Uta listopad

loga na www miedzy banery

Inelo 1170x150

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banerybp 2024 karta bp Plus Aral 1170x300px 3

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

Oleje Klimowicz banner

loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Oleje Klimowicz banner 2

Z kontenerem „na plecach”

Podwozia i naczepy przeznaczone do przewozu kontenerów stanowią jeden z mniejszych sektorów rynku.

 

Rocznie nabywców znajduje w Polsce zaledwie kilkaset nowych pojazdów tego rodzaju. Popularne podkontenerówki występują w wersji stałej oraz z rozsuwanym tyłem i/lub przodem, dzięki czemu można nimi przewozić kontenery każdego rozmiaru (20-, 30- i 40-stopowe, a w niektórych przypadkach również 45-stopowe). Na niektórych z nich można przewozić jednocześnie dwa kontenery 20-stopowe, umieszczone jeden za drugim.

Transport kontenerów uchodzi za trudną branżę. Przeładunek ciężkich jednostek musi przebiegać możliwie jak najsprawniej, podwozia i naczepy muszą sporo znieść. Najbardziej popularne w transporcie lądowym są kontenery o długości 20 stóp (ok. 6 m) oraz 40 stóp (ok. 12 m). Producenci podwozi starają się znaleźć sposób, aby przy pomocy jednego środka transportu obsłużyć każdy z nich. Naczepy podkontenerowe muszą odpowiadać ściśle określonym przepisom. Dotyczą one np. instalacji elektrycznej: zespolenia świateł tylnych ze światłem cofania, przeciwmgielnym, kierunkowskazami oraz trójkątami odblaskowymi. Muszą posiadać oświetlenie boczne. Istotne jest też wyposażenie naczep w boczne osłony przeciw najazdowe.          

 

Powrót S.CF

Użytkownicy cenią sobie szczególnie funkcjonalność rozwiązań, a także prostotę obsługi. Producent naczepy S.CF (Schmitz- Cargobull) podkreśla, że sprzyja temu łatwy w obsłudze system wysuwania przedniego i tylnego (większa elastyczność przy odstawianiu kontenera dzięki specjalnej budowie belek kontenera). Od stycznia br. po czterech latach nieobecności, ponownie uzupełniły portfolio produktów Schmitz Cargobull naczepy S.CF. Dla firm specjalizujących się w transporcie intermodalnym dostępne są podwozia typu Gooseneck dla transportu kontenerów o długości od 20' do 45 ': S.CF24G- 45' Eeur, S.CF24G-40'LX oraz S.CF24G- 45 Euro Light. Pierwsza z nich jest naczepą uniwersalną wyposażoną w tylny oraz przedni wysuw. Podwozia posiadają mechanizmy blokujące – zamki: MultiLock i KlappLock. S.CF24G- 40'LX jest rozwiązaniem dla przewoźników specjalizujących się w transporcie kontenerów 20’ oraz 40’. Podwozie 40 'ma sztywną belkę przednią. Umożliwia to zaryglowanie 40- stopowych kontenerów z tunelem oraz bez niego w tej samej pozycji. S.CF24G- 45 'Euro Light to najlżejsza z opcji, dla operacji transportowych odbywających się z kontenerami 40 'i 45' EC.  Podwozie można wyposażyć w adaptery do przenoszenia kontenerów 40' bez tunelu.

Nowość z Wielunia

Wielton odświeżył ofertę naczep podkontenerowych, poszerzając rodzinę Container Master Super Light. Naczepa NS3P20SL to produkt dedykowany do transportu kontenerów 20-stopowych w dwóch konfiguracjach położenia. Pierwsza, w której kontener montowany jest z tyłu lub przodu naczepy, stanowi propozycję do pracy z ciągnikiem dwu- lub trzyosiowym. Wyposażona jest w stalowy podest w tylnej części ramy oraz dwie pary ramion umożliwiające montaż kontenera w jednym z dwóch położeń. Druga konfiguracja, w której kontener montuje się tylko z tyłu naczepy, jest dedykowana do pracy w połączeniu z ciągnikiem dwuosiowym. W tym położeniu kontenera naczepa pozbawiona jest stalowego podestu oraz dodatkowej pary ramion, dzięki czemu posiada masę własną niższą o 230 kg. Producent NS3P20SL zwraca uwagę na relatywnie niską masę własną (od 3 t), a dzięki zwiększonemu rozstawowi osi podniesiono dopuszczalny nacisk na zespół osi. Zaletą nowej naczepy jest obniżona wysokość platformy, ułatwiająca załadunek oraz zwiększająca stabilność pojazdu podczas transportu i manewrowania. Model NS3P20SL można doposażyć w lampy Braspoint, zwiększające dystans do odboju o ponad 5 cm, minimalizując zagrożenie ich uszkodzenia.

 

Siła uniwersalności

Na uniwersalność postawili także konstruktorzy Krone projektując naczepy BoxLiner. Wyposażono je w mocowania dla kontenerów od 20 do 40 cali, natomiast po zastosowaniu elementu wysuwanego naczepa „obsługuje” także 45-calowe. BoxLiner produkowana jest również w wersji dwuosiowej (tylko do kontenerów 20-calowych) i przystosowana do maksymalnych obciążeń osi wynoszących 18-20 t. Naczepy BoxLiner mogą być płaskie, bądź z tzw. uskokiem. Są relatywnie lekkie (masa najlżejszej wersji to nico ponad 3 t). Naczepa może także przenosić nakładane skrzynie ładunkowe o długości 13,6 m. 

Wariantową ofertą naczep kusi również Fliegl. „Podkontenerówka” Gosseneck TYP 2 (wysuw z przodu i z tyłu) daje możliwość przewożenia kontenerów: 1x45’High Cube (rama wysunięta z przodu i tyłu), 1x40’ High Cube (rama wysunięta z tyłu), 2x20’ ISO (rama wysunięta z tyłu), 1x30’ ISO (rama wysunięta z tyłu), 1x20’ ISO mocowany z tyłu pojazdu (rama wsunięta). Wyposażenie standardowe obejmuje m.in: osie SAF lub BPW, hamulce tarczowe, oś podnoszoną automatycznie, opony 385/55 R 22.5. Producent zwraca uwagę na relatywnie niską wagę, 4,75 t (dmc 37 t; ładowność 32,25 t).

Podobne możliwości ma naczepa podkontenerowa CIMC Vehicles SC03_45’R z rozsuwem tylnym, przystosowana do przewozu kontenerów: 45’HiCube, 45’ISO, 40’HiCube, 40’ISO, 30’, 20’ lub 2x20’. Ramę wykonano ze stali, bazę stanowi spawana konstrukcja podłużnicowa z poprzecznymi profilami wzmacniającymi oraz zamkami kontenerowymi. Trzecia oś jest podnoszona pneumatycznie. Zawór regulacji podnoszenia do rampy (pneumatyczny) posiada funkcję powrotu do wysokości jazdy. Zamontowany modulator (WABCO) zaopatrzono w system stabilizacji toru jazdy RSS i hamulec postojowy. Naczepa posiada podłogę stalową, przykręcaną w tylnej części umożliwiająca rozładunek centralnie umieszczonego kontenera 20’. Dostępne są wersje: SC03 40'R- naczepa z tylnym rozsuwem przystosowana do przewozu kontenerów 1x20' , 2x20' , 1x30' , 1x40'ISO oraz 1x40'Hihh Cube; SC03 45'R- naczepa z tylnym rozsuwem przystosowana do przewozu kontenerów 1x20’ , 2x20’, 1x30’, 1x40’ISO, 1x40’HC, 1x45’ISO oraz 1x45’HC; SC03 45'FR- naczepa z tylnym i przednim rozsuwem przystosowana do przewozu kontenerów 1x20’ , 2x20’, 1x30’, 1x40’ISO, 1x40’HC, 1x45’ISO, 1x45’HC oraz 1x45Euro; SC03 45FLW - naczepa lekka (3900 kg) z przednim rozsuwem przystosowana do przewozu kontenerów 1x40’HC, 1x45’HC and 1x45Euro.

Port, to z kolei rodzina elastycznych naczep kontenerowych marki Kögel. Dostępna jest wersja sztywna i rozsuwana (pneumatycznie). Siłownik zamontowano w wysuwie, co ogranicza ryzyko uszkodzenia. Wysuw prowadzony jest na sprężynowanych łożyskach rolkowych, co ma m.in. tłumić uderzenia podczas załadunku. Elementem wyposażenia są cztery pary mocowań ładunku. Ładowność sięga 30 t (przy środkowej pozycji kontenera 20-stopowego). Nowością jest lekka naczepa Port 45 Triplex, posiadająca mechanizm przedniego, środkowego i tylnego wysuwu. Waży ok. 4,45t, a umożliwia obciążenie ładunkiem o masie całkowitej 41 t.  Perforacje w kształcie elipsy mają zapewniać optymalne rozłożenie naprężeń. Obciążenie sprzęgu siodłowego wynosi 14 t. Producent zwraca uwagę na łatwość i wygodę obsługi. Zastosowano łożyskowany kulkowo jednoczęściowy mechanizm wysuwu przedniego. Dłuższą żywotność mechanizmu wysuwu środkowego zapewniać ma praktycznie niewymagająca konserwacji prowadnica, osadzona na specjalnych ślizgach z tworzywa sztucznego i dwóch rolkach wysuwu. Podobnie zachowuje się mechanizm wysuwu tylnego. Można go szybko ustawić za pomocą korby ręcznej w jednej z łącznie siedmiu dostępnych pozycji.

 

SHG i SHF od Kässbohrera  

Timex, reprezentant firmy Kässbohrer ma w ofercie naczepy serii SHG do przewozu praktycznie wszystkich rodzajów kontenerów morskich oraz nadwozi wymiennych. Dzięki niskiej masie własnej naczepy SHG.L45 Light,  która może być konfigurowana od ok 3.800 kg,  uzyskuje się jedną z największych ładowności wśród naczep dostępnych na rynku. Z kolei Multifunkcyjna SHG.AVMH  dzięki zastosowaniu nowatorskiej konstrukcji ramy centralnej pozwala na skrócenie naczepy i przewożenie bardzo ciężkich kontenerów 20-stopowych na tylnej części, zachowując przy tym odpowiednie obciążenie osi ciągnącej pojazdu. Po rozciągnięciu ramy naczepa może zabierać wszystkie pozostałe typy kontenerów i pojemników wymiennych. Kolejna naczepa w rodzinie podkontenerówek to SHF.T,  przeznaczona do przewozu specjalistycznych kontenerów- cystern,  w tym również do przewozu materiałów niebezpiecznych objętych regulacją ADR. Jest to jednocześnie najlżejsza naczepa z masą własną od 3.100 kg. Gamę produktów uzupełniają standardowe naczepy przystosowane do przewozu kontenerów morskich od 20’ ISO po  45’ HC oraz pojemników wymiennych. Wszystkie naczepy podkontenerowe są zabezpieczane antykorozyjnie w technologii kataforezy cynkowej – KTL  ZN. W przypadku bardzo ciężkich kontenerów Kässbohrer proponuje również lekkie naczepy niskopowoziowe, które mogą być wyposażone w zamki kontenerowe, a  dzięki  zastosowaniu  12-tonowych osi  DMC  takich naczep może sięgać do 60 t

 

Istotne zabezpieczenia

Z punktu widzenia użytkownika, tak dla komfortu eksploatacji, jak i bezpieczeństwa szczególnie ważne są wszelkiego rodzaju zabezpieczenia. Istotną cechą naczep S.CF Gooseneck jest wysokość przedniej części ramy (130 mm). Oznacza to, że nawet przy transporcie kontenerów HC z wysokością sprzęgu 1100 mm, całkowita wysokość nie przekracza czterech metrów. Dzięki katodowemu powlekaniu zanurzeniowemu podwozie jest wyjątkowo wytrzymałe i odporne na korozję. Centralne tylny wysuw umożliwia łatwą regulację żądanych pozycji. Tłoczysko wysuwanego cylindra jest chronione w centralnej części ramy naczepy. Położenie kontenera w jednej płaszczyźnie z tylną belką bez przeszkód umożliwia bezpośrednie dokowanie na rampie załadunkowej. Stalowe odboje są umieszczone na wysokości rampy na całej szerokości tylnej belki naczepy zabezpieczając ją przed uszkodzeniem podczas operacji załadunku i rozładunku kontenera. Otwarte profile belek poprzecznych zapobiegają gromadzeniu się wody, a tym samym zmniejszają ryzyko powstania korozji. Zoptymalizowano profil belek uzyskując ich większą elastyczność.

Z kolei naczepy Fliegl Gooseneck standardowo przystosowano do zamontowania systemu Quick Lock- automatycznego mocowania kontenerów. Wśród elementów zabezpieczających w naczepach Koegel Port jest m.in. zamek typu TwistLock: blokada kontenerów ISO, sztywna (teleskopowa/ z regulacją wysokości) lub składana w postaci składanego zamka TwistLock; QuickLock: samoczynnie (mechaniczno-automatycznie) blokujący się system zamykający do blokowania kontenerów.

 

CHARAKTERYSTYKI POPULARNYCH NACZEP PODKONTENEROWYCH

 

CIMC

Naczepę podkontenerową CIMC Vehicles SC03_45’R z rozsuwem tylnym przystosowano do przewozu kontenerów : 45’HiCube, 45’ISO, 40’HiCube, 40’ISO, 30’, 20’ lub 2x20’. Zastosowano stalowaną ramę, konstrukcję podłużnicową z poprzecznymi profilami wzmacniającymi oraz zamkami kontenerowymi. Ramę  zabezpieczono antykorozyjnie (KTL i malowanie proszkowe). Trzecia oś, podnoszona pneumatycznie jest w pełni automatyczna. Zawór regulacji podnoszenia do rampy posiada funkcję powrotu do wysokości jazdy. Zamontowany modulator posiada system stabilizacji toru jazdy RSS i hamulec postojowy. Podłoga naczepy jest ze stali.

 

FLIEGL

Naczepa podkontenerowa Fliegl Gosseneck TYP 2 z wysuw z przodu i z tyłu wyróżnia się relatywnie niewielką wagą (4750 kg;  DMC 37000 kg; ładowność 32250kg). Istnieje możliwość przewożenia kontenerów: 1x45’High Cube (rama wysunięta z przodu i tyłu), 1x40’ High Cube (rama wysunięta z tyłu), 2x20’ ISO (rama wysunięta z tyłu), 1x30’ ISO (rama wysunięta z tyłu), 1x20’ ISO mocowany z tyłu pojazdu (rama wsunięta). Rama jest lakierowana, a wyposażenie standardowe naczepy obejmuje m.in. osie SAF lub BPW, hamulce tarczowe, oś podnoszoną automatycznie. Felgi „obuto” w ogumienie o rozmiarach 385/55 R 22.5.

 

KASSBOHRER 

Timex, Generalny Importer Naczep rekomenduje m.in.lekką podkontenerową naczepę K.SHG.L. Dopuszczalna techniczna masa całkowita wynosi ok. 3700 kg, a długość całkowita: 13280 mm. Szerokość całkowita naczepy to 2550 mm. Rama ma konstrukcję spawaną (wykonana ze stali o podwyższonej wytrzymałości S700 MC) i jest zabezpieczona antykorozyjnie technologią KTL. Zastosowano płytę sprzęgu z 2-calowym sworzniem królewskim. Pierwsza oś jest automatycznie podnoszona. W wyposażeniu standardowym wyposażona jest w kosz na koło zapasowe oraz skrzynkę narzędziową. Zastosowano mechaniczne podpory przednie marki JOST z podporami wyrównawczymi (24000 kg). Tylny zderzak wysuwany mechanicznie oraz 4 zamki kontenerowe do transportu kontenerów. Atutem jest możliwość transportu kontenerów 45’ bez przekroczenia dopuszczalnej długości całkowitej.

        

KöGEL

Kögel Port 45 Triplex posiada mechanizm przedniego, środkowego i tylnego wysuwu. Obciążenie sprzęgu siodłowego wynosi 14000 kg. Port 45 Triplex przy wsuniętej ramie nadaje się do transportu kontenerów ISO mierzących 20 stóp ustawionych w jednej płaszczyźnie z tylną krawędzią naczepy. Gdy wysunięty jest tylny i środkowy mechanizm wysuwu, pasują wówczas dwa kontenery ISO o wymiarze 20 stóp lub jeden kontener ISO o wymiarze 30 stóp lub jeden kontener typu Highcube o wymiarze 40 stóp lub jeden kontener typu Highcube o wymiarze 45 stóp z układem short tunnel. Gdy wysunięte są wszystkie trzy mechanizmy nic nie stoi na przeszkodzie transportowania kontenera Eurocorner Highcube o wymiarze 45 stóp.  

 

KRONE

Rodzinę pojazdów Krone Box Liner wyposażono w wiele typowych rozwiązań tej marki, np. system zapadkowy lub system Traction+, pozwala w łatwy i szybki sposób radzić sobie z wieloma wyzwaniami. Kompaktowy tył pojazdu zwiększa nacisk na siodło, a co za tym idzie ładowność w przypadku ciężkich kontenerów 20‘ o ok. 1 t. Wersja Gooseneck, czy też krótkie podwozie z dwoma lub trzema osiami służy do transportu 20-stopowych kontenerów – Box Liner, a dostępne jest w wielu wersjach. Także jako podwozie uniwersalne pod kontenery we wszelkich rozmiarach od 20 do 45 stóp, z krótkim, długim tunelem lub bez tunelu.

 

SCHMITZ CARGOBULL 

Naczepy podkontenerowe S.CF powróciły do oferty Schmitz Cargobull po czterech latach nieobecności. Istotną cechą S.CF GOOSENECK jest wysokość przedniej części ramy, która jest ustalona na 130 mm. Oznacza to, że nawet przy transporcie kontenerów HC z wysokością sprzęgu 1100 mm, całkowita wysokość nie przekracza 4 m. Dzięki katodowemu powlekaniu zanurzeniowemu podwozie jest wyjątkowo wytrzymałe i odporne na korozję. Centralne tylny wysuw umożliwia łatwą i bezbłędną regulację żądanych pozycji. Tłoczysko wysuwanego cylindra jest chronione w centralnej części ramy naczepy. Położenie kontenera w jednej płaszczyźnie z tylną belką bez żadnych przeszkód umożliwia bezpośrednie dokowanie na rampie załadunkowej. Stalowe odboje są umieszczone na wysokości rampy na całej szerokości tylnej belki naczepy zabezpieczając ją przed uszkodzeniem podczas operacji załadunku i rozładunku kontenera.

 

WIELTON

Wielton odświeżył swoją ofertę naczep podkontenerowych, dołączając kolejny model do rodziny Container Master Super Light. Naczepa NS3P20SL dedykowana jest do transportu kontenerów 20-stopowych w dwóch różnych konfiguracjach położenia. NS3P20SL to produkt wyróżniający się na rynku zoptymalizowaną konstrukcją ramy oraz niską masą własną, rozpoczynającą się już od 3 t. Istnieje także możliwość redukcji masy poprzez właściwą konfigurację produktu, która zapewnia podniesienie ładowności niemal o 200 kg. Cechą wyróżniającą jest zwiększony rozstaw osi, dzięki któremu podniesiono dopuszczalny nacisk na zespół osi. NS3P20SL jest bardzo wytrzymałym produktem wspierającym transport intermodalny. Posiada wiele możliwości konfiguracji i dostosowania do indywidualnych potrzeb klientów.

T&M nr 7-8/2019

Tekst: Michał Jurczak

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE