Uta wrzesień

loga na www miedzy banery

2. Truck machines 1170x150 px v2

loga na www miedzy banery

Bosch filtry truck 1170x150

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Eurowag

loga na www miedzy banery

Fuchs

loga na www miedzy banery

hella wrzesień

loga na www miedzy banery

1150x300 Actros L

Różne wymagania

Muszą dobrze spisywać się zarówno na placu budowy, jak i na normalnych, asfaltowych drogach.

Muszą być wytrzymałe i odporne na uszkodzenia. Pogodzenie tych wymagań w jednej, ciężarowej oponie nie należy do łatwych zadań. Generalnie opony ciężarowe do ciągników czy do naczep i przyczep to produkty o zaawansowanej technologii, efekt profesjonalnej myśli inżynieryjnej, co podkreśla Janusz Krupa, menadżer marketingu Goodyear ds. opon użytkowych w regionie Polska Ukraina. Opona to bezpieczeństwo przewozów. Oczywiście, każdy właściciel firmy zajmującej się transportem posiada swoje preferencje co do zakupu ogumienia. Według niezależnych badań, na rynku europejskim najważniejszym determinantem przy zakupie (inwestycji) opon jest marka, dotychczasowe doświadczenia (m.in. uzyskiwane przebiegi), niezawodność.

– Zdecydowanie najważniejszą cechą opon do pojazdów wykorzystywanych na placu budowy jest trwałość i odporność na uszkodzenia – zaznacza Piotr Staszałek, press officer & PR manager Michelin Polska.

– Każde przebicie czy inne uszkodzenie oznacza wstrzymanie pracy pojazdu, co może mieć bezpośredni, negatywny wpływ na sprawne i terminowe dostawy na budowę, gdzie czas ma kluczowe znaczenie. Dlatego tak ważne jest, aby w przypadku pojazdów wykorzystywanych na drogach dojazdowych do placów budowy, na samych placach oraz w kamieniołomach stosować opony przeznaczone specjalnie do tego typu użytkowania. Ciężkie warunki pracy pojazdów ciężarowych w miejscach, gdzie relatywnie często dochodzi do mechanicznych uszkodzeń, wymagają opon zapewniających osiągi na drogach asfaltowych, a jednocześnie wytrzymałość na nierównym, agresywnym podłożu pełnym dziur, kamieni czy prętów zbrojeniowych. W ofercie Michelin do tego typu zastosowań przeznaczona jest gama X Works. Opony X Works spełniają wszelkie wymogi związane z wytrzymałością, niezawodnością i bezpieczeństwem. Dodatkowo mogą być dwukrotnie poddane procesowi bieżnikowania w technologii Remix, co wydłuża okres ich użytkowania i ponownie przekłada się na wyższy zwrot z inwestycji.

Dariusz Dziewięcki, business development manager w Continental Opony Polska (COP) wymienia cechy ogumienia według osi. Opony przodowe i napędowe powinny być odporne na ścieranie, co zapewnia bardzo dobre właściwości jezdne zarówno na drogach utwardzanych, jak i luźnych nawierzchniach szutrowych. Powinny być także wytrzymałe pod kątem przecięć i przebić (Continentale spełniają te warunki dzięki zastosowaniu specyficznego rodzaju sadzy aktywnej) oraz wyszczerbień i ubytków (Continental stosuje dużo kauczuku naturalnego, zapewniającego ten rodzaj wytrzymałości). Opona napędowa winna być samoczyszcząca. Po wyjeździe z budowy, już po kliku metrach pozbywa się błota i kamieni z bieżnika. Ważne jest również, żeby opona pomogła wyjechać z każdej budowy. Dlatego Continental zastosował nowe krawędzie o bardzo dobrej chwytności, co zapewnia doskonałą przyczepność (istotne dla napędów) na każdej nawierzchni. Zmniejsza to zatrzymywanie kamieni a duże żebra zwiększają odporność na rozerwanie bieżnika. Natomiast naczepowe powinny być odporne i wytrzymałe na ścieranie, a barki powinny być mocne, żeby dawać stabilność. Środkowa część bieżnika – elastyczna, żeby dostosować się do różnych nawierzchni i ograniczyć ryzyko rozerwania lub przebicia.

 

Wokół awarii

W razie awarii ogumienia warto skorzystać z profesjonalnego, mobilnego serwisu mobilnego, który przyjedzie i na miejscu dokona niezbędnych napraw z wymianą opon włącznie. Pozwoli to na ograniczenie czasu zatrzymania pojazdu. Takie mobilne usługi są oferowane przez profesjonalne serwisy opon ciężarowych zrzeszone w sieci Euromaster, Premio, czy Best Drive. Dodajmy, że duże firmy obsługujące budowy mają zwykle swoje warsztaty mechaniczno-oponiarskie na miejscu i tam dokonują drobnych napraw, a większe prace zlecają zaprzyjaźnionym serwisom oponiarskim.

Jak dodaje Piotr Staszałek (Michelin), kluczem do ograniczenia przestojów z powodu awarii opon jest kompleksowe zarządzanie ogumieniem we flocie. Pomogą w tym profesjonalne serwisy opon, wyspecjalizowane w tych usługach. W ich zakres wchodzi regularna weryfikacja stanu opon poprzez kontrolę ciśnienia, sprawdzanie poziomu zużycia i głębokości bieżnika czy ewentualnych uszkodzeń, które mogą skutkować unieruchomieniem pojazdu. Dzięki takim prewencyjnym działaniom można skutecznie zapobiegać awariom opon i do minimum ograniczać ryzyko przestojów pojazdów spowodowanych uszkodzeniem ogumienia. Floty mogą też skorzystać z usług zarządzania ogumieniem oferowanych przez producentów opon np. Michelin Solutions. W tym przypadku to producent w całości przejmuje od floty zarządzanie ogumieniem. Zapewnia to wykorzystanie pełnego potencjału opon, przynosząc flocie wymierne korzyści w postaci ograniczenia kosztów.

 

Rynek w dół

– Jesień była sprzyjająca, ale większość dużych inwestycji była już w trakcie lub na ukończeniu, a nowe nie powstawały – ocenia Dariusz Dziewięcki z Continentala. – Było jednak sporo mniejszych inwestycji, przy których praca trwała praktycznie całą jesień, co za tym idzie, opony się zużywały oraz uszkadzały. Zakupy były na podobnym poziomie co w 2021. Może być to spowodowane faktem, że w poprzednich latach sporo firm zredukowało swoje tabory. Na rynku budowlanym wiele firm zaczęło korzystać z ogumienia producentów azjatyckich i teraz to ono bryluje.

W minionym roku polski rynek opon ciężarowych spadł o ponad 35 proc., tak podaje Janusz Krupa z Goodyeara. Janusz Krupa widzi przyczyny jednak poza segmentem budowalnym, w zmniejszeniu popytu na towary w Europie, co pociągnęło za sobą spadki w przewozach lądowych, zwłaszcza drogowych. Dramatyczne konsekwencje wojny w Ukrainie również dotykają branżę transportową, w tym sprzedaż opon ciężarowych.

 

Na przykładach

Opony Goodyear Omnitrac, na oś prowadzącą (S) i napędową (D), są przeznaczone dla ciężarówek pracujących w zastosowaniach mieszanych, w trudnych warunkach na nieutwardzonych nawierzchniach, lecz w dużej mierze również na drogach. Do tej grupy zaliczają się wywrotki, betoniarki, pompy do betonu i naczepy niskopodwoziowe przyjeżdżające na place budów, także samochody ciężarowe wykorzystywane w branży komunalnej, recyklingu, wyrębie drzew, w rolnictwie.

Najważniejsze zalety opon Goodyear Omnitrac to optymalna odporność na uszkodzenia i dłuższa eksploatacja. Trzeba też wspomnieć o zgodności z surowymi kryteriami opon zimowych (oznaczenie 3PMSF). Linie Omnitrac S i D wyposażono w technologię Goodyear DuraShield, obejmującą specjalne górne opasanie, które zapewnia dodatkową odporność na uszkodzenia karkasu oraz poprawia podatność na bieżnikowanie. Wbudowana identyfikacja radiowa RFID umożliwia rozpoznanie opon, także łączność z systemami śledzenia oraz zarządzania ogumieniem. Omnitrac D na oś napędową wyróżnia się trzema rzędami kierunkowych klocków bieżnika z lamelami, które optymalizują osiągi na autostradach oraz zimą. Oferuje dobrą charakterystykę zużycia na drogach, doskonałą trakcję na wszystkich nawierzchniach przez całą eksploatację, dłuższą żywotność, gwarancję bieżnikowania.

Linia Goodyear Omnitrac Heavy Duty (wzmocniona konstrukcja) to gumy dla ciężarówek pracujących głównie w trudnym terenie, ale także poruszających się po drogach na krótkich dystansach. Opony te radzą sobie z ostrymi kamieniami, mokrymi nawierzchniami i błotnistymi drogami, także ze stromymi zboczami i wybojami, jak również w zastosowaniach wymagających wysokiego momentu obrotowego.

Pirelli G02 Pro Multiaxle – najnowsza generacja opon do użytku mieszanego, na każdą oś. Można te gumy zakładać na osiach skrętnych i osiach naczep, pracujących nawet w najtrudniejszych warunkach. Wyróżniają się niskimi kosztami eksploatacji i długą żywotności. Nowa, wzmocniona konstrukcja gwarantuje większą nośność, nawet do 10 t. Wzór bieżnika i nowy skład mieszanki sprawiają, że opona cechuje się dłuższym przebiegiem oraz dużą wytrzymałością na nacięcia i rozdarcia.

Nowy poziom użytkowych parametrów osiągnięto dzięki zastosowaniu najnowocześniejszej konstrukcji i innowacyjnych materiałów opracowanych przez Prometeona. I tak innowacyjną mieszankę Pro Grip Environment Approach (Progea) opracowano z myślą o zwiększeniu sprawności opon i ich bezpiecznej eksploatacji przy jednoczesnej redukcji wpływu na środowisko. Nowa struktura karkasu High Resistance 4 Belts (HR4B) zwiększa jego elastyczność i wytrzymałość oraz: wydłuża okres żywotności opony, zapewnia równomierne zużycie, gwarantuje dobrą przyczepność na nierównej nawierzchni. SHTB, czyli kord Super High Tensile Belt zapewnia dużą elastyczność, zapobiega rozprzestrzenianiu się korozji oraz gwarantuje bardzo dobrą integralność i wysoką wytrzymałość. W ramach technologii Spiral Wire Technology, SWiTe, zwiększono średnicę drutów stalowych, co pozwoliło zoptymalizować całkowity koszt utrzymania dzięki dużej trwałości i długiej żywotności opony. Natomiast wzmocniona stopka Cross Over Bead (COBe), w połączeniu z nową geometrią drutów stalowych, zapewnia doskonałą elastyczność, właściwe osadzenie obrzeża oraz jego wyjątkową trwałość przez cały cykl życia karkasu, a także bardzo dużą nośność.

Pirelli G02 Eco Pro (Multiaxle i Drive) zawierają rozwiązania Progea, SHTB, SWiTe, COBe oraz LEDB (Low Energy Dissipation). Jest to innowacyjna konfiguracja opasania ograniczająca ciężar, także ilość energii rozpraszanej przez oponę.

Continental ma do zaoferowania linię Conti CrossTrac, skierowaną do flot, które wymagają doskonałej wytrzymałości, odporności na uszkodzenia, przyczepności w zastosowaniach budowlanych. Przykładowe kategorie to transport materiałów budowlanych, place budów, transport odpadów komunalnych, wywóz drzewa, budowy i utrzymanie dróg itp.

Wytrzymały i odporny karkas z czterema warstwami opasania chroni oponę przed uszkodzeniami w ciężkich warunkach transportowych oraz idealnie wpisuje się w koncepcje Conti Life Cycle, zapewniając maksymalną zdolność do bieżnikowania. Innowacyjny wzór bieżnika opon prowadzących Conti CrossTrac HS3 zapewnia wysokie przebiegi oraz równomierne ich zużycie.

Wzór bieżnika opon osi napędowej HD3 jest silnie zintegrowany, a zachowujące ciągłość klocki bieżnika podnoszą jego wytrzymałość i odporność na przecięcia, wykruszanie oraz rozrywanie. Opony HT3 na osie naczepowe posiadają wzmocnioną konstrukcję barku, która charakteryzuje się podwyższoną odpornością na ścieranie oraz poprawia stabilność poprzeczną i trwałość opony. Wszystkie opony z tej linii są oznaczenie M+S oraz 3PMSF.

 

T&M nr 1/2024

Tekst: Jacek Dobkowski

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE