Uta wrzesień

loga na www miedzy banery

2. Truck machines 1170x150 px v2

loga na www miedzy banery

Bosch filtry truck 1170x150

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Eurowag

loga na www miedzy banery

Fuchs

loga na www miedzy banery

hella wrzesień

loga na www miedzy banery

1150x300 Actros L

Kierunek budowlanka

Volvo i Renault pragną zwiększyć swoją obecność w segmencie pojazdów budowlanych w Polsce. Dotyczy to zwłaszcza Volvo, które jest mocno kojarzone ze sprawdzonymi ciągnikami siodłowymi przeznaczonymi do transportu dalekobieżnego.

W odróżnieniu od Scanii, która postawiła w tym roku na akcje w żwirowniach, Volvo Group Trucks Poland zapraszało klientów i dziennikarzy do swoich dealerów na statyczne pokazy. Nie był to wcale zły pomysł, można było przeprowadzić profesjonalne multimedialne prezentacje, zademonstrować potencjał autoryzowanych serwisów, a w razie rozwoju dyskusji przedstawić klientom konkretną ofertę pojazdu i finansowania. Dziennikarze uczestniczyli w takim spotkaniu w podwarszawskim Młochowie, w Volvo Group Truck Center tuż przy trasie katowickiej.

 

Potrójna Tridem

Tridem to innowacyjne rozwiązanie Volvo. Podwozie FMX 8x4 z pojedynczą, przednią osią może być wyposażone w potrójną tylną oś zespoloną, z pneumatycznym zawieszeniem. Oś wleczona jest skrętna, sterowana elektrohydraulicznie, do prędkości 38 km/h, powyżej której jest blokowana. Efektem jest mała średnica zawracania, która ułatwia sprawne manewrowanie pojazdem, szczególnie w ciasnym terenie. Podnoszenie wleczonej osi (o dużej, technicznej nośności 10 t) skutkuje mniejszym zużyciem opon i paliwa, a pojazd zwiększa uniwersalność zastosowania. Podwójna oś napędowa daje dużą stabilność i przyczepność kół nawet na śliskich i sypkich podłożach. Komfortowe, pneumatyczne zawieszenie o czterech miechach na każdą oś pozwala uniknąć wzdłużnych przemieszczeń osi. A brak stabilizatora wystającego poza obrys opon skraca tylny zwis podwozia.

Podczas prezentacji Piotr Werner z Volvo przypomniał przygotowanie kabiny FMX-a do szybkich i prostych napraw. Na przykład przedni zderzak jest dzielony na trzy części, co umożliwia wymianę uszkodzonego elementu na miejscu. Stopnie składają się same, gdy uderzą o podłoże. Podobnie po kontakcie z przeszkodą składają się zewnętrzne lusterka. Nie są obudowane, co w warunkach budowlanych jest zaletą. Hak z przodu został przystosowany do masy 32 t.

 

W terenie przydaje się bardzo dobry kąt natarcia Renault K

 

Oferta podwozi w tym roku została rozszerzona o pięcioosiowe 10x4 i 10x6. Poza tym znane wcześniej konfiguracje: 4x4, 6x4, 6x6, 8x4, 8x6. Piotr Werner podkreślał dobre przygotowanie wszystkich podwozi do zabudowy, firmy tym się zajmujące otrzymują od importera Volvo aktualne, kompletne dane. Nabywca może skorzystać z wielu opcji, takich jak podgrzewane przewody paliwowe, podgrzewany blok silnika z sieci elektrycznej, dwustopniowy filtr powietrza, lampy na tylnej części dachu.

Do zastosowań związanych z budowami nadaje się również Volvo FH, konkretnie do przewożenia maszyn i innego sprzętu. Zestaw z tym ciągnikiem może mieć masę do 145 t. Od czerwca br. w FH wzmocniono przedni zderzak. A najwyższa moc, FH16, to aż 750 koni. Nikt na polskim ryku nie oferuje więcej.

 

 

 

K znaczy heavy

Oferta Renault dla sektora budowlanego to pojazdy serii C i K. Jak zaznaczył Piotr Ziemniak z Renault Trucks, rodzina C odznacza sie relatywnie małą masą własną, natomiast K to cięższe konstrukcje, w których liczy się wytrzymałość, ładowność, odporność na przeciążenia. Nowością jest wariant 8x6, a poza nimi, tak dla przypomnienia: 4x2, 4x4, 6x4, 6x6 i 8x4.

We wszystkich budowlanych modelach są dostępne skrzynie biegów Optidriver i manualne B14 (12 + 2 pełzające). Klienci mogą wybierać dwa rodzaje zderzaka. Jeden z nich jest całkowicie stalowy, drugi plastikowy, ze stalowymi narożnikami i kratkami ochronnymi

Kompaktowy układ oczyszczania spalin w Renault K zajmuje mało miejsca na ramie. Jak w przypadku Volvo konstrukcje są „przyjazne” do zabudowy, można też zamówić w fabryce określony tylny zwis. Tak przygotowana rama będzie z pewnością bardziej trwała niż obcinana później. W kabinie, mającej taki sam szkielet jak w serii T, nie ma ciasnoty. Kierowca może zaprogramować informacje, które chce mieć na wyświetlaczu. Maksymalna liczba indywidualnych ustawień wynosi 10, są przypisane do karty kierowcy w tachografie. A zabudowca może zaprogramować na wyświetlaczu komunikaty związane z zabudową.

Niezależnie od marki, którą wybierze klient, ma do dyspozycji najgęstszą sieć serwisową w naszym kraju. I tak Renault obsługuje 31 punktów, Volvo 32. Spośród tych serwisów 19 jest dwumarkowych.

 

 

 

W Młochowie pokazano ciężarówki obu marek, dwa Volvo i dwa Renault, jedną (Renault) z zabudową Skibicki, trzy KH-Kipper

 

 

 

 

 

 

 

T&M nr 7-8/2015

Tekst: Jacek Dobkowski

 

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE