Uta listopad

loga na www miedzy banery

Inelo 1170x150

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banery

Onturtle 1150x150

loga na www miedzy banery

Mecalac 10 2023 750 x 200loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Hengst maj

Kolejne wyzwanie Mammoeta

Mammoet wykorzystał moduły THP/SL firmy Goldhofer wykonując wielotonową dostawę dla elektrowni.

To te pojazdy były w stanie pokonywać długie trasy ze stromymi wzniesieniami i ciasnymi zakrętami.

Elektrownia ACWA Power Sirdarya ma moc 1,5 GW i znajduje się w pobliżu miasta Shirin w Uzbekistanie. Pracuje w cyklu kombinowanym, posiada dwa bloki wytwórcze o mocy 750 MW i sprawności ponad 60 proc. To właśnie do niej należało dostarczyć turbiny gazowe o masie ponad 500 t, z kazachskiego portu Bautino. Zadania podjęła się znana firma transportowa Mammoet.

Pagórkowaty teren, ciasne zakręty, wąskie drogi i mosty o ograniczonej nośności to spore wyzwanie. Właśnie ze względu na zróżnicowane ukształtowanie terenu, trasę podzielono na trzy odcinki, a każdy wymagał specjalnie dopasowanego rozwiązania. Wykorzystano moduły Goldhofer THP/SL do dużych obciążeń w połączeniu z dwoma modułami ADDRIVE oraz ADDRONIC do synchronizacji.

 

Szybki początek

Na pierwszym 500-kilometrowym odcinku, głównie po dobrych drogach, do transportu turbin gazowych wybrano 19-osiową kombinację typu side-by-side THP/SL. Do pokonywania wielu stromych wzniesień wykorzystano do pięciu głównych napędów (trzy z przodu i dwa z tyłu). Ciężkie samochody ciężarowe MAN 41.680 z silnikami V8 o mocy 680 KM odpowiadały przez cały czas za wystarczającą przyczepność i siłę pchania.

 

Uzbecki „tor przeszkód”

Drugi odcinek, przez Uzbekistan stanowił kolejne wyzwanie dla zespołu Mammoet. Aby móc pokonywać zakręty, a także uzyskać optymalny rozkład ciężaru na mostach, turbiny gazowe o długości do 15 m i szerokości 6,3 m, ważące ok. 517 t zostały przeładowane na ramę AL600, a następnie zamontowane z przodu i z tyłu na 20-osiowej kombinacji THP/SL P(1+1/2) z ADDRIVE. Umożliwiło to pełną integrację dwóch jednostek ADDRIVE w kombinacji, po to aby uzyskać dodatkową przyczepność i siłę pchania na stromych zboczach. Takie połączenie zapewniało zarówno wystarczającą siłę pociągową do przenoszenia ultraciężkich ładunków pod górę, jak i siłę hamowania potrzebną do bezpiecznej jazdy na zjazdach.

Pełna moc była dostępna po kliknięciu jednego przycisku. Konwój rozpędzano do prędkości 18 km/h (moduły samobieżne ADDRIVE mogą osiągać prędkość do 25 km/h).

Główną przeszkodą dla 100-metrowego i 900-tonowego konwoju na tym odcinku trasy były liczne mosty, których nośność była zdecydowanie za mała jak na taką kombinację. Same 60 linii osi modułów THP/SL o dużej ładowności było niewystarczające, aby spełnić wymagania dotyczące maksymalnego nacisku na oś. Aby obserwować ograniczenia na poszczególnych mostach, eksperci od transportu ciężkiego z firmy Mammoet zastosowali strategię, z której korzystali już wiele razy tzn. umieścili 8-osiowy modułowy pojazd Goldhofer (znany jako przyczepa boczna) bezpośrednio pod wysokim mostem dźwigarowym, aby mógł bezpośrednio przejąć część ciężkiego ładunku. - Ciągłe monitorowanie i regulacja zawieszenia przyczepy typu belly trailer umożliwiły nam bezpieczne i niezawodne przejechanie każdego z mostów w tempie pieszego – mówi Marek Łysko, Operations Manager, Mammoet Kazachstan.

 

Koniec wieńczy dzieło

Na końcowym odcinku podróży Mammoet załadował turbiny do ciężkiego samobieżnego zestawu, który pokonał ostatnie kilometry do elektrowni. - Mogliśmy zaplanować i zrealizować całą operację z taką precyzją, ponieważ wytrzymałe moduły Goldhofer można łączyć z niezwykłą elastycznością i konfigurować spełnić bardzo specyficzne wymagania. Ciągłe wsparcie ze strony działów projektowych i serwisowych firmy Goldhofer pomogło nam zaplanować i zrealizować projekt z zachowaniem najwyższego poziomu inżynierii, bezpieczeństwa i wydajności - opowiada M. Łysko.

 

T&M nr 5/2023

Tekst: Michał Jurczak

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE