Iveco Eurocargo 180E32 z przyczepą
Lekki zestaw na długie trasy. Od czasu zmiany w opłatach drogowych w Niemczech, kiedy przestała się liczyć magiczna granica 12 ton, producenci ciężarówek wzbogacają ofertę pojazdów o większym tonażu, do przewozów ładunków objętościowych.
Jedną z takich propozycji jest Iveco Eurocargo. Jazdę próbną odbyliśmy Eurocargo z zabudową i przyczepą centralnoosiową Wielton, o dopuszczalnej masie całkowitej samochodu 18 t, a zestawu - 35 t. To kolejny przypadek przystosowania dystrybucyjnej ciężarówki do transportu długodystansowego. Oprócz dużej, sypialnej kabiny, zaproponowano 12-biegową zautomatyzowaną przekładnię Eurotronic.
W nowym, aerodynamicznym stylu
Nowy model Eurocargo jest bardziej stylowy, ekologiczny, wygodny, wydajny i zwrotny. Koncepcja stylistyczna wykorzystuje rozwiązania zastosowane w Daily: deflektory powietrza i „uśmiechnięta” osłona chłodnicy, pod wielkim logo. Odpowiednie ukształtowanie atrapy, owiewek bocznych, zderzaka i świateł przednich pozwoliły poprawić współczynnik oporu powietrza Cx o 2%, co z kolei pozwala na obniżenie zużycia paliwa.
Można pomieszkać
W kabinie zapewniono większą swobodę ruchów: przejście z fotela kierowcy na fotel pasażera zostało ułatwione dzięki płaskiej, kompaktowej konsoli i ograniczonym wymiarom, obniżającego się z przodu tunelu silnika. Kierowca może z łatwością wyjść z pojazdu zarówno po lewej, jak i po prawej stronie. Nową, stylową kierownicę, taką samą jak w Stralisie, obłożono miękkim w dotyku materiałem, jest przyjemna i wygodna w uchwycie, pogrubienia ułatwiają prowadzenie samochodu. Na desce rozdzielczej pojawiły się nowe kontrolki klimatyzacji, świateł oraz przekładni. Przyciski na wspomaganej hydraulicznie kierownicy sterujące urządzeniami audio i podłączonymi urządzeniami Bluetooth pozwalają kierowcy skupić się na drodze. Kolumnę kierownicy regulowaną w zakresie pochylenia (17 st.) i wysokości (50 mm) można ustawić według preferencji kierowcy.
W kabinie znajdują się liczne schowki i kieszenie na przedmioty i dokumenty. Oprócz dużych zamykanych schowków nad szybą czołową, m.in. pojemna półka nad górną leżanką – z takim rozwiązaniem nie mieliśmy jeszcze okazji się spotkać. Centralna konsola jest wyposażona w dwa uchwyty na półlitrowe butelki i gniazdo 12 V.
Obydwa fotele wyposażono w wielokierunkową regulację ustawienia. Wygodny fotel kierowcy z zawieszeniem pneumatycznym, ma wydłużane siedzisko, które przydaje się na długich trasach – lepiej podpiera uda. Można też ustawić nachylenie siedziska oraz podparcie pleców na kilku wysokościach. Kierowca ma bardzo dobrą widoczność – dolna linia okien poprowadzona jest nisko. Okienka w drzwiach ułatwiają obserwację otoczenia podczas manewrowania na placu.
Bez EGR-u
Do napędu wybrano najmocniejszą, 320-konną wersję silnika o pojemności 6,7 litra. To 6-cylindrowa, rzędowa jednostka wysokoprężną z turbodoładowaniem i chłodzeniem powietrza doładowanego i z elektronicznie sterowanym wtryskiem wysokociśnieniowym ze wspólnego kolektora typu common rail (HPCR).
Dzięki wdrożeniu nowej turbosprężarki oraz zwiększeniu stopnia sprężania zwiększono moment obrotowy przy prędkościach poniżej 1.200 obr./min. W efekcie samochód reaguje bardziej dynamicznie przy przyspieszaniu i uzyskuje się oszczędność paliwa sięgającą nawet 8%. Jest to relatywnie prosta konstrukcja napędu, bo producent nie stosuje recyrkulacji spalin (EGR). Wykorzystanie do oczyszczania spalin technologii HI-SCR pozwala obniżyć zużycie paliwa oraz wydłużyć i uczynić bezpieczniejszą eksploatację filtra cząstek stałych (DPF).
Technologia HI-SCR jest systemem kontroli emisji, który nie zmienia procesu spalania, ponieważ jest on oparty na pobieraniu do komory spalania świeżego powietrza, a nie na recyrkulacji spalin. Oznacza to, że temperatura spalania jest wyższa, a ilość cząstek stałych jest na tyle niska, że aktywny DPF jest zbędny. Czysty proces spalania minimalizuje tworzenie się cząstek stałych. Układ nie wymaga żadnej ingerencji ze strony kierowcy ani okresowych przerw na wymuszoną regenerację filtra cząstek stałych. Pasywny filtr DPF stale oczyszcza się w niższej temperaturze, bez konieczności dostarczania mu dodatkowej porcji energii w trakcie normalnej eksploatacji.
Korzyści dla użytkownika obejmują także wyższą efektywność i niższe zużycie paliwa dzięki optymalizacji procesu spalania bez EGR, przy wyjątkowo wysokim wskaźniku konwersji w układzie SCR na poziomie 97%. Nie ma potrzeby wtryskiwania dodatkowej dawki paliwa w celu wypalenia cząstek stałych. Dzięki temu zmniejsza się zarówno zużycie paliwa, jak i obciążenie cieplne układu oczyszczania spalin. Pojedynczy, kompaktowy system zamiast dwóch systemów to także mniej podzespołów, mniejsza złożoność oraz niższa masa, co oznacza możliwość przewozu cięższego ładunku użytecznego. Wyeliminowanie układu EGR przekłada się także na poprawę osiągów silnika.
Zużycie paliwa obniżone nawet o 8%
Na długich trasach pozamiejskich Eurocargo oszczędza paliwo dzięki systemowi funkcji EcoRoll (dostępnej w wersjach z dwunastoma biegami), wykorzystującej siłę bezwładności pojazdu na zjeździe. Nowością jest pakiet odpowiednie „eko-strategie” zespołu napędowego obniżający zużycie paliwa o prawie pół litra na 100 kilometrów - „inteligentny wentylator” ze sprzęgłem elektromagnetycznym, które odłącza go, kiedy chłodzenie nie jest potrzebne, oraz obniżające tarcie oleje silnikowe i przekładniowe o niższej klasie lepkości. Jego zalety ujawniają się szczególnie w jeździe miejskiej, ale niższe spalanie da się zauważyć również poza miastem i na autostradzie.
Zdaj się na „automat”
Zautomatyzowana 12-biegowa przekładnia Eurotronic ZF z systemem elektronicznego sterowania sprzęgłem to nowość w Eurocargo. Zapewnia ona większy komfort jazdy i oszczędności. Wybiera przełożenia zgodnie z zasadami ekonomicznej jazdy, chroni silnik przed przekroczeniem dozwolonych obrotów, ogranicza zużycie sprzęgła. Łagodnie, niemal niezauważalnie zmienia biegi. Łatwo obsługuje się ją przyciskami na konsoli centralnej. Aby włączyć tryb manewrowy wystarczy dłużej przytrzymać przycisk D lub R.
Adaptacyjny tempomat (ACC) daje chwile wytchnienia, szczególnie na autostradzie. Automatycznie utrzymuje odległość od pojazdu poprzedzającego, dostosowując prędkość na podstawie danych z różnych podzespołów pojazdu (radaru, położenia przepustnicy, hamulca silnikowego i hamulców). Pozwala „podpiąć się”. Na stromych zjazdach przydatna jest regulacja tolerancji tempomatu, który dopuszcza rozpędzanie się do prędkości o 3-20 km/h wyższej niż zadana.
Czujemy się bezpiecznie
Oprócz poduszki powietrznej Eurocargo oferuje wszystkie podstawowe systemy wspomagające prowadzenie pojazdu. System ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu (LDWS), należący do wyposażenia standardowego, ostrzega kierowcę w przypadku wykrycia takiej sytuacji. Dzięki kamerze zamontowanej na szybie przedniej system rozpoznaje oznakowanie poziome na jezdni i uruchamia sygnał dźwiękowy, jeżeli pojazd zmienia pas ruchu, a kierowca nie włączył kierunkowskazu. Oprócz systemu kontroli stabilności w standardowym wyposażeniu zastosowano zaawansowany system wspomagania hamowania awaryjnego (AEBS). Jego działanie polega na mierzeniu odległości od pojazdu poprzedzającego, obliczaniu czasu do ewentualnej kolizji i włączaniu dwustopniowego alarmu przed rozpoczęciem automatycznego hamowania. Ostatecznie ma nie dopuścić do kolizji lub przynajmniej złagodzić jej skutki. W celu poprawy bezpieczeństwa i widoczności standardowo zastosowano również światła do jazdy dziennej LED. Reflektory ksenonowe dostępne są jako opcja. Hamulec silnikowy klapowy wystarcza, gdy jedziemy na pusto lub z małym ładunkiem i do tego bardzo przewidująco. Trzeba mu pomagać, redukując biegi. Z pełnym ładunkiem przydałby się mocniejszy zwalniacz.
Pneumatyka to nie tylko komfort
Pneumatyczne zawieszenie tylnej osi, z dwoma miechami z każdej strony dobrze amortyzuje nierówności. Pojazd jest dość nisko zawieszony, ale jeśli trzeba przejechać np. przez wysoki krawężnik, w sukurs przychodzi podnoszenie i opuszczanie ramy sterowane elektronicznie, z wykorzystaniem pilota obok fotela kierowcy - regulacja w zakresie +120 / -75 mm. Stała wysokość podczas jazdy jest utrzymywana dzięki układowi automatycznej niwelacji (ECAS).
Z lekką ładownią i przyczepą centralnoosiową
Lekka zabudowa i przyczepa pozwalają zwiększyć ładowność. Na podwoziu osadzono zabudowę kurtynową Wielton o wysokości wewnętrznej 2.875 mm. Podłogę wykonano ze sklejki wodoodpornej, antypoślizgowej. Ładownię wyposażono w uchwyty do mocowania ładunku – system SAFETY LOCK, kłonice przesuwane z mocowaniem górnym na rolkach. Pomiędzy kłonicami - deski aluminiowe, słupki narożne aluminiowe. Dach przesuwany niezależnie do przodu i tyłu pojazdu, hydraulicznie podnoszony z drugim poziomem + 50 mm. Przyczepa centralnoosiowa Wielton z zabudową kurtynową to pojazd o pojemności ładunkowej 59,1 m3, mieszczący 19 europalet. Dopuszczalna masa całkowita wynosi 11.000 kg, masa własna 3.272 kg. Zastosowano w jej konstrukcji deski stelażowe drewniane i aluminiowe. Podwozie to konstrukcja stalowa wykonana z wysokowytrzymałej stali S700. Zawieszenie pneumatyczne. W układzie hamulcowym zastosowano system antyblokujący EBS 2S/2M z funkcją stabilizacji pojazdu. Nadwozie - podłoga ze sklejki wodoodpornej, antypoślizgowej, uchwyty do mocowania ładunku – system SAFETY LOCK, kłonice przesuwane z mocowaniem górnym na rolkach. Pomiędzy kłonicami: 4 rzędy desek drewnianych, przypodłogowy jeden rząd desek aluminiowych. Słupki narożne aluminiowe. Dach przesuwany niezależnie do przodu i tyłu przyczepy, podnoszony hydraulicznie, z drugim poziomem jazdy +50 mm.
Iveco Eurocargo z kabiną sypialną i lekką zabudową oraz przyczepą można polecić do transportu ładunków pojemnościowych zarówno w transporcie krajowym jak i międzynarodowym. Jest to pojemny środek transportu, z kabiną zapewniającą dobre warunki pracy kierowcy, zużywający mniej paliwa niż duże, typowe zestawy międzynarodowe.
Podstawowe dane samochodu |
|
Dopuszczalna masa całkowita |
18.000 kg |
Dopuszczalna ładowność |
9.370 kg |
Zabudowa |
Kurtynowa Wielton |
Wymiary ładowni (wewn.) - długość/szerokość/wysokość |
7.745/2.480/2.875 mm |
Rozstaw osi |
5.670 mm |
Silnik |
6-cylindrowy, rzędowy, Tector 7 E32, 6,7 l |
Moc maksymalna |
320 KM przy 2.500 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy |
1.100 Nm przy 1.250 obr./min |
Skrzynia biegów |
12-stopniowa zautomatyzowana |
Napęd |
4x2 |
Zawieszenie |
Teleskopowe amortyzatory hydrauliczne obu osi, stabilizatory dla obu osi, czteropiórowe resory paraboliczne dla osi przedniej, zawieszenie osi tylnej pneumatyczne. |
Układ hamulcowy |
Tarcze na przedniej i tylnej osi, elektroniczny korektor siły hamowania (EBL) na tylnej osi, hamulec silnikowy 160 KM |
Wyposażenie pojazdu testowego, m.in.: blokada tylnego mostu, LDWS, ESP, ACC, AEBS, długa sypialna kabina z wysokim dachem (MLL), poduszka powietrzna, dwa łóżka, reflektory ksenonowe, światła LED do jazdy dziennej, zewnętrzna osłona przeciwsłoneczna, dwie leżanki, klimatyzacja, fotele z wszechstronną regulacją ustawienia, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, elektryczny szyberdach. |
Podstawowe dane przyczepy |
|
Typ |
Centralnoosiowa Wielton z zabudową kurtynową |
Oś |
SAF |
Długość/szerokość/wysokość Zewnętrzna Wewnętrzna |
7.745/2.480/2 930 mm (+400 mm z hydraulicznie podnoszonym dachem) |
Układ hamulcowy |
Bębnowy |
DMC zestawu |
35.000 kg |
Tekst: Antoni Gostyński
T&M nr 6/2016