Uta listopad

loga na www miedzy banery

Inelo 1170x150

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banerybp 2024 karta bp Plus Aral 1170x300px 3

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

Oleje Klimowicz banner

loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Oleje Klimowicz banner 2

Kwestia kosztów

Opony do maszyn budowlanych kosztują dużo więcej od ciężarowych i są eksploatowane w ciężkich warunkach.

 

Awarie oraz niewłaściwe użytkowanie mogą stanowić zagrożenie dla ludzi, a na pewno powodują finansowe straty. Jak polskie firmy budowlane postrzegają opony? Czy jest to dla nich istotny temat, czy raczej drugorzędny, nabierający znaczenia w razie awarii? Eksperci Bridgestone’a zwracają uwagę, że należy pamiętać o ogromnych kosztach ewentualnych przestojów spowodowanych awarią ogumienia. Temat jest więc poważny. Dlatego warto dbać o stan techniczny opon oraz regularnie je serwisować.

– Ze świadomością wśród polskich użytkowników bywa różnie, jednak zdecydowana większość zdaje sobie sprawę z konieczności dbania o ogumienie maszyn budowlanych – mówi Przemysław Trzaskowski, rzecznik Bridgestone’a w Polsce. – Dodatkowo koszt prawidłowego serwisowania opon jest stosunkowo niewielki w porównaniu ze stratami, jakie może wywołać ich niewłaściwe eksploatowanie.

 

Prawidłowy dobór

Jak nie dopuścić do awarii? Zdaniem specjalistów z firmy Bridgestone, najważniejsza rzecz to właściwy dobór opony do warunków, w jakich będzie pracowała maszyna. Chodzi o podłoże, obciążenia i pokonywane dystanse. Drugą sprawą jest odpowiednie wykonywanie czynności serwisowych. Najlepiej codziennie sprawdzać stan ogumienia maszyn, zwracając szczególną uwagę na ciśnienie oraz ewentualne uszkodzenia mechaniczne. Nie można dopuszczać do nadmiernego wzrostu ani spadku ciśnienia, gdyż prowadzi to do skrócenia żywotności ogumienia.

Wymiana opony w maszynie budowlanej to często skomplikowane przedsięwzięcie, więc wielu użytkowników zabezpiecza się przed awarią posiadając na składzie koła zapasowe. W przypadku gdy maszyna pracuje w szczególnie trudnych warunkach, na przykład na wysypiskach odpadów, często stosuje się wypełnianie opon elastomerem lub innymi środkami. Rozwiązanie to zabezpiecza przed przebiciem opony, ale jest dość drogie i kłopotliwe technicznie. Dla niektórych rodzajów maszyn dostępne są też pełne opony stanowiące najlepsze znane zabezpieczenie przed awarią. Inny, techniczny sposób to odpowiedni wzór bieżnika, który zapobiega zakleszczaniu się ostrych przedmiotów w rowkach opony.

 

Postępująca specjalizacja  

Opony do maszyn budowlanych powinny gwarantować możliwość sprawnego poruszania się i jak najlepszą przyczepność na wszystkich możliwych rodzajach nawierzchni. Istotne jest też samooczyszczanie bieżnika oraz odporność na uszkodzenia podczas pracy w różnych warunkach pogodowych. Bardzo trudne jest osiągnięcie idealnych parametrów w każdej sytuacji, dlatego producenci coraz częściej decydują się na specjalizację. Poszczególne modele są opracowywane pod kątem zadań, do których przeznaczone są maszyny.

Najczęściej stosowanym rozróżnieniem jest podział na opony drogowo-terenowe oraz typowo terenowe. Pierwszy typ należy stosować, gdy maszyna jest użytkowana w trudnym terenie przez nie więcej niż 20 proc. czasu. Opony drogowo-terenowe posiadają wzmocnioną odporność na zewnętrzne uszkodzenia, ich konstrukcja wspomaga też stabilność na zakrętach. Osobne rozwiązania zapobiegające przyspieszonemu zużyciu są stosowane dla opon kierujących i napędowych.

Opony typowo terenowe są rekomendowane przy częstszej eksploatacji maszyn na nawierzchniach nieutwardzonych. Charakteryzują się znacznie zwiększoną wytrzymałością, co pozwala na bezawaryjną pracę w kopalniach czy kamieniołomach.

 

Formy dystrybucji

– Na rynku ciężkich opon do maszyn budowlanych walka cenowa pomiędzy dostawcami jest coraz bardziej widoczna, zaczyna brakować miejsca na marże hurtowni i pośredników – uważa Przemysław Trzaskowski (Bridgestone). – W związku z tym w tej chwili na rynku największe szanse mają producenci opon współpracujący z wyspecjalizowanymi serwisami bezpośrednio obsługującymi floty. Obsługa opon budowalnych wymaga odpowiedniej wiedzy oraz wyposażenia. Kluczowe staje się więc nie tylko zapewnienie klientom odpowiedniego produktu, ale również jego profesjonalny serwis.

        

Na przykładzie Nokiana

Jakimi cechami charakteryzuje się nowoczesne ogumienie do maszyn stosowanych na budowach? Przykładowo Nokian Gound Kare jest modelem do koparek i koparkoładowarek. Najnowsze trendy związane z robotami ziemnymi są takie, że duże, wielofunkcyjne maszyny, z ciężkim roboczym osprzętem wymagają opon o większej nośności. Kolejna tendencja to przejazdy po drogach, dłuższe i z większymi prędkościami, co oznacza że opony muszą zapewniać dobre właściwości jezdne i być odporne na zużycie na utwardzonych drogach. Trzecim trendem jest wymóg łagodnego traktowania gleby i umożliwienia precyzyjnej pracy – zasadnicze cechy podczas zadań w parkach czy na mniejszych przestrzeniach.

Armor Gard 2 to model dla koparek, operujących przede wszystkim w miastach. Oferuje większą stabilność i dłuższą żywotność w porównaniu z poprzednią generacją, Armor Gard. Umożliwia bardzo stabilną i płynną pracę. Nowa, szersza konstrukcja bieżnika obniża nacisk na podłoże i sprawia, że opona jest bardziej trwała. W połączeniu z większą o 12 proc. ilością gumy w ścieralnej warstwie oznacza to dłuższą żywotność, również na asfalcie.

Przypomnijmy przy okazji, że Nokian od lat specjalizuje się w oponach do maszyn leśnych. Muszą one wyróżniać się przyczepnością, ale nie wyrządzającą szkody w glebie, trwałością, przystosowaniem do pracy z łańcuchami i gąsienicami. Taki jest Nokian Forest King TRS 2+.

 

T&M nr 5/2020

Tekst: Leon Bilski

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE