Uta wrzesień

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Będzie dobry rok

Obserwując zaangażowanie kapitałowe w infrastrukturę oraz szeroko pojęte inwestycje w budownictwie, a także zainteresowanie klientów i liczbę zamówień, można stwierdzić, że wywrotki będą sprzedawały się jeszcze lepiej.

 

W zeszłym roku polski rynek charakteryzował się znacznym wzrostem sprzedaży naczep samowyładowczych w stosunku do 2016. Wskazują na to statystyki, które otrzymaliśmy z Samaru. I tak od stycznia do grudnia 2017  zarejestrowano w naszym kraju 4.144 naczepy wywrotki, z czego 3.317 nowych i 827 używanych. Dla porównania, rok 2016 okazał się znacznie słabszy: 3.126 naczep wywrotek, w tym 2.559 nowych, 567 używanych. Skoro jesteśmy przy liczbach – styczeń i luty br. to 652 rejestracje nowych naczep oraz 101 używanych, w sumie 753. Pierwsze dwa miesiące ubiegłego roku przyniosły „tylko” 594 rejestracje.

Jak podkreślają specjaliści z Wietonu, aktualnie krajowy rynek naczep wywrotek znajduje się w fazie intensywnego wzrostu, a jego wielkość ma szansę osiągnąć w tym roku rekordowy poziom. Duży portfel zamówień u największych producentów sprawia, że rośnie znaczenie mniejszych graczy. Równolegle obserwowanym trendem jest pogłębiające się rozdrobnienie rynku, będące rezultatem wzrostu cen produktów używanych.

 

Wysoka jakości produktów Schmitz Cargobull

EWT Truck & Trailer Polska Sp. z o.o.- jako generalny przedstawiciel marki Schmitz Cargobull w Polsce,  sprzedała ponad 30 % naczep samowyładowczych więcej, niż w roku 2016 – stwierdził Artur Zdunowski, Kierownik Sprzedaży Pojazdów Specjalnych. – W dalszym ciągu spodziewamy się dynamicznego wzrostu rynku nawet o kolejnych 40 proc. To jest rok „wywrotkowy”!

Schmitz Cargobull  koncentruje się przede wszystkim na utrzymaniu bardzo wysokiej jakości i innowacyjności produktów. Flagowa jakość marki gwarantuje wysoką wartość rezydualną oraz przekłada się na możliwość szybkiego zbycia używanego sprzętu. Naszym celem jest satysfakcja klienta na każdym  etapie współpracy. Dążymy do usprawnienia procesu dostawy naczep, a tym samym do skrócenia okresu oczekiwania na produkt..

Schmitz Cargobull  przywiązuje obecnie wielką wagę do rozwoju naczep przeznaczonych do przewozu masy bitumicznej oraz naczep aluminiowych o dużej kubaturze,  do przewozu  płodów rolnych. Nowością w ofercie jest rozwinięcie typoszeregu ram typu SG gooseneck dla naczep o kubaturach od 45 do 60 m sześciennych. Typoszereg ram SG umożliwia załadunek naczep bez specjalistycznych ładowarek, a kierowcy otrzymują do dyspozycji sprzęt, który ma istotny wpływ na prowadzenie zestawu, dzięki obniżonemu środkowi ciężkości.

– Ostatnie lata pokazują nam, że budownictwo jest największym odbiorcą naczep samowyładowczych, jednak nie należy zapominać o branży Agro oraz transporcie surowców wtórnych – zaznacza Artur Zdunowski.

 

Schwarzmuller segmentowy

         Naczepy wywrotki segmentowe to propozycja Schwarzmullera. Zalety to szybki rozładunek, niska masa własna i niski środek ciężkości co sprawia że odznaczają się bardzo dobrą stabilnością w trakcie załadunku, rozładunku jak i podczas poruszania się po drogach. W zależności od rodzaju przewożonego materiału, mogą być zaprojektowane i wyprodukowane pod konkretne potrzeby klienta. Konstrukcja podwozia i zabudowy może być stalowa, lub aluminiowa, dwu- lub trzyosiowa (również z termomuldą). Najczęściej zamawiane objętości przez klientów to przedział między 24 , a 33 m3. Najważniejszym jednak dowodem jakości i trwałości wywrotek Firmy Schwarzmuller  jest najwyższa wartość na rynku wtórnym co świadczy że zakup wywrotek tej Firmy to dobra decyzja.

 

Nacisk Febera na kraj

Podobnie optymistyczne nastroje jak u konkurencji panują w Feberze (marka Inter Carsu). Łukasz Toboła, kierownik działu handlowego, podaje że zgodnie z przewidywaniami rok 2017 zakończył się wzrostem sprzedaży naczep i przyczep na polskim rynku. Taki stan rzeczy to efekt stale rosnącego zapotrzebowania, jak również decyzji zarządu o zwiększeniu mocy produkcyjnych na polski rynek kosztem eksportu.

– Dzięki temu byliśmy w stanie zrealizować więcej zamówień od krajowych klientów, choć mając większe zdolności produkcyjne tych zleceń byłoby jeszcze więcej – komentuje Łukasz Toboła. – Z drugiej strony najważniejsze jest dla nas zachowanie odpowiednich proporcji i balansu między sprzedażą na Polskę i na eksport, dlatego też nie wykonywaliśmy żadnych nerwowych ruchów. Zakładamy, że 2018 będzie podobny do 2017 i przyniesie kolejny wzrost sprzedaży naczep wywrotek. Mamy ugruntowaną pozycję na rynku i opinię bardzo solidnego producenta nowoczesnych i niezawodnych naczep.

Poza budowlanką naczepy wywrotki są wykorzystywane przez gospodarstwa rolne, firmy transportowe oraz zajmujące się zbiórką i recyklingiem odpadów. Naczepami wywrotkami klienci Febera wożą m.in.: masę bitumiczną, cement, kruszywa, piasek, węgiel, koks, wszelkiego rodzaju płody rolne, złom, makulaturę, ładunki na europaletach i wiele innych produktów.

 

Na przykładzie Skibickiego

Klasykę reprezentuje stalowa naczepa firmy Skibicki, tylnozsypowa 1W, typu rynna o pojemności 26 m sześc. Podłoga zabudowy wchodzi pomiędzy podłużnice ramy naczepy. Tylna burta z górnymi zawiasami otwiera się automatycznie, a do podnoszenia skrzyni służy stabilizowany siłownik hydrauliczny renomowanej firmy. Plandekę zwija się na bok. Stalowa konstrukcja jest śrutowana, malowana farbą podkładową epoksydową, a potem nawierzchniowo farbą poliuretanową (kolory RAL). Zawieszenie pneumatyczne z zaworem podnoszenia i opuszczania podwozia. Osie SAF, BPW oraz innych renomowanych producentów, hamulce tarczowe lub bębnowe, pierwsza oś podnoszona. Układ hamulcowy Wabco, Haldex, pneumatyczny hamulec postojowy. Dwie przednie nogi podporowe, płyta sprzęgu z dwucalowym sworzniem królewskim, wysokość siodła w granicach 1.200 mm.

 

Wszechstronny Stas

Dla tych, którzy przewożą zamiennie piasek, żwir i asfalt naczepa wywrotka Stas Build Star jest bardzo dobrym rozwiązaniem dzięki zastosowaniu grubych paneli o wysokiej wytrzymałości mechanicznej. Ten specjalnie wzmocniony pojazd pozwala lepiej i elastyczniej planować frachty dzięki swojej wielofunkcyjności. Aluminiowe podwozie i aluminiowa zabudowa, objętość 26-48 m sześc., długość wewnętrzna 7.535-8.880 mm, wysokość 1.450-2.165 mm, tylne drzwi proste lub ukośne. Zastosowanie: piasek, żwir, ziemia, glina, muł, drobne kamienie, asfalt.

 

Meiller, lekka z termoizolacją

Nowa naczepa wywrotka ze zoptymalizowaną masą Meiller LHKA44/3 N miała światową premierę na targach NordBau 2017. Przy pomocy nowoopracowanej lekkiej ramy podwozia udało się zaoszczędzić prawie 320 kg masy własnej. Rezerwy na dodatkową masę użyteczną – szczególnie w przypadku transportu materiałów – są dzisiaj ważniejsze niż kiedykolwiek. Niższy o 50 mm środek ciężkości zapewnia dobre trzymanie się drogi i stabilność przy zrzucaniu ładunku. Przez niższą krawędź załadunkową muldę łatwiej się napełnia, a zrzucanie przebiega bez problemów przez niżej leżącą krawędź zsypową.

Wywrotka w wersji aluminiowej z termoizolacją ma objętość do 26 m sześc. Mulda jest na zewnątrz całkowicie pokryta hydrofobowym materiałem izolacyjnym, który wytrzymuje też wilgoć i temperatury do 200 st. C. Systematycznie eliminowane są mostki zimna, warstwa izolacyjna jest zabezpieczona przez solidną i starannie uszczelnioną pokrywę ze stali szlachetnej. Wyłożenie zewnętrzne muldy jest przykręcane, żeby umożliwić prace konserwacyjne przy zainstalowanych czujnikach. Następnie może być wykorzystane ponownie albo wymienione w razie uszkodzenia.

 

Fliegl z najtwardszego aluminium

Nowa naczepa wywrotka Fliegl Alu Light o pojemności 41 m sześc., z wyposażeniem waży tylko 5.750 kg (bez koła zapasowego mniej). Jest osadzona na ramie z wysokogatunkowej stali. Mulda została wykonana z najwyższego jakościowo gatunku aluminium, z największym stopniem ścieralności 110 HB Brinella. Przedstawiciele Fliegla zapewniają, że ten producent jako jedyny stosuje w naczepach aluminium o takim współczynniku.

Krzysztof Marzec, dyrektor handlowy w firmie Lux-Truck (autoryzowany dealer Fliegl) dodaje, że takie aluminium  to drogi materiał, który zwiększa koszty produkcji i ceny naczep, ale dzięki niemu można było odchudzić poszczególne elementy konstrukcyjne i uzyskać niską masę własną pojazdu.

Ciekawy pomysł stanowi stożkowy kształt muldy, zmniejszający opór powietrza. Mulda jest z przodu węższa o kilka centymetrów niż z tyłu i to czyni ją bardziej aerodynamiczną.

Rama w lekkich naczepach jest zwężana z przodu. Aby ją wzmocnić, niemiecki producent opracował i opatentował rozwiązanie curved chassis. Jak wyjaśnia dyrektor Marzec, normalna rama jest z przodu zamknięta prostym profilem, natomiast w tym przypadku rama została zaokrąglona. Dzięki temu jest ona bardziej elastyczna i wytrzymała, a naprężenia lepiej się rozkładają. Warto jeszcze podkreślić, że od 20 lat otwory w ramie są przetłaczane a nie wycinane. Takie otwory nadają ramie sprężystość i bardzo wysoką wytrzymałość, co w efekcie przynosi niezawodność.

– Jeśli klient zdecyduje się na taką naczepę, później wraca do nas i kupuje następne, bo przekonują go do tego korzyści z eksploatacji – zachwala Krzysztof Marzec.

 

Tisvol i Tecnokar od Krumaru

Tisvol to producent najlżejszych naczep aluminiowych, wyspecjalizowany w wywrotkach i ruchomych podłogach. Z ponad 60-letnim doświadczeniem zyskał mocną pozycję na rynku hiszpańskim oraz europejskim w produkcji i rozwoju aluminiowych naczep o najwyższym poziomie jakości, wytrzymałości i opłacalności. Kluczem do tego było uważne słuchanie potrzeb klientów i nakierowywanie ich na rozwiązania spersonalizowane, które łączą design, lekkość i najlepszą technologię.

Pojazdy tej marki są produkowane pod zamówienie we wszystkich dostępnych wersjach: panelowej, żebrowanej oraz half pipe z 1.000 możliwych rozwiązań dla każdego pojazdu. Aktualnie trwa promocja x 5 – jest to świetna okazja dla nowych klientów, dla których gwarancja stanowi podstawę decyzji zakupowej. Tylko teraz Tisvol wydłuża gwarancję na naczepę o 5 lat.

Tecnokar od 32 lat jest wiodącą firmą w produkcji i dystrybucji naczep wysokiej jakości. Tworzy interesujące rozwiązania w oparciu o innowacje oraz bogate doświadczenie. Każdy pojazd jest niepowtarzalny, stworzony zgodnie z potrzebami i na życzenie klientów. Tecnokar ustawicznie inwestuje w badania, dzięki którym ma własne, opatentowane rozwiązania oraz akcesoria i komponenty sprzyjające bardziej wydajnej pracy naczepy. Oferuje naczepy do przewozu materiałów sypkich wykonane z lekkiej stali Docol lub Domex. Wyłącznym dealerem marek Tisvol i Tecnokar w Polsce jest Krumar Truck & Trailer.

        

Wielton – bogata oferta

Wielton od lat jest jednym z liderów polskiego rynku naczep wywrotek. W ofercie posiada zarówno naczepy aluminiowe, jak i stalowe, znajdujące różne zastosowanie i przeznaczenie. Wśród aluminiowych naczep są dostępne dwa modele: Weight Master charakteryzujący się lekką i wytrzymałą konstrukcją oraz Strong Master zapewniający łatwiejszy rozładunek, dzięki kształtowi rynny zwężanemu ku przodowi. Obydwa wyróżniają się niską masą własną, a ich rama została wykonana z wysokowytrzymałej stali S700.

Oferta Wieltonu obejmuje również stalowe wywrotki: Scrap Master o podwyższonej wytrzymałości, przeznaczony do przewozu złomu oraz Strong Master ze skrzynią z trudnościeralnej stali Hardox 450, którą cechuje wysoka trwałość. Produkt sprawdza się nawet w bardzo trudnych i intensywnych warunkach użytkowania.

– Naczepy marki Wielton cieszą się dużym zainteresowaniem, nie tylko w Polsce, ale również w całej Europie i na świecie – twierdzi Wojciech Siwik, product manager Wielton SA. –  Cechy wyróżniające nasze wywrotki to niska masa przy zachowaniu wysokiej wytrzymałości i trwałości, a także zastosowanie niezawodnych komponentów i podzespołów dostarczanych przez renomowanych producentów. Nowoczesne rozwiązania gwarantują bezpieczeństwo oraz szybkość i łatwość obsługi. Dodatkowo nasze produkty są dostosowywane do indywidualnych potrzeb klientów poprzez wiele możliwości konfiguracji.

 

KH-Kipper: bez ramy i zabudowy

Nowością KH-Kippera jest naczepa bezramowa. Dokładniej rzecz biorąc, tradycyjną ramę zastąpiono ramą z przegubami tworzącą w czasie wywrotu przestrzenną konstrukcję. Takie rozwiązanie, zdaniem przedstawicieli producenta, zwiększa sztywność i stabilność podczas wyładunku znacznie lepiej niż w przypadku tradycyjnej naczepy. Większa ładowność pojazdu wynika z braku ramy pośredniej. Naczepę wyróżnia możliwość łatwego nawracania na niewielkiej powierzchni. Po podniesieniu skrzyni odległość między naczepą a ciągnikiem ulega zmniejszeniu, przez co cały zestaw zajmuje mniej miejsca. Dlatego też wyładunek materiału na zakręcie drogi nie stanowi większego problemu.

Również sprzedaż zabudów, w których specjalizuje się KH-Kipper, ma dobre perspektywy. Rok 2017 rok był zdecydowanie lepszy od 2016. Co roku KH-Kipper odnotowuje wzrost sprzedaży zabudów samowyładowczych na polskim rynku. Duża ilość projektów budowy nowych dróg na pewno pozwala snuć optymistyczne prognozy co do 2018 r. Podpisane jakiś czas temu umowy typu „Zaprojektuj i zbuduj” wchodzą właśnie w drugą fazę – realizacji. W połowie tego roku ruszają roboty związane z budową kolejnych obwodnic i dróg ekspresowych w Polsce, które będą kontynuowane w 2019. Obecnie trwa trend na posiadanie przez wykonawców robót budowlanych własnych flot, a duże firmy uzupełniają właśnie swój sprzęt. Interesują się one szczególnie podwoziami 8x8 i 8x6, które dają sobie radę w trudnych warunkach terenowych.

Zabudowy KH-Kipper można spotkać nie tylko na budowach, również w wielu innych miejscach. W branży kopalnianej pracują w najtrudniejszych warunkach eksploatacyjnych. Są używane przy wielokrotnych cyklach transportu ładunku z miejsca wydobycia do np. kruszarki. W sektorze komunalnym zimą na pługopiaskarkach służą jako nośnik do posypywarek, latem do bieżącego utrzymania infrastruktury drogowej. Po montażu nadstawek ze stalowej siatki mogą być wykorzystane do selektywnej zbiórki odpadów komunalnych, np. złomu, szkła, liści. W energetyce z reguły są montowane na podwoziach off-roadowych pozwalających na dojazd do trudnodostępnych stacji czy sieci. Przewozi się nimi zarówno większe ładunki, takie jak transformatory lub słupy, jaki i materiały sypkie, np. piasek. Słupki, tylna burta i tylne fragmenty bocznych ścian są demontowane, więc na powstałej w ten sposób wielofunkcyjnej platformie można transportować naprawdę wszystko. Podłoga jest przystosowana do szybkiego zamontowania obrotnicy kłonicowej umożliwiającej przewóz długich ładunków, np. słupów. W ofercie znajdują się też zabudowy dla rolnictwa, dla przykładu na trójstronnych zabudowach można przewozić ziarno, ziemniaki, buraki, słomiane bele.

T&M nr 3/2018

Tekst: Jacek Dobkowski

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE