L 550 i L 556 XPower® po zmianach
W ładowarkach kołowych L 550 i L 556 XPower® zwiększono wydajność silników, hydrauliki roboczej i osprzętu.
Dostępne są cztery wersje ramion podnoszących, jak również zoptymalizowane szybkozłącze LIKUFIX.
W ciągu pięciu lat od debiutu duże ładowarki kołowe Liebherr XPower® zdobyły dobrą pozycję wśród wydajnych, stabilnych maszyn, o ograniczonym „apetycie” na paliwo. - Ładowarki L 550 XPower® i L 556 XPower® są używane głównie w zastosowaniach przemysłowych, w tym także w sektorze recyklingu, przy usuwaniu odpadów (m.in. wielkogabarytowy złom metalowy i żużel odpadowy). Rozumiemy jak trudne warunki panują na wysypiskach i w centrach recyklingu. Mając to na uwadze, w ramach aktualizacji naszych modeli celowo zainwestowaliśmy w wydajność i wszechstronność naszych ładowarek - wyjaśnia Mark Walcher, menedżer produktu w Liebherr - Werk Bischofshofen.
Większa wydajność
Aby zwiększyć wydajność, konstruktorzy Liebherra wzmocnili ramiona podnoszące maszyn i dokonali przeglądu hydrauliki roboczej obu ładowarek. Innowacje skutkują też możliwością zwiększonego obciążenia maszyn, większą siłą odspajania na łyżce. Zwiększona wydajność to też rezultat zastosowania mocniejszego silnika i ulepszonej hydrauliki roboczej. Producent zapewnia, że zwiększenia mocy silnika w obu modelach uzyskano przy zachowaniu relatywnie niskiego zużycia paliwa, co jest szczególnie istotne np. podczas przyspieszania lub podczas wnikania w materiał, również wtedy gdy ładowarki wyposażono w ciężki osprzęt czy opony z pełnej gumy. Zwiększenie wydajności hydrauliki roboczej umożliwiło dynamiczne podnoszenie i przechylanie, niezależnie od wielkości i ciężaru narzędzia roboczego.
Modyfikacje konstrukcyjne ramion podnoszących sprawiły, że łatwiejsze niż wcześniej jest odrywanie, trzymanie i wyciąganie. W rezultacie operatorzy mogą teraz efektywniej manipulować np. tak „wymagającymi” materiałami jak: złom, papier, kompost i kłody, szczególnie w górnym zakresie podnoszenia. Masa operacyjna w przypadku L 550 XPower® wynosi 18,55 t, w przypadku L 556 XPower® jest o 1,05 t większa. Pojemność standardowej łyżki wynosi odpowiednio: 3,4 i 3,7 m.sześc. Silnik, w przypadku mniejszej maszyny dysponuje mocą 222 KM, w przypadku większej wynosi ona 249 KM. XPower spełnia taką samą funkcję jak standardowa przekładnia z możliwością rozdzielenia mocy, jest jednak od niej skuteczniejsza. Łączy dwa rodzaje napędu: hydrostatyczny, szczególnie efektywny podczas krótkich zadań załadunkowych oraz mechaniczny (na dłuższe odcinki tras i jazdę po wzniesieniach).
Do wyboru…
W zależności od rodzaju operacji dostępne są cztery wersje ramion podnoszących, w postaci kinematyki z układem typu Z, standardowej i wysokiego podnoszenia, a także kinematyki przemysłowej, standardowej i wysokiego udźwigu. W przypadku wysięgnika typu Z, maksymalna siła jest wytwarzana gdy np. łyżka lub inny osprzęt pracuje blisko ziemi i wyrywa materiał ze stosu. To ważne szczególnie podczas podnoszenia i ładowania skał, żwiru lub gruzu budowlanego. Konstruktorzy Liebherra dokonali również modyfikacji kinematyki przemysłowej, dostosowanej do operacji, które często wymagają od operatorów pracy z ciężkimi narzędziami roboczymi, np. łyżkami wysokiego wysypu i chwytakami do kłód. Ponadto kinematyka przemysłowa oferuje prowadzenie równoległe, a wersja z wysokim udźwigiem ma przedłużone ramiona podnoszące zapewniające większy zasięg i bardziej produktywny załadunek na dużej wysokości.
T&M nr 3/2021
Tekst: Michał Jurczak
<śt> Siła wszechstronności
Dzięki zwiększonemu obciążeniu końcówki i szerokiej gamie opcji wyposażenia zwiększono wszechstronność maszyn. Operatorzy mogą pracować większymi łyżkami niż wcześniej i przemieszczać więcej materiału. W pełni automatyczny system szybkozłącza LIKUFIX (znany z koparek hydraulicznych Liebherr), po raz pierwszy dostępny jest dla ładowarek kołowych L 550 XPower® i L 556 XPower®. LIKUFIX umożliwia operatorom bezpieczne i wygodne przełączanie osprzętu mechanicznego i hydraulicznego oraz narzędzi z wnętrza kabiny, za naciśnięciem jednego przycisku. Ponadto dostępnych jest szereg systemów wspomagających, a wśród nich aktywne wykrywanie przeszkód z tyłu z nowym asystentem hamowania, co ma zwiększyć bezpieczeństwo podczas wykonywania codziennych operacji.