Uta listopad

loga na www miedzy banery

Inelo 1170x150

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banerybp 2024 karta bp Plus Aral 1170x300px 3

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

Oleje Klimowicz banner

loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Oleje Klimowicz banner 2

Silnikowe wspomaganie

Enginecopower ma swą siedzibę w centralnej części Czech, a dokładniej w Jihlavie.

Specjalizuje się w optymalizowaniu jednostek sterujących silników. Programiści Enginecopower są w stanie sprawić, że jednostka napędowa staje się mocniejsza, a przy tym ekonomiczniejsza niż nominalnie. Firma ma na koncie już kilkadziesiąt tysięcy wykonanych modyfikacji, dla klientów z wielu europejskich krajów.

Enginecopower działa już ponad dwadzieścia lat i jest częścią grupy Xtuning, w skład której wchodzi również Agroecopower oraz Truckecopower. Uzupełnienie grupy stanowi dywizja ATX-Dyno zajmująca się produkcją hamowni, czyli maszyn do opomiarowywania modyfikacji, dzięki której można kontrolować przyrosty mocy.

Programiści Enginecopower zajmują się silnikami samochodów osobowych, ciężarowych, maszyn rolniczych jak również maszyn budowlanych. W grę wchodzą m.in. jednostki takich marek jak: Case IH, Caterpillar, Cummins, JCB, Kobelco, Komatsu, New Holland, Schaffer, Volvo. Zmianom można poddać również sterowanie silnikami innych marek, wystarczy podać podstawowe dane tzn. nazwę producenta, typ silnika, a to pozwoli inżynierom Enginecopower określić korzyści jakie można uzyskać modyfikując daną jednostkę.

 

Jak to się robi?

Wśród parametrów podlegających zmianie w jednostce sterującej znajdują się: charakterystyka wtrysku, stosunek powietrza do paliwa, czas wtrysku, ilość samego paliwa i ograniczenia momentu obrotowego. Głównymi informacjami niezbędnymi do tego, by móc przystąpić do modyfikacji oprogramowania konkretnej jednostki są jej rzeczywiste osiągi, czyli moc i moment obrotowy. Pomiar ich wielkości i zakres przebiegu realizowany jest za pomocą hamowni obciążeniowej podłączanej, do maszyny poprzez WOM (oczywiście tam gdzie są takie możliwości). Ważnymi danymi dla inżynierów są także te dotyczące stanu serwisowego maszyny czy pojazdu, ilości motogodzin, a nawet warunków, w jakich pracuje konkretny egzemplarz.

Adaptacja mocy przebiega w kilku etapach. W pierwszym z nich określić należy wymagania klienta. Technicy Enginecopower przyjeżdżają do klienta, uzgadniają z nim jego wymagania i oczekiwania, biorąc jednocześnie pod uwagę możliwości konkretnej maszyny. Następnie konieczna jest diagnostyka. Przed modyfikacją zostaje wykonana kopia zapasowa pierwotnego oprogramowania (na potrzeby ewentualnej adaptacji jednostki do oryginalnych ustawień). Kolejnym krokiem jest zapisanie nowego oprogramowania (nowy program zostaje przygotowany w sposób indywidualny do danego egzemplarza, na podstawie oryginalnego i ponownie zapisany w jednostce sterującej). Końcowy etap stanowi weryfikacja i przekazanie. Po modyfikacji, jednostka ponownie podlega diagnozie, po której następuje jazda próbna i wystawienie karty gwarancyjnej z parametrami pojazdu czy maszyny. Dostawcy usługi podkreślają, że w każdym przypadku mamy do czynienia wyłącznie z oryginalnym oprogramowaniem, a modyfikacje nie ingerują w konstrukcję samej maszyny.

 

Znaczące korzyści

Wzrost mocy oraz momentu obrotowego, a tym samym poprawa dynamiki pracy silnika to oczywiste efekty modyfikacji. Po optymalizacji można zwiększyć wydajność motoru do 20 proc. i momentu obrotowego do 30 proc. Wyższy moment obrotowy i moc na niższych obrotach pozwalają pracować wydajniej. Dzięki tym krokom zużycie paliwa może zmniejszyć się nawet o prawie jedną piątą.

Inżynierowie z Enginecopower podkreślają, że profesjonalna modyfikacja to zmiany, które nie przekraczają konstrukcyjnych możliwości poszczególnych jednostek napędowych i układów przeniesienia napędu, co przekłada się na ich wydłużony czas pracy i bezpieczeństwo ich żywotności. Po modyfikacji, dzięki dodatkowej mocy maszyna pracuje efektywniej, a zapas momentu obrotowego pozwala na mniejszą liczbę redukcji biegów i wyraźnie poprawia elastyczność jednostki. Użytkownicy potwierdzają, że jednostka po modyfikacji zyskuje zapas momentu i dzięki temu ma możliwość pracy na wyższym biegu na znacznie niższych obrotach, co przekłada się na wydłużenie żywotności i ograniczenie „apetytu” na paliwo. To właśnie ten ekonomiczny aspekt pojawia się coraz częściej, a w czasie gdy paliwa są wyjątkowo drogie nabiera szczególnego znaczenia. Praktyka pokazuje, że ograniczenie zużycia paliwa osiąga zazwyczaj poziom kilkunastu procent.

 

Ile to kosztuje?

Klienci dokonujący modyfikacji w Enginecopower otrzymują bezpłatny, miesięczny okres próbny, podczas którego mają możliwość dokładnego przetestowania silnika danej maszyny pod względem dodatkowej mocy, jak i zysków płynących z ekonomicznej pracy jednostki wynikających z mniejszego spalania. Dopiero po upływie okresu próbnego klient decyduje czy płaci za wykonaną przez Enginecopower usługę. W przypadku, gdyby klient nie był zadowolony z modyfikacji, maszyna zostaje przeprogramowana do ustawień fabrycznych – bez jakichkolwiek kosztów dla klienta. Na oprogramowanie, jak i na jednostkę ECU, której jednostka podlega modyfikacjom udzielana jest dwuletnia gwarancja.

 

T&M nr 7-8/2023

Tekst: Michał Jurczak

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE