„Skurczony” rynek ważnych pojazdów

Transport metali, czy innych materiałów ciężkich, np. kruszyw budowlanych, czy materiałów opałowych wymaga specjalnych rozwiązań technicznych.

Praca wywrotek na budowach czy w żwirowniach oznacza wielokrotne załadunki i rozładunki każdego dnia. Właśnie tego typu pojazdy świetnie wywiązują się z tej roli. Cena to nie jedyne kryterium wyboru konkretnego modelu, coraz częściej, kupujący zwracają uwagę na zaawansowanie technologiczne pojazdów, koszty i wygodę eksploatacji.

Od kilku już lat po naczepach kurtynowych i skrzyniowo-plandekowych, a także furgonach właśnie wywrotki stanowią główną część rynku. Nie inaczej było w ubiegłym roku. Najbardziej rozchwytywanym typem przyczep i naczep w 2020 r. były wprawdzie platformy i zabudowy skrzyniowe (w tym kurtynowe i skrzyniowo-plandekowe), których przybyło łącznie nieco ponad 8 tys. sztuk, a także furgony (prawie 3,1 tys. sztuk), ale na trzecim miejscu znalazły się wywrotki, których przybyło łącznie ok. 2,5 tys. sztuk. Segment ten zaliczył jednak spory spadek zainteresowania, o 28 proc. (w przypadku kurtyn i plandek regres sięgnął 46 proc., a w przypadku furgonów 9 proc.).

 

W roli głównej niezawodność

Odbiorcy pojazdów szczególnie cenią sobie ich niezawodność i trwałość.

Kögel zachęca do zainteresowania wywrotką z wysokowytrzymałej stali. Przed korozją chroni ją powłoka kataforetyczna Nano Ceramic plus (na ramie i skrzyni). „Okrągła” skrzynia wywrotki ułatwia ewentualną naprawę. Łatwo można wymienić poszczególne elementy dzięki konstrukcji modułowej. Dno skrzyni, ściany boczne i czołowa oraz klapa tylna są skręcane / zamocowane sworzniowo ze sobą i mogą być wymieniane osobno. Opcjonalna plandeka chroni materiał przed wodą, zimnem i wiatrem. Zaczep holowniczy zamontowany na ramie głównej przydaje się w razie awarii. Rozładunek ułatwia opcjonalna hydrauliczna klapa tylna oraz 5-stopniowy siłownik skrzyni, który przechyla ją do ok. 48 st.

         Wywrotki Schmitz Cargobull S.KI posiadają stalowe ramy podwozia. W wyniku przeprojektowania modułowej ramy zmniejszono masę, co pozwala na zwiększenie ładowności S.KI do 180 kg, w zależności od długości i konkretnej konstrukcji ramy. Zmieniona konstrukcja belek poprzecznych zapewnia większą stabilność i wydłuża żywotność podwozia. Również firma FX MEILLER w ostatnich latach zoptymalizowała wagowo swe wywrotki. Przy pomocy nowoopracowanej lżejszej ramy podwozia udało się zaoszczędzić prawie 320 kg masy własnej.

         Stosunkowo lekka (waży, z wyposażeniem ok. 5,75 t) jest też naczepa Fliegl Alu Light o poj. 41 m sześc. Osadzono ją na ramie z wysokogatunkowej stali. Muldę wykonano z najwyższego jakościowo gatunku aluminium, z największym stopniem ścieralności 110 HB Brinella. Ciekawy pomysł stanowi stożkowy kształt muldy, zmniejszający opór powietrza. Mulda jest z przodu węższa o kilka centymetrów niż z tyłu i to czyni ją bardziej aerodynamiczną. Rama w lekkich naczepach jest zwężana z przodu. Aby ją wzmocnić opracowano i opatentowano rozwiązanie curved chassis. Normalna rama jest z przodu zamknięta prostym profilem, natomiast w tym przypadku rama została zaokrąglona. Dzięki temu jest ona bardziej elastyczna i wytrzymała, a naprężenia lepiej się rozkładają.

         Model Benalu SIDERALE to pojazd do zadań specjalnych w trudnych warunkach budowlanych przy zachowaniu niskiej masy własnej charakterystycznej dla tej marki. Opatentowano innowacyjną konstrukcję aluminiowej skrzyni. Benalu oferuje skrzynię  z profilami ścian bocznych ułożonymi poziomo. Takie rozwiązanie ma wiele zalet: zwiększa stabilność skrzyni i całej naczepy, zmniejsza ilość połączeń spawanych, zwiększa jej szczelność, ułatwia utrzymanie w czystości. Skrzynia jest odporna na odkształcanie się (pracę) w trakcie rozładunku, konstrukcja pozwala na gradację grubości ścianek wewnętrznych. Profil ściany bocznej znajdujący się najniżej ma najgrubszą ściankę wewnętrzną (7 mm), profil środkowy 5 mm, natomiast profil znajdujący się najwyżej 3 mm. Takie rozwiązanie pozwala zabezpieczyć skrzynię przed ścieraniem i uszkodzeniem w newralgicznych miejscach, przez które przelatuje najwięcej ładunku, oraz redukcję wagi przez zastosowanie cieńszych profili w jej górnej części. W SIDERALE zastosowano lekką i jednocześnie bardzo wytrzymałą ramę podwozia wykonaną w całości z wytrzymałego stopu aluminium. Solidna konstrukcja ramy oraz wyżej wymieniony stop krzemowego aluminium sprawdzają się nawet w tak trudnych warunkach, jak budowa dróg, żwirowanie, kopalnie.

Producent wywrotek segmentowych Schwarzmüller podkreśla, że zalety jego produktów uwydatniają się przede wszystkim w przemyśle budowlanym i recyklingowym (wygodny, bezpieczny transport i rozładunek piachu, kamieni, złomu, odpadów oraz gęstych płynów). Dzięki równoległej konstrukcji ramy zbudowanej z wysokogatunkowej stali Naxtra i specjalnym rurom torsyjnym wywrotki Schwarzmüller cechuje wyjątkowa stabilność, a także odporność na przechylenie oraz skręcanie. Podczas wywrotu pojazd pozostaje w miejscu nawet wtedy, gdy środek ciężkości przesuwa się podczas rozładunku coraz wyżej. Sama skrzynia wywrotki zbudowana jest z najlepszej dostępnej na rynku, odpornej na ścieranie stali marki Hardox o twardości 400-450 HB, a wyposażenie jej w elektrycznie składany dach znacznie skraca proces załadunku i rozładunku. Wg wyliczeń producenta można dzięki niemu uzyskać nawet do 60 dodatkowych minut pracy dziennie.

Na popularności zyskują też wywrotki marki Reisch. To m.in. tylnozsypowe naczepy, typu HALFPIPE z muldą stalową lub aluminiową. Oba typy wywrotek są dostępne w wersji z klapą zewnętrzną oraz wewnętrzną z zsypem o pojemności od 22 do 32m3. Naczepa z zabudową stalową Reisch R24 RHKS-3-SR07 ma ściany wykonane z blachy Hardox HB 450 (grubość 3,2; 4; 5; 6mm), a podłoga (również Hardox HB 450) może mieć 4; 5; 6; 8mm grubości. Największą popularnością cieszy się wywrotka aluminiowa o kubaturze 24m3, której waga w konfiguracji nastawionej na zmaksymalizowanie ładowności wynosi od 4.720kg. W wersji stalowej odpowiednio 5.780kg. Trzyosiówki budowane są na osiach SAF lub BPW z hamulcami bębnowymi lub tarczowymi wzmacnianymi w wersji off-road. W wersji standardowej oferujemy również dwustronne podnoszenie pierwszej osi sterowane przez EBS ze zintegrowanym wspomaganiem ruszania. Wszystkie pojazdy wyposażone są w zawór podnoszenia i opuszczania z automatycznym powrotem do wysokości jazdy od 10 km/h oraz zastosowano w nich zawór automatycznego wypuszczania powietrza z poduszek podczas wyładunku.

Reisch oferuje także typowe wywrotki aluminiowe od mniejszych pojemności 24-42m3 w  serii ALUBOX-R do większych objętości w serii VOLUME-R - od 35-64m3 wykonane z klapą, drzwiami lub klapo-drzwiami.

W ostatnim czasie Reisch odnotowuje również duże zainteresowanie specjalistycznymi naczepami wywrotkami termoizolacyjnymi z serii ISO-R. Sprawdzają się one idealnie u klientów zajmujących się budową dróg.

Wszystkie pojazdy tej marki  cechuje wysoka jakość wykonania poparta 70-letnim doświadczeniem w produkcji naczep i przyczep rożnego rodzaju. Zdobyta wiedza pozwoliła na uzyskanie produktów charakteryzujących się wysoką wytrzymałością zachowując tym samym  niską masę własną, co więcej posiada szeroką gamę wyposażenia dodatkowego.

Wywrotka Weight Master (Wielton) ma aluminiową skrzynię ładunkową. Nadaje się do wożenia materiałów budowlanych, asfaltu, a także ładunków paletowych oraz worków typu big-bag. Pomimo relatywnie niskiej masy własnej (od 4,85 t dla wersji o poj. 23m.sześc.), pojazd jest wytrzymały, wywrotki tej serii stanowią alternatywę dla cięższych skrzyń stalowych szczególnie tam, gdzie znaczenie ma każdy kilogram ładunku. Mogą też znaleźć zastosowanie w transporcie rolniczym (przewóz materiałów o małej gęstości nasypowej, np. płodów rolnych, nawozów czy biomasy). Poj. Weight Mastera może wynosić wtedy 64 m.sześc. W ubr. Wielton wdrożył rozwiązania poprawiające stabilność konstrukcji ramy, zapobiegające nadmiernemu skręcaniu wzdłużnemu oraz bocznemu wychyleniu skrzyni. Wysoką sztywność konstrukcji wywrotek potwierdzono w badaniach statycznych stabilności na stanowisku w instytucie badawczym OINBAS z wykorzystaniem pochylni bocznej. Wyniki badań potwierdziły spełnienie wymagań IRTE-A dla kąta przechyłu bocznego pojazdu, wynoszącego 7 st., świadczących o najwyższej stabilności naczepy.

 

Jest z czego wybierać

Zainteresowani wywrotkami Kögel mają do wyboru dwuosiowe, a także trzyosiowe pojazdy, a w obu przypadkach chodzi o wersje o poj. ładunkowej 24 i 27 m.sześc. Każda z nich dostępna jest z różnymi grubościami ścian bocznych i dna skrzyni. Klapa tylna (z blachy stalowej odpornej na zużycie), seryjnie jest uchylna, a opcjonalna rozchylana hydraulicznie. Elementem wyposażenia jest wysuwana drabina rewizyjna przy ścianie czołowej w połączeniu z elektryczną plandeką rolowaną (plandeka sterowana elektrycznie lub ręcznie). Jeśli chodzi o wsporniki siodła można wybrać: stalowe wsporniki wsuwane, stalowe wsporniki uchylne lub wsporniki mechaniczne. Seryjnie stosowany jest niskociśnieniowy siłownik skrzyni wywrotki, opcjonalnie jest to siłownik wysokociśnieniowy.

Sieradzki producent pojazdów Feber (grupa Inter Cars) ma w ofercie naczepy wywrotki o kubaturze 24-76 m.sześc. Wśród pojazdów do transportu sypkich materiałów budowlanych największym zainteresowaniem cieszą się naczepy z aluminiową skrzynią typu box i tylnym zamknięciem klapą wewnętrzną. Klienci najczęściej wybierają „zsypówki” o kubaturze 24-33 m.sześc. Podłoga skrzyni ma 7 mm grubości. Dość często klienci decydują się na dodatkowe wzmocnienie skrzyni aluminiową wykładką na ścianach bocznych oraz grubszą podłogą (10 mm) w tylnej części muldy. W pojazdach dla „budowlanki” stosuje się podzespoły znane licznej grupie użytkowników marki Inter Cars: osie Jost, układ pneumatyczny Knorr Bremse, układ elektryczny Hella, opony Continental oraz siłownik Hyva. Feber ma ponadto w swojej ofercie m.in. naczepy typu half-pipe, gamę wyposażenia dodatkowego oraz szereg nowoczesnych rozwiązań technicznych takich jak hydraulicznie otwierana tylna klapa czy skrzynia V-body.

         Począwszy od wiosny  2021 roku, naczepy samowyładowcze Schmitz Cargobull S.KI będą dostępne
z nowym typem  stalowej ramy podwozia w konstrukcji modułowej. Tym samym Schmitz Cargobull będzie mógł szczycić się wprowadzeniem na rynek jednej z najlżejszych stalowych ram dla naczep wywrotek Nowa generacja zostanie wprowadzona do wszystkich wariantów długości ram (7.2; 8.2; 9.6; 10.5 m), w zależności od pożądanej kubatury nadwozia. Oprócz wersji Standard, dla każdej długości ramy, w zależności od zastosowania i wymagań, dostępna będzie również wersja Lekka (dla szczególnie dużej ładowności) lub wersja Heavy-Duty (do wyjątkowo ciężkich zastosowań).

         Firma FX MEILLER oferuje obecnie naczepy o skrzyni stalowej oraz aluminiowej. Są dostępne jako dwu- i trzyosiowe. Krótkie, oznaczone K, o długości 6,6 m występują tylko jako dwuosiowe, normalne oznaczone N mają długość 7,6 m, a długi określane L 8,6 m. Naczepy typoszeregu K,N,L mają poj. 18,5- 37 m.sześc. jako stalowe i 21- 40 m.sześc. jako aluminiowe. Największymi rozmiary ma  aluminiowy szereg V, o długości 10,05 m i poj. do 59 m.sześc.

„Fort” z francuskiego – „silny”, „mocny”. MEGA Fort (przeznaczony głównie dla wymagającej branży budowlanej ) to pojazd produkowany w firmie MEGA z Nysy, należącej od 2017 roku do Grupy Benalu. Obecnie w ofercie znajduje się MEGA Fort 3, ze skrzynią o poj. 25m.sześc. i 28 m.sześc.  W II kwartale br. producent zamierza wprowadzić na rynek kolejną generację naczepy wywrotki typu half pipe, czyli MEGA Fort 4. Nowe pojazdy będą miały nieco zmienioną konstrukcję, jednakże ich design oraz niezaprzeczalne walory techniczne pozostaną niezmienione.  MEGA Fort 4 o kubaturze 28 m.sześc. będzie lżejszy od swojego poprzednika, gdyż zostanie oparty na krótszej ramie i powinien przełamać magiczną barierę 6 ton masy własnej. Dodatkowo w ofercie pojawi się najbardziej oczekiwana na rynku pojemność, 32 m.sześc. Do wszystkich pojazdów MEGA Fort będzie można zastosować dodatkowy pakiet Ultralight zawierający m.in. lekki siłownik Edbro, aluminiowe zbiorniki powierza oraz aluminiowe nogi podporowe. Naczepy MEGA Fort budowane są ze stali trudnościeralnej m.in. Hardox 450. Zastosowanie innowacyjnej metody gięcia stali pozwoliło na uzyskanie bardzo wytrzymałych konstrukcji. MEGA korzysta z podzespołów: Hyva - w przypadku siłownika, Knorr – Bremse w zakresie pneumatyki, czy też SAF w przypadku osi. Zastosowane w pojazdach osie SAF INTRA zostały ściśle dopasowane do charakteru pracy w trudnych warunkach. Pojazd może być wyposażony zarówno w osie tarczowe, jak również bębnowe. Dodatkowo MEGA oferuje opony typu off-road, czy też system elektrycznego zamykania plandeki Camarro lub innych wiodących producentów.

Amatorzy wywrotek Schwarzmüller mają do wyboru jedną z aluminiowych trzyosiówek (z aluminium, ze stali i wywrotka z termomuldą).

W przypadku wywrotki Weight Master marki Wielton dostępne są dwie wersje ramy – jedna w wykonaniu standardowym (SL) oraz druga wzmocniona (HD), przeznaczona do zastosowania w trudniejszych warunkach. Obydwie ramy bazują na wysokogatunkowej stali S700. Naczepa dostępna jest w wersji z klapo-drzwiami, klapą prostą, lub klapą do czoła. Model może zostać dodatkowo wyposażony w pakiety Strong i Light. Pakiet Light to aluminiowe komponenty (zbiorniki powietrza, zderzak tylny, nogi Haccon) redukujące masę pojazdu o 105 kg. Z kolei pakiet Strong wpływa na wydłużenie cyklu życia produktu poprzez zastosowanie paneli ścian bocznych w wersji HD, podłogi o grubości 7mm oraz dodatkowych wzmocnień ściany o grubości 5mm na ostatnich 4 mb skrzyni.

Belgijski producent naczep STAS oferuje wywrotki o kubaturze od 24 do 83 m.sześc. STAS u-rockstar to najmniejsza z wywrotek (od 24 do 30m.sześc.). Ją,  podobnie jak rockstar (od 24 do 35 m.sześc.) na stalowej ramie przeznaczono do przewozu dużych kamieni i gruzu. Modele na ramie aluminiowej STAS buildstar x (24-31 m.sześc.) oraz największa STAS buildstar  (26-48 m.sześc.), przeznaczono do transportu m.in. piasku, żwiru, drobnych kamieni oraz asfaltu. STAS buildstar x występuje w 4 wersjach pojemności, charakteryzuje się niską masą własną, elastyczną, wytrzymałą aluminiową ramą, stabilną konstrukcją (podwozie ma 1440 szerokości). Skrzynia jest w kształcie rynny z blachy aluminiowej z większą szerokością w tylnej części względem przedniej. Do budowy wywrotki użyto  aluminium H34 110 Brinelli. Producent podkreśla, że dzięki aerodynamicznej budowie pojazd przynosi obniżenie zużycia paliwa do 2,5 l/ 100 km.

 

Z funkcją izo

Firmy zajmujące się budownictwem drogowym notują w ostatnich latach wzrost wymagań dotyczących transportu asfaltu. Korpus musi być izolowany termicznie (w Niemczech) i musi zawierać osłonę odporną na ciepło, aby zapobiec utracie ciepła od góry. Przed wywrotką jakość nawierzchni musi być sprawdzona za pomocą ważnego pomiaru temperatury. Opcjonalnie, w pełni izolowane wywrotki do przewozu asfaltu oferuje np. Kögel. 

Zarówno naczepy aluminiowe jak i stalowe marki Meiller występują  w wersji z termoizolacją. Mulda jest na zewnątrz całkowicie pokryta hydrofobowym materiałem izolacyjnym, który wytrzymuje też wilgoć i temperatury do 200 st. C. Eliminowane są mostki zimna, warstwa izolacyjna jest zabezpieczona przez starannie uszczelnioną pokrywę ze stali szlachetnej. Wyłożenie zewnętrzne muldy jest przykręcane, żeby umożliwić prace konserwacyjne przy zainstalowanych czujnikach. Następnie może być wykorzystane ponownie albo wymienione w razie uszkodzenia.

         Schmitz Cargobull uzupełnił swoją ofertę o zabudowę tylnozsypową  M.KI z izolacją termiczną dla podwozia czteroosiowego samochodu ciężarowego. Nadwozie wywrotki M.KI z pełną izolacją termiczną wykorzystuje doświadczenie firmy Schmitz Cargobull w dziedzinie transportu towarów w kontrolowanej temperaturze. Kształt nadwozia zapewnia nisko położony środek ciężkości oraz stabilność podczas jazdy i przechyłu. Odporna na temperaturę osłona nadwozia została wyposażona w elektrycznie przesuwaną plandekę, którą można bezpiecznie i wygodnie otwierać i zamykać z poziomu podłoża za pomocą pilota. Gama modeli obejmuje nadwozia o różnych grubościach podłogi i wysokości ścian bocznych. Asortyment uzupełniają różne typy ścian tylnych.

Wywrotki segmentowe Schwarzmüller w wersji termomulda pozwalają przewozić również płynny asfalt na miejsce budowy nie martwiąc się o spadek temperatury przewożonego towaru. Producent wykorzystuje tutaj swoje wieloletnie doświadczenie w izolowaniu cystern. Skrzynie wywrotek z izolacją termiczną zbudowano z wykorzystaniem niewrażliwych na temperaturę płyt piankowych. Możliwe są różne płyty izolacyjne: aluminium anodowane (seryjnie), aluminium lakierowane, V2A wysoki połysk. Przygotowano je pod czujniki temperatury wraz z jednostką pomiarową oraz drukarką i portalem internetowym. Opcjonalnie stosuje się rozwiązania takie jak spychacz do asfaltu, pneumatyczny zderzak przeciwnajazdowy, opryskiwacz do środka przeciwzbrylającego oraz monitoring temperatury. 

 

W poszukiwaniu komfortu  

Dostawca wywrotek Kögel (Grupa DBK) podkreśla łatwość obsługi wywrotki tej marki. Z opcjonalnego pomostu wywrotki można dokładnie monitorować cykle przeładunku. Łatwo dostępne elementy służą do obsługi hamulca postojowego oraz zawieszenia pneumatycznego wywrotki. Opcjonalne wyposażenie dodatkowe wywrotki, takie jak kanister na wodę, skrzynka narzędziowa, gaśnica lub narzędzia i dostawiane drabiny można wygodnie zamocować na pomoście lub ramie, dzięki czemu nie zajmują one miejsca w kabinie.

Producent wywrotki Kögel zwraca uwagę też na praktyczne podłączenie instalacji pneumatycznej i elektrycznej i łatwy dostęp do tych instalacji. Szybki rozładunek transportowanego materiału ułatwia kąt nachylenia ok. 48 st. Konstrukcja ułatwia naprawę. Łatwe w konserwacji są łożyska wywrotki. Dzięki składanemu zabezpieczeniu przeciwwjazdowemu wywrotka jest przystosowana również do załadunku rozściełacza do asfaltu. Wygodna do naprawy jest okrągła skrzynia wywrotki, kluczowe elementy można wymieniać osobno.  

Naczepy samowyładowcze Schmitz Cargobull S.KI zostają wyposażone w nowo opracowaną tylną belkę przeciwwjazdową, która spełnia przyszłe regulacje ustawowe dyrektywy ECE-R58.03 (regulacja  będzie obowiązywała od 1 września 2021 r.). Dyrektywa ta zwiększa wymagania dotyczące bezpieczeństwa w przypadku najechania na tył naczepy. Zmodyfikowana konstrukcja tylnej belki  spełnia surowe wymagania dotyczące wyższych obciążeń testowych. Nowe, tylne zabezpieczenie jest rozwiązaniem wprowadzanym na rynek w wywrotkach S.KI wraz z nową generacją ram. Zoptymalizowano masę, a  sprężynowy mechanizm składania upraszcza obsługę. Nowy typ belki przeciwwjazdowej podwozia zapewnia również duży prześwit pod pojazdem wynoszący 728 mm po złożeniu. Ułatwia to manewrowanie do rozściełacza.

Podsumowując - firma Schwarzmüller oferuje dla wywrotek segmentowych szereg fabrycznie montowanych i inteligentnych opcji wyposażenia. Nowością jest natomiast możliwość bezpłatnego, 2-tygodniowego testowania wywrotki przez klientów w ich własnym środowisku pracy. Zapisy prowadzone są przez biuro Schwarzmüller Polska pod adresem mailowym: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Również producent naczepy SIDERALE (Benalu) nie zapominał o funkcjonalności i komforcie pracy kierowcy. Naczepa może być wyposażona w elektryczny system zwijania plandeki. Dla zwiększenia komfortu i bezpieczeństwa Benalu w standardzie oferuje pneumatyczne ryglowanie klapy.

 

T&M nr 3/2021

Tekst: Michał Jurczak

Add comment

Security code Refresh

              Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE