Uta wrzesień

loga na www miedzy banery

2. Truck machines 1170x150 px v2

loga na www miedzy banery

Bosch filtry truck 1170x150

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Eurowag

loga na www miedzy banery

Fuchs

loga na www miedzy banery

hella wrzesień

loga na www miedzy banery

1150x300 Actros L

Innowacyjny Dual Drive

Kluczową cechą koparko-ładowarek jest funkcjonalność.

Nowy system przygotowany przez JCB umożliwia operatorowi maszyny jazdę podczas korzystania z ramienia koparkowego, bez konieczności obracania fotela. Istnieje zatem możliwość prowadzenia maszyny w obu kierunkach podczas obsługi koparki.

JCB oferuje koparko-ładowarki od siedmiu dekad. To maszyny mogące wykonywać wiele różnorodnych zadań, takich jak kopanie, przenoszenie ładunków, czy ładowanie materiałów. Łącząc możliwości łyżki załadowczej, koparki, nośnika narzędzi, czy nawet wózka podnośnikowego są bardzo efektywne, a użytkownicy – przy pomocy jednej maszyny mogą realizować zadania przypisywane jak dotąd dwóm: koparkom i ładowarkom. To w praktyce oznacza oszczędność czasu, ale i energii pracowników, a w rezultacie… pieniędzy. Kolejnym atutem tych maszyn jest ich mobilność, choć w tej materii panują jednak pewne ograniczenia.

Na czym to polega? Otóż, jak dotąd korzystanie z ramienia koparkowego koparko-ładowarki znacząco ograniczało możliwość przemieszczania się maszyny. Ściślej mówiąc, operator nie miał możliwości zmiany położenia maszyny w momencie, gdy jest zwrócony przodem do ramienia koparki. Musiał obrócić fotel do pozycji przodem do kierunku jazdy. To zabiera czas, a tym samym zmniejsza efektywność pracy. Konstruktorzy JCB postanowili coś zrobić w tej kwestii.

Dual Drive, czyli tzw. podwójny napęd to innowacyjny system umożliwiający operatorowi manewrowanie maszyną bez konieczności obracania fotela. Zdaniem samych konstruktorów tego rozwiązania, jest one szczególnie przydatne podczas równania terenu, czyszczenia rowów czy przy wykonywaniu wykopów liniowych. Operator może po prostu prowadzić maszynę po danym terenie, przez cały czas obserwując obszar pracy. System znajduje zastosowanie w koparko-ładowarkach JCB serii PRO, a konkretnie w modelach 3CX Pro i 4CX Pro.

Jak to działa? Otóż, w sytuacji gdy operator znajduje się przed ramieniem koparkowym, a zatem frontem do tyłu maszyny, to rolką znajdującą się na lewym dżojstiku wybiera kierunek jazdy, natomiast dźwignia pod prawym dżojstikiem pozwala na wybór: jazda do przodu czy jazda do tyłu. Przyspieszenie i hamowanie umożliwiają dwa pedały znajdujące się w podłodze, przed operatorem. Za sprawą kamery umieszczonej na dachu kabiny prowadzący koparko-ładowarkę ma przy tym pełny, szerokokątny widok przodu maszyny podczas obsługi koparki. Widok może obserwować na 7-calowym (ok. 18 cm) monitorze umieszczonym obok konsoli bocznej.

Dostawca systemy wylicza wyjątkowe cechy, jakie ma to rozwiązanie, wymieniając przede wszystkim: zmianę położenia maszyny bez obracania fotela; doskonałą widoczność dzięki kamerze umieszczonej na dachu kabiny; pełną kontrolę (pedały gazu i hamulca zamontowane w podłodze w pozycji do kopania), ale również manewrowanie maszyną przy pomocy intuicyjnego dżojstika.

 

T&M nr 7-8/2024

Tekst: Michał Jurczak

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE