Po pierwsze odporność
Pojazdy pracujące w trudnych warunkach, na nieutwardzonych nawierzchniach, a zarazem na drogach, potrzebują specyficznego ogumienia.
Musi być przede wszystkim odporne na uszkodzenia, o które na placu budowy nietrudno.
Gdy śnieg za oknem, szybko zapomina się o pogodzie sprzed kilku tygodni. W tym roku aura okazała się łaskawa dla branży budowlanej w październiku i listopadzie. Niestety, branża w 2023 znajduje się w słabszej kondycji i co za tym idzie jest zauważalne obniżenie się sprzedaży typowej opony budowlanej. Spowodowało to również wzrost zainteresowania gumami tańszymi, o gorszej wytrzymałości i gorszych parametrach typowo budowlanych np. samooczyszczenie opony, wytrzymałość na uszkodzenia (bok opony i czoło). Tak uważa Dariusz Dziewięcki, business development manager fleet solutions Continental Opony Polska (COP). Konkretne liczby przytacza Janusz Krupa, menadżer marketingu Goodyear ds. opon użytkowych w regionie Polska Ukraina. Otóż w październiku liczba oddanych do użytku mieszkań wzrosła w naszym kraju o 19,7 proc. w porównaniu do poprzedniego miesiąca, ale odnotowano spadek o 11,3 proc. w skali roku. Widoczna jest korelacja między pogorszeniem wyników w budownictwie a spadkiem sprzedaży opon w segmencie budowlanym.
Szerokie zastosowanie
Do grupy budowlanych pojazdów zaliczają się głównie wywrotki, betoniarki, pompy do betonu, niektóre naczepy niskopodwoziowe. Nie zapominajmy przy tym o samochodach ciężarowych wykorzystywanych w branży komunalnej, recyklingu, wyrębie lasów i w rolnictwie – one również muszą mieć ogumienie przystosowane do trudów eksploatacji. Piotr Staszałek, rzecznik prasowy Michelin Polska: – Zdecydowanie najważniejszą cechą opon do pojazdów wykorzystywanych na placu budowy jest trwałość i odporność na uszkodzenia. Każde przebicie czy inne uszkodzenie ogumienia oznacza wstrzymanie pracy pojazdu, co może mieć bezpośredni, negatywny wpływ na sprawne i terminowe dostawy na budowę, gdzie czas ma kluczowe znaczenie. Dlatego tak ważne jest, aby w przypadku pojazdów wykorzystywanych na drogach dojazdowych do placów budowy, na samych placach oraz w kamieniołomach stosować opony przeznaczone specjalnie do tego typu użytkowania. Ciężkie warunki pracy pojazdów ciężarowych w miejscach, gdzie relatywnie często dochodzi do mechanicznych uszkodzeń, wymagają opon zapewniających osiągi na drogach asfaltowych, a jednocześnie wytrzymałość na nierównym, agresywnym podłożu pełnym dziur, kamieni czy prętów zbrojeniowych. W ofercie Michelin do tego typu zastosowań przeznaczona jest gama X Works.
Technologie, technologie
Michelin X Works HL Z nadaje się na wszystkie pozycje, ale głównie na oś prowadzącą. Przyczynia się do lepszej rentowności kursów dzięki większej nośności, do 10 t na oś. Z kolei X Works Z jest przeznaczony na wszystkie pozycje, a X Works D na oś napędową. Technologia Carbion to innowacyjny proces łączenia składników w fazie płynnej. Efektem jest bardziej jednorodna mieszanka gumy bieżnika, co przynosi bardzo dobrą trwałość i zapewnia niższe koszty użytkowania opon Z i D. Przebiegi są do 20 proc. wyższe od poprzedniej gamy.
Najważniejsze zalety Goodyearów Omnitrac to optymalna odporność na uszkodzenia i dłuższa eksploatacja. W liniach Omnitrac S i D wykorzystano technologię Dura Shield, obejmującą specjalne górne opasanie, które zapewnia dodatkową odporność na uszkodzenia karkasu oraz poprawia podatność na bieżnikowanie. Wbudowany system identyfikacji radiowej RFID umożliwia rozpoznanie opon, a także łączność z systemami śledzenia oraz zarządzania ogumieniem. W razie potrzeby użytkowania opon w nieco trudniejszych warunkach terenowych można zdecydować się na opcję Omnitrac HD (Heavy Duty, wzmocniona konstrukcja).
Jednak premium?
Wszystko pięknie, tylko po co decydować się na produkty premium, skoro i tak, wcześniej czy później, mogą zostać poważnie uszkodzone? Oto co odpowiedzieli eksperci ze znanych, oponiarskich koncernów.
Na początek Janusz Krupa, Goodyear:
– Każdy produkt w trakcie eksploatacji ulega zużyciu, a jego parametry eksploatacyjne ulegają obniżeniu. Oczywiście każdy właściciel firmy transportowej ma swoje preferencje co do zakupu opon. Według niezależnych badań na rynku europejskim najważniejszym determinantem przy zakupie opon jest marka. Nie mniej ważne są dotychczasowe doświadczenia (uzyskiwane przebiegi opon) oraz niezawodność. Wymienione korzyści bardzo często są efektem zastosowanych w produkcji opon innowacyjnych technologii, które są domeną liderów rynku na świecie. Dlatego warto sięgać po produkty marki premium, których zakup w efekcie końcowym prawdopodobnie okaże się najlepszą inwestycją.
Jak zachwala Dariusz Dziewięcki (COP), Continentale dają bardzo dużą wszechstronność. Mają bardzo dobrą wytrzymałość i żywotność dzięki swojej mieszance, ale również gwarantują samooczyszczenie w momencie wyjazdu z budowy, odporność na ścieranie. Gwarantują wysokiej klasy właściwości jezdne na drogach utwardzonych i luźnych szutrowych. Tego rodzaju cechy ma tylko opona stworzona przy zastosowaniu najnowocześniejszych technologii i ogromnego doświadczenia. Opony Cross Trac są właśnie takie, idealnie pasują do ciężkich warunków pracy.
– Po dodatkowych ustaleniach staramy się wyjść naprzeciw potrzebom klienta i dajemy gwarancję mobilności, czyli jesteśmy pewni swoich opon i bierzemy na siebie ewentualne uszkodzenia opony dając nową – mówi Dariusz Dziewięcki. – Opony klasy premium dzięki swojej wytrzymałości oraz mieszance posiadają lepszy karkas, który możemy wykorzystać w procesie bieżnikowania na gorąco oraz na zimno. W Continental na gorąco jest to technologia Conti Re, na zimno Conti Tread.
– Technologie, jakość komponentów oraz konstrukcja karkasu i bieżnika w oponach premium mają bezpośrednie przełożenie na ich trwałość i wytrzymałość – argumentuje Piotr Staszałek, Michelin. – Właśnie dlatego właściciele firm transportowych, których pojazdy poruszają się po szosie, drogach nieutwardzonych czy po agresywnym podłożu w kamieniołomach, powinni rozważyć wyposażenie pojazdów w ogumienie oferujące odporność na uszkodzenia, a także trwałość na asfalcie. Opony Michelin X Works spełniają wszelkie wymogi związane z wytrzymałością, niezawodnością i bezpieczeństwem, a dodatkowo mogą być dwukrotnie poddane procesowi bieżnikowania w technologii Remix, co wydłuża okres ich użytkowania i ponownie przekłada się na wyższy zwrot z inwestycji – dodaje.
T&M nr 12/2024
Tekst: Jacek Dobkowski