Unikatowy napęd Liebherr Powerbloc coraz bardziej przekonuje budowlańców. Także półzamknięty obieg oleju ma wiele zalet.

Prezentacja innowacyjnej technologii Liebherr Powerbloc miała miejsce na targach Bauma 2019. Od tego czasu wielu kolejnych użytkowników przekonało się do jej zalet, a pompa do betonu 42 XXT z zespołem pompowym Powerbloc mogła  kilkakrotnie zademonstrować swoje możliwości. Wyposażona w pięcioczęściowy składany maszt swobodnie mieści się w ciasnych przestrzeniach ulic, dysponując jednocześnie długim zasięgiem na placu budowy. Mała wysokość rozkładania 42 M5 XXT w połączeniu z jej dużą mobilnością ułatwia pracę w budynkach. Całkowity ciężar roboczy zwrotnego i kompaktowego urządzenia wynosi niecałe 32 t.  

         Montowana na ciężarówce, 42 M5 XXT jest od dwóch lat w ciągłym użyciu w firmie Betonpumpen - Union (BPU) w Ulm. Ostatnio miała okazję sprawdzić się podczas betonowania bardzo masywnej płyty - podstawy w fabryce Liebherr w Ehingen, gdzie produkowane są żurawie samojezdne i gąsienicowe. Za pomocą tej mobilnej maszyny przetransportowano beton o objętości ok. 750 m. sześc. Pełne betonowanie wykonano w ciągu zaledwie jednego dnia roboczego, a na miejscu była też kolejna, montowana na ciężarówce pompa do betonu Liebherr, model 37 XXT.

         Wśród głównych walorów pompy 42 M5 XXT jest nowo opracowana jednostka napędowa. Przede wszystkim, w pełni integruje wszystkie hydrauliczne elementy przełączające i pomiarowe. Eliminuje to potrzebę stosowania wielu przewodów hydraulicznych i innych wcześniej wymaganych elementów. Christian Klafszky, Dyrektor Zarządzający BPU Ulm, w pełni dostrzega walory jednostki po niemal dwuletniej eksploatacji. - W tej maszynie szczególnie podoba mi się cicha, płynna i wydajna praca zespołu pompowego. Ważna jest też wytrzymałość – podkreśla.

         Uzupełnienie innowacyjnej jednostki napędowej stanowi specjalnie  zaprojektowany, wysokowydajny półzamknięty obieg oleju. Gwarantuje, że wszystkie mechanizmy są stale „obsługiwane” przez wydajną hydraulikę. W istocie, system specjalnie opracowany przez Liebherr łączy zalety obwodów otwartych i zamkniętych, a jednocześnie eliminuje ich wady. W rezultacie można również znacząco zmniejszyć objętość oleju.

         Obecnie Powerbloc jest dostępny tylko w połączeniu z zamontowaną na ciężarówce pompą do betonu 42 M5 XXT. Wszystko jednak wskazuje na to, że już wkrótce będzie można zaoferować ten innowacyjny system również dla innych typów pomp. Prace trwają.

 

T&M nr 3/2021

Tekst: Michał Jurczk

              Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE