana działowa (podział ładowni na niezależne temperaturowo komory), która może być złożona poziomo pod dachem, gdy nie jest wykorzystywana. Tak zwana „hakówka” to jedna z wersji naczepy S.KO Cool. Półtusze mogą być transportowane dzięki hakom wiszącym na pięciu szynach o średnicy 60 mm, które zamontowano do sufitu za pomocą aluminiowych konsoli. Schmitz Cargobull oferuje fabryczną telematykę TrailerConnect. Oprócz podstawowej funkcji ustalania pozycji pojazdu, dostarcza takie dane jak: przebieg, status otwarcia/ zamknięcia drzwi, temperaturę przestrzeni ładunkowej, roboczogodziny oraz alarmy agregatu chłodniczego, a także stan naładowania akumulatora agregatu w przypadku naczepy wyposażonej w agregat chłodniczy. Można również sprawdzić stan załadowania pojazdu, a wszystko to uzupełnić wszelakimi danymi pochodzącymi z EBS. Monitorowanie, przechowywanie i analiza danych temperaturowych z naczepy chłodni odbywa się bezpośrednio, za pomocą zintegrowanego w module telematycznym rejestratora temperatury. Dzięki systemowi modułowemu naczepy chłodnicze S.KO mogą być indywidualnie konfigurowane do różnych zakresów zastosowań. Pakiet wyposażenia TIR zapewnia większe bezpieczeństwo i komfort w międzynarodowym transporcie towarów (wszystko czego potrzeba, aby szybciej i z krótszym czasem oczekiwania przejść przez kontrole graniczne). Wyposażenie DB (transport łączony, czyli transport naczepy na wagonie kolejowym lub promie jest alternatywną na trasach dalekobieżnych. Dostępny też również pakiet farmaceutyczny wraz z certyfikatem Pharma, który umożliwia podejmowanie ładunków wymagających nieznacznych odchyłów od ustawionej temperatury wewnątrz ładowni.
Krone ma naczepy chłodnie Cool Liner. Elastyczny rękaw powietrzny, szczelna podłoga czy zamknięcie drzwi ze stali nierdzewnej to tylko niektóre z rozwiązań. Krone Cool Liner została już zaprezentowana dziennikarzom w wersji prototypu przystosowanego do zasilania elektrycznego. Druga oś wózka naczepy może być wykorzystywana jako oś rekuperacyjna, która dostarcza energię elektryczną do zestawu akumulatorów zamontowanego pod podłogą. Akumulator trzeciej generacji waży niewiele ponad 320 kg i może zasilać elektryczny agregat chłodniczy. To eliminuje potrzebę stosowania jednostki wysokoprężnej w Cool Liner.
Krone ma naczepy chłodnie Cool Liner. Elastyczny rękaw powietrzny, szczelna podłoga czy zamknięcie drzwi ze stali nierdzewnej to tylko niektóre z rozwiązań. Krone Cool Liner została już zaprezentowana dziennikarzom w wersji prototypu przystosowanego do zasilania elektrycznego. Druga oś wózka naczepy może być wykorzystywana jako oś rekuperacyjna, która dostarcza energię elektryczną do zestawu akumulatorów zamontowanego pod podłogą. Akumulator trzeciej generacji waży niewiele ponad 320 kg i może zasilać elektryczny agregat chłodniczy. To eliminuje potrzebę stosowania jednostki wysokoprężnej w Cool Liner.
Dzięki systemowi Krone Telematics przez cały czas można kontrolować lokalizację, stan i temperaturę transportowanych towarów. Oprócz rozwiązań telematycznych przydatna jest również kontrola ciśnienia w oponach oraz wspomaganie dojeżdżania do rampy. Wyjątkową ochronę zapewniają również kompleksowe systemy bezpieczeństwa, np. Krone Door Protect. Rękaw powietrzny zamontowany na suficie równomiernie rozprowadza zimne powietrze w naczepie i sprawdza się również przy załadunku piętrowym. Czujnik magnetyczny w drzwiach do oświetlenia wewnętrznego reaguje bezdotykowo i może współpracować z systemem Telematics. Z kolei korzystanie z rejestratora temperatury (TR) certyfikowanego zgodnie z ATP za pośrednictwem Telematics pozwala zrezygnować z tradycyjnego rejestratora temperatury zamontowanego na ścianie czołowej naczepy. Odpowiednie świadectwa temperaturowe można przesłać bezpośrednio z portalu Krone Telematics w pliku PDF na adres mailowy lub faksem do klienta – również zanim ładunek do niego dotrze. Dzięki temu kierowca nie musi czekać, bo dokument można sprawdzić już przed dostawą. Krone Telematics wraz z rejestratorem temperatury to w istocie system wielofunkcyjny, oprócz znanych danych telematycznych dodatkowo rejestruje i przesyła się w ten sposób również dane dotyczące temperatury. Często wybieranym rozwiązaniem przydatnym przy rozładunku częściowych partii towaru osobno z jednej strefy temperatury są opcjonalne drzwi boczne. Wnętrze nadwozia jest oświetlane lampami LED (pod dachem). Opcjonalnie uchwyty promowe w wersji przykręcanej zabezpieczają pojazd na czas przeprawy promowej. Roll-Compression Buffer to cztery rolki ze stali nierdzewnej z rdzeniem amortyzującym uderzenia chronią tył pojazdu podczas dokowania.
Kögel ma unowocześnioną wersję naczepy Kögel Cool – PurFerro quality.
Cicha aluminiowa konstrukcja podłogi redukuje poziom hałasu powstającego podczas załadunku i rozładunku (możliwość realizacji dostaw poza zwyczajowymi godzinami otwarcia placówek). Higienę oraz czyszczenie podłogi ułatwia koryto zespawane z aluminium. Zapobiega ponadto przenikaniu wilgoci do elementów nośnych, co wydłuża żywotność naczepy. Portal ze stali nierdzewnej zaopatrzono w łatwą do wymiany, poczwórną uszczelkę drzwiową i łatwo wymienialne aluminiowe zawiasy drzwi. Nadwozie furgonowe naczepy Kögel Cool – PurFerro quality składa się z całkowicie bezfreonowej pianki specjalnej o właściwościach izolacyjnych. Powłoka paneli ze stali jest poza tym pokryta od zewnątrz twardą folią z PCW. Ściany o grubości 45 lub 60 mm, dach o grubości 85 mm oraz podłoga o grubości 125 mm (produkcja własna) mają podwyższać współczynnik przenikania ciepła.
Producent zwraca uwagę na praktyczne rozwiązania ułatwiające obsługę, np. dzięki przełącznikowi drzwiowemu oświetlenie wewnętrzne włącza się przy otwieraniu i wyłącza przy zamykaniu portalu podobnie jak ma to miejsce w lodówkach. Aby rejestrator temperatury był łatwy w obsłudze i umożliwiał odczyt także przy sprzęganiu naczepy, zastosowano nowy wycięty z boku uchwyt. Dodatkowo wskaźnik na przedniej ścianie informuje o poziomie napełnienia zbiornika paliwa urządzenia chłodniczego. Z kolei za optymalne rozprowadzanie chłodzonego powietrza na 90 proc. długości i 80 proc. szerokości naczepy odpowiada m.in. plandeka wentylacyjna Climatex. Podobnie jak Schmitz Cargobull i Krone, również Kögel ma własną telematykę. Moduł rejestruje pozycję w czasie rzeczywistym, stan połączeń, przesyłanie danych EBS, przełączniki drzwiowe i oczywiście czujniki oraz rejestratory temperatury.
Sporym powodzeniem cieszą się również naczepy chłodnicze marki Kässbohrer (SRI). W odróżnieniu od innych producentów w naczepie zastosowano niskoprofilową ramę z wysokiej jakości stali S700 MC pod całą długością zabudowy. Ta konstrukcja zapewnia większą sztywność całej naczepy, co z pewnością będzie doceniane po kilku latach eksploatacji i trasach po drogach w gorszym stanie. Mocna podłoga wyłożona standardowo „wanną” aluminiową grubości 3mm, zapewnia odporność przy operowaniu wózkami widłowymi podczas załadunku i rozładunku. Ściany zabudowy wykonane są z jednolitych paneli z tworzywa GRP z warstwą izolacji. Taka konstrukcja zapewnia lepszą izolację, co z kolei wpływa na znacznie niższe zużycie paliwa agregatu. Możliwość zastosowania ścian działowych, daje możliwość jednoczesnego transportu różnych produktów wymagających innych temperatur transportu. Opcję piętrowego załadunku z kolei docenią użytkownicy przewożący lekkie i niskie palety na dwóch poziomach, optymalnie wykorzystując przestrzeń ładunkową naczepy. Zastosowanie fabrycznej telematyki pozwala na bieżącą kontrolę zarówno parametrów technicznych samej naczepy, jej pozycjonowania, jak również warunków przewożenia ładunku. Od strony zabezpieczeń ładunku i samej zabudowy, producent oferuje szeroki wybór szyn osłonowych montowanych na ścianach bocznych, jak również pełen pakiet tylnych odbojników chroniących tylny portal oraz lampy przy dokowaniu do ramp. Oczywiście naczepa jest zgodna z certyfikatami FRC, HACCP i Pharma.
Najważniejszy jest... agregat
W połowie ubr. THERMO KING wiodący dostawca rozwiązań z zakresu kontroli temperatury w transporcie zaprezentował przełomowy na rynku agregat chłodniczy do naczep, Advancer. Rodzina Advancer to: A-360, A-400, A-500. THERMO KING oparł budowę nowego agregatu na architekturze miękkiej hybrydy 48V DC, która już teraz daje przewagę nad konkurencją, ale również jest przygotowana na nowe wyzwania, takie jak alternatywne zasilanie układu inną energią niż diesel. Jednak najbardziej unikalną cechą Advancera jest uniezależnienie prędkości wydmuchu turbin od prędkości obrotowej silnika, co gwarantuje pełną kontrolę temperatury, a co za tym idzie bezpieczeństwo ładunku - to wszystko przy najniższym zużyciu paliwa na rynku dając tym samym oszczędność nawet do 50%. Niski poziom spalania widoczny jest na intuicyjnie prostym w obsłudze sterowniku. Informacje te dostępne są również na portalu TracKing, ponieważ każdy Advancer jest fabrycznie wyposażony w bezpłatną telematykę.
Najwyższa wydajność chłodnicza nowych agregatów Advancer pozwala na szybsze zbijanie temperatury (nawet do 40%), co umożliwia szybsze podjęcie ładunku. Producent zadbał również o szereg możliwych akcesoriów m.in. Advancer może mieć fabrycznie wbudowany panel solarny – zabezpieczający i dbający o akumulator, tak aby agregat był zawsze gotowy do pracy. Innowacyjna budowa Advancer pozwoliła zredukować ilość użytych części jak i połączeń chłodniczych o jedną trzecią, w porównaniu do poprzednich agregatów THERMO KING. Dla użytkownika oznacza to o 60% mniej potencjalnych usterek i niższą częstotliwość serwisowania.
Wniosek jest jeden – Advancer to gwarantowana oszczędność paliwa oraz mniejsza usterkowość, a zatem niższy koszt całkowity utrzymania i szybszy zwrot z inwestycji, nawet w 24 miesiące.
Systemowe wkłady do dostawczaka
Nie zawsze trzeba kupować auto z zabudową chłodniczą czy izotermiczną, czasem wystarczy zainwestować w odpowiednie wkłady termiczne. Lamar Cool to izotermy powyżej 0 st.C do samochodów dostawczych typu furgon. Stosowanie paneli typu sandwich pozwala zredukować do minimum zjawisko powstawania tzw. mostków cieplnych.
Panele odpowiadają za zachowanie określonej temperatury w przestrzeni ładunkowej dopasowując się do konkretnego wnętrza (wkłady wykonano z materiałów spełniających normy PZH, dotyczących bezpieczeństwa transportu i przechowywania artykułów spożywczych). Wśród zalet systemu dostawca wymienia: wysoką trwałość, odporność na urazy mechaniczne, związki chemiczne i wodę, dużą ładowność wyizolowanego pojazdu dzięki niskiej masie samych wkładów termicznych i maksymalnie wykorzystanej przestrzeni, maksymalną przestronność wnętrza pojazdu, przy zastosowaniu optymalnej grubości warstwy izolacyjnej. Istnieje możliwość
doposażenia furgonu bez demontażu poszczególnych elementów modułowych ścian, bez konieczności demontażu całej zabudowy.
Produkt dedykowany jest furgonom różnych marek (np. Citroen, Fiat, Mercedes-Benz, Opel, Peugeot, Volkswagen). Producent zwraca uwagę na gładkie ściany bez zbędnych połączeń oraz podłogę z wylewki marothanowej, co przy precyzji i trwałości uszczelnień ułatwia mycie wnętrza zabudowy. Wkłady przystosowano też do aut posiadających w ładowni drzwi boczne. Istnieje możliwość instalacji windy. Transport zabezpieczać mają uchwyty do mocowania ładunku. Specjalne listwy montowane na ścianach furgonu stanowią fundament systemu mocowania ładunku. Istnieje możliwość doposażenia w dowolną ilość blokujących drążków.
Wkłady przystosowano do montażu dowolnego agregatu chłodniczego oraz wielu innych elementów wyposażenia dodatkowego (kanał na wiązkę przewodów znajduje się w ścianie grodziowej). W zabudowach marki Lamar istnieje też możliwość instalacji specjalnych ścian grodziowych, które umożliwiają przewóz towarów wymagających różnych temperatur. Występuje w dwóch wariantach: ściany stałej (zamontowanej zgodnie z ustaleniami klienta) oraz ściany ruchomej, poruszającej się na dwóch prowadnicach na ścianach bocznych, której położenie można dowolnie zmieniać. Dostępne są też kurtyny paskowe. Specjalne pasy ochronne wykonane z miękkiego PCV (chronią przewożone ładunki przed zmianami temperatur, kurzem, pyłem oraz
owadami) ze względu na ich odpowiednie parametry elastyczności i wytrzymałości nie utrudniają przejścia kierowcy.
A może przyczepa?
Firma D.A.C. ma ponad 40 lat, a produkcją zabudów samochodowych zajęła się w 1999 r. Produkuje izotermy/chłodnie, dokonuje przebudów vanów-blaszaków, konstruuje i wytwarza nadwozia- na ramy aut oraz przyczepy.
Wśród najpopularniejszych są ostatnio przyczepy-izotermy, przeznaczone do transportu ładunków wymagających temperatury do 0 st.C. (chłodnie do - 20 st.C; mroźnie do -30 st.C). Przykładowe wymiary takiej przyczepy (szer. x wys. x dł.) wynoszą: 2120 x 2200 x 3500 mm. Ściany boczne i drzwi stanowi ultralekka konstrukcja samonośna typu sandwich, izolowana termicznie styroformem / pianą poliuretanową utwardzoną (bez mostków cieplnych) z poszyciem laminat-laminat. Ma grubość 50 mm. Podłogę zbudowano ze sklejki utwardzonej, dwustronnie foliowanej, wodoodpornej z odciskiem siatki antypoślizgowej. Drzwi tylne są dwuskrzydłowe, otwierane o kąt 270 st. W każdym ze skrzydeł znajduje się rygiel zamykający. Ściana przednia jest wzmacniana, przygotowana pod montaż agregatu chłodniczego. Do zabezpieczenia ładunku służy listwa transportowa (ładunek można zabezpieczyć pasami transportowymi lub drążkiem rozporowym). W oświetleniu wewnętrznym zastosowano lampy LED z czujnikiem ruchu.
Cały pojazd bazuje na osiach hamowanych Knott (nośność techniczna 3,6 t). Zastosowano sprzęg z hamulcem jezdnym, postojowym i awaryjnym (zaczep kulowy/oczkowy wys. 450 mm). Koła „obuto” w opony o rozmiarze 185/R13C.
T&M nr 4/2021
Tekst: Michał Jurczak
Michał Jurczak
Add comment