Uta listopad

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banerybp 2024 karta bp Plus Aral 1170x300px 3

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

Oleje Klimowicz banner

loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Oleje Klimowicz banner 2

Do drewna i nie tylko

Nie są tak popularne jak wywrotki czy kurtyny, co nie oznacza, że ich znaczenie można marginalizować.

 

W niektórych sektorach, a szczególnie w transporcie drewna, rola popularnych „kłonicówek” jest nie do przecenienia. Oprócz mniej więcej setki nowych naczep kłonicowych, które trafiają corocznie na polski rynek, sporo jest też naczep, a także przyczep „z drugiej ręki”. Sami przewoźnicy szacują, że w ostatnich latach „używki” (głównie pochodzące import ze Skandynawii i z Niemiec) stanowiły nawet dwie trzecie nowo rejestrowanych w Polsce naczep kłonicowych.   

 

Lista cech wspólnych

Naczepy i przyczepy kłonicowe pracują zazwyczaj w ciężkich warunkach, pod bardzo dużymi obciążeniami. Aby odpowiednio wywiązywać się ze swej roli przez dłuższy czas, muszą być zatem wyjątkowo mocne. Cechą charakterystyczną tego typu sprzętu jest materiał użyty do budowy ramy. Konstruktorzy Fliegla zaznaczają, że używaną do produkcji ich naczepy kłonicowej stal charakteryzuje m.in. trzykrotnie podwyższona odporność na zginanie. To, że naczepy wykonywane są w całości z wysokojakościowej stali konstrukcyjnej podkreślają też zresztą zgodnie inni wytwórcy.

Producenci „kłonicówek” oferują coraz lżejsze, a więc bardziej ładowne konstrukcje, wykorzystując już nie tylko stal o podwyższonej wytrzymałości, ale też aluminium i stosując nowatorskie rozwiązania technologiczne. Tradycjonaliści wybierają stal, obawiając się, że aluminium nie jest tak trwałe jak materiał „klasyczny”, jednak coraz częściej wybierane są aluminiowe kłonice i aluminiowe ławy, pozwalające obniżyć masę własną pojazdu nawet o kilkaset kilogramów. Zazwyczaj producenci oferują naczepy z platformą, rzadziej pojazdy bez niej. Te z podłogą uchodzą za bardziej uniwersalne, bo można na nich wozić też np. palety. Dodatkowym zabezpieczeniem przed trudami eksploatacji ma być  śrutowanie i odtłuszczanie stalowych elementów, z odpowiednią ochroną przed trudnymi warunkami atmosferycznymi (wysokiej jakości farba antykorozyjna, lakier poliuretanowy o zwiększonej odporności na ścieranie).

Podwozia są zazwyczaj trzyosiowe, a bazują na osiach bębnowych lub tarczowych (głównie SAF; BPW), a dostawcami nóg podporowych (najczęściej dwuzakresowych) są głównie tak znane marki jak JOST i SAF. Pierwsza oś jest zazwyczaj podnoszona (ręcznie lub automatycznie), pneumatyczne zawieszenie posiada manometr do kontroli ciśnienia, a naczepy wyposażane są również w zawór poziomowania do ramp. Dla zachowania odpowiedniego bezpieczeństwa, naczepy wyposażane są najczęściej w pneumatyczny, dwuprzewodowy hamulec roboczy z automatycznym korektorem hamowania; system antypoślizgowy oraz system stabilizacji toru jazdy.

 

„Diabeł” tkwi w szczegółach

Konstruktorzy Schwarzmullera zwracają uwagę m.in. na wytrzymałość swoich naczep. Duża jest też różnorodność wersji, szczególnie polecane są dwu- i trzyosiowe przyczepy z oponami w układzie pojedynczym i bliźniaczym. Do transportu ściętego drewna służą wersje z podłogą i bez podłogi oraz z różną ilością ław i kłonic (wykonane z aluminium oraz ze stali). Wybierając kłonice i ławy przyszły użytkownik decyduje m.in. o masie i ładowności pojazdu. Coraz popularniejsze są „dwuosiówki” z czterema ławami, na pojedynczym ogumieniu. Masa własna najlżejszej z nich nieznacznie przekracza 3t.  Przedstawiciele producenta podkreślają, że w tym przypadku nabywcy stawiają przede wszystkim na wytrzymałość sprzętu, niezawodność konstrukcji oraz ich wysoką wartość rezydualną. Po latach eksploatacji można osiągnąć  dobrą cenę przy odsprzedaży pojazdów tej marki. Firma ma też w ofercie naczepy ze skrętnymi osiami oraz przesuwanymi kłonicami (Tydrual), którymi łatwiej manewrować w lesie. 

Lekka rama, wykonana ze stali wysokogatunkowej to jedna z kluczowych cech naczep leśnych marki Zasław. Naczepy kłonicowe 651.NL.KP (kłonice przesuwne) bazują na ramie ocynkowanej ogniowo. W ramie znajdują się wytłoczenia służące do optymalnego przenoszenia pojawiających się podczas pracy naczepy naprężeń. Również kłonice (przystosowane do przewożenia różnej długości drewna) zostały ocynkowano ogniowo, podobnie jak przednia ściana naczepy. Producent podkreśla, że w istcocie każde zamówienie jest „szyciem na miarę” odbiorca ma duże możliwości wyboru: od typu pojazdu, zawieszenia, przez producenta kłonic, osie, oświetlenie, a skończywszy na wymiarach dyszla.

Fliegl od lat przekonuje, że stalowe naczepy też mogą być stosunkowo lekkie. Pojazdy dostarczane są na osiach BPW lub SAF, z hamulcami: bębnowymi lub tarczowymi, z osią podnoszoną. Skrzynia ładunkowa ma ścianę przednią stalową, ażurową, o wysokości 2,5 m. W ofercie jest system kłonic przesuwnych i zaczepy do pasów spinających ładunek. Dobrze sprzedają się systemy EXTE, w których ławy są stalowe, a kłonice aluminiowe. Sporo nabywców montuje też systemy polskie, np. MHS, ze stalowymi ławami i kłonicami. Są  cięższe, ale tańsze. W odpowiednich miejscach pomiędzy podłużnicami zastosowano blachę ryflowaną. Wszystkie naczepy są przystosowane do ciągników dwuosiowych i trzyosiowych. Na życzenie nabywcy rama może być ocynkowana, co stanowi dodatkowe zabezpieczenie przed korozją.

 

CHARAKTERYSTYKI POPULARNYCH NACZEP KŁONICOWYCH

FLIEGL

Fliegl oferuje naczepy do przewozu drewna (typ SDS 380) w dwóch długościach: 12,5 m i 13,5 m, w obu wersjach na ramie stalowej. Według przedstawicieli firmy Lux-Truck, która jest autoryzowanym dealerem marki Fliegl w Polsce, na naszym rynku bardziej popularne są te dłuższe, lepsze do przewozu drewna stosowego. Niewielka masa własna naczep, od 4,7-4,8 t (bez kłonic) przekłada się na ich  dużą ładowność. Pojazdy dostarczane są na osiach BPW lub SAF, z hamulcami: bębnowymi lub tarczowymi, z osią podnoszoną. Skrzynia ładunkowa ma ścianę przednią stalową, ażurową, o wysokości 2,5 m. W ofercie jest system kłonic przesuwnych (6-12 sztuk) i zaczepy do pasów spinających ładunek (10 par).

 

MEGA

Naczepy marki Mega od lat zajmują wysoką pozycję na rynku naczep kłonicowych. Sztandarowy produkt to naczepa o długości roboczej 13,6 m. Opiera się na ażurowej konstrukcji ramy (pokryta miejscowo blachą aluminiową, ryflowaną) ze stali o zwiększonej wytrzymałości konstrukcyjnej, która w stosunku do poprzedniej wersji zyskała na ładowności, utrzymując odpowiednią trwałość. Masa własna naczepy jest relatywnie niska, wynosi 5,6 t (z dziesięcioma kłonicami). Ścianę przenią wykonano z aluminium (wysokość 2,6 m). Trzyosiowa naczepa bazuje na osiach SAF, BPW lub JOST (hamulce bębnowe lub tarczowe), a układ pneumatyczny pochodzi od KNORR-BREMSE lub WABCO.

 

SCHWARZMULLER

Pojazdy do drewna/ kłonicowe firmy Schwarzmüller łączą w sobie lekką konstrukcję, stabilność i wytrzymałość. Na strome i wąskie dukty oraz zniszczone drogi polecane są 2- i 3-osiowe stabilne przyczepy z oponami w układzie pojedynczym i bliźniaczym. Do transportu ściętego drewna służą wersje z podłogą i bez podłogi oraz z różną ilością ław i kłonic markowych producentów z aluminium oraz ze stali . Dzięki typowej dla firmy Schwarzmüller lekkiej konstrukcji oraz masie własnej przyczep zaczynającej się już od nieco ponad 3 ton pojazdy te zapewniają dużą ładowność. Zminimalizowane zostaje również ryzyko przeładowania pojazdu w terenie. Asortyment uzupełniają przyczepy kłonicowe z osią centralną, których zalety docenia się przede wszystkim w trakcie manewrów. Zastosowanie lekkiej konstrukcji oraz wytrzymałej stali pozwala austriackiemu producentowi wytwarzać pojazdy charakteryzujące się dużą sztywnością i wysoką jakością. W ofercie są 2- oraz 3-osiowe naczepy i przyczepy, ławy stałe lub przesuwane. Naczepy z 10 aluminiowymi kłonicami mogą osiągać masę własną już od ok. 5,2 tony. Kłonice pochodzą od sprawdzonych dostawców w rożnych wersjach z aluminium oraz stali. Całość oparto na stalowej konstrukcji Naxtra (prosta, bez poprzeczek i profili zewnętrznych), która jest ocynkowana i polakierowana na kolor wg życzenia nabywcy. Układ jezdny bazuje na zawieszeniu powietrznym w różnych wersjach off-road. W przyczepach i naczepach stosowane są osie markowych producentów – SAF, BPW, Jost.   Przewidziano wiele wersji, w zależności od potrzeb nabywcy. Wybierając kłonice i ławy przyszły użytkownik decyduje m.in. o masie i ładowności pojazdu. Coraz popularniejszymi przyczepami są pojazdy dwuosiowe z czterema ławami, na pojedynczym ogumieniu. Masa własna takiej przyczepy zaczyna się od poniżej 3,2 tony. Przedstawiciele producenta podkreślają, że w tym przypadku nabywcy  stawiają przede wszystkim na wytrzymałość sprzętu, niezawodność konstrukcji oraz ich wysoką wartość rezydualną. Po latach eksploatacji można osiągnąć  dobrą cenę przy odsprzedaży pojazdów tej marki. Firma ma też w ofercie naczepy ze skrętnymi osiami oraz przesuwanymi kłonicami (Tydrual), którymi łatwiej manewrować w lesie. To np. dwuosiowe naczepy z jedną lub obiema osiami skrętnymi.

 

ZASŁAW

Jakość oraz niezawodność pojazdów kłonicowych Zasław pozwala firmie plasować się wśród liderów tego sektora. Aby spełnić oczekiwania klientów, naczepy oraz przyczepy leśne Zasław są produkowane w wielu wariantach. W ofercie są naczepy, przyczepy oraz zabudowy kłonicowe w wersji z podłogą lub z systemem kłonic przesuwnych. Wybór od typu pojazdu, zawieszenia, przez producenta kłonic, osie, oświetlenie, a skończywszy na wymiarach dyszla dają ogromne możliwości dopasowania poszczególnych elementów pojazdu do specyficznych wymagań użytkownika. Oferta  produktów Zasław obejmuje szeroką gamę przyczep i naczep leśnych wyposażonych w zestawy kłonic Trailis Stell o doskonałych parametrach technicznych. Dzięki zastosowaniu stali wysokogatunkowej, kłonice TRAILIS są lekkie, a zarazem bardzo wytrzymałe, co doskonale pozwala na optymalizację transportu u naszych Klientów.

T&M nr 2/2019

Tekst: Michał Jurczak

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE