LG 1800-1.0 czyli legenda rośnie
Nowy LG 1800-1.0 łączy w sobie mobilność żurawia samojezdnego z udźwigiem żurawia gąsienicowego.
Przy zaledwie 10-tonowym nacisku na oś, nowym żurawiem można poruszać się po drogach publicznych.
Legendarny żuraw kratowy Liebherr LG 1750 ma następcę. To LG 1800-1.0.
LG 1750 był wcześniej jednym z najpotężniejszych żurawi tego typu na rynku – nowy LG 1800-1.0, który zostanie wprowadzony do oferty handlowej Liebherr w pierwszej połowie 2024 r. pod wieloma względami go przewyższa.
Długa lista walorów
Opracowując nowy żuraw konstruktorzy połączyli wysoki udźwig żurawia kratowego z zaletami mobilnego podwozia. Jako jeden z najpotężniejszych na świecie żurawi kratowych na kołach, nowa maszyna może unieść do 800 t. To więcej niż jego poprzednik, LG 1750 i tyle samo, co odpowiednik w postaci żurawia gąsienicowego (LR 1800-1.0). Żuraw LG 1800-1.0 wyposażono w najnowocześniejszą technologię, m.in. V-Frame, VarioTray, czy przekładnię ZF Traxon Torque z wykresami obciążenia ECOdrive i WindSpeed.
Kluczową cechą 9-osiowego pojazdu jest jego unikatowe podwozie: dzięki specjalnemu rozmieszczeniu osi żuraw kratowy sprawdzi się na każdym rynku. 90-tonowy pojazd może poruszać się po drogach publicznych ze wszystkimi czterema podporami. Alternatywnie możliwy jest transport tylko z dwoma podporami (masa całkowita 70 t), a także całkowicie bez podpór (masa ok. 50 t).
W przeciwieństwie do swojego poprzednika, 8-osiowego LG 1750, składane belki żurawia nie są teleskopowe. Wymagana podstawa nośna o wymiarach 13 x 13 m wystarcza, aby LG 1800-1.0 mógł osiągnąć ogromne udźwigi z systemem wiertniczym i odpowiednie długości rozstawiania bez systemu wiertniczego. Korzyścią jest to, iż stałe podpory zapewniają większą stabilność przy ograniczonej wadze. Można je także łatwiej zakładać i zdejmować, ponieważ zainstalowano system szybkozłączy. Nowy żuraw ma o jedną oś więcej niż jego poprzednik, a Liebherr wykorzystuje w nim standardowe osie z portfolio produktów żurawi LTM.
Dla branży wiatrowej i nie tylko
Dzięki zaledwie 3-metrowej szerokości podwozia, mocny żuraw kratowy może się ekonomicznie przemieszczać zarówno po drogach, jak i na placach budowy, pokonując pochyłości o nachyleniu sięgającym 25 proc. Właściwości te są szczególnie przydatne podczas pracy w farmach wiatrowych. LG 1800-1.0 może obsługiwać znane systemy wysięgników z LR 1800-1.0. Dostępny jest zarówno wysięgnik główny o długości do 180 m, jak i kombinacja wysięgnika wychylnego/ wysięgnika głównego o długości do 108 m i wysięgnika wychylnego o długości do 108 m, dzięki którym można osiągnąć maksymalną wysokość haka przekraczającą 200 m. „Wykresy obciążenia wiatrem” z różnymi dopuszczalnymi prędkościami wiatru (do 13,4 m/s) pozwalają zapewnić odpowiednio dużą elastyczność i bezpieczeństwo w porywistych warunkach pracy.
Zmodyfikowana platforma
Również większość elementów wyposażenia LG 1800-1.0 jest kompatybilna z LR 1800-1.0. Wszystkie akcesoria, od sekcji czołowej po stałe wysięgniki typu kratowego i linkę biczową są praktycznie takie same. Także systemy belek mają identyczne oznaczenie jak w przypadku LR 1800-1.0. Dziesięciotonowe płyty przeciwwagi można również stosować w innych żurawiach gąsienicowych marki Liebherr, co wpływa z jednej strony na ograniczenie kosztów, a z drugiej może potencjalnie skrócić odległości transportowe. Jedyną istotną różnicą, w porównaniu z LR 1800-1.0 jest zmodyfikowana platforma obrotowa, która umożliwia montaż dłuższych systemów wysięgników bez żurawia.
T&M nr 1/2024
Tekst: Michał Jurczak