Siła specjalizacji
Każdy ładunek ma swoją specyfikę, a typowe nadwozie nie zawsze nadaje się do jego przewiezienia.
Bywa, że trzeba pojazd zaopatrzyć w specjalne rozwiązania. Pojazdy z zabudowami specjalistycznymi, przygotowane do różnego rodzaju ładunków to domena coraz większej grupy firm.
Konstrukcja pojazdów specjalistycznych sprawia, że można wykorzystać je tam, gdzie typowy tabor nie dałby rady. W przypadku towarów o nietypowych gabarytach czy kształtach, wiele sprowadza się do stworzenia możliwości należytego zamocowania przewożonego ładunku. Niestabilny ładunek może być powodem niebezpiecznych sytuacji, a nawet wypadków. Temu natomiast służą specjalne rozwiązania konstrukcyjne. Stworzenie warunków do należytego unieruchomienia przewożonych towarów to zadanie nie tylko dla przewoźników, ale także dla producentów taboru.
Popyt stabilny
W firmie D.A.C. podkreślają, że obecny popyt na rynku nadwozi specjalistycznych jest w miarę stabilny w stosunku do rynku nadwozi standardowych.
– Rynkiem tym nie targały w tak dużym stopniu jak mogłoby się wydawać zawirowania covidowe, wojenne itd. D.A.C. od lat kooperuje z klientami w tym segmencie w PL i UE oraz ma stałą i ugruntowaną pozycję – dodają.
Podobną opinię prezentują również inni dostawcy, w tym Emtech, a zatem firma specjalizująca się w zestawach przeznaczonych do przewozu pojazdów kołowych, zwłaszcza maszyn rolniczych o dużych gabarytach.
– Konstrukcja naszych produktów jest dostosowana pod duże naciski punktowe. Dodatkowo, istnieje możliwość wyposażenia w zagłębienia zarówno w zabudowie, jak i w przyczepie. Dzięki temu nasze rozwiązania pozwalają na bezpieczne przewożenie pojazdów o znacznych wysokościach – podkreśla Aleksandra Gorczyca, sales department manager w Emtech dodając, że w obecnej chwili sytuacja na polskim rynku zabudów specjalistycznych wydaje się dynamiczna, jednakże trudno jednoznacznie wskazać na ustalone tendencje wzrostowe.
– Wielkość rynku oraz sprzedaż zabudów są zróżnicowane, a na dynamikę rynkową wpływają różne czynniki, takie jak zmieniające się potrzeby klientów czy warunki ekonomiczne – konkluduje A. Gorczyca.
Jakość pod kontrolą
Bez względu na rodzaj zabudowy, szczególnie pożądana jest wysoka jakość wykonania, bo to z niej wynika m.in. trwałość. W D.A.C. nie mają wątpliwości, że jakość produktu zaczyna się od wysokiej jakości materiału, ale również zależy od przemyślanego i dopracowanego w detalach projektu, który jest zweryfikowany w testach rogowych/terenowych/podczas pracy itd. oraz produkcji wykonywanej przez wykwalifikowaną kadrę pracowników z długoletnim stażem pracy.
– D.A.C. posiada odpowiednią strukturę firmy: projekt – produkcja – wieloetapowa kontrola jakości – raporty użytkownika z wieloletniej eksploatacji – zapewniają przedstawiciele firmy.
Również w przypadku Emtech walorem jest nowoczesny park maszynowy, własny dział projektowy, wykwalifikowana i doświadczona załoga, produkcja oparta na europejskich certyfikatach jakości. – Jako producent zabudów samochodów dostawczych i ciężarowych z wieloletnim doświadczeniem jesteśmy świadomi, jak wymagającą a jednocześnie dynamicznie zmieniającą się jest branża transportu. Jedynie realizacja projektów oparta na doświadczeniu, fachowej wiedzy i bieżącym śledzeniu trendów rynkowych owocuje jakością na zadowalającym poziomie – podkreśla A. Gorczyca.
Tym co ma wyróżniać Blyss Polska na tle innych producentów zabudów samochodowych jest elastyczność i duże możliwości w zakresie indywidualnego podejścia do potrzeb klientów – mówią w Blyss Polska zapewniając, że firma oferuje pełne wsparcie i kompleksową obsługę, od momentu wpływu zapytania, kosztorysu, wykonania projektu zgodnie z indywidualnymi wytycznymi po realizację zamówienia i odbiór pojazdu.
Do wyboru
D.A.C. ma m.in. nadwozie specjalistyczne dla branży komunalnej do wywozu śmieci. Istotnym elementem jest skrzynia otwarta z nadstawkami wykonanymi z siatki. Całość bazuje na Izusu F14N o DMC 14 t (rozstaw osi: 4.990 mm). Skrzynię zbudowano na aluminiowej ramie pośredniej. Poprzeczki znajdują się co 400 mm. Aluminiowe burty mają 400-milimetrową wysokość. Są demontowane i dzielone słupkiem środkowym powyżej. Podłogę wykonano z utwardzonej sklejki, dwustronnie foliowanej, wodoodpornej. W bocznym obramowaniu zainstalowano uchwyty drutowe (wg ilości palet). Opcjonalnie zastosować można nie demontowane nadstawki o wysokości 2 m. Dostępu do skrzyni strzegą dwuskrzydłowe drzwi tylne. W opcji jest m.in: belka świetlna zamontowana na zabudowie, jak również kamera cofania z wyświetlaczem zamontowanym na lusterku wstecznym lub na desce rozdzielczej.
Wozy patrolowo-naprawcze dysponują dziesiątkami narzędzi, części zamiennych, urządzeń diagnostycznych. Bywa, że na „pokładzie” takiego pojazdu znajduje się kilkaset niewielkich, z reguły metalowych elementów. Coraz bogatsza jest oferta profesjonalnych zabudów pojazdów serwisowych. Do najpopularniejszych należą Vario i Sortimo. Założenia towarzyszące konstruktorom w obu przypadkach były podobne. Powstały moduły ze stali o podwyższonej wytrzymałości, aluminium, a także z tworzyw sztucznych odpornych na uszkodzenia. Każdy system tworzą regały, szafy, półki i szuflady. Do ścian lub podłóg pojazdów przymocowana jest jedynie konstrukcja nośna, detale są ruchome. Rozmiary elementów są zróżnicowane, np. wariantów samych szuflad i szafek jest kilkadziesiąt. Montaż przypomina układankę z klocków lego. Zastosowanie specjalnych wykładzin ścian i podłogi powoduje zresztą, że podczas montażu nie ma potrzeby ingerowania w fabryczne nadwozie furgonu. Zabudowy można w dowolnym czasie zdemontować, nie pozostawiając śladów w nadwoziu pojazdu. Gruntowna zabudowa małego auta dostawczego waży 60-70 kg, średniej wielkości samochodu - nieco ponad 100 kg. W przypadku dużego auta dostawczego waga zabudowy sięga 150-170 kg. Nie ogranicza to zatem w sposób znaczący ładowności nominalnej pojazdu. W każdym przypadku dostępne są akcesoria do uporządkowania narzędzi: organizery, uchwyty, walizki i skrzynie. Swoje miejsce robocze można powiększyć o składane blaty drewniane lub metalowe, wysuwane moduły podpodłogowe. Zabezpieczenie ładunku stanowią pasy i szyny mocujące. Materiały o niewymiarowych rozmiarach znajdą miejsce w schowkach podsufitowych lub podwieszone na hakach do ścian pojazdu. Zabudowę samochodu można rozszerzyć o dodatkowy osprzęt montowany na zewnątrz pojazdu tj. bagażniki do przewozu drabin, czy dodatkowe stopnie.
Swoistym znakiem czasu jest rozwój rynku zabudów, które służą wszelkiego rodzaju systemom monitorowania. Powstają zatem prawdziwe laboratoria na kołach. Przykładem są zabudowy diagnostyczno-pomiarowe umożliwiające zastosowania zwłaszcza w sektorze energetycznym. Zabudowa może być np. w istocie swoistym, zintegrowanym systemem lokalizacji uszkodzeń i diagnostyki kabli elektroenergetycznych. Pojazdy zaopatrywane są w urządzenia probiercze, a uzupełnienie stanowić może system diagnostyczny do analizy wyładowań. Całość umieszczana jest na podwoziu dużego samochodu dostawczego. Sprzęt będący elementem zabudowy umożliwia m.in. w pełni zautomatyzowane pomiary; automatyczny zapis i protokołowanie pomiarów; zastosowanie (do wyboru) kilku metod lokalizacji wstępnej. Sterowanie funkcjami odbywa się centralnie, za pośrednictwem jednego elementu obsługowego, pokrętła z przyciskiem.
Blyss, firma znana m.in. z zabudów kontenerowych samochodów dostawczych oferuje również „transportery” do przewozu różnego rodzaju maszyn. – Przewóz maszyn budowlanych (np. koparki) czy maszyn rolniczych może odbywać się w pełni kontrolowanych warunkach, bez jakiegokolwiek ryzyka dla kierowcy lub innych uczestników ruchu. Stosujemy m.in.: barierki ochronne, boczne światła obrysowe LED i osłony antynajazdowe. Wszystko po to, by transport maszyn mógł być realizowany w bezpieczny sposób – zapewniają w Blyss Polska. Są również autotransportery – autolawety (zarówno w wersji stałej jak i uchylnej). W zależności od modelu autotransporter może być wykonany na stalowej ramie z aluminiowym najazdem, na aluminiowej ramie z aluminiowym najazdem lub na stalowej ramie z zabudową stalową. Długość i szerokość najazdu jest indywidualnie dostosowana pod potrzeby konkretnego użytkownika. Autotransportery ciężarowe mają dmc nie większą niż 12 t. Są zabudowy EP12 z pojedynczą platformą załadunkową oraz DS12, które posiadają unoszony hydraulicznie pokład górny. Transportery wykonywane są na podwoziach takich marek jak Mercedes, Renault czy MAN. Zabudowy autolawet pojazdów dostawczych występują jako jednopokładowa platforma w trzech podstawowych wersjach: EPS4A, EPS4VAA, EP4. Zabudowa bazuje na kratowanej ramie o wysokiej wytrzymałości (w zależności od modelu może być aluminiowa bądź stalowa). Najazd posiada poszycie aluminiowe lub stalowe.
Specjalistycznym zabudowom poddawane są też coraz częściej podwozia zasilane elektrycznie. Najczęściej dotyczy to zabudów dla sektora komunalnego. Ekocel ma np. śmieciarkę Medium X4 z automatycznym wrzutnikiem Delta 2322.
Pojemność skrzyni ładunkowej wynosi od 14 do 27 m.sześc. Zabudowa posiada sztywną, nie podlegającą odkształceniom skrzynię ładunkową. Kąt nachylenia tylnej ramy ładunkowej sięga 80 st.
T&M nr 5/2024
Tekst: Michał Jurczak