Możliwości średniaków rosną
Najnowsze rozwiązania w koparkach gąsienicowych 18-25 t. Najnowsze modele średnich koparek gąsienicowych (18-25 t) to uniwersalne maszyny, o zwiększonej wydajności, zużywające mniej paliwa, mniej zanieczyszczające środowisko i zapewniające wyższy komfort obsługi.
W wielu przypadkach cechuje je lepsza sterowalność i wyższy poziom bezpieczeństwa. Jak zapewniają producenci, mają być też bardziej trwałe. W większości spełniają wymagania normy emisji spalin Stage IV. Wśród maszyn nowej generacji pojawiły się ostatnio na rynku m.in. koparki CASE, CAT, Doosan, Hyundai, JCB, Komatsu, LiuGong, XCMG i Volvo.
Produktywność na pierwszym planie
CASE. Przykładem mogą być koparki gąsienicowe serii D. Napędzane silnikiem Stage IV maszyny wyposażono w nowe funkcje i ulepszenia, które poprawiają parametry ich pracy. Cechuje je lepsza sterowalność i wyższy poziom bezpieczeństwa.
Koparki wyposażane są w inteligentny system hydrauliczny Case, który stawia je wśród najlepszych na rynku, dzięki imponującej sterowalności i wydajności. System zawiera pięć funkcji oszczędzania energii, które przyczyniają się do znacznego ograniczenia kosztów eksploatacji przy jednoczesnym zwiększeniu wydajności. Nowe elektronicznie sterowane pompy hydrauliczne oraz większy rozdzielacz dodatkowo zwiększają produktywność koparek: poprawiają szybkość reakcji maszyn – czasy cyklów roboczych są do 12% krótsze w porównaniu do maszyn poprzedniej generacji; zwiększają do 6% siłę zrywającą; zwiększają udźwig.
Wydajność z paliwa jest aż do 8% wyższa w porównaniu do maszyn poprzedniej generacji (seria C), dzięki technologii silnika i udoskonalonej hydraulice. Nowe modele są zgodne z normą Stage IV dzięki bezobsługowemu rozwiązaniu SCR Case, które nie wymaga stosowania filtra cząstek stałych i regeneracji. Duży zbiornik AdBlue, wymagający napełniania co piąte tankowanie paliwa, zapewnia wyróżniającą się autonomię.
Kabina ciśnieniowa z systemem amortyzującym zapewnia niski poziom hałasu i drgań – według producenta seria D zapewnia najcichsze środowisko pracy wśród maszyn tej klasy. W pełni regulowane stanowisko robocze z opcjonalnie podgrzewanym fotelem tworzą komfortowe środowisko do pracy.
Duży monitor panoramiczny pozwala na ciągły podgląd obrazu z kamery cofania oraz wszystkich parametrów pracy, np. wskaźników zużycia paliwa, informacji na temat obsługi technicznej i diagnostyki maszyny.
Kabina spełnia normy bezpieczeństwa ROPS i FOPS poziom II. Punkty serwisowe są łatwo dostępne i można się do nich dostać w bezpieczny sposób korzystając z poręczy montowanych w standardzie. Dobrą widoczność, również po zmroku, zyskujemy dzięki opcjonalnemu pakietowi oświetleniowemu LED, który zapewnia szersze pokrycie obszaru wokół maszyny.
Maszyny serii D wyposażane są także w system telematyczny SiteWatch, który pozwala kierownikowi floty śledzić i optymalizować użycie maszyny, a blokujący kod zabezpieczający chroni ją przed kradzieżą.
W interesującym nas segmencie Case proponuje m.in. model CX210D o masie 22,4 t, napędzany silnikiem Isuzu, o mocy 119.3 kW/160 KM. To maszyna o maksymalnym zasięgu 9,9 m i głębokości kopania 6.65 m. Kabina spełnia normy ROPS/FOPS
Wszechstronne maszyny
CATERPILLAR. Wśród głównych zalet koparek średniej wielkości tej marki producent wymienia wszechstronność, niskie zużycie paliwa i wysoką wydajność podczas prac przy średniej wielkości projektach. Jedna z najnowszych średnich koparek CAT, model 320 E, oferowany jest w dwóch wersjach – L/LN o masie eksploatacyjnej 21,9 t i LRR o masie 23,6 t. Zastosowany w modelu 320E silnik C6.6 ACERT spełnia wymogi normy emisji spalin Stage IIIB. Jest wyposażony w filtry przepływowy i katalityczny, które działają automatycznie podczas pracy maszyny. W skład układu chłodzenia wchodzi chłodnica powietrza doładowującego oraz skraplacz układu klimatyzacji, które można odchylać, dzięki czemu obsługa serwisowa jest znacznie łatwiejsza. Wentylator automatycznie dostosowuje szybkość obrotów do temperatury otoczenia, co przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa i poziomu hałasu. Model 320E jest wyposażony w wysokociśnieniowy układ hydrauliczny, pozwalający szybko wykonać nawet najtrudniejsze prace. Główny zawór sterujący typu back-to-back wyróżnia się dużą sprawnością i prostotą, obniża zużycie paliwa i zwiększa niezawodność maszyny. Dodatkową zaletą jest większa wszechstronność osprzętu roboczego.
Rośnie komfort, sterowność i efektywność
DOOSAN wprowadził na rynek nowe, 23- i 25-tonowe koparki gąsienicowe - DX235LC-5 i DX255LC-5, zgodne z normą Stage IV. Obie maszyny zapewniają większy komfort, sterowność oraz posiadają nowe funkcje poprawiające efektywność paliwową, czas eksploatacji i zwrot z inwestycji przy równoczesnym zwiększeniu mocy, wytrzymałości i sprawności.
Są zasilane sprawdzonym, 6-cylindrowym turbodieslem Doosan DL06P, o mocy 169 KM. Spełnia on normę Stage IV bez filtrów cząstek stałych (DPF), dzięki zastosowaniu w układzie oczyszczania spalin chłodzonego systemu ich recyrkulacji (EGR) i selektywnej redukcji katalitycznej (SCR).
Koparka DX235LC-5 jest maszyną o standardowej konfiguracji (2,99 m), którą dopełnia niewielka szerokość wersji DX235NLC-5 i zmniejszony promień wersji DX235LCR-5. Przeznaczona jest dla klientów poszukujących maszyny o wyższej wydajności i stabilności od 22-tonowej koparki DX225LC-3 zgodnej z normą Stage IIIB oraz o porównywalnej mocy i wydajności oferowanej przez większy model DX255LC-5.
Nowy model ma zwiększoną o 900 kg masę oraz cięższą przeciwwagę (5.000 kg w stosunku do 4.300 kg w modelu DX225LC-3) przy równoczesnym wzmocnieniu ramienia i wysięgnika. Dzięki temu dysponuje dużo większą mocą łyżki (od 15 do 16%) i ramienia (średnio o 7-8%) niż model LC-3. Udźwig przedni w nowej maszynie został zwiększony o 6% (7,71 t), zaś udźwig z boku o 8% (4,92 t).
Zastosowane innowacyjne funkcje zmniejszają zużycie paliwa średnio o 9%. Należy do nich dzienny licznik kilometrów, pozwalający operatorowi sprawdzić zużycie paliwa w dowolnym okresie, z poziomu panelu sterowania. Koparkę wyposażono w układ SPC (Smart Power Control) optymalizujący pracę pompy i silnika i pozwalający zaoszczędzić jeszcze więcej paliwa.
Kabina jest większa niż w modelu LC-3, wprowadzono też dodatkowe ulepszenia mające na celu zwiększenie komfortu operatora i wygody obsługi. Nowy system pozwalający sterować osprzętem za pomocą joysticka lub pedału dwukierunkowego umożliwia precyzyjne sterowanie koparką. Użytkownicy mogą również korzystać z unikatowego przełącznika typu jog/shuttle.
Dodatkowy pedał do jazdy na wprost jest przydatny podczas długiej jazdy bez zmiany kierunku. Konsola operatora jest amortyzowana razem z fotelem, co zmniejsza drgania, zapewniając operatorowi lepszą kontrolę nad koparką w trudnych warunkach.
Wszystkie koparki serii LC-5 o masie powyżej 20 t posiadają wzmocnione ramię i wysięgnik z grubszego metalu, co w połączeniu z inną metodą spawania pozwoliło zmniejszyć spiętrzenie naprężeń z przodu maszyny.
Doosan DX255LC-5 sprawdza się w wielu zastosowaniach – od karczowania drzew w ramach przygotowywania placu budowy, kopania pod fundamenty czy kopania rowów po roboty ziemne, utrzymanie autostrad, inżynierię lądową czy inne projekty konstrukcyjne. Mimo że zbliżona wymiarami do poprzedniego modelu - DX255LC-3, nowa koparka DX255LC-5 Stage IV o większej o 500 kg masie roboczej posiada większą od niej moc, co przekłada się na większy o 17% udźwig z przodu i z boku przy jednoczesnym zmniejszeniu poziomu hałasu o 1 dBA.Obydwa nowe modele są fabrycznie wyposażane w bezprzewodowy system zarządzania flotą CoreTMS. System dostarcza poprzez satelitę i sieci GSM, obszernych informacji na temat wydajności maszyny. To dostępne wcześniej wyłącznie jako opcja rozwiązanie stanowi teraz standardowe wyposażenie wszystkich maszyn serii LC-5 o masie powyżej 14 ton.
Z nowoczesnymi silnikami
HYUNDAI oferuje nową serię koparek - HX. Zmieniony sposób nazewnictwa modeli ma ułatwiać identyfikację maszyn nowej gamy. Nazwa każdego modelu rozpoczyna się od dwóch liter - HX oznacza koparkę gąsienicową marki Hyundai, natomiast HW - koparkę kołową tej marki. Kolejną częścią numeru są trzy cyfry, które oznaczają masę w tonach pomnożoną przez 10. Tak więc model, który ma w swojej nazwie liczbę 220 legitymuje się masą roboczą 22 ton.
Koparka gąsienicowa HX220L Stage IV napędzana jest 4-suwowym, wysokoprężnym, chłodzonym powietrzem silnikiem Cummins QSB6.7, o mocy 182 KM (136 kW) przy 1.950 obr/min. W układzie hydraulicznym zastosowano podwójną pompę tłokową o zmiennym wydatku. Maks. przepływ - 2x222 l/min.
Zastosowanie nowoczesnych silników wymusiło zwiększenie powierzchni bocznych nawiewów w celu optymalizacji przepływu powietrza do jednostki napędowej. Tylna lampa robocza została umieszczona w innym miejscu, aby poprawić widoczność. Nowa poręcz zapewnia większe bezpieczeństwo i ułatwia wsiadanie do kabiny. Ułatwiono również dostęp do filtrów powietrza. Zwiększona powierzchnia i zmodyfikowana budowa przedniej szyby zapewnia szerokie pole widzenia i zapobiega zniekształceniom.
Bryluje w skrawaniu i udźwigu
JCB. Charakterystycznymi cechami najnowszej średniej koparki JCB - JS 200, o maksymalnej masie operacyjnej 21.190 kg, jest duża siła skrawania i udźwig, duże stabilne podwozie i kompaktowe nadwozie.
Maszyna, napędzana silnikiem o mocy 128 kW/172 KM, wyposażona jest Układ Zaawansowanego Sterowania monitorujący jej funkcje w celu zapewnienia większej wydajności. Silny napęd obrotu nadwozia zapewnia płynność operowania dużymi ładunkami nawet podczas pracy na zboczach. Funkcja podbicia mocy zapewnia jej wzrost o 10%, co zapewnia maszynie większą siłę skrawania. Układ sterowania zależny od obciążenia zapewnia utrzymanie stałej wymaganej mocy z silnika, co zapewnia jego optymalną sprawność. Silne i wytrzymałe podwozie o konstrukcji „X” pozwala na zachowanie dobrego prześwitu pod maszyną. Osłona podwozia, mocowana w standardzie, chroni instalację hydrauliczną. Układ filtracji z filtrem „Plexus” zwiększa żywotność podzespołów hydraulicznych. Podwójny układ filtrowania oleju silnikowego pozwala na wydłużenie okresu między jego wymianami, co ogranicza czas nieprodukcyjny maszyny. Maszyna posiada filtr JCB Plexus, który zapewnia wydłużenie okresu między wymianami filtra do 1000 motogodzin i wymiany oleju hydraulicznego do 5000 motogodzin. Układ autodiagnostyki z komputerem pokładowym, zapewnia dostęp do istotnych dla serwisu parametrów pracy maszyny. Ergonomicznie zaprojektowana kabina JCB ma wyznaczać nowe standardy komfortu pracy operatora, łatwości sterowania maszyną i widoczności wokół niej. Łatwe w użyciu krótkie dźwignie sterowania posiadają wbudowany przełącznik umożliwiający uzyskanie funkcji sterowania osprzętu dodatkowego jak i funkcji podbicia mocy.
Bezpieczne i przyjazne dla środowiska
KOMATSU. Najnowsza generacja średnich koparek tej marki, serii 10, wyposażanych w silnik spełniający normy przejściowe EU Stage IIIB/EPA Tier 4 Interim, podnosi poprzeczkę w dziedzinach takich jak bezpieczeństwo i ochrona środowiska naturalnego. Charakteryzuje je większa moc użyteczna, niższe zużycie paliwa i czystsze spaliny, a także nowoczesny elektroniczny układ sterowania, kontrolujący natężenie przepływu powietrza oraz parametry wtrysku paliwa i procesu spalania w celu zapewnienia optymalnych osiągów przy jeszcze mniejszej niż dotąd emisji cząstek stałych i tlenków azotu.
Model : PC210/LC-10, o masie 22,0-23,5 t, napędzamy silnikiem o mocy 123 kW/165 KM przy 2.000 obr/min, zapewnia maks. głębokość kopania 6,62 m. Pracuje z łyżką o pojemności 1,68 m sześc.
Operator dysponuje sześcioma trybami pracy maszyny: pełnej mocy, podnoszenia, odspajania, ekonomiczny, osprzętu – pełna moc, osprzętu – ekonomiczny. PC210-10 rozwija moc, jakiej akurat potrzebuje użytkownik, przy jak najniższym zużyciu paliwa. Tryb ekonomiczny jest programowalny i pozwala na idealne zrównoważenie mocy i zużycia paliwa, zależnie od wymagań miejsca pracy. Przepływ oleju zasilającego osprzęty robocze reguluje się bezpośrednio na wyjątkowym, panoramicznym ekranie monitora. Dostępny w standardzie dodatkowy obwód hydrauliczny, sterowany za pomocą przełącznika suwakowego na joysticku i pedału, zapewnia koparce uniwersalność. Operator ma możliwość programowania ustawień dla 10 narzędzi roboczych, Każdej grupie ustawień może nadać indywidualną nazwę. Wszystko to, w połączeniu ze standardowym szybkozłączem hydraulicznym, oznacza, że zmiana parametrów roboczych jest jeszcze łatwiejsza niż dotychczas. Dostępny jest drugi dodatkowy obwód hydrauliczny, umożliwiający korzystanie z narzędzi roboczych wyposażonych w kilka funkcji hydraulicznych. Koparka jest fabrycznie przygotowana do instalacji systemu kierowania TOPCON 3D. Najnowsza technologia Topcon do precyzyjnego pozycjonowania i sterowania maszyną wraz z łatwym w obsłudze dotykowym monitorem skraca czas pracy i zwiększa bezpieczeństwo. Pozwala na milimetrową dokładność podczas kopania lub równania terenu i umożliwia operatorowi całkowitą kontrolę wykonywanego zadania. Napędzający maszynę PC210-10 silnik Komatsu SAA6D107E-2 rozwija moc 123 kW/165 KM i spełnia normy emisji spalin EU Stage IIIB/EPA Tier 4 Interim. Wysokie osiągi, niskie zużycie paliwa i duża czystość spalin są wynikiem zastosowania turbosprężarki, chłodnicy powietrza doładowującego, bezpośredniego wtrysku paliwa i chłodzonego układu recyrkulacji spalin EGR.
Stabilnie na niestabilnym podłożu
LIUGONG. Ten producent wyposaża maszyny, w tym koparkę gąsienicową CLG 922E o 22-tonowej masie operacyjnej, w komponenty wiodących, światowych producentów. Maszynę napędza cichy, ekonomiczny i wydajny, 6-cylindrowy diesel marki Cummins, z turbodoładowaniem i intercoolerem o mocy brutto 128 kW/174 KM.
Podwójnie uszczelniony układ hydrauliczny koparki oparty jest na dwóch pompach tłoczkowych Kawasaki, z silnikiem obrotu i jazdy Nabtesco. Przepływ hydrauliczny – 2x224 l/min. Elektryczny zawór bezpieczeństwa odcina dopływ oleju hydraulicznego w przypadku jakichkolwiek nieprawidłowości w pracy maszyny.
Wzmocnione podwozie klasy X, wyposażone w osiem rolek dolnych i dwie rolki górne z każdej strony gwarantuje płynny ruch koparki nawet na najbardziej niestabilnym podłożu. Zaawansowany system kontroli elektronicznej IPC (Integrated Power Center) pozwala na sprawne i efektywne zarządzanie wszystkimi funkcjami maszyny oraz znaczną oszczędność energii. Koparka pracuje z łyżką o pojemności standardowej 1 m sześc. Długość ramienia – 2.915 mm, długość wysięgnika 5.710 mm. Maks. głębokość kopania – 6.595 mm.
Z hydrostatycznym napędem
XCMG. Koparka XE250C, o masie 24.670 kg, wyposażana jest w silnik Cummins 6,7 QSB spełniający wymagania normy TIER IIIB (co do emisji spalin). To 6-cylindrowy diesel z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa, o mocy 142 kW/190 KM. W układzie hydraulicznym wykorzystano pompę główną dwusekcyjną o zmiennym wydatku w zależności od obciążenia - Kawasaki K3V112DT. Maks. wydajność pompy – 2 x 220 l/min, maks. ciśnienie robocze – 340 bar. Mechanizm obrotu stanowi wielofunkcyjny silnik hydrauliczny sprzężony z dwustopniową przekładnią planetarną. Wielotarczowy mokry hamulec wbudowany w silnik obrotu załącza się automatycznie. Prędkość obrotu - 11,9 obr/min. W podwoziu – sworznie 600 mm gąsienic pracują w oleju, są uszczelnione i bezobsługowe. Zastosowano dziewięć rolek podporowych i dwie podtrzymujące. Nacisk na podłoże wynosi 50,2 kPa. Maszyna może pokonywać nierówności o nachyleniu 35 stopni. W układzie napędowym sterowanie odbywa się za pomocą dwóch dźwigni zapewniających niezależne sterowanie każdą gąsienicą. Hydrostatyczny napęd ma dwie prędkości jazdy: wolna – do 2,7 km/h i szybką – do 5,4 km/h. W układzie hamulcowym zastosowano wielotarczowe hamulce mokre sterowane hydraulicznie, wbudowane w silnik jazdy. Kabina posiada ogrzewanie, klimatyzację, radioodbiornik, fotel amortyzowany (Grammer). Na zamówienie montowany jest monitoring cofania W wyposażeniu roboczym przewidziano łyżkę o pojemności 1,2 m3 oraz linię hydrauliczną wysięgnika do osprzętu dodatkowego typu młot, nożyce, czy też chwytak.
Gospodarne wykorzystanie mocy
VOLVO. Najnowsza, 22-tonowa koparka gąsienicowa EC220E firmy Volvo CE bazuje na modelu z wcześniejszej serii D, charakteryzującego się obniżonym poziomem emisji i zużycia paliwa, a także zwiększoną mocą i wydajnością. Napędzana jest silnikiem Volvo D6J Stage IV. Układ hydrauliczny i tryb ECO zapewniają moc precyzyjnie dostosowaną do wykonywanego zadania, a funkcja automatycznego wyłączania silnika, po upływie określonego czasu braku aktywności maszyny, pomaga dodatkowo obniżyć poziom zużycia paliwa i emisji. Zwiększona moc wejściowa pompy poprawia precyzję reakcji, a dzięki funkcji pływającego wysięgnika moc pompy wykorzystywana normalnie do opuszczania wysięgnika może zostać zaoszczędzona i wykorzystana do realizacji innych funkcji. Wszystkie interfejsy maszyny - w tym drążki sterownicze, klawiatura i 8-calowy wyświetlacz LCD - mogą być dostosowane do preferencji operatora. Ponadto zmniejszono liczbę przełączników, a sterowanie klimatyzacją odbywa się za pomocą klawiatury, co pozwala na łatwą regulację. Funkcje takie jak uruchamianie wycieraczek, obsługa kamer, automatyczne wyciszanie dźwięku czy włączanie maksymalnej mocy mogą zostać przypisane do przycisków szybkiego dostępu na drążku sterowniczym. Umożliwia to operatorowi wybieranie funkcji bez przerywania pracy. Maszyna może zostać wyposażona w kamerę boczną, która w połączeniu z kamerą tylną eliminuje martwe pola widoczności. Widok z obu kamer jest wyświetlany na kolorowym monitorze. Kabina jest zgodna z normami ROPS i ISO. Zastosowano silikonowe uszczelnienia zapobiegające korozji, a wodoodporne wiązki przewodów oraz złącza stanowią standardowe wyposażenie. Dolna rama w kształcie litery X umożliwia równomierne rozłożenie masy, co przyczynia się do większej stabilności i trwałości oraz chroni przed uszkodzeniami przez kamienie i gruz. Mocne podwozie pozwala też uzyskać dużą siłę uciągu.
Tekst: (AG)
T&M nr 9/2016
Add comment