Uta wrzesień

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

DX-7 czyli gąsienicowa ofensywa

Doosan ma już pełną gamę siedemnastu koparek gąsienicowych i kołowych średniej wielkości  DX-7, o masie od 14 do 25 t, spełniających wymogi normy Stage V.

 Jako ostatnie zaprezentowano koparki gąsienicowe z zakresu 14-16 t. Chris Jeong, CEO & Managing Director, Doosan Infracore Europe podkreśla, że to bardzo ważne maszyny w ofercie znanego producenta.

Konstruktorzy  twierdzą, że wszystkie modele średniej wielkości, DX-7 zapewniają zdecydowanie większą wydajność niż maszyny poprzedniej generacji, a zatem projektowane pod kątem wymogów normy Stage IV. Charakteryzuje je ponadto znacząco wyższy komfort pracy. W istocie to maszyny wielofunkcyjne, nośniki  narzędzi. Posiadają przy tym szereg innych walorów, zapewniających większą oszczędność paliwa, gwarantujących dłuższy czas pracy i wyższy zwrot z inwestycji, a także większą moc i trwałość oraz lepszą zwrotność.

 

Siła innowacji

Wśród innowacyjnych  rozwiązań które znalazły się w maszynach tej serii jest  nowy uchwyt dźwigowy, stanowiący część odlewanego złącza mocowania łyżki na końcu ramienia. Jego maksymalna nośność wynosi 5 t, a posiada specjalną tuleję, która zapobiega deformacji otworu dźwigowego. Nowy tryb otrzymał też rotator odchylany. Można go wybrać po to, aby zoptymalizować przepływ i maksymalizować  dokładność rotatora poprzez wyeliminowanie ciśnienia zwrotnego. Innowacyjna jest też funkcja dokładnego obrotu. Odpowiada za ograniczenie drgań podnoszonego obiektu na początku lub na końcu ruchu. Chodzi w szczególności o to, aby zwiększyć bezpieczeństwo pracowników w pobliżu i uniknąć ewentualnych uszkodzeń spowodowanych przez spadający obiekt. Po aktywacji dokładnego obrotu eliminowane są nadmierne ruchy, co pozwala koparkom na płynne osiągnięcie maksymalnej prędkości obrotu i jednoczesne wyeliminowanie wstrząsu wynikającego z odwrócenia ruchu w momencie zatrzymania, umożliwiając płynne zatrzymanie ramienia.

Za optymalizację zużycia paliwa odpowiada m.in. układ SPC3 Smart Power Control, wraz z głównym zaworem hydraulicznym. W nowych koparkach dostępne są obecnie cztery tryby (P+, P, S lub E), które upraszczają obsługę i mogą zostać aktywowane zarówno w modelach jedno-, jak i dwukierunkowych. Podobnie jak w nowych ładowarkach kołowych i wozidłach przegubowych marki Doosan, elementem standardowego wyposażenia wszystkich nowych  koparek tej grupy (maszyny o masie co najmniej 14 t) jest bezprzewodowy system zarządzania flotą DoosanCONNECT. To rozwiązanie służące do zarządzania flotą przez sieć, szczególnie przydatne do sprawowania efektywnej kontroli nad wydajnością i bezpieczeństwem pracy maszyn, podkreślające znaczenie konserwacji zapobiegawczej.

 

Nieduża masa, duże możliwości

Od 14- do 16 t - to masa serii wprowadzanych właśnie koparek gąsienicowych średniej wielkości zgodnych z normą Stage V. Do sprzedaży trafiły modele DX140LC-7 o masie 14,6 t, DX140LCR-7 o masie 15,6 t i DX160HT-7 o masie 17 t z wysokimi gąsienicami. Wszystkie trzy koparki są napędzane 4-cylindrowymi silnikami wysokoprężnymi Doosan D34 generującymi moc 86 kW (115 KM) przy 2000 obr./min. Standardowe łyżki mają poj. 0,51-0,6 m.sześc.  

Cztery tryby pracy ułatwiają obsługę nowych koparek (w zestawieniu z bardziej złożoną gamą ośmiu trybów pracy i opcji systemu SPC w starszych maszynach). DX140LCR-7 to model o zmniejszonym promieniu obrotu (elastyczność w miejscach, gdzie dostępna przestrzeń jest ograniczona). Dzięki nowej konstrukcji przeciwwagi łatwiejszy jest teraz dostęp do elementów maszyny, które podlegają serwisowaniu czy konserwacji. Producent zwraca uwagę na specjalne walory wersji DX160HT-7, z wysokimi gąsienicami, którą zaprojektowano głównie z myślą o użytkownikach potrzebujących większego prześwitu, wzmocnionej ramy gąsienic i wytrzymałego układu trakcji. Wzmocniono też górne rolki, co ma pomóc efektywnie pracować w szczególnie trudnych warunkach, ale także gdy konieczne jest pokonywanie relatywnie dużych odległości. - Taka maszyna szczególnie dobrze sprawdza się podczas budowy dróg, kształtowania terenu, prac ziemnych i innych prac związanych z leśnictwem – rekomendują w Doosan Infracore Europe.

Gilles Bendaoud, Vice President Sales & Marketing, Doosan Infracore Europe zwraca uwagę również na nowoczesną kabina w koparkach: DX140LC-7, DX140LCR-7 i DX160HT-7. Poza wysokiej jakości fotelem (w pełni regulowany, amortyzowany,  z ogrzewaniem i opcjonalną funkcją chłodzenia), chodzi również o inne elementy ułatwiające operatorowi pracę, a konkretnie gwarantujące precyzyjne sterowanie i wysoką dokładność we wszystkich zastosowaniach. Nowy 8-calowy dotykowy wyświetlacz Doosan Smart Touch dostarcza operatorowi wszelkich niezbędnych informacji, a „przekaźnikiem” jest ekran, większy o 30 proc. niż w maszynach poprzedniej generacji. Jest tez system audio DAB (z zestawem głośnomówiącym i Bluetooth), a maszynę uruchamiać można bez kluczyka (system inteligentnego kluczyka) i zdalnie blokować/odblokowywać drzwi. Pracę w ciemności umożliwia zestaw ośmiu świateł roboczych LED (wyposażenie standardowe) i cztery dodatkowe światła LED (opcja). Opcjonalnie oferowany jest AVM – system monitoringu strefy wokół maszyny, z kamerami 360 st.  

Nowe koparki wykorzystują inteligentny układ hydrauliczny, który odpowiada za poprawę działania osprzętu nawet o jedną trzecią w porównaniu z poprzednimi modelami koparek. Cechę tego systemu jest umiejętność optymalnego rozkładu natężenia przepływu w układzie hydraulicznym, gdy ramię i osprzęt pracują jednocześnie (zawór priorytetowy i dodatkowy przewód hydrauliczny utrzymują stały przepływ do osprzętu, nawet podczas korzystania z ramienia).

 

Cięższy „kaliber”

Gamę maszyn gąsienicowych nowej rodziny DX-7 uzupełniają koparki o masie od 23 do 25 t, z silnikami spełniającymi wymagania normy Stage V. Oprócz 23,3-tonowej koparki Doosan DX235LC-7 i cięższego, 25,7-tonowego modelu DX255LC-7 do sprzedaży trafia też 24,3-tonowy model DX235LCR-7 o zmniejszonym promieniu obrotu. Ta ostatnia, ma kompaktową konstrukcję, a promień zataczania nadwozia wynosi 1724 mm. Maszynę skonstruowano z myślą o zaspokojeniu wzmożonego zapotrzebowania na koparki o zmniejszonym promieniu obrotu przeznaczone do prac w pobliżu budynków i w ograniczonych przestrzeniach. To zauważalny trend w popycie na maszyny budowlane, coraz częściej poszukiwane są takie, które do pracy potrzebują relatywnie niedużej przestrzeni i nadają się do wykorzystania np. na dość ciasnych budowach realizowanych w miastach (tam często wymagane jest, aby podczas pracy nie zakłócać ruchu na innych pasach czy torach). Ciężka 5-tonowa przeciwwaga montowana standardowo w modelach DX235LC-7 i DX255LC-7 oraz jeszcze cięższa, standardowa 6,4-tonowa przeciwwaga w DX235LCR-7 mają przyczynić się do optymalnej stabilności i zwiększenia udźwigu maszyn (opcjonalnie w DX235LCR-7 i DX255LC-7 można zastosować przeciwwagi o masie 7,4 t). Szczególnie nadają się do pracy z cięższymi narzędziami, takimi jak rotatory odchylane. Podobnie jak w przypadku pozostałych modeli koparek kołowych i gąsienicowych Doosan, wszystkie nowe 23–25-tonowe modele posiadają nowy inteligentny układ hydrauliczny, który – co podkreśla producent, oferuje zdecydowaną poprawę wyników w zakresie pracy z osprzętem w porównaniu z poprzednimi modelami koparek.

Poza stosowanymi również w maszynach z zakresu 14-16 t: ekranem Doosan Smart Touch,  systemem audio DAB, czy systemem Doosan Smart Key, w wyposażeniu opcjonalnym oferowane jest również ultradźwiękowe wykrywanie przeszkód (nie dotyczy modelu DX235LCR-7).

Wszystkie nowe modele z zakresu 23-25 t napędzane są 6-cylindrowymi silnikami Diesla Doosan DL06V o mocy odpowiednio 129 kW (173 KM) przy 1800 obr./min, a także 141 kW (189 KM) przy 1900 obr./min. Nowum tej jednostki jest to, że wykracza poza wymagania normy Stage V bez zastosowania systemu recyrkulacji spalin (EGR). Większa ilość powietrza dostępnego podczas spalania podwyższa temperaturę procesu i ogranicza liczbę powstałych cząstek. A wszystko to w połączeniu z technologią oczyszczania DOC/DPF+SCR (niski poziom emisji spalin). Wymogi konserwacyjne filtra cząstek stałych (DPF) zostały zmniejszone (przez pierwsze 8 tys. godzin pracy maszyny nie wymaga konserwacji). Standardowe łyżki w koparkach tej grupy mają poj. 1,2-1,4 m.sześc.  

 

T&M nr 1/2022

Tekst: Michał Jurczak

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE