Nowy żuraw z serii „Tough Ones
Udana seria żurawi EC-B firmy Liebherr doczekała się nowej wersji.
470 EC-B Flat-Top dysponuje udźwigiem maksymalnym 16 lub 20 t i jest obecnie największym w rodzinie „Tough Ones”. Liebherr 470 EC-B trafił do sprzedaży w styczniu tego roku. Flagowy żuraw z inteligentnymi systemami wspomagania oferuje wysięgnik o długości 80 m (zasięg można zwiększyć do 83 m za pomocą przedłużenia). W 16-tonowej wersji 470 EC-B nośność sięga 3200 kg, w przypadku wersji 20-tonowej jest o 200 kg mniejsza. Wysięgnik można podzielić na sekcje o długości 2,5 m, dzięki czemu można go dostosować do różnych wymagań operacyjnych. Kilka żurawi typu Flat-Top z serii EC-B może bezpiecznie współpracować w tym samym miejscu, nawet na ograniczonej przestrzeni.
Podczas projektowania skupiono się nie tylko na wydajności, ale także na łatwości montażu i transporcie. Wysięgnik i przeciwwysięgnik można wygodnie i bezpiecznie przymocować do platformy obrotowej. Zastosowano też sprawdzone złącza szybkiego montażu. Do przetransportowania części obrotowej z wysięgnikiem wraz z przeciwbalastem na plac budowy potrzeba relatywnie niewielu, bo pięciu ciężarówek.
470 EC-B posiada połączenie zarówno dla systemów wieżowych 24 HC 420, jak i 24 HC 630. System wieżowy 24 HC pasuje do sprzętu o dużym udźwigu. Jego kompaktowe wymiary pozwalają na ekonomiczne przenoszenie poszczególnych elementów z punktu A do punktu B. Maksymalną wysokość haka wolnostojącego (do 96 m) osiąga się dzięki systemowi 24 HC 630.
Żuraw jest dostępny z jedną z trzech wersji kabiny operatora: LiCAB Basic, LiCAB Air lub LiCAB AirPlus. Wszystkie oferują powierzchnię podłogi przekraczającą 2 mkw. Dzięki szerokiemu polu widzenia z kabiny, operator dźwigu ma dobrą widoczność na plac budowy i ładunek, który ma zostać podniesiony, co przyczynia się do bezpieczeństwa zarówno samego operatora, jak i maszyny. Producent zwraca uwagę na efektywność nowego oświetlenia LED (łączna pow. 8,6 mkw.). Panele nie muszą być montowane oddzielnie, mogą pozostać na swoim miejscu na sekcji końcowej wysięgnika podczas transportu.
W kabinie znajduje się również nowy, 12-calowy ekran z intuicyjną obsługą. System operacyjny żurawia wieżowego (TC-OS) oferuje możliwość wyboru języka. Użytkownicy poruszają się po uproszczonej strukturze menu za pomocą ekranu dotykowego
.T&M nr 2/2022
Tekst: Michał Jurczak
Add comment