loga na www miedzy banery

Interhandler kwiecień

loga na www miedzy banery

BANER Prometeon

loga na www miedzy banery

Prido

loga na www miedzy banery

BP kwiecień

loga na www miedzy banery

Banner Branzowy TGX PROMO 2025 M 01 FINAL 1170 x 150

Duże wymagania

Ciężarowe opony budowlane są projektowane z myślą o pracy w trudnych warunkach.

Muszą łączyć wytrzymałość na nierównym, agresywnym podłożu z odpowiednimi osiągami na asfaltowych drogach. Eksperci niekiedy mają różne spojrzenie, różne doświadczenia i tak jest w przypadku sezonowości sprzedaży opon budowlanych do pojazdów ciężarowych. Tomasz Steyer, regional sales manager w Kumho Tire Europe GmbH oddział w Polsce odpisał krótko. „W przypadku opon budowlanych nie występuje sezonowość”. Menedżerowie Magny nie zauważają zdecydowanej sezonowości, jeśli chodzi o sprzedaż opon ciężarowych. Cięższe warunki na placach budów wręcz bardziej skłaniają przedsiębiorców do montażu nowych opon z głębokim bieżnikiem, zapewniającym lepsze prowadzenie i trakcję. Przemysław Trzaskowski, mobility solutions manager, Bridgestone East Europe wypowiada się odmiennie:

– Sezonowość w sprzedaży opon do budowlanych pojazdów ciężarowych jest wyraźnie zauważalna, niezależnie od łagodności zim. Wynika to przede wszystkim z cyklicznego charakteru branży budowlanej w Polsce. Aktywność spada już w listopadzie, pogłębia się w grudniu i osiąga minimum w styczniu. Oprócz niesprzyjającej pogody wpływ na to ma również okres świąteczny, kiedy firmy budowlane ograniczają działalność. Naturalne ożywienie rynku następuje wiosną. Aby zmniejszyć wpływ sezonowości, producenci i dystrybutorzy opon powinni postawić na edukację klientów. Ważne jest uświadamianie korzyści płynących z posiadania opon przystosowanych do całorocznej pracy, niezależnie od pogody. Atrakcyjne oferty cenowe, rabaty i rozszerzone programy serwisowe w miesiącach zimowych mogą dodatkowo zachęcić do zakupów. Kluczowe jest również budowanie długofalowych relacji z klientami, opartych na doradztwie i zrozumieniu ich potrzeb.

Jeszcze inaczej podeszli do sprawy specjaliści z Prometeon Tyre Group Polska, Wojciech Syga, sales manager Poland & Baltics i Michał Kamiński, quality manager. Chociaż zimy są obecnie łagodne, sezonowość w sprzedaży tych opon wynika głównie z harmonogramu inwestycji budowlanych, a nie tylko z warunków pogodowych. Często koniec kalendarzowego roku wiąże się z zamykaniem budżetów i planowaniem nowych projektów, co może powodować wzrost zamówień na opony.

 

Uniwersalne, odporne

Drugie pytanie naszej redakcji dotyczyło tego, czym takie opony różnią się od ogumienia do transportu regionalnego albo dalekobieżnego? W tym przypadku przedstawiciele oponiarskich koncernów byli w zasadzie jednomyślni.

– Różnią się przede wszystkim przeznaczeniem – odpowiada Tomasz Steyer z Kumho. – Konstrukcja opony oraz wzór bieżnika umożliwiają użytkowanie tych opon w kopalniach odkrywkowych, terenie górskim, na placach budowy. Opona oczywiście ma homologację, tak że istnieje możliwość przemieszczania się z ładunkiem po drogach publicznych. Trzeba jednak pamiętać, że opony budowlane mają znacznie większe opory toczenia, co powoduje zwiększone spalanie i z tego względu zalecane jest ich użytkowanie na krótkich dystansach.

Jak dodaje Jacek Kuśmierkowski, product manager z Hankook Tire Polska, opony budowlane muszą również być bardzo odporne na uszkodzenia. Wojciech Syga i Michał Kamiński (Prometeon) zwracają uwagę, że w przeciwieństwie do opon transportowych optymalizacja oporów toczenia i poziomu hałasu w oponach budowlanych nie jest priorytetem. W przypadku regionalnych i dalekobieżnych kluczowe są niskie opory toczenia, redukcja hałasu i trwałość na długich trasach, natomiast konstruktorzy opon budowlanych kładą nacisk na trwałość i funkcjonalność w trudnych warunkach. Dzięki temu mogą one sprostać wyzwaniom, przed którymi stają pojazdy pracujące w sektorze budowlanym. Warto pamiętać, że wybór odpowiednich opon ma bezpośredni wpływ na efektywność pracy i bezpieczeństwo, dlatego ich dobór powinien być dostosowany do specyficznych warunków użytkowania.

– Opony budowlane muszą radzić sobie z nierównym, grząskim, błotnistym lub kamienistym terenem, często przy dużym obciążeniu – podkreśla Przemysław Trzaskowski z Bridgestone’a. – Odmienne wymagania przekładają się na kluczowe różnice w konstrukcji. Opony budowlane mają głębszy, bardziej agresywny bieżnik, który zapewnia niezbędną trakcję w trudnym terenie. Karkas i ściany boczne są znacznie bardziej wzmocnione, aby zabezpieczyć je przed przecięciami, przebiciami i innymi uszkodzeniami mechanicznymi. Opony budowlane wykorzystują specjalne mieszanki gumowe, charakteryzujące się zwiększoną odpornością na ścieranie, przecięcia i uszkodzenia.

 

Bridgestone, styczniowe nowości

W styczniu 2025 r. Bridgestone wprowadził na rynek nową generację opon drogowo-terenowych, M-Steer 002 i M-Drive 002, zaprojektowanych dla pojazdów poruszających się zarówno po drogach utwardzonych, jak i w terenie, na osie skrętne (Steer) i napędowe (Drive). Opony Bridgestone M-Steer 002, opracowane w Europie, są dostępne w trzech rozmiarach: 315/80 R22.5, 13 R22.5 i 385/65 R22.5. Model M-Drive 002 jest wpierw oferowany w dwóch rozmiarach: 315/80 R22.5, 13 R22.5. Kolejne rozmiary zostaną wprowadzane w ciągu br. Opony będą również dostępne w ramach programu Bridgestone Fleet Care – zintegrowanego pakietu rozwiązań, który umożliwia flotom dostosowanie kombinacji opon premium, rozwiązań oponiarskich, serwisu i narzędzi do zarządzania flotą. Bridgestone Fleet Care pomaga zoptymalizować działalność i obniżyć koszty, niezależnie od wielkości i rodzaju floty.

Modele te wykorzystują nową mieszankę, która zapewnia im zwiększoną wytrzymałość i lepsze osiągi. Ich eksploatacja ma wiązać się z szeregiem korzyści. Wydłużona żywotność. Bridgestone M-Steer 002 i Bridgestone M-Drive 002 oferują flotom o ponad 20 proc. większą trwałość w porównaniu z poprzednią generacją. Zwiększono efektywność paliwową. Nowe opony charakteryzują się o ponad 10 proc. niższymi oporami toczenia, co bezpośrednio przekłada się na mniejsze zużycie paliwa i pozwala flotom obniżyć koszty. Oba procentowe porównania dotyczą wewnętrznych ocen i testów terenowych przeprowadzonych przez Bridgestone Technical Center, porównującymi opony M-Steer 002 i M-Drive 002 z M-Steer 001 i M-Drive 001 w rozmiarze 315/80 R22.5. Poprawiono przyczepność. Model M-Drive 002 wykorzystuje zoptymalizowany wzór bieżnika charakteryzujący się głębokimi rowkami centralnymi, co przekłada się na lepszą przyczepność w terenie i wysoką wydajność przez całą eksploatację. Większa jest też wytrzymałość. Obie opony odznaczają się wytrzymałym bieżnikiem i wzmocnioną osnową, a to zapewnia lepszą ochronę przed mechanicznymi uszkodzeniami, takimi jak odpryski, przecięcia czy wyszczypania.

Poza tym obie opony zostały zaprojektowane z myślą o wielokrotnym bieżnikowaniu. Pozwala to flotom wydłużyć żywotność ogumienia, zmniejszyć ilość odpadów i obniżyć ogólne koszty operacyjne, a także przyczynia się do ograniczenia negatywnego wpływu na środowisko.

 

Z rodziny Goodyeara

Grupa Goodyear proponuje linie opon do transportu budowlanego we wszytkach swoich markach. Goodyear to linia Omnitrac, Dunlop – SP382, SP482, SP282, Sava – Mixedservice, Fulda – Varioforce, Dębica – DMS II, Kelly – Armorsteel KMS MSD KMT.

Opony Goodyear Omnitrac MSS II i MSD II są przeznaczone, odpowiednio, na oś sterującą oraz napędową i wyróżniają się zastosowaniem technologii Omnitrac Max. To zaawansowany zestaw rozwiązań konstrukcyjnych i materiałowych, obejmujący mieszankę bieżnika odporną na uszkodzenia, wytrzymałą konstrukcję osnowy i zoptymalizowany wzór bieżnika. Dzięki temu opony mają wyjątkowo długą żywotność zarówno na drogach utwardzonych, jak i nieutwardzonych, a także lepsze właściwości trakcyjne w porównaniu z wcześniejszymi modelami. Cechują się szerszym bieżnikiem dla dłuższych przebiegów, ochroną przed zakleszczaniem kamieni, rozwiązaniami wspomagającymi samooczyszczanie z błota oraz wysoką podatnością na bieżnikowanie, co zwiększa efektywność floty. Ulepszenia w konstrukcji bieżnika obejmują również poprawę parametrów hamowania i redukcję hałasu. Kluczową cechą jest odporność na uszkodzenia, niezbędna w trudnych warunkach pracy, gdzie gumy są szczególnie narażone na rozcięcia i przebicia, które mogą uniemożliwić późniejsze bieżnikowanie karkasu.

Zoptymalizowana konstrukcja osnowy zapewnia wyższą odporność na uszkodzenia i wysoką trwałość, co oznacza lepszą podatność na bieżnikowanie. Wydłużenie przebiegów, odporność na uszkodzenia, odporność na rozwój korozji, ograniczenie „puchnięcia” i wyższa trwałość to rezultaty zastosowania wysoce odpornej na zużycie i starzenie mieszanki bieżnika, specjalnych materiałów opasania i bardzo elastycznego materiału osnowy. Daje to większą niezawodność i ekonomikę oraz zmniejszenie przestojów. Technologia ta może również zapobiec jeździe z niedostatecznym ciśnieniem, co stanowi jedną z głównych przyczyn przedwczesnego zużycia opon.

Omnitrac MSS II na oś kierowaną charakteryzują się szerokim bieżnikiem ze „slalomowymi” rowkami centralnymi i solidnymi żebrami barku. Opony na oś napędową Omnitrac MSD II posiadają szerszy bieżnik dla wydłużenia przebiegów. Inne właściwości to masywne żebro centralne (poprawia charakterystykę zużycia opony). Z kolei Omnitrac MST II na oś wleczoną otrzymała szeroki bieżnik oraz wielokątową budowę, co zapewnia równomierne zużycie i wydłużenie przebiegów.

 

Trzy razy Magna

Firma Magna oferuje produkty o charakterystyce budowlanej, należą do nich opony M-Truck CO10, CO20 i CO30 w kilku najpopularniejszych rozmiarach, takich jak 315/80 R22.5, 13 R22.5 i 385/65 R22.5. Wszystkie noszą zimowe symbole 3PMSF, oznaczenia M+S i mają pięcioletnią gwarancję od daty produkcji.

Model M-Truck CO10 to rozwiązanie dla pojazdów użytkowych w różnych zastosowaniach, on-road i off-road. Konstrukcja rzeźby bieżnika predestynuje je do montażu na wszystkich osiach popularnych wywrotek eksploatowanych w pobliżu placów budowy czy zakładów przemysłowych. Model ten gwarantuje wydłużoną żywotność bieżnika, ponieważ łączy w sobie wytrzymałe mieszanki i optymalny kształt klocków bieżnika. Szerokie rowki obwodowe i poprzeczne żebra gwarantują przyczepność również w terenie, a wzmocniony i zamknięty bark ułatwia sterowność pojazdu przy montażu na przedniej osi. Dzięki połączeniu całorocznej mieszanki i żebrowanego wzoru bieżnika użytkownik zyskuje wyjątkową wydajność przez cały rok.

M-Truck CO20 to ogumienie klasy premium do pojazdów użytkowych do różnych zastosowań on-road i off-road. Głęboki, agresywny bieżnik znakomicie sprawdza się wszędzie tam, gdzie od opony wymaga się bardzo dobrej trakcji i przyczepności w warunkach terenowych, na placach budowy, w kopalniach, przy budowie dróg. Mocny i żebrowany bark opony wraz z odpowiednią mieszanką gumy zapewnia odporność na boczne poślizgi i uszkodzenia. Model posiada mocniejszą, wewnętrzną konstrukcję, która nie pozwala na odkształcanie się pod obciążeniem, co umożliwia przenoszenie większego obciążenia.

M-Truck CO30 to całoroczna opona, do montażu na osiach naczep pojazdów użytkowych w zastosowaniach typu on-road i off-road. Nadaje się także na oś kierowaną.

 

Prometeon i reszta

Prometeon sprzedaje Pirelli G02 Eco Pro Multiaxle, najnowszą generację opon do użytku mieszanego. Pro Multiaxle wyróżnia się niskim oporem toczenia oraz niskimi kosztami eksploatacji. Innowacyjny projekt i materiały zmniejszają wpływ na środowisko poprzez redukcję zużycia paliwa i emisji. Zwiększony indeks nośności pozwala przewozić większe ciężary i zapewnia większą swobodę załadunku. Wzmocnione klocki bieżnika poprawiają równomierne zużycie i wydłużają żywotność opony. Dodatkowo zoptymalizowane krawędzie klocków pozytywnie wpływają na komfort jazdy. Nowy wzór bieżnika zapewnia zwrotność w trudnym terenie i lepsze odprowadzanie błota, śniegu, kamieni.

Wysokie „bloki trakcyjne” z otwartą, centralną rzeźbą zapewniają automatyczne oczyszczanie. Lepsza wytrzymałość karkasu i możliwość bieżnikowania. Nowa mieszanka bieżnika zwiększa odporność na przecięcia i wykruszenia. To charakterystyka opony Kumho KMD31, na osie napędowe. Model KMA12 jest rekomendowany na osie sterujące, może być także na osiach wleczonych. „Wyrzutniki” kamieni na środkowym rowku zwiększają trwałość karkasu, zapobiegając uszkodzeniom spowodowanym właśnie przez kamienie.

Hankooki Smart Work wyróżniają się bardziej agresywnym bieżnikiem (szczególnie widocznym na oponach napędowych) niż ogumienie do transportu regionalnego czy dalekobieżnego. Dzięki czemu mogą pokonywać nawet najbardziej niedostępne podłoża, również te w kamieniołomach, leśnych drogach i innych. AM11 to model na osie sterujące, DM11 na napędowe, TM11 na wleczone.

Continental ma w ofercie opony Conti CrossTrac. Dzięki nim przewieziesz urobek po drogach asfaltowych i w terenie. Z powodu zwiększonej odporności na wyszczerbianie i ubytki CrossTrac to prawdziwe „konie pociągowe”, radzące sobie w każdym terenie, w najtrudniejszych warunkach.

Opony te spełniają również wszelkie wymagania związane z jazdą po asfalcie. Wytrzymały karkas o wyjątkowo stabilnej konstrukcji to jeden z powodów, dla których opony Continental są tak ekonomiczne. ContiTrac HS3 nadają się na osie prowadzące, HD3 na osie napędowe, HT3 na osie naczepowe.

 

T&M nr 1/2025

Tekst: Jacek Dobkowski