Uta wrzesień

loga na www miedzy banery

2. Truck machines 1170x150 px v2

loga na www miedzy banery

Bosch filtry truck 1170x150

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Eurowag

loga na www miedzy banery

Fuchs

loga na www miedzy banery

hella wrzesień

loga na www miedzy banery

1150x300 Actros L

Niezawodność i mobilność

Użytkownik ciężarowych opon budowlanych bardziej od przebiegu zorientowany jest na niezawodność w trakcie pracy oraz na pełną mobilność pojazdu, na co składa się głównie możliwość wykonania szybkiej naprawy uszkodzonej opony.

Ogumienie ciężarowe budowlane jest opracowywane z myślą o pojazdach pracujących w zastosowaniach mieszanych, czyli w trudnych warunkach na nieutwardzonych nawierzchniach, ale też na utwardzonych drogach. Pojazdy te to wywrotki, betoniarki, pompy do betonu, także ładowarki stosowane w budownictwie, poza tym ciężarówki wykorzystywane w branży oczyszczania, w recyklingu, wyrębie lasów i w rolnictwie.

– Opony budowlane znacznie różnią się od tych przeznaczonych na przykład do transportu dalekobieżnego – podkreśla Krzysztof Schaffer z Apollo Tyres (Polska). – Gama opon ciężarowych do zastosowań mieszanych Apollo EnduTrax to nie tylko zmieniona konstrukcja nośna, ale również zupełnie inna mieszanka gumowa z innymi komponentami składowymi opony. Oczywistym jest, że opony w tym segmencie najbardziej narażone są na przeciążenia oraz uszkodzenia mechaniczne. W związku z tym Apollo w swoich produktach stosuje nie tylko wzmocnienia w postaci dodatkowej gumy amortyzującej między bieżnikiem a pasami, co poprawia odporność na uderzenia, ale również zmienioną rzeźbę bieżnika, co gwarantuje lepszą przyczepność, czy bardziej równomierne zużycie.

Jak dodaje Janusz Krupa, menadżer marketingu ds. opon użytkowych Goodyear Polska Ukraina, poza oczywistymi różnicami widocznymi w konstrukcji i rzeźbie bieżnika, zupełnie inne są też technologie wykorzystywane w budowie modeli budowlanych.  Na przykład linia Goodyear Omnitrac została wyposażona w technologię DuraShield, która bazuje na specjalnym opasaniu zwiększającym odporność karkasu na uszkodzenia, a także poprawiającym podatność opony na bieżnikowanie.

 

Raczej do rozcięcia

Eksperci Apollo i Goodyeara są zgodni, że trudno jednoznacznie określić przebieg ciężarowych opon w segmencie budowlanym. Transport budowlany jest bardzo wymagającym środowiskiem dla opon ciężarowych. Odporność na uszkodzenia, szybkie samooczyszczanie bieżnika, ochrona przed zakleszczaniem kamieni, dobra przyczepność to najważniejsze wyzwania stojące przed oponami pracującymi na terenie budów oraz na normalnej szosie.

– Ze względu na specyfikę użytkowania najczęściej jest to przebieg do rozcięcia w bardzo trudnych warunkach, ewentualnie kryterium czasowe, czyli jak długo dana opona wytrzymała – uważa Krzysztof Schaffer z Apollo. – W zastosowaniach mieszanych, czy w lżejszych warunkach jak najbardziej kryterium przebiegu jest możliwe do określenia. W celu przedłużenia żywotności opon budowlanych, podobnie jak w przypadku innych zastosowań, kluczową rolę odgrywa prawidłowe ciśnienie, szczególnie, że jak wspominałem opony te są bardzo często przeciążane. Kolejnym bardzo ważnym aspektem jest regularna kontrola wizualna takich opon oraz reagowanie na wszelkie uszkodzenia mechaniczne zawczasu.

 

Aktywne rozwiązania

Biorąc pod uwagę rosnące wyzwania, przed którymi stają floty, dobre opony, które przenoszą coraz większe obciążenia w najtrudniejszych warunkach to dziś już za mało. Coraz częściej producenci proponują dodatkowe usługi.

– Idziemy o krok dalej i oferujemy również pełen zestaw aktywnych rozwiązań bazodanowych, które skracają przestoje pojazdów, poprzez zmniejszanie liczby awarii związanych z oponami nawet o 85 procent – zachwala Janusz Krupa z Goodyeara. – Do takich rozwiązań należy między innymi system monitorowania ciśnienia Goodyear TPMS Heavy Duty, będący częścią oferty Goodyear Proactive Solutions. Czujniki TPMS, zamontowane wewnątrz opony, stale monitorują ciśnienie i temperaturę, a następnie przekazują zebrane informacje – za pośrednictwem pokładowego urządzenia telematycznego – do serwera Goodyear, gdzie są one analizowane. Pozwala to przewidzieć żywotność opon i zaplanować działania konserwacyjne. Operatorzy są też natychmiast powiadamiani o potencjalnych problemach. System umożliwia precyzyjne monitorowanie opon w czasie rzeczywistym, co pomaga optymalizować ich osiągi, skraca przestoje i obniża całkowity koszt użytkowania pojazdów OTR. Kolejną zaletą systemu Goodyear Proactive Solutions dla zastosowań OTR jest funkcja Track & Trace. To wbudowane rozwiązanie GPS, które pozwala operatorom flot lokalizować pojazdy i maszyny i zapobiegać nieautoryzowanym przejazdom czy kradzieży.

Sezon rozciągnięty

Popyt na takie opony jest w naturalny sposób związany z sezonowością w budownictwie. Ale ponieważ poza wyjątkami w postaci złych warunków pogodowych oraz mocno ujemnych temperatur, w Polsce sezon budowlany trwa w zasadzie cały rok, to i podobnie wygląda popyt na opisywane gumy. Drogi, tunele czy inna infrastruktura powstają również zimą. Oczywiście najwięcej opon klienci wymieniają jesienią. Janusz Krupa (Goodyear) podaje, iż segment budowlany stanowi ok. 20 proc. rynkowego wolumenu opon ciężarowych.

 

T&M nr 1/2023

Tekst: Leon Bilski

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE