Uta listopad

loga na www miedzy banery

Inelo 1170x150

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banerybp 2024 karta bp Plus Aral 1170x300px 3

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

Oleje Klimowicz banner

loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Oleje Klimowicz banner 2

LG 1800-1.0 czyli legenda rośnie

Nowy LG 1800-1.0 łączy w sobie mobilność żurawia samojezdnego z udźwigiem żurawia gąsienicowego.

Przy zaledwie 10-tonowym nacisku na oś, nowym żurawiem można poruszać się po drogach publicznych.

Legendarny żuraw kratowy Liebherr LG 1750 ma następcę. To LG 1800-1.0.
LG 1750 był wcześniej jednym z najpotężniejszych żurawi tego typu na rynku – nowy LG 1800-1.0, który zostanie wprowadzony do oferty handlowej Liebherr w pierwszej połowie 2024 r. pod wieloma względami go przewyższa.

 

Długa lista walorów

Opracowując nowy żuraw konstruktorzy połączyli wysoki udźwig żurawia kratowego z zaletami mobilnego podwozia. Jako jeden z najpotężniejszych na świecie żurawi kratowych na kołach, nowa maszyna może unieść do 800 t. To więcej niż jego poprzednik, LG 1750 i tyle samo, co odpowiednik w postaci żurawia gąsienicowego (LR 1800-1.0). Żuraw LG 1800-1.0 wyposażono w najnowocześniejszą technologię, m.in. V-Frame, VarioTray, czy przekładnię ZF Traxon Torque z wykresami obciążenia ECOdrive i WindSpeed.

Kluczową cechą 9-osiowego pojazdu jest jego unikatowe podwozie: dzięki specjalnemu rozmieszczeniu osi żuraw kratowy sprawdzi się na każdym rynku. 90-tonowy pojazd może poruszać się po drogach publicznych ze wszystkimi czterema podporami. Alternatywnie możliwy jest transport tylko z dwoma podporami (masa całkowita 70 t), a także całkowicie bez podpór (masa ok. 50 t).

W przeciwieństwie do swojego poprzednika, 8-osiowego LG 1750, składane belki żurawia nie są teleskopowe. Wymagana podstawa nośna o wymiarach 13 x 13 m wystarcza, aby LG 1800-1.0 mógł osiągnąć ogromne udźwigi z systemem wiertniczym i odpowiednie długości rozstawiania bez systemu wiertniczego. Korzyścią jest to, iż stałe podpory zapewniają większą stabilność przy ograniczonej wadze. Można je także łatwiej zakładać i zdejmować, ponieważ zainstalowano system szybkozłączy. Nowy żuraw ma o jedną oś więcej niż jego poprzednik, a Liebherr wykorzystuje w nim standardowe osie z portfolio produktów żurawi LTM.

 

Dla branży wiatrowej i nie tylko

Dzięki zaledwie 3-metrowej szerokości podwozia, mocny żuraw kratowy może się ekonomicznie przemieszczać zarówno po drogach, jak i na placach budowy, pokonując pochyłości o nachyleniu sięgającym 25 proc. Właściwości te są szczególnie przydatne podczas pracy w farmach wiatrowych. LG 1800-1.0 może obsługiwać znane systemy wysięgników z LR 1800-1.0. Dostępny jest zarówno wysięgnik główny o długości do 180 m, jak i kombinacja wysięgnika wychylnego/ wysięgnika głównego o długości do 108 m i wysięgnika wychylnego o długości do 108 m, dzięki którym można osiągnąć maksymalną wysokość haka przekraczającą 200 m. „Wykresy obciążenia wiatrem” z różnymi dopuszczalnymi prędkościami wiatru (do 13,4 m/s) pozwalają zapewnić odpowiednio dużą elastyczność i bezpieczeństwo w porywistych warunkach pracy.

 

Zmodyfikowana platforma

Również większość elementów wyposażenia LG 1800-1.0 jest kompatybilna z LR 1800-1.0. Wszystkie akcesoria, od sekcji czołowej po stałe wysięgniki typu kratowego i linkę biczową są praktycznie takie same. Także systemy belek mają identyczne oznaczenie jak w przypadku LR 1800-1.0. Dziesięciotonowe płyty przeciwwagi można również stosować w innych żurawiach gąsienicowych marki Liebherr, co wpływa z jednej strony na ograniczenie kosztów, a z drugiej może potencjalnie skrócić odległości transportowe. Jedyną istotną różnicą, w porównaniu z LR 1800-1.0 jest zmodyfikowana platforma obrotowa, która umożliwia montaż dłuższych systemów wysięgników bez żurawia.

 

T&M nr 1/2024

Tekst: Michał Jurczak

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE