Bauma czyli …moc maszyn
Trwają przygotowania do targów Bauma. To jedna z największych na świecie wystawa branżowa, odbywająca się na terenach monachijskiego centrum wystawienniczego.
Trzydziestą czwartą edycję imprezy zaplanowano na 7-13 kwietnia 2025 r.
Bauma – międzynarodowe targi maszyn i urządzeń budowlanych oraz górniczych to prawdziwy gigant na targowym rynku. Poprzednią edycję (targi odbywają się co trzy lata) obejrzało niemal pół miliona zwiedzających. Swe prezentacje przygotowało ponad 3,2 tys. firm z 60 krajów (w tym 48 firm z Polski), a powierzchnia ekspozycyjna przekroczyła 600 tys. mkw. (w tym w halach 200 tys. mkw). Stefan Rummel, CEO, Messe München zapowiada równie dużą frekwencję także podczas najbliższej edycji.
Będzie z czego wybierać
Oferta targów Bauma jest bardzo szeroka. Obejmuje maszyny i urządzenia dla budownictwa, inżynierię lądową i wodną, maszyny do budowy kanalizacji, budowy dróg, kolei, budowy tuneli, urządzenia dźwigowe, maszyny i urządzenia do produkcji cementu, wapna, gipsu, piasku, żwiru, urządzenia górnicze, sprzęt do badań, jak również aparaturę kontrolną. Znaczące miejsce mają też zajmować podczas najbliższej edycji maszyny i urządzenia do rekultywacji terenów pokopalnianych.
Joachim Schmid, dyrektor zarządzający w dziale maszyn budowlanych i zakładów materiałów budowlanych w Niemieckim Stowarzyszeniu Przemysłu Maszynowego (VDMA) podkreśla, że targi to prawdziwy pokaz innowacyjnego budownictwa, od cyfrowego placu budowy po alternatywne napędy i metody budowy jutra. Innowacyjne rozwiązania przedstawione zostaną na stoiskach poszczególnych producentów maszyn (podczas poprzedniej edycji zainteresowanie budziła np. napędzana wodorem koparka Liebherr), ale też na licznych stoiskach firm start-upowych (debiut tego rodzaju firm nastąpił podczas targów w 2022 r.). Bardzo dużą prezentację przygotowują firmy pochodzące z Chin, obecni będą również producenci z innych krajów Azji.
Nie tylko dekarbonizacja
– Digitalizacja i zrównoważony rozwój to będą siły napędowe naszej branży w przyszłości. Każdy musi wnieść swój wkład w dekarbonizację – podkreśla J. Schmid, przypominając, że pięć lat temu Komisja Europejska przedstawiła ambitny cel uczynienia Unii Europejskiej neutralną klimatycznie do 2050 r. Szacuje się, że obecnie łańcuch wartości budownictwa odpowiada za nieco ponad jedną trzecią emisji dwutlenku węgla w UE. Zdecydowana większość gazów cieplarnianych jest emitowana podczas produkcji materiałów budowlanych i podczas dziesięcioleci eksploatacji ukończonych budynków. Niemniej jednak, aby osiągnąć odpowiedni poziom dekarbonizacji sporo należy zrobić również w trakcie samej fazy budowy.
– Alternatywne koncepcje napędowe stanowić będą istotny temat na targach – mówi S. Rummel zaznaczając przy tym, iż kluczem do sukcesu będzie w kolejnych latach wydajność maszyn, a każdy litr paliwa kopalnego zaoszczędzony przy tej samej wydajności ma ogromne znaczenie. Udział w targach zapowiedziało wiele firm produkujących nowoczesne silniki stosowane w maszynach budowlanych (m.in. Volvo czy Deutz), jak również lekkie rozwiązania konstrukcyjne. Będą silniki elektryczne, ale również te napędzane uwodornionym olejem roślinnym (HVO).
Optymalizacja procesów
Odpowiednie rezultaty w zakresie dążenia do neutralności klimatycznej ma też optymalizacja samym procesów budowlanych, co wynika m.in. z zastosowania odpowiednich czujników, kabli, wyświetlaczy czy sterowników. Informatyzacja, przejawiająca się przede wszystkich w digitalizacji i automatyzacji, również w tym sektorze jest czymś zupełnie oczywistym, branża coraz częściej polega na cyfrowych systemach wspomagających i zazwyczaj częściowej automatyzacji procesów.
J. Schmid zapowiada liczny udział firm oferujących tego rodzaju rozwiązania. Na targach Bauma będzie można zobaczyć technologie i systemy służące: efektywniejszemu wykorzystaniu maszyn (unikanie przestojów), komunikacji maszyna-maszyna (dla wydajnych łańcuchów produkcyjnych), jak również wczesnemu wykrywaniu zwiększonego zużycia energii z przyczyn technicznych (monitorowanie stanu maszyn za pomocą inteligentnych czujników).
T&M nr 11/2024
Tekst: Michał Jurczak
Add comment