Uta wrzesień

loga na www miedzy banery

2. Truck machines 1170x150 px v2

loga na www miedzy banery

Bosch filtry truck 1170x150

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Eurowag

loga na www miedzy banery

Fuchs

loga na www miedzy banery

hella wrzesień

loga na www miedzy banery

1150x300 Actros L

Po pierwsze wytrzymałość

Rozwój opon OTR, w tym do maszyn budowlanych zmierza w dwóch, głównych kierunkach: zwiększenie wytrzymałości oraz instalacja systemów monitorujących ciśnienie i temperaturę.

Zdaniem ekspertów koncernu Bridgestone pierwszym kierunkiem jest polepszenie wytrzymałości, ze względu na eksploatowanie tego rodzaju opon w trudnych warunkach, często w wysokich temperaturach i pod dużym obciążeniem. Dlatego klienci oczekują, aby opony były maksymalnie odporne na uszkodzenia i zapewniały dłuższe przebiegi. Istotną rolę w rozwoju opon OTR (Off The Road) odgrywają również systemy monitorujące ich pracę pod względem ciśnienia i temperatury. Kontrola obu tych parametrów zapewnia optymalne warunki pracy opony, co przekłada się na równomierne zużycie, wydłużenie okresu ich eksploatacji i korzystnie wpływa na ograniczenie przestojów.

– Producenci próbują zapobiegać zniszczeniu opon przez stałą kontrolę ciśnienia – dodaje Paweł Gontarz, business development manager OHT, Apollo Tyres (Polska). – Promowane są systemy do bezpośredniego kontrolowania ciśnienia wewnątrz opony poprzez czujniki łączące się z panelem zainstalowanym w maszynie, gdzie operator widzi aktualne wartości. Poza tym na pewno ważne stają się aspekty ekologiczne, nie tylko w sensie używania do produkcji komponentów bardziej przyjaznych środowisku, ale również zwiększania żywotności opon i przedłużania ich cyklu życiowego.

Janusz Krupa, menadżer marketingu ds. opon użytkowych Goodyear Polska Ukraina, jako przykład wysoko zaawansowanych rozwiązań, podaje wdrożoną kilka tygodni temu linię opon Powerload. Wykorzystano w niej nową technologię Smooth Guard, obejmującą wyjątkowo grubą i gładką gumową warstwę ochronną w obszarze barku i ściany bocznej. Zapewnia to większą wytrzymałość, zwiększając odporność opon na przecięcia i wzmacniając ochronę karkasu. Ta linia opon koncentruje się na minimalizacji przestojów, optymalizacji kosztów w przeliczeniu na godzinę pracy, trwałości i wszechstronności w rozwijającym się sektorze rynku off the road. Opony Powerload mogą być stosowane w pojazdach elektrycznych, hybrydowych, ale też z tradycyjnymi silnikami Diesla. Takie przyszłościowe podejście zmniejsza złożoność procesów dla operatorów, ponieważ wystarczy zaopatrzyć się tylko w jeden rodzaj opon, który pasuje do różnych układów napędowych.

 

Sezonowość ograniczona

Zapytaliśmy przedstawicieli oponiarskich koncernów o sezonowość w oponach OTR, budowlanych w szczególności. Z Bridgestone’a otrzymaliśmy odpowiedź, że nie ma większej sezonowości. Sprzedaż tego rodzaju opon jest przede wszystkim uzależniona od bieżących potrzeb klientów i koniunktury w gospodarce.

W podobnym tonie wypowiada się Janusz Krupa z Goodyeara. Potencjał rynku opon OTR kształtuje się na poziomie około 30 tys. rocznie i jest ściśle powiązany z kondycją gospodarczą kraju. Zdecydowany wpływ na popyt mają inwestycje w infrastrukturę. Warto wspomnieć tu chociażby rekordowe ilości, które były sprzedawane w latach przed Euro 2012. Obecnie popyt na miedź utrzymuje się na stałym, wysokim poziomie, więc i zapotrzebowanie na ogumienie wykorzystywane przez firmy wydobywcze pozostaje na wysokim poziomie. Nowy obszar wzrostu generują opony do pojazdów obsługujących przeładunki w polskich portach, które już teraz należą do największych w basenie Morza Bałtyckiego. Reasumując, rozwój inwestycji, kondycja gospodarki to czynniki wpływające na fluktuację zakupów opon OTR. Pomimo niepewnej sytuacji rynkowej popyt na opony OTR wzrósł o 14 proc. w relacji do analogicznego okresu 2021.

– W Apollo Tyres widzimy delikatne spowolnienie sprzedaży w branży budowlanej, w momencie gdy nadejdzie ostrzejsza zima uniemożliwiająca pracę przy na przykład budowach dróg – ocenia Paweł Gontarz. – Jednak z drugiej strony jest to czas wykorzystywany przez osoby odpowiedzialne za sprzęt do dokładnego zorientowania się w stanie technicznym maszyn (również opon) i przygotowanie zakupów magazynowych pod nadchodzący sezon. Biorąc pod uwagę inną kategorię – maszyny portowe – sezon trwa praktycznie przez cały rok, maszyny pracują dużo, opony się zużywają i są wymieniane bez względu na porę roku. Podobnie rzecz wygląda w przypadku opon do wózków widłowych. Firmy, które je wykorzystują, pracują niekiedy w systemie 24/7 i tutaj również brak wyraźnej sezonowości. Podobna zasada działa w przypadku maszyn w różnego rodzaju wyrobiskach, czy kopalniach, gdzie praca przebiega w podobnym tempie przez cały rok.

 

W czasie wojny

Wojna Rosji z Ukrainą nie wywiera bezpośredniego wpływu na polski rynek ogumienia OTR. Wpływ może zaistnieć pośredni, poprzez zawirowania w gospodarce. Zapotrzebowanie na ten rodzaj ogumienia jest uzależnione głównie od rynku budowlanego, inwestycji  drogowych i kolejowych – podkreślają eksperci Bridgestone’a.

– Wpływ wojny, na ten moment, jeżeli chodzi o Apollo Tyres, jest minimalny – uspokaja Paweł Gontarz. – Mamy klientów w objętej wojną Ukrainie. W pierwszej fazie wojny nikt nie wiedział, czego można się spodziewać, jednak po pierwszych sukcesach broniącej się armii ukraińskiej nasi klienci wracają do pracy tam, gdzie jest to możliwe i bezpieczne i wtedy potrzebują nowych opon. Niektóre firmy miały mniej szczęścia, jeśli opierały się o surowce z Rosji. Po wprowadzeniu sankcji część fabryk została dotknięta problemem braku surowców, co wiązało się z chwilowym wstrzymaniem produkcji.  

Na ekonomistów powołuje się Janusz Krupa z Goodyeara. Uważają oni, że konflikt będzie miał negatywny wpływ na koniunkturę w Polsce, ale jak silny – na razie można jedynie spekulować. Po trzech miesiącach działań wojennych w Ukrainie trudno ocenić, jaki wpływ na sprzedaż będą miały te wydarzenia. Na razie popyt na OTR z miesiąca na miesiąc rośnie.

Czas oczekiwania na opony zależy m.in. od ich rozmiaru. Jeśli chodzi o popularny rozmiar, niekiedy wystarczą dwa tygodnie, w przypadku rzadziej spotykanych może się to wydłużyć nawet do kilku miesięcy. Warto więc zamawiać z wyprzedzeniem.

 

Po pandemii?

Oficjalnie w poniedziałek, 16 maja zniesiono w Polsce stan epidemii. Tylko jako przypomnienie – największym problemem, jaki wynikł z pandemii, był wzrost cen surowców do produkcji oraz wzrost kosztów transportu tych surowców czy gotowych produktów, szczególnie z Azji. Z tego powodu od początku pandemii na rynku widoczne są podwyżki cen opon. W pierwszej fali pandemii generalnie wszystkie branże zanotowały zastój, ale na polskim rynku trwał on bardzo krótko. Budowa dróg i realizacje innych, ważnych inwestycji generowały zakupy. Był czas, kiedy brakowało ogumienia OTR, ale to przeszłość.

 

T&M nr 5/2022

Tekst: Leon Bilski

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE