Żurawie są wszechstronnymi i skutecznymi narzędziami do podnoszenia ładunków.

W przypadku maszyn teleskopowych, bezstopniowe wysuwanie oraz wsuwanie wysięgnika pozwala na podnoszenie w miejscach, w których w innym przypadku byłoby to trudne do wykonania. Kompaktowa konstrukcja wysięgnika sprawia, że praca jest bezpieczna i łatwa. Dodatkowym walorem jest zwykle też obrotowy hak podnośnika.

Żurawie teleskopowe, samojezdne lub do zabudowy na pojazdach uchodzą za rozwiązania bardzo ekonomiczne. Mogą samodzielnie przemieszczać się z jednego miejsca pracy na drugie, a przygotowanie ich do pracy nie wymaga skomplikowanych zabiegów. Producenci oferują konstrukcje na wieloosiowych podwoziach, dysponujące nie tylko dużym udźwigiem i zasięgiem, ale również możliwością poruszania się w trudnym terenie. Na rynku żurawi prawdziwe ożywienie miało miejsce kilka lat temu. Obecnie popyt na nowe maszyny nieco „siadł”, co nie znaczy, że producenci i dystrybutorzy produktów zapominają o swych odbiorcach. Dla użytkowników żurawi  najważniejsze są parametry techniczne, odpowiedni udźwig, długi wysięgnik. Istotne są gabaryty samego pojazdu, chodzi np. o możliwość wykorzystania żurawia także w miejscach gdzie przestrzeń jest mocno ograniczona.

 

Kompakt od GROVE

GMK3050-2 to 50-tonowa maszyna marki GROVE. Dysponuje 40-metrowym wysięgnikiem głównym. Producent podkreśla walory kompaktowych wymiarów. To one, wraz z wyposażeniem „pokładowym” gwarantują szybką konfigurację i niemal natychmiastową gotowość maszyny do pracy nawet w „ciasnych” miejscach. GMK3050-2  wyposażono w pięciosekcyjny, hydrauliczny wysięgnik główny o długości 40 m i dodatkowy, odchylany wysięgnik o długości 7 m. Za wydajną i wygodną obsługę oraz tryb konfiguratora belki odpowiada m.in. system operacyjny CCS ze specjalnym pokrętłem i zmiennym pozycjonowaniem wysięgników MAXbase (optymalizacja konfiguracji belki).  Dostawca zwraca uwagę też na niezależne zawieszenie MEGATRAK ze sterowaniem wszystkimi kołami. Do napędu służy silnik Cumminsa, z automatyczną skrzynią biegów ZF Traxxon. 

 

Mobilny „hit” Liebherra

         Dostawcy maszyn Liebherr podkreślają, że LTM 1030-2.1 to najlepiej sprzedający się żuraw samojezdny na świecie. Zintegrowany, podwójnie składany wysięgnik zapewnia możliwość pracy na wysokości ponad 44 m. Czteroczęściowy wysięgnik teleskopowy można szybko wysunąć za pomocą sprawdzonego systemu hydromechanicznego. Zastosowanie układu ECOmode zmniejsza zużycie paliwa nawet o 10 proc. Był to pierwszy żuraw (w pierwotnej wersji jako LTM1030/2), w którym zastosowano technologię magistrali danych. IOpcjonalny pilot zdalnego sterowania BTT-E oznacza, że ​​żurawiem można sterować bezpośrednio na linii wzroku podczas pracy. Do dziś nabywców znalazło ponad 2,5 tys. tych maszyn.

Nowy LTM 1030-2.1 był kilka miesięcy temu jednym z dwóch żurawi (obok LRT 1100-2.1) dostarczonych polskiej firmie energetycznej PGE GiEK (w sumie to  40- tysięczny żuraw samojezdny dostarczony przez Liebherra). Maszyny pochodzą z Liebherr-Werk Ehingen. Do spółki PGE GiEK (PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna) należą dwie kopalnie węgla brunatnego i pięć elektrowni. Firma od  lat używa dźwigów terenowych marki Liebherr np. do konserwacji i napraw maszyn górniczych, budowy dróg dojazdowych na terenach kopalni oraz montażu i demontażu przenośników taśmowych.

 

Dwa razy TEC od Palfingera

Palfinger ma w ofercie nowe modele żurawi: PK 55.002 TEC 5 i PK 58.002 TEC 7. To maszyny o wysięgu 33,7 m z wysięgnikiem typu fly. Maksymalny moment udźwigu dla PK 55.002 TEC 5 wynosi 53,1 tm, a dla PK 58.002 TEC 7 55,5 tm. Seria TEC charakteryzuje się bardzo praktycznymi rozwiązaniami, a wewnętrzna prowadnica węża przez kolumnę żurawia i wysięgnik główny odpowiadają za lepszą ochronę przed uszkodzeniami mechanicznymi. Żurawie TEC są znane z różnorodnych funkcji, rozszerzenia mechaniczne są teraz dostępne nie tylko na wysięgniku typu fly, ale także właśnie na samym żurawiu TEC. Można je zintegrować z systemem zabezpieczenia przed przeciążeniem w połączeniu z funkcją MEXT. Żuraw PK 58.002 TEC 7 F osiąga szczególną wydajność w połączeniu z przedłużeniem PJ150 E (operator może podnosić ponad tonowe ciężary na wysokość ponad 20 m). Power Link Plus to podwójny układ zawieszenia, który zwiększa siłę udźwigu żurawia dzięki specjalnemu połączeniu między wysięgnikiem zwrotnym i  głównym oraz wysięgnikiem głównym i kolumną żurawia. Przydatna jest funkcja WEIGHT (w TEC 7), dzięki której można łatwo ważyć ładunki w miejscu poboru (operatorzy ważą ładunek bezpośrednio na żurawiu; system zapisuje automatycznie dziesięć ostatnich operacji ważenia i umożliwia ich zsumowanie). W gamie TEC układ utylizacji oleju powrotnego można włączać i wyłączać ręcznie, by zwiększyć wydajność.  

 

Teleskopy ATF od Tadano

Seria ATF to teleskopowe żurawie samojezdne, najmniejszą jest maszyna 3-osiowa. ATF60G-3 umożliwia podniesienie ładunku o masie do 60 t.

 

T&M nr 6/2021

Tekst: Michał Jurczak

              Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE