Uta wrzesień

loga na www miedzy banery

2. Truck machines 1170x150 px v2

loga na www miedzy banery

Bosch filtry truck 1170x150

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Eurowag

loga na www miedzy banery

Fuchs

loga na www miedzy banery

hella wrzesień

loga na www miedzy banery

1150x300 Actros L

Powrót zabytkowego żurawia

Po ponad 50 latach do firmy Liebherr powrócił klasyk, żuraw wieżowy Form 30A/35.

Został odkryty i przywrócony do pierwotnego stanu przez fana Liebherr, Stephana Keima. Centrum żurawi wieżowych Liebherr w Bad Waldsee może pochwalić się nową atrakcją. To żuraw Form 30A/35 zbudowany w 1969 r. Stephan Keim odkrył go kilkanaście lat temu, ratując przed złomowaniem. Zanim żuraw mógł zostać zmontowany w firmie Liebherr, został zdemontowany i przewieziony z Aschaffenburg do Bad Waldsee (350 km) dwoma ciężarówkami. Na miejscu Stephan Keim i zespół mechaników Liebherr zmontowali dźwig w ciągu dwóch dni.

Zwiedzający mogą teraz podziwiać dźwig, jako zabytek przemysłowy na terenie Centrum Żurawia Wieżowego. - Cieszymy się, że ta część historii Liebherr wróciła do nas. Na przestrzeni lat wiele zabytkowych maszyn budowlanych zostało wycofanych z eksploatacji i zezłomowanych. Zachowanie naszej historii jest ważne, a Stephan Keim wniósł do tego istotny wkład – mówi Michael Goll, dyrektor ds. globalnej komunikacji i rozwoju organizacyjnego w Liebherr-Werk Biberach.    Sama renowacja Formy 30A/35 trwała około roku. - Kiedy go kupiłem, dźwig był zniszczony. Skonstruowany w lipcu 1969 r. żuraw był całkowicie zardzewiały, a wiele jego elementów zostało poważnie uszkodzonych lub zepsutych. Całość wymagała wypiaskowania i odmalowania - mówi Stephan Keim dodając, że wymieniono praktycznie każdą śrubkę, odrestaurowano szafę sterowniczą, a także liny i okablowanie.

W renowacji wykorzystano wiele fabrycznych części, które Liebherr nadal ma na stanie. Liebherr dostarczył również 120 l oryginalnego żółtego lakieru. - Duże wyzwanie stanowiła kabina operatora. Całkowicie zardzewiała, a blachy były podziurawione - mówi Stephan Keim. Wspomagany przez swojego ślusarza odtworzył blachy z dokładnością co do milimetra, tak aby były nie do odróżnienia od oryginału. Dziś żuraw ma plakietkę kontrolną UVV (rozporządzenie o zapobieganiu wypadkom) i znowu jest w pełni sprawny.

Liebherr Form 30A/35 był produkowany od 1962 r. do połowy lat siedemdziesiątych. Należał do najpopularniejszych dźwigów średniej wielkości w tamtym okresie. Wyprodukowano ok. 3 tys. egzemplarzy. W połowie lat siedemdziesiątych na rynek wszedł nowy, w pełni zmodyfikowany typ żurawi (łatwiejszy w transporcie i bardziej opłacalny od poprzedników). Mimo że stopniowo znikał z placów budowy, Form 30A/35 zapoczątkował nową erę w konstrukcji dźwigów, był pierwszym urządzeniem tego rodzaju skonstruowanym z rurowych i pustych profili zamiast poprzednio stosowanych profili L. W zmodernizowanej formie ta metoda konstrukcji jest nadal stosowana w żurawiach wieżowych Liebherr.

 

T&M nr 2/2022

Tekst: Michał Jurczak

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE