Uta wrzesień

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Ekologiczne i lepsze

Bobcat wprowadza do sprzedaży ładowarki teleskopowe i kompaktowe ładowarki gąsienicowe z silnikami spełniającymi normę emisji spalin Stage V.

 

Jednostki te mają filtr DPF z automatyczną regeneracją. W ładowarkach teleskopowych pracuje silnik D34 rozwijający 75KM. Od razu trzeba podkreślić, że D34 nie ma selektywnej redukcji katalitycznej SCR, a więc nie potrzebuje Ad Blue. Układ oczyszczania spalin korzysta z filtra cząstek stałych DPF, którego regeneracja przebiega automatycznie. Również w trakcie regeneracji ładowarka zachowuje pełną wydajność, można normalnie jej używać. Operator ma spokojną głowę, może koncentrować się na pracy, a nie na spalinach.

Poza lepszą ekologią silnik D34 Stage V zapewnia obniżenie zużycia paliwa średnio o 7 proc. oraz zwiększenie momentu obrotowego o 14 proc. w porównaniu z poprzednim motorem Stage IV. W efekcie silnik dysponuje większą mocą przy niższych obrotach, także szybciej powraca ze stanu przeciążenia. Jak zapewnia Quentin D’Hérouël, dyrektor ds. ładowarek teleskopowych w Doosan Bobcat, ze względu na konkurencyjną cenę i prostą budowę silnik 75 KM jest chętnie wybierany w Wielkiej Brytanii, Włoszech czy krajach Beneluksu przez firmy budowlane i rentalowe, ale wciąż ma dość mocy, by poradzić sobie ze wszystkimi innymi zadaniami.

 

11 ładowarek

Nowoczesna, ekonomiczna, wydajna jednostka D34 jest dostępna w 11 modelach teleskopowych ładowarek. Są to kompaktowe podnośniki teleskopowe TL26.60, TL30.60, TL30.70, ładowarki teleskopowe o średniej wysokości podnoszenia T35.105, T35.105L, T36.120SL, ładowarki teleskopowe przeznaczone zasadniczo na wynajem T35.130S. T35.140S oraz ładowarki teleskopowe o dużej wysokości podnoszenia T35.130SLP, T41.140SLP i T40.180SLP. Maksymalny udźwig wymienionych modeli waha się od 2,6 t do 4,1 t, wysokość podnoszenia wynosi 6-18 m.

Wszystkie maszyny otrzymały nową pokrywę silnika, z bardziej spadzistym profilem, który poprawia widoczność i redukuje o 15 proc. martwe pole widzenia z prawej strony. Lepszy jest dostęp do komory silnika, co ułatwia wszelkie czynności obsługowe i serwisowe.

Ładowarki teleskopowe są objęte standardowo fabryczną gwarancją na 3 lata lub 3 tys. godzin z możliwością wydłużenia do 5 lat albo 6 tys. godzin. Cała linia ładowarek teleskopowych jest projektowana i produkowana w Europie, w zachodniej Francji, w zakładzie w Pontchâteau.

W przyszłym roku pojawią się kolejne modele Stage V napędzane wersjami silnika D34 o mocy 100 KM oraz 130 KM. Ma to być zupełnie nowa generacja ładowarek teleskopowych wprowadzająca poważne innowacje w kwestii użytkowania przy niższych kosztach eksploatacji.

 

Dwie na gąsienicach

Kompaktowe ładowarki gąsienicowe T450 i T590 mają silnik D24 z wtryskiem Boscha, odpowiednio 55 KM i 68 KM. Poprawia on ogólną wydajność maszyny, gwarantuje lepszy stosunek mocy do masy sprzętu. Zmniejszył się poziom hałasu zarówno w kabinie jak i na zewnątrz. Obniżeniu uległ także poziom drgań, co niewątpliwie polepsza komfort pracy operatora. Filtr DPF jest oczyszczany automatycznie. Mniejsze są wymagania dotyczące obsługi, np. lepsza filtracja paliwa oznacza rzadszą wymianę wkładów.

T450 i T590 stanowią kontynuację zmian wprowadzonych wraz z ładowarkami o sterowaniu burtowym, z tak zwanej serii M: S450, S510, S530. Ładowarki z serii M zapewniają operatorom zwiększoną wydajność, większy komfort i zoptymalizowane wymagania dotyczące konserwacji. Ładowarki z serii M to pierwsze modele w gamie ładowarek kompaktowych Bobcata w Europie, w których zastosowano nową stylistykę, obejmującą m.in. trójwymiarowe naklejki.

Jiri Karmazin, dyrektor ds. ładowarek w Doosan Bobcat zachwala, że podobnie jak w S450, S510 oraz S530 udało się sprawić, że nawet przy zastosowaniu silnika Stage V w nowych wersjach ładowarek T450 i T590 zachowano te same małe wymiary i schematy rozmieszczenia ramion. Dzięki temu maszyny ciągle są na tyle małe i lekkie, że mogą łatwo pracować i manewrować na niewielkich obszarach oraz nie sprawiają problemów w transporcie.

Oprócz tego T450 i T590 otrzymały w standardzie, uprzednio opcjonalny, panel Deluxe. Panel zapewnia obsługę w różnych językach i obejmuje rozwiązania telematyczne, pozwalające chronić maszynę przed niewłaściwym użytkowaniem i kontrolować jej działanie.

 

T&M nr 6/2020

Tekst: Leon Bilski

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE