40- tysięczny żuraw
Liebherr-Werk Ehingen GmbH świętuje dostawę 40-tysięcznego żurawia samojezdnego.
Dźwig terenowy typu LRT 1100-2.1 został 10 listopada oficjalnie przekazany polskiej firmie energetycznej PGE GiEK. Liebherr produkuje żurawie samojezdne już ponad pół wieku. Pierwsze 20 tysięcy egzemplarzy opuściło fabrykę w ciągu 37 lat, na wyprodukowanie kolejnych 20 tysięcy potrzebowano już tylko 14 lat (ostatnie 10 tysięcy żurawi powstało w ciągu 6 lat).
Maszyny pochodzą z Liebherr-Werk Ehingen GmbH, która jest jednym z wiodących producentów żurawi samojezdnych i gąsienicowych na świecie. Gama urządzeń obejmuje zarówno stosunkowo niewielkie, dwuosiowe maszyny o udźwigu 35 ton, jak i potężne, dziewięcioosiowe żurawie mogące dźwigać ciężar wielokrotnie większy (udźwigi żurawi z wysięgnikiem kratowym na podwoziu kołowym lub gąsienicowym sięgają 3000 ton). Dzięki uniwersalnym systemom wysięgników i bogatemu wyposażeniu dodatkowemu żurawie marki Liebherr znajdują zastosowanie na wielu placach budowy, obiektów różnego typu. W zakładzie w Ehingen zatrudnionych jest 3,5 tysięcy osób. W ubiegłym roku fabryka osiągnęła sprzedaż w wysokości 2,1 miliardów euro.
Spółka PGE GiEK (PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna) jest częścią największej grupy energetycznej w Polsce. Do PGE GiEK należą dwie kopalnie węgla brunatnego i pięć elektrowni znajdujących się w różnych regionach kraju. Firma od wielu lat używa dźwigów terenowych marki Liebherr. PGE GiEK wykorzystuje te urządzenia w szczególności do konserwacji i napraw maszyn górniczych, budowy dróg dojazdowych na terenach kopalni oraz montażu i demontażu przenośników taśmowych. Wraz z nowym żurawiem LRT 1100-2.1. dostarczony został również nowy LTM 1030-2.1.
Na decyzję o zakupie nowego, 100-tonowego żurawia serii LRT marki Liebherr wpływ miał również wysoki poziom satysfakcji z urządzeń starej serii LTL. Najstarszy z nich to 80-tonowy żuraw działający w oddziale w Bogatyni. Wiekowy LTL 1080 (został zbudowany w 1991 r) jest nadal w użyciu, w sumie przepracował już ponad 19,1 tysięcy godzin.
- Bardzo dziękuję za wieloletnią współpracę. Cieszymy się, że możemy świętować tę wyjątkową okazję razem z jednym z naszych stałych klientów, odbiorców żurawi serii LTL i LRT. Dziękujemy również, że zaufaliście Państwo nie tylko naszym żurawiom LRT, ale również serii LTM. Zapewniamy, że zrobimy wszystko, co w naszej mocy, aby móc z powodzeniem kontynuować naszą wspólną pracę również w przyszłości - podkreślał Christoph Kleiner, Dyrektor Zarządzający ds. Sprzedaży w Liebherr w Ehingen przekazując maszynę polskiemu odbiorcy.
Liebherr-Werk Ehingen GmbH powstała w 1969 r. jako spółka córka ówczesnej jednoosobowej firmy Hans Liebherr. W tym samym roku rozpoczęto produkcję dźwigów samojezdnych i okrętowych, a w niecałe 10 lat później dostarczono pierwsze żurawie gąsienicowe. Już wówczas oferowano maszyny zdolne dźwigać ponad 500-tonowe ciężary. Rosnące wymagania dotyczące wydajności i poszerzania gamy żurawi samojezdnych zdecydowały o tym, że od 1980 r. w Ehingen całkowicie skoncentrowano się na dźwigach samojezdnych (produkcję żurawi okrętowych, morskich i kontenerowych przeniesiono do Liebherr-Werk Nenzing GmbH). Asortyment żurawi drogowych wzbogacono o nową gamę żurawi terenowych LTM w połowie lat 80-tych. Ta całkowicie nowa technologicznie, generacja żurawi, przeznaczonych do kombinowanego użytku drogowego i terenowego przyciągnęła uwagę klientów w kraju i za granicą, stanowiąc bazę do zdobycia przez firmę wiodącej pozycji na rynku żurawi samojezdnych. Obecnie prawie co drugi mobilny żuraw terenowy dostarczany do odbiorców na całym świecie pochodzi od Lieberr. Grupa Liebherr to rodzinna firma technologiczna o bardzo zróżnicowanym asortymencie. Powstała w 1949 r. w Kirchdorf an der Iller w południowych Niemczech, a obecnie jest m.in. jednym z największych producentów maszyn budowlanych na świecie. Grupa składa się z ponad 140 spółek na wszystkich kontynentach, zatrudnia ponad 48 tysięcy osób i w 2019 r. wygenerowała skonsolidowaną sprzedaż w wysokości ponad 11,7 miliardów euro.
T&M nr 12/2020
Opracował: Michał Jurczak
Add comment