swieta

Uta wrzesień

loga na www miedzy banery

 najnowsze zyczenia

Strefa z maszynami

XII edycja Centralnych Targów Maszyn, Urządzeń i Sprzętu Roboczego eRobocze Show odbyła się 26-27 maja, w Lubieniu Kujawskim w woj. kujawsko-pomorskim, w strefie przemysłowej przy ul. Fabrycznej.

Każdy operator mógł wypróbować maszyny w akcji. Bobcat wprowadza w Europie nową gamę produktów do zagospodarowania terenów, głównie zielonych. Należą do tej gamy kompaktowe traktory, produkowane w Korei. Są to cztery platformy modelowe, serie: 1000 (25 KM), 2000 z kabiną lub bez (25, 35, 40 KM), 4000 na razie bez kabiny (49, 59 KM). Oprócz ciągników pojawiają się nowe modele kosiarek, o zerowym promieniu skrętu. A nowością wśród ładowarek teleskopowych jest kompaktowa 25.60, która nie przekracza 2 m szerokBobcat 2ości i wysokości, o udźwigu 2,5 t i wysięgu 6 m. Bobcat jak zawsze stawia na wydajność i na siłę. Na stoisku Bobcata rozmawiałem z Adrianem Winnickim, district managerem z Doosan Bobcat EMEA i Damianem Głąbickim, kierownikiem ds. maszyn komunalnych i budowlanych w firmie Contractus (dealer).

 

Sprzęt do ciężkiej pracy

Liebherr ma mocno zdywersyfikowaną ofertę, więc ewentualny, chwilowy dołek w jednej branży z powodzeniem rekompensuje sprzedażą w innej. Olbrzymi boom dotyczy przeładunków w polskich portach, „stanęła” deweloperka, zwłaszcza mała. Nowym modelem na polskim rynku jest wozidło przegubowe TA 230, pierwszy egzemplarz już został u nas sprzedany. Koparka gąsienicowa R 922 należy do ósmej generacji. Ładowarka XPower 550 reprezentuje najlepiej sprzedającą się serię tego rodzaju maszyn. Mechaniczny napęd ma w niej wspomaganie hydrauliczne.

– Zaletą urządzeń najnowszej generacji jest niskie zużycie paliwa, obecnie ma to olbrzymie znaczenie – zachwala Marceli Bednarek, członek zarządu Liebherr-Polska, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu.

 

922F to koparka gąsienicowa, jedna z maszyn Liugonga pracujących na tej imprezie. Jej masa eksploatacyjna wynosi 22,8 tony, pojemność łyżki 0,9-1,4 m sześc., moc silnika Cumminsa 158 koni.

Zespół projektowy Liugonga z siedzibą w Wielkiej Brytanii poświęcił tysiące godzin, aby w pełni zrozumieć, w jaki sposób taki sprzęt jest używany na co dzień. Celem było opracowanie maszyny przyjaznej dla człowieka, ergonomicznej, do której profesjonalni operatorzy będą chcieli wsiąść, a potem nie będą chcieli z niej wysiadać. Faktycznie, na Show 922F była jedną z bardziej obleganych koparek.Liugong 3

– Prezentujemy wielofunkcyjność – podkreśla Andrzej Getler, dyrektor operacyjny Mecalac Polska. – 6MCR, maszyna gąsienicowa jest najszybsza na rynku, może poruszać się z prędkością 10 kilometrów na godzinę, jest takim połączeniem midikoparki ze średniej wielkości ładowarką burtową. Jesteśmy kompaktowi i silni.

Najczęściej sprzedawaną maszyną jest kołowa 9MWR, sztywnoramowa, z dwiema osiami skrętnymi. Koparka z wielofunkcyjnością typową dla Mecalaka, która przejawia się przez różnorodność i wszechstronność osprzętu roboczego. Szybkozłącze umożliwia przepinanie osprzętu praktycznie bez wychodzenia z kabiny. Również największa z tej serii, 15MWR, charakteryzuje się kompaktową budową, ale parametrami odpowiada cięższym maszynom konkurencji.

Jan Rudak z Bergerat Monnoyeur Polska (Caterpillar): – Prezentujemy tutaj wycinek szerokiej gamy naszych maszyn. Skoncentrowaliśmy się na maszynach nowej generacji, są to koparki, ładowarki małe i duże. Największa, która tutaj pracuje ma masę operacyjną około 25 ton. Wyposażone są w najnowsze systemy pomagające operatorom w pracy, na przykład ładowarka potrafi sama się załadować, koparki mają wagi technologiczne, asysty, systemy 2D, 3D. Udogodnieniem jest też sterowanie dżojstikiem. Dbamy o wygodę kabin, bo jest to „biuro” operatora, spędza tam wiele godzin. Część maszyn posiada ciśnieniowe kabiny, sprawdzające się bardzo dobrze podczas pracy w zapyleniu. Maszyny Cat są przemyślane w każdym szczególe.

     Mecalac 2    Cat 3     JCB 3

 

Na stoisku Interhandlera, importera JCB, przyciągał uwagę m.in. Demo Truck, czyli specjalna naczepa, w której po jej rozłożeniu można wypocząć, porozmawiać, wypić kawę. Jak dowiedzieliśmy się od Józefa Bacica, dyrektora regionu północ Interhandlera, naczepa jest wykorzystywana przez JCB, na różnych eventach od kilku lat. JCB angażuje się w zeroemisyjność, oferuje modele elektryczne, w przyszłym roku mają pojawić się maszyny na wodór, spalające ten gaz w silniku z zapłonem samoczynnym. Wodór ma przed sobą przyszłość.

 

Smarować trzeba

– Marka Q8 Oils oferuje środki smarne dla ciężkiego sprzętu, maszyn budowlanych, samochodów ciężarowych, osobowych, również dla rolnictwa i firm przemysłowych – wylicza Jarosław Dębski, prezes Syntaco, autoryzowanego, generalnego dystrybutora Q8 Oils. – Mamy w gamie kilka tysięcy produktów. Dużą popularnością cieszą się oleje hydrauliczne, nasze produkty charakteryzują się wysokimi wskaźnikami lepkości, które powodują, że praca maszyn jest stabilna. Q8 to najwyższa jakość, którą wyrażamy również przez powtarzalność. Jeśli ktoś wydaje na maszynę, ciągnik czy ciężarówkę duże pieniądze, oszczędzanie na olejach jest nieodpowiednią decyzją. Gorszy jakościowo olej oznacza nie tylko mniejszą wydajność, ale dodatkowe koszty i zmarnowany czas na wypadek przestoju.

     Q8 2     Neste 1

W katalogach Q8 wyszukiwanie konkretnych olejów jest ułatwione. Lepkość to tylko jeden z parametrów. Przykładowe są cztery silnikowe Formula Truck 5W-30, ale nie są to te same oleje, mają aprobaty różnych producentów sprzętu i pojazdów.

– Jesteśmy dystrybutorem olei i smarów marki Neste – mówi Sławomir Ziemnicki, przedstawiciel handlowy firmy PHU Andrzej Klimowicz. – To są produkty z Finlandii, do branży budowlanej, rolniczej, leśnej, również do samochodów ciężarowych, osobowych. Mamy też pełną ofertę smarów i płyny eksploatacyjne. Neste jako producent z północnej Europy musi sprostać surowym warunkom klimatycznym, bardzo szerokim zakresom temperatur roboczych. Oleje syntetyczne to dwie gamy produktów, jeśli chodzi o bazy. Nowa baza to produkty pochodzące ze zrównoważonego rozwoju, w nowej technologii.

 

Tuning i wiertła

EnginEcopower proponuje modyfikacje oprogramowania w sterownikach silników maszyn budowlanych, maszyn rolniczych, aut ciężarowych i osobowych. Celem jest optymalizacja, czyli zwiększenie mocy przy jednoczesnym obniżeniu spalania i zachowaniu żywotności jednostki napędowej. Silnik do modyfikacji musi być sprawny technicznie, nie może kopcić. Firma oferuje 30 dni testowania udoskonalonego softu za darmo – co podkreśla Dariusz Sęk, przedstawiciel techniczno-handlowy.

     engine 2     Serafin 3

Wiertła do różnych zastosowań przywiozła firma Serafin PUH Andrzej Serafin. Największe z nich jest przeznaczone do bardzo zakamienionej ziemi, mocno wcina się w taki grunt. Trwałość wiertła – każdego – zależy od różnych czynników: jakości gleby, umiejętności operatora, producent nigdy nie podaje takich informacji. Alicja Strzelecka, specjalistka ds. eksportu zwróciła uwagę na skuteczny system LED-owy, który wtopiony w obudowę napędu Digga wskazuje operatorowi, czy otwiert jest wykonywany pod kątem prostym, czy nie.

 

T&M nr 6/2023

Tekst: Jacek Dobkowski

 

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE