Liczy się efekt
Na rynku olejów przekładniowych i hydraulicznych do maszyn budowlanych w bieżącym roku nie nastąpiły znaczące zmiany.
Nadal najczęściej są kupowane produkty mineralne. Jak ocenia Olga Gil, product development manager Tedex, zmiany zachodzą powoli, nowoczesne środki smarne są wybierane najczęściej do nowych maszyn. Z uwagi na obecną sytuację gospodarczą firmy odkładają w czasie modernizację swojego parku maszynowego, co też ma znaczenie. Na pewno w ostatnich latach spada zapotrzebowanie na oleje jednosezonowe. Maszyny budowlane są eksploatowane niezależnie od pory roku, a to przekłada się na konieczność korzystania z środków smarowych pracujących w szerokim zakresie temperatur, niezależnie od temperatury otoczenia.
Piotr Niemiec, koordynator w biurze technologii Orlen Oil wskazuje na stosunkowo wysokie temperatury. W połowie listopada sezon prac budowlanych wciąż trwał. Może to mieć pozytywny wpływ na wolumen sprzedawanych środków smarowych. Generalnie jednak, porównując pierwsze półrocze 2023 do pierwszego półrocza 2022, branża zaobserwowała skurczenie się rynku, co prawdopodobnie jest efektem spowolnienia gospodarki.
– Szczególnym zainteresowaniem w tym roku cieszyły się zaawansowane oleje hydrauliczne, hydrauliczno-przekładniowe oraz silnikowe pracujące w intensywnie eksploatowanych maszynach – mówi Kamil Roszyk, inżynier ds. wdrożenia produktu w firmie Syntaco (Q8 Oils).
– Kluczowe dla dalszej współpracy z naszymi klientami były ich oceny po eksploatacji maszyn na olejach Q8 Oils. W przypadku olejów hydraulicznych użytkownicy harwesterów, koparek i innych maszyn do robót ziemnych zwracali szczególną uwagę na odporność na utratę lepkości, nawet w bardzo gorące dni. Kolejnym zaskoczeniem był moment wymiany, ponieważ w ocenie serwisantów „olej wyglądał zaskakująco dobrze”.
Co i jak wybrać
Dobór odpowiedniego produktu do danej aplikacji polega na sprawdzeniu w dokumentacji obsługowej maszyny, jakie normy oraz specyfikacje dla płynów eksploatacyjnych są zalecane przez producenta urządzenia i dobraniu takich płynów, aby wszystko się zgadzało. Tak należy postępować również w przypadku olejów przekładniowych, hydraulicznych, przekładniowo-hydraulicznych. Jak dodaje Michał Izdebski, Valvoline product manager, czasami, mając odpowiednią wiedzę, można wybrać produkt o wyższych parametrach niż zalecane, jednak musi być to odpowiednio uzasadnione i ekonomicznie, i praktycznie.
Kolejni eksperci zwracają uwagę, że wybór nie zawsze przebiega łatwo i prosto. Olga Gil (Tedex) przypomina, że przy kupionym, używanym sprzęcie często brakuje takich dokumentów, albo nie ma czasu na poszukiwanie informacji, lub są trudności z ich znalezieniem.
– Nie jest to przeszkodą – zapewnia pani Olga.
– W przypadku naszej firmy oferujemy dobór oleju dla klienta na podstawie danych samej maszyny, modelu, wersji, rocznika lub tabliczki znamionowej.
Kamil Roszyk (Q8) zaznacza, że specyfikacje mogą spełniać również oleje niższej jakości. Wielu użytkowniku zna to z własnego doświadczenia, po wlaniu oleju hydraulicznego niskiej jakości maszyna jednak szybko straciła moc i konieczny był kolejny serwis olejowy. Są to objawy które można dostrzec, natomiast zanieczyszczenia wewnątrz układu są niewidoczne, a w przyszłości mogą powodować wiele problemów. Olej został oczywiście dobrany wg wymaganej specyfikacji, natomiast półprodukty użyte do jego produkcji były niskiej jakości.
Takie same zdanie ma Cezary Wyszecki, doradca techniczny w dziale olejowym Shell Polska. Użytkownicy często przyjmują, że zastosowanie oleju określonej klasy jest równoznaczne z tym, że w układzie pracuje środek smarny wymagany przez producenta. Dzieje się to zwłaszcza, jeśli chodzi o oleje hydrauliczne. Niestety, różnice między produktami różnych producentów mogą być znaczące. Ze względów konkurencyjnych informacje zawarte w opisach produktów są ograniczone do minimum i nie dają podstawy do podjęcia racjonalnej decyzji opartej na realnym potencjale środka smarnego. Wtedy z pomocą przychodzą informacje o dopuszczeniach olejów przez producentów maszyn budowlanych. Im więcej dopuszczeń i aprobat posiada produkt, tym większą posiadamy gwarancję, że ma deklarowaną, wysoką jakość.
– Maszyny pracują w różnych warunkach otoczenia (temperatura, zapylenie, wilgotność), które wpływają na warunki eksploatacji środków smarowych – podkreśla Piotr Niemiec z Orlen Oil.
– W przypadku tego segmentu rynku, oprócz wysokiej jakości wykonania olejów, ważna jest zatem wiarygodność techniczna i biznesowa dostawcy, a zwłaszcza jego doświadczenie w doborze środków smarowych do poszczególnych zastosowań/warunków pracy poparte wnioskami z prowadzenia analiz jakości tych olejów podczas eksploatacji. Rekomenduję dokonać wyboru wariantów produktowych po wcześniejszej konsultacji z ekspertami technicznymi takich dostawców. Wiarygodność zbudowana również na relacji jest tutaj ważniejsza od niskiej ceny środka smarowego.
Specjalista w dziale strategii produktów Orlen Oil, Dominik Fejklowicz kładzie nacisk na specjalizację. Najnowsze maszyny budowlane z reguły wymagają konkretnego oleju hydraulicznego lub przekładniowego dostosowanego do ich konstrukcji i warunków pracy. Warunki atmosferyczne, a coraz częściej klimat, w jakich będzie pracowała dana maszyna wyznaczają, jakie parametry oleju są istotne w układach hydraulicznych, a jakie w przekładniach.
Korzyści z premium
– Stosując oleje o lepszych parametrach zapewniamy lepsze warunki pracy danemu układowi – wyjaśnia Michał Izdebski (Valvoline).
– Oznacza to może nie zawsze wydłużenie czasu eksploatacji danego oleju w układzie, ale zawsze polepszamy warunki pracy takiego układu poprzez zmniejszenie zanieczyszczeń z samego oleju (oleje premium zwykle są bardziej odporne na oksydację), polepszenie ochrony przeciwzużyciowej, szczególnie pomp oleju, a także zwiększanie zakresu temperatury pracy oleju, czy poprawienie odporności elementów układu przed korozją. Czasami, stosując środki premium, można również wydłużyć okres eksploatacji danej maszyny na danym oleju. Jednak w tym wypadku, należy cyklicznie badać próbki oleju pod kątem zmian eksploatacyjnych parametrów oleju jak i zużycia eksploatacyjnego danego układu. W Valvoline mamy ogromne doświadczenie w tym zakresie.
– W praktyce użytkownik dokonując wyboru między zakupem wysokiej jakości, droższego oleju i tańszego odpowiednika ocenia skutek ekonomiczny tu i teraz – komentuje Kamil Roszyk (Q8).
– Ostateczny efekt tego wyboru będzie znany dopiero po użyciu. Dość często spotykamy się z sytuacjami, że klient sam informuje nas, że dla niego najważniejsza jest jakość produktu, a nie cena. Zwykle jest to poprzedzone kosztowną pomyłką kończącą się na przykład wymianą pomy hydraulicznej i postojem maszyny. A jak wiemy, stojąca maszyna nie zarabia pieniędzy.
Stosowanie właściwie dobranych olejów i smarów o wysokiej jakości, pochodzących od wiarygodnych dostawców, przynosi wiele bezpośrednich korzyści. Brak konieczności częstych wymian oleju, brak przedwczesnego zużycia smarowanych elementów oraz związanych z tym awarii, brak nieplanowanych kosztów części zamiennych i nieplanowanych przestojów. Co najistotniejsze, wszystko to ma w praktyce wpływ na zdolność firmy do uniknięcia kar związanych z niewykonaniem kontraktu w terminie. Taka jest opinia Piotra Niemca z Orlen Oil.
– Dobrej jakości oleje do maszyn budowlanych pozwalają na zminimalizowanie strat energii w układach hydraulicznych, co przekłada się na mniejsze zużycie paliwa oraz obniżenie kosztów eksploatacji – argumentuje Cezary Wyszecki (Shell).
– Produkty te mają doskonałą stabilność termiczną, przez co zachowują swoje właściwości w szerokim zakresie temperatur. Są również odporne na degradację – dłużej utrzymują swoje właściwości, co z kolei zmniejsza koszty związane z wymianą oleju.
Celnie podsumowuje to całe zagadnienie Olga Gil (Tedex) – korzystając z produktów najwyższej jakości możemy mieć pewność, że nasze maszyny są zawsze gotowe do pracy. Minimalizujemy ryzyko awarii spowodowane niewystarczającymi parametrami środka smarnego oraz możemy cieszyć się idealnym smarowaniem przez cały okres eksploatacji oleju. To wszystko przekłada się na zmniejszenie kosztów.
Przykładowe oleje do maszyn budowlanych
Gulf
Gear LS 80W-90, wysoko wydajny środek do przekładni pracujących pod wysokim ciśnieniem, zaprojektowany w celu zapewnienia skutecznego smarowania nowoczesnego sprzętu ciężkiego, budowlanego oraz innych pojazdów użytkowych o wysokich osiągach, z mechanizmami różnicowymi o ograniczonym poślizgu. Olej został opracowany z wyselekcjonowanych baz wysokiej jakości i zaawansowanych dodatków stworzonych do zapewnienia bardzo dobrej ochrony przed degradacją termiczną, zużywaniem się części. Bardzo skutecznie zabezpiecza uszczelnienia przedłużając okres ich użytkowania. Oleje Gulf Gear LS oferują także efektywną ochronę przed utlenianiem, rdzą, korozją. Przewyższają wymagania API GL-5, MT-1, MIL-PRF-2105E, SAE J 2360 i wielu globalnych producentów sprzętu.
Oleje hydrauliczne Harmony HVI (klasa HVLP, lepkości 32, 46, 68) to najwyższej jakości, przeciwzużyciowe produkty opracowane specjalnie do zastosowań w szerokim zakresie temperatur lub tam, gdzie jest wymagana niewielka zmiana lepkości przy wahaniach temperatury. Formuła zawierająca wysokiej jakości parafinowe oleje bazowe, polimer o wysokiej odporności na ścinanie oraz zaawansowany pakiet dodatków uszlachetniających spełnia rygorystyczne wymagania nowoczesnych układów hydraulicznych. Oleje te zapewniają bardzo dobrą ochronę przed utlenianiem, degradacją, rdzą i korozją oraz zużyciem. Posiadają znakomite właściwości kontroli pienienia, separacji wody i szybkiego uwalniania powietrza. Przekraczają wymagania światowych norm branżowych, tj. DIN 51524 część 3 HVLP, AFNOR NFE 48-603 (HV), ISO 11158 HV oraz większości międzynarodowych producentów OEM.
Mannol
TO-4 Powertrain Oil SAE 30 2602, mineralny olej przekładniowo-hydrauliczny przeznaczony do stosowania m.in. w układach hydraulicznych i skrzyniach biegów. Specjalny kompleks dodatków zapewnia przedłużoną żywotność tarcz ciernych zanurzonych w oleju (mokre hamulce i sprzęgła). Zapobiega ślizganiu się sprzęgła i elementów skrzyni biegów oraz minimalizuje konieczność regulacji. Zapewnia bardzo dobrą kompatybilność z materiałami uszczelnienia, zapobiegając pęcznieniu, twardnieniu i kurczeniu się uszczelnienia. Dzięki temu mniejsza koszty części zamiennych i zapobiega wyciekom. Odznacza się wyjątkową stabilnością oksydacyjną i odpornością na degradację termiczną w wysokiej temperaturze. Nie zaleca się mieszania go z innymi rodzajami olejów hydraulicznych i silnikowych. Nie może być stosowany jako olej silnikowy.
MANNOL UTTO WB101, jest to mineralny, wielofunkcyjny olej hydrauliczno-przekładniowy spełniający wymagania aplikacji Volvo 97303 (WB-101) oraz innych maszyn i urządzeń wymagających olejów klasy UTTO (Uniwersal Tractor Transmision Oil). Kompatybilny z mokrymi układami sprzęgła i hamulców. Może być stosowany w bardzo rozpiętej skali temperaturowej od -45*C do 160*C. Doskonale sprawdza się w warunkach wysokiej wilgotności. Wysoka stabilność oksydacyjna oraz doskonałe właściwości myjące pozwalają na wydłużenie okresów pomiędzy wymianami oraz zmniejszają koszty konserwacji sprzętu. Przeznaczony głównie do maszyn rolniczych, ale również przeznaczony do sprzętu terenowego (budownictwo, kamieniołomy, górnictwo) oraz specjalistycznego (ładowarki, spycharki, koparki itp.) producentów europejskich, amerykańskich i azjatyckich, pracujących w trudnych warunkach, gdzie poziom wydajności jest wymagany WB-101 i inne powyższe specyfikacje. Znajduje zastosowanie w portowych ładowarkach kontenerowych (reach stacker), w ładowarkach teleskopowych, widłowych i czołowych, kombajnach (sprzęt do załadunku drewna), w sprzęcie drogowym (zgarniacze, walce, spycharki, zagęszczarki), w budownictwie.
MOL
Hykomol TDL 75W-90. Przekładniowy, produkowany z wysokiej jakości syntetycznych olejów bazowych przy wykorzystaniu najnowszego, złożonego systemu dodatków. Dzięki składowi opartemu na koncepcji linii Total Drive jego parametry użytkowe znacznie przekraczają parametry konwencjonalnych, syntetycznych olejów przekładniowych zgodnych ze specyfikacjami GL-4 i GL-5. Jedną z zalet jest niższa możliwość przenikania zanieczyszczeń i wycieku oleju. Zastosowanie to m.in. elementy układów przeniesienia napędu w nowoczesnych pojazdach użytkowych, napędy różnicowe i osiowe maszyn budowlanych i rolniczych, wózki widłowe, żurawie. API GL-4, GL-5, Arvin Meritor 0-76-N, ZF TE-ML 04G, 05B, 07A, 12B, 16B, 19B, 21B.
Hydro Prime HV 46 ZF. Wysoko wydajny płyn hydrauliczny niezawierający cynku. Zapewnia bardzo dobrą ochronę w szerokim przedziale temperatur. Jest wytwarzany przy zastosowaniu specjalnie dobranych wysokojakościowych olejów bazowych z grupy II ze zbilansowanym systemem dodatków przygotowanym do danego zastosowania (inhibitory utleniania, zużycia, powstawania piany i korozji, środek modyfikujący lepkość) w celu spełnienia wymogów nowoczesnych, wysokociśnieniowych, mobilnych i przemysłowych systemów hydraulicznych. Dopuszczenia Bosch Rexroth 90235 i Parker Denison HF-0 OEM obejmujące najwyższe wymogi, zapewniają doskonałą ochronę przed zużyciem pomp tłokowych i łopatkowych. ISO 11158 HV, L-HV, VG 46.
Neste
Gear TO-4 10W, olej do przekładni i skrzyń biegów. Utrzymuje właściwe parametry tarcia w przekładniach, zapewnia równą pracę mokrych hamulców, zmniejsza zużycie kół zębatych i innych elementów układów przeniesienia. Redukuje hałas hamulców, stabilizuje tarcie i właściwości materiału ciernego, zapobiega poślizgom sprzęgła nawet na stromych podjazdach z obciążeniem. Wydłuża okresy między wymianami oleju i zapobiega nieprawidłowościom w działaniu dzięki bardzo dobrej odporności na utlenianie i zdolnościom do separacji osadu. Zapewnia dobre właściwości chłodzące. Normy, aprobaty, specyfikacje: API GL-4, GL-5, Allison C-4, Cat TO-2, TO-4, Eaton Fuller, Komatsu KES 07.868.1, ZF TE-ML 03C, 07F.
Hydraulic 46 Super, najwyższej klasy mineralny olej hydrauliczny. Posiada bardzo szeroki zakres temperatur pracy i nadzwyczajną odporność na niskie temperatury. Zostały wyprodukowany do całorocznego stosowania, gdy temperatury są niskie na początku pracy oraz wysokie podczas wykorzystywania systemów hydraulicznych. Specjalne dodatki wytworzone do pracy w ekstremalnych warunkach zapewniają bardzo dobrą ochronę przeciw zużyciu, utlenieniu oraz korozji. Odpowiedni do wszystkich systemów hydraulicznych, znajduje zastosowanie m.in. w koparkach, maszynach leśnych, spycharkach, podnośnikach widłowych itd. Normy, aprobaty, specyfikacje: ISO 11158 HV, Cincinnati Milacron P-70, Denison HF-0, HF-1, HF-2, DIN 51524-3 HVLP, Eaton Vickers I-286-S, M-2950-S, Swedish Standard (SS) 15 54 34 AV.
Orlen Oil
PLATINUM Gear SX 75W-90 to wysokiej jakości, syntetyczny olej przekładniowy do maszyn budowlanych, rolniczych i pojazdów ciężarowych, do stosowania przede wszystkim w przekładniach głównych oraz tylnych mostach. Został oparty o nowoczesną technologię syntetycznych olejów bazowych zapewniających stabilność właściwości i ochronę elementów układu przeniesienia napędu w czasie całej eksploatacji. Gwarantuje utrzymanie właściwości smarnych w czasie eksploatacji i wysoką zdolność do przenoszenia obciążeń, ma właściwości przeciwzużyciowe. Spełnia wymagania: NATO O-226, ZF TE-ML 07A, 16B, 17B, 19B, 21A.
PLATINUM Multi PTF 30. Jednosezonowy (letni), mineralny olej przekładniowo-hydrauliczny przeznaczony do pracy w ciężkich warunkach w skrzyniach biegów, skrzyniach biegów Powershift, układach przenoszenia mocy oraz układach hydraulicznych ciężkiego sprzętu budowlanego, ciągników i ładowarek produkcji amerykańskiej. Nie można go stosować jako olej silnikowy. Charakteryzuje się własnościami przeciwzużyciowymi, wykazuje bardzo dobrą kompatybilność z materiałami uszczelnień układu oraz posiada wysoką odporność na utlenianie. Dzięki dodatkom przeciwutleniającym, przeciwkorozyjnym oraz zapobiegającym pienieniu zapewnia wydłużoną żywotność przekładni i układu. Spełnia wymagania: Alison C-4, Caterpillar TO-4, Komatsu Dresser HMS B21-0006, Komatsu Micro-Clutch.
Q8 Oils
T 2300 CVT 10W-30 jest wyjątkowym olejem syntetycznym typu UTTO do ciągników z przekładniami bezstopniowymi. Gwarantuje bardzo dobrą ochronę sprzętu stosowanego w terenie, na budowie, jak i w rolnictwie. Korzyści: zachowanie własności lepkościowych zapewnia bezproblemową pracę przekładni bezstopniowej, stabilność oksydacyjna, znakomite właściwości cierne zapewniające płynną pracę hamulca, bardzo dobra reakcja komponentów hydraulicznych, kompatybilność z konwencjonalnymi elastomerami. Specyfikacje i aprobaty: API GL-4, Case MS 1207, MS 1209, MS 1210, Cat SATO, New Holland NH 410-B, NH 410-C, ZF TE-ML 03E, 05F, 06B, 06D, 06E, 06F, 06K, 06L, 06M, 06N, 06P, 06R, 06S, 06T, 17E, 21F.
T 2500 to syntetyczny olej przekładniowy i hydrauliczny typu UTTO o niskiej lepkości i wyjątkowych właściwościach zapobiegających zatarciu w najbardziej ekstremalnych warunkach pracy. Bardzo dobra stabilność oksydacyjna. znakomite właściwości cierne zapewniające płynną pracę hamulca, bardzo dobra reakcja komponentów hydraulicznych. Zachowanie własności lepkościowych zapewnia najwyższą ochronę przekładni. Olej ogranicza hałas hamowania na mokro, jednocześnie redukując zużycie tarczy ciernej. API GL-4, Case MS 1206, MS 1207, MS 1209, MS 1210, John Deere JDM J20D, New Holland NH 410-C, Volvo 97304 (WB 102), ZF TE-ML 03E, 03F, 05E, 05F, 06K.
Shell
Spirax S4 CX 10W, 30W, 50W – zaawansowany, wielozadaniowy olej przekładniowo-hydrauliczny zapewniający bezawaryjną pracę urządzeń oraz maksymalnie wydłużający czas ich eksploatacji. Minimalizuje powstawanie osadów, chroni przed korozją, zapewnia stabilność parametrów oraz długie przebiegi. Spirax S4 CX zapewnia prawidłową pracę sprzęgieł oraz bezproblemową i cichą pracę przekładni z mokrymi hamulcami. Utrzymuje dobrą płynność również w niskich temperaturach, co poprawia ochronę podczas rozruchu układów w sezonie zimowym. Specyfikacje i aprobaty: Caterpillar TO-4, ZF TE-ML 03C (SAE 10W), Allison C-4, Caterpillar TO-4, ZF TE-ML 03C, 07F (SAE 30W), Allison C-4, Caterpillar TO-4 (SAE 50W).
Tellus S2 VA 46. Doskonałej jakości olej hydrauliczny z dodatkami detergentowymi do zastosowania wszędzie tam, gdzie wymagane są: precyzja pracy, czystość układu, odporność na zmienne warunki atmosferyczne. Zawiera zaawansowany pakiet dodatków przeciwzużyciowych, co zapewnia utrzymanie wysokich osiągów układów hydraulicznych w pojazdach drogowych oraz w instalacjach, gdzie istnieje możliwość zanieczyszczenia układu wodą i substancjami stałymi. Z uwagi na bardzo wysoki wskaźnik lepkości i temperaturę płynięcia –54 st. C można stosować go w szerokim zakresie temperatur. Specyfikacje i aprobaty: ISO 11158 HV, 6743/4 L-HV, ASTM 6158-05 HV, DIN 51502 HVLPD.
Tedex
Super Gear Synthetic 75W-90. Syntetyczny, wysokociśnieniowy, wielosezonowy do przekładni pojazdów, wyprodukowany jako TDL, Total Drive Line. Szczególnie polecany do przekładni hipoidalnych eksploatowanych w najtrudniejszych warunkach. Produkowany z syntetycznych olejów bazowych najwyższej jakości oraz z pakietu dodatków uszlachetniających najnowszej generacji, w tym bezołowiowych dodatków o własnościach EP (Extreme Pressure). Specyfikacje: API GL-4, GL-5, MT 1, DAF, Eaton, Iveco, MAN 341 E3, 342 M3, M 3343 S, MB 235.6, Scania STO 1:0, Volvo 1273.10, ZF TE-ML 07, 08, 16B-D, 17B, 19B, 21A.
Hydraulic Premium HM 46. Olej hydrauliczny, najwyższej jakości bezpopiołowy, bezcynkowy, do nowoczesnych systemów hydraulicznych. Łączy ze sobą wysoką sprawność smarowania ze znakomitą filtrowalnością. Posiada bardzo dobre własności przeciwzużyciowe. Dobór odpornych na ścinanie środków poprawiających wskaźnik lepkości zapewnia zachowanie odpowiedniej lepkości w całym okresie używania oleju. Przeznaczony do wysokoobciążonych układów przeniesienia siły oraz napędu i sterowania hydraulicznego, pracujących w trudnych warunkach wysokich ciśnień i w szerokim zakresie temperatur. ISO 3448, VG 46, ASTM D6158, Cincinnati Milacron P-68, P-69, P-70, DIN 51524/2, HLP, Parker Denison HF-0, HF-1, HF-2. |
Texaco
Delo Syn-THF XC jest wysokiej jakości syntetycznym olejem przekładniowym do układów przeniesienia napędu z mokrymi hamulcami, przeznaczony do stosowania w aplikacjach, gdzie wymagany jest produkt o specyfikacji Volvo WB 102. Opracowano go przy udziale wysokiej jakości syntetycznego oleju bazowego w połączeniu ze specjalnie dobranym pakietem dodatków uszlachetniających. Zawartość dodatków EP w jego składzie jest wyższa niż w typowych cieczach tego rodzaju, co zapewnia lepszą ochronę przekładni. Stabilność utleniania syntetycznych olejów bazowych oznacza, że w porównaniu z tradycyjnymi olejami Delo Syn-THF XC zapewnia znacznie dłuższe okresy eksploatacji, a jego odporność temperaturowa przekłada się na możliwość stosowania w trudniejszych warunkach pracy. Uzyskał zatwierdzenie Volvo 97304 (WB102).
Rando HD LVZ. Olej hydrauliczny odpowiedni do użytku w szerokiej gamie układów pracujących pod dużym ciśnieniem, z pompami zębatymi, łopatkowymi, promieniowymi, osiowo-tłokowymi. Zalecany przede wszystkim do mobilnych układów hydraulicznych, np. w koparkach, ładowarkach oraz innych maszynach do robót ziemnych, eksploatowanych w różnych temperaturach otoczenia oraz roboczych układu. Płynność w niskiej temperaturze zapewnia szybki obieg oleju oraz ochronę przed zużyciem w ciągu całego roku, podczas rozruchu w każdych warunkach pogodowych. Zapewnia wysoką odporność na ścinanie oraz ochronę układu podczas pracy w wysokiej temperaturze i wysokim ciśnieniu. Uzyskał zatwierdzenie Volvo 98620.
Valvoline
Unitrac 80W. Olej hydrauliczno-przekładniowy, uniwersalny, całoroczny, najwyższej jakości do maszyn budowlanych, roboczych, rolniczych i pojazdów specjalistycznych. Jest stosowany w skrzyniach biegów, układach różnicowych, mokrych hamulcach, układach hydraulicznych. Ma specjalne dodatki chroniące komponenty mechanizmów, w których pracuje, bez względu na prędkość obrotową, idealnie sprawdzając się w warunkach wysokiego obciążenia, czy dużego zapylenia środowiska. Zawiera specjalne dodatki, dzięki czemu jest wysoce odporny na wilgoć i utlenianie.
HVLP 46, hydrauliczny olej wysokiej klasy, opracowany do stosowania w maszynach budowlanych, zaawansowanych układach przemysłowych, czy maszynach w kopalniach. Dzięki specjalnie wyselekcjonowanym bazom i dodatkom uszlachetniającym cechuje się wysokim wskaźnikiem lepkości, co czyni go bardzo stabilnym w szerokim zakresie temperatur pracy, nawet w skrajnie niekorzystnych warunkach klimatycznych.
T&M nr 11/2023
Tekst: Jacek Dobkowski
Add comment