Uta listopad

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banerybp 2024 karta bp Plus Aral 1170x300px 3

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

Oleje Klimowicz banner

loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Oleje Klimowicz banner 2

Scania R450 Highline

Rozsądny wybór. Odpowiedź na pytanie – czy ciągnik w topowej wersji jest najlepszy – nie jest jednoznaczna.

 

W przeciętnej działalności transportowej optymalny może okazać się średniak, z silnikiem bez nadmiaru mocy, z nieco niższą kabiną, o mniejszym oporze powietrza, ale w miarę komfortową. Przyjrzyjmy się ciągnikowi Scania R 450 nowej generacji. Zanosi się, że może to być tzw. rozsądny wybór...

 

Z genami Streamline

Nowy pojazd bazuje na rozwiązaniach znanych z modelu Streamline, umożliwiających ograniczenie zużycia paliwa. Wyeliminowano zewnętrzną osłonę przeciwsłoneczną nad szybą czołową, inne detale też poprawiają aerodynamikę kabiny. Skutkiem jest też obniżenie poziomu hałasu. W miejsce reflektorów ksenonowych zastosowano nowe światła LED, tak więc teraz komplet świateł wykonany jest w tej technologii. LED-y są trwalsze i oszczędniejsze pod względem zużycia energii.

 

Praktyczne mieszkanko  

Łatwiej się wsiada do kabiny serii R, po trzech stopniach, niż do topowej „eski” (cztery stopnie). Drzwi zatrzaskują się miękko, jak w porządnej limuzynie. W środku nie mamy płaskiej podłogi, tunel silnika wystaje na kilkanaście centymetrów. Trochę trudniej jest się poruszać, ale niektórzy nawet wolą taką konfigurację, bo brud z butów mniej się roznosi.

Przestrzeni w kabinie jest nieco więcej niż w pojeździe poprzedniej generacji, dzięki zwiększeniu o 5 cm długości wnętrza, podwyższeniu dachu i lepszemu rozmieszczeniu elementów wyposażenia. Nowa kabina R-Highline jest wyższa o 16 cm od analogicznej szoferki poprzedniego modelu. Można swobodnie stanąć, wyprostować się, przebrać.

Materiały wykończeniowe są przyjemne w dotyku, dobrze spasowane, nie byle jaki plastik; powinny być trwałe. Część kokpitu pokryto miękkim tworzywem.

Na postoju łatwo przeorganizować przestrzeń - fotel przesuwa się do przodu i do tyłu błyskawicznie, wystarczy odblokować go naciskając nogą pedał. Pojazd wyposażono w jedno, dolne łóżko o długości 2 metrów i szerokości 80 cm. Jeśli jeździ jedna osoba, to jest to dobre rozwiązanie, bo w miejsce górnej leżanki pojawiają się dodatkowe schowki. Podczas wielodniowych wyjazdów każde dodatkowe miejsce na „manele” się przyda. Gruby materac pozwala dobrze wypocząć. Różne warianty oświetlenia wnętrza dają możliwość dostrojenia intensywności światła zależnie od potrzeb. W zasłonach okien zastosowano lepsze materiały, uproszczono też ich obsługę.

Schowki nad przednią szybą zaopatrzono w gniazda elektryczne, do których można podłączyć np. ekspres do kawy czy kuchenkę mikrofalową. Obszerny schowek pod łóżkiem, dostępny także z wnętrza, zależnie od potrzeb, można uzupełnić półkami, haczykami i siatkami. W testowym pojeździe wstawiono tam wyjmowaną kuwetę na drobniejsze przedmioty.

Ulepszone miejsce pracy

W porównaniu do pojazdów z poprzedniej generacji miejsce kierowcy zostało nieco przesunięte do naroża, dzięki czemu poprawiono widoczność oraz zwiększono wolną przestrzeń w kabinie. Z miejsca kierowcy lepiej też widać  dzięki większej powierzchni szyby i niższemu położeniu deski rozdzielczej. Deskę rozdzielczą zresztą ukształtowano tak, aby łatwiej było przechodzić w poprzek kabiny.

Obszyta skórą kierownica jest spłaszczona u dołu, co ułatwia zajęcie miejsca na fotelu, jest to też ciekawy motyw designerski. Zakres regulacji jej ustawienia jest duży, zwiększono też zakres regulacji fotela. Bez problemu dopasujemy je do swoich preferencji.

Fotel kierowcy wyposażono we wszechstronną regulację. Siedzenie pasażera ma mniej możliwości, ale jest m.in. regulacja wysokości siedziska. Obydwa siedzenia obszyto welurowym materiałem, przyjemnym w dotyku. Dobrze wyciszono kabinę – silnik przyjemnie mruczy, szumy powietrza i  od kół utrzymują się w dolnych poziomach, jeśli porównamy z innymi ciężarówkami. Elektrycznie sterowane szyby wprawia się w ruch i zatrzymuje impulsowo – łatwo, w dowolnym momencie. Wewnętrzne osłony przeciwsłoneczne można regulować osobno i wygodnie w czasie jazdy dzięki poręcznemu mechanizmowi. Ciszej działająca klimatyzacja zintegrowana z czujnikami reagującymi na światło słoneczne, wilgotność i temperaturę powietrza, zapewnia bardziej stabilną temperaturę i jednorodny jej rozkład. Podgrzewanie elektryczne przedniej szyby pozwala zimą szybko uporać się ze zmarzliną po postoju.

 

Sprawniej i oszczędniej

13-litrowy silnik o mocy 450 KM jest wyposażony jedynie w system SCR, bez układu recyrkulacji spalin (EGR). Prostsza konstrukcja powinna być  bardziej niezawodna i łatwiejsza w serwisowaniu. Bardziej wydajny układ chłodzenia pozwala ograniczyć zużycie paliwa. Korzystając z wysokiego maksymalnego momentu obrotowego (2.350 Nm w zakresie 1.000-1.300 obr./min) można ograniczyć redukcje i jechać na najwyższym biegu, także na dość stromych podjazdach.

         Zautomatyzowana, 14-stopniowa skrzynia biegów Opticruise szybciej  zmienia przełożenia (w ciągu 0,4 sekundy, czyli o połowę szybciej niż w konstrukcji poprzedniej generacji), dzięki czemu zestaw prawie nie zwalnia podczas zmiany biegów na podjazdach. Zmiana na wyższy bieg odbywa się przy wyższej mocy, poprawie ulegają osiągi pojazdu, łatwiejsze jest też prowadzenie w trudnych warunkach drogowych. Dwa najwolniejsze biegi, dołożone w nowej skrzyni, służą do manewrowania.

W zależności od warunków eksploatacji można wybrać standardowy, ekonomiczny lub wzmocniony (Power) tryb pracy. Zazwyczaj warto korzystać z  trybu ekonomicznego, w którym skrzynia – podczas rozpędzania - szybciej, przy niższych obrotach, wybiera wyższe biegi, aby oszczędzać paliwo.

 

Wykorzystując bezwładność

Udoskonalony tempomat adaptacyjny Active Prediction obecnie może pracować przy każdej prędkości, aż do zatrzymania. Dzięki temu ułatwia też poruszanie się w korku. Zwiększono zakres regulacji dla dolnego limitu prędkości, co przydaje się na zjazdach. W trybie standardowym dolna granica prędkości może być ustawiona na -2%, w trybie ekonomicznym dolny limit może wynosić -8%. Jeśli inteligentny tempomat wykryje, że ograniczenie prędkości mogłoby zostać przekroczone podczas zjazdu, obniża prędkość na początku nachylenia i zwiększa ją na końcu. Ma to na celu uzyskanie jak największej energii kinetycznej bez przekraczania limitu prędkości. Nowa funkcja pozwala na wykorzystanie pędu pojazdu nawet na zboczach, które są zbyt płaskie, aby utrzymać prędkość pojazdu tylko przez Eco-roll. Odbywa się to przez sekwencyjne krótkie zwiększanie szybkości i jazdę na Eco-roll.

Okazuje się, że to napędzanie nie musi być częste, bo na biegu neutralnym w pełni załadowany zestaw potrafi długo jechać siłą rozpędu. Niewielkie opory toczenia i aerodynamika pojazdu sprzyjają jeździe bezwładnościowej.

 

Stabilniej

         Pneumatyczne zawieszenie pozwala bez szczękania zębami pokonywać dziury, studzienki i torowiska. Dzięki obniżeniu środka ciężkości ciągnika poprawiła się stabilność w zakrętach i przy gwałtownym hamowaniu. Udoskonalony układ hamulcowy i przesunięta bardziej do przodu przednia oś ułatwiają zwalnianie i zatrzymywanie zestawu.

Pięciostopniowy zwalniacz pozwala oszczędzać klocki hamulcowe. Pierwsze cztery stopnie włączają coraz mocniejszą pracę retardera, a na piątym jest on wspomagany przez hamulec silnikowy. Siła zwalniania jest taka, że przewidujący kierowca może w większości przypadków uniknąć używania hamulca zasadniczego.

 

Informacyjnie i rozrywkowo

Systemem informacyjno-rozrywkowym, który obejmuje dodatkowy, większy monitor (internet, telewizja, wideo) można sterować przyciskami na kierownicy, można go też aktywować głosem - mikrofon ukryto w dachu. System ten, po połączeniu z systemem zarządzania flotą firmy przewozowej, może być wykorzystywany jako łącznik z bazą. Podstawowy system z ekranem 7-calowym posiada wejścia AUX i USB, a także możliwość obsługi dwóch zewnętrznych urządzeń, na przykład telefonów komórkowych, podłączonych jednocześnie przez złącze Bluetooth. W standardzie przewidziano cztery głośniki z możliwością dodania środkowego głośnika i subwoofera.

Zgrabne auto. Właśnie takie pobiło rekord zużycia paliwa w ubiegłorocznym teście dziennikarskim, zużywając... 20,8 litra ON na 100 km. 450 koni wystarczy do przeciętnych zadań transportowych. Kierowca ma dobre warunki do pracy i wypoczynku  Nie ma w nim płaskiej podłogi, jak w modelu S, ale niektórzy nawet tak wolą. Cicha jazda, dobre prowadzenie, wygodna pozycja za kierownicą, wygodne łóżko oraz dużo schowków – wszystko to pozwala planować nawet najdłuższe trasy bez stresu.

 

Podstawowe dane - ciągnik Scania R 450

Dopuszczalna masa całkowita (ciągnik/zestaw)

18/42 t

Rozstaw osi

3.750 mm

Typ kabiny, wymiary (dł/szer./wys. wewn.)

Sypialna R-Highline (CR20H), pneumatycznie zawieszona; 2.060/2.310/2.070 mm)

Silnik

12,7 l

Moc maksymalna

450 KM przy 1.900 obr./min

Maksymalny moment obrotowy

2.350 Nm przy 1.000-1.300 obr./min

Zbiornik paliwa

400 l

Skrzynia biegów

Zautomatyzowana Opticruise, 14 przełożeń + 2 wsteczne, z programami Economy, Standard i Power

Zawieszenie przednie/tylne

pneumatyczne

Układ hamulcowy

Automatyczny hamulec wydechowy 256 kW przy 2.400 obr./min; retarder R4100D, 500 kW, 4.100 Nm – odłączany

Wyposażenie pojazdu testowego, m.in: boczne poduszki powietrzne, tempomat przewidujący, AEB, EBS, ACC, CCAP, Hill Hold, ESP, LDW (asystent pasa ruchu), Scania Driver Support,  wszystkie światła LED, jedno łóżko, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, klimatyzacja, chłodziarka.

T&M nr 1/2018

Tekst: Antoni Gostyński

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE