Powrót zabytkowego żurawia
Po ponad 50 latach do firmy Liebherr powrócił klasyk, żuraw wieżowy Form 30A/35.
Został odkryty i przywrócony do pierwotnego stanu przez fana Liebherr, Stephana Keima. Centrum żurawi wieżowych Liebherr w Bad Waldsee może pochwalić się nową atrakcją. To żuraw Form 30A/35 zbudowany w 1969 r. Stephan Keim odkrył go kilkanaście lat temu, ratując przed złomowaniem. Zanim żuraw mógł zostać zmontowany w firmie Liebherr, został zdemontowany i przewieziony z Aschaffenburg do Bad Waldsee (350 km) dwoma ciężarówkami. Na miejscu Stephan Keim i zespół mechaników Liebherr zmontowali dźwig w ciągu dwóch dni.
Zwiedzający mogą teraz podziwiać dźwig, jako zabytek przemysłowy na terenie Centrum Żurawia Wieżowego. - Cieszymy się, że ta część historii Liebherr wróciła do nas. Na przestrzeni lat wiele zabytkowych maszyn budowlanych zostało wycofanych z eksploatacji i zezłomowanych. Zachowanie naszej historii jest ważne, a Stephan Keim wniósł do tego istotny wkład – mówi Michael Goll, dyrektor ds. globalnej komunikacji i rozwoju organizacyjnego w Liebherr-Werk Biberach. Sama renowacja Formy 30A/35 trwała około roku. - Kiedy go kupiłem, dźwig był zniszczony. Skonstruowany w lipcu 1969 r. żuraw był całkowicie zardzewiały, a wiele jego elementów zostało poważnie uszkodzonych lub zepsutych. Całość wymagała wypiaskowania i odmalowania - mówi Stephan Keim dodając, że wymieniono praktycznie każdą śrubkę, odrestaurowano szafę sterowniczą, a także liny i okablowanie.
W renowacji wykorzystano wiele fabrycznych części, które Liebherr nadal ma na stanie. Liebherr dostarczył również 120 l oryginalnego żółtego lakieru. - Duże wyzwanie stanowiła kabina operatora. Całkowicie zardzewiała, a blachy były podziurawione - mówi Stephan Keim. Wspomagany przez swojego ślusarza odtworzył blachy z dokładnością co do milimetra, tak aby były nie do odróżnienia od oryginału. Dziś żuraw ma plakietkę kontrolną UVV (rozporządzenie o zapobieganiu wypadkom) i znowu jest w pełni sprawny.
Liebherr Form 30A/35 był produkowany od 1962 r. do połowy lat siedemdziesiątych. Należał do najpopularniejszych dźwigów średniej wielkości w tamtym okresie. Wyprodukowano ok. 3 tys. egzemplarzy. W połowie lat siedemdziesiątych na rynek wszedł nowy, w pełni zmodyfikowany typ żurawi (łatwiejszy w transporcie i bardziej opłacalny od poprzedników). Mimo że stopniowo znikał z placów budowy, Form 30A/35 zapoczątkował nową erę w konstrukcji dźwigów, był pierwszym urządzeniem tego rodzaju skonstruowanym z rurowych i pustych profili zamiast poprzednio stosowanych profili L. W zmodernizowanej formie ta metoda konstrukcji jest nadal stosowana w żurawiach wieżowych Liebherr.
T&M nr 2/2022
Tekst: Michał Jurczak
Add comment