Spycharki 20-35 t
Piątka z lemieszami. Sprzedaż spycharek gąsienicowych w bezpośredni sposób zależy od tempa budowy i remontu dróg.
Pod względem wartości obrotów spycharki zajmują trzecie miejsce na międzynarodowym rynku maszyn do robót ziemnych. Wyżej plasują się jedynie koparki i ładowarki kołowe. Na polskim rynku najlepszą renomę mają produkty pięciu marek: CASE, Caterpillar, Dressta, Komatsu oraz Liebherr.
Rynek spycharek zdominowały maszyny przeznaczone do wykonywania średnich i ciężkich prac, a zatem maszyny ponad 20-tonowe. Dwie na trzy spośród kupowanych maszyn to te, które posiadają silniki generujące moc maksymalną od 100 do 250 KM. Wśród czynników, na które powinien zwrócić uwagę kupujący spycharkę są: siła naporu, długość lemiesza i jego wysokość, typ położenia, kąt skrawania, kąt skosu i głębokość opuszczania lemiesza, masa robocza (wraz z osprzętem, narzędziami, niezbędnym paliwem, smarami i operatorem). Ważna jest wydajność spycharki, a ta zależy od zastosowanej technologii pracy, wymiarów lemiesza, mocy ciągnika, rodzaju gruntu oraz od pochylenia terenu, na którym spycharka pracuje. Końcowy efekt pracy zależy w dużej mierze od użycia odpowiednich narzędzi funkcjonalnych. Do spycharki może być dołączony np. osprzęt ładowarkowy lub zrywarkowy.
W roli głównej …napęd
Coraz większe wymagania odnośnie ochrony środowiska wymuszają na producentach maszyn budowlanych wprowadzanie zmian w procesie produkcji. Przede wszystkim do sprzętu trafiają coraz nowocześniejsze, ekologiczne silniki. Ten trend nie omija także spycharek.
Maszyny D65EX/PX/WX-18, Komatsu wyposaża w silnik własnej produkcji (SAA6D114E-6), generujący 217-konną moc, a spełniający rygorystyczną normę emisji spalin EU Stage IVa. Niska emisyjność silnika wynika z tego, że posiada zaawansowany układ SCR korzystający z płynu AdBlue, zawór EGR, nowy typ turbosprężarki o zmiennej geometrii łopatek i bezpośredni wtrysk paliwa. Przydatne okazało się też wprowadzenie automatycznej skrzyni biegów z blokadą przekładni
(wg danych Komatsu może obniżyć zużycie paliwa nawet o 10 proc.). Tajemnica tkwi w automatycznym ograniczaniu obrotów silnika tak, aby maksymalny moment był przekazywany wtedy, gdy jest to naprawdę wymagane i konieczne. Operator ma także możliwość samodzielnego wybrania jednego z dwóch trybów pracy skrzyni: E służy do normalnej pracy na względnie równym i przewidywalnym terenie, a w trybie P moc ma priorytet nad zużyciem paliwa.
Nowością w spycharce Liebherr PR 736 jest m.in. proaktywne dopasowywanie mocy. Wyzwolenie poprzez dżojstik większej siły ciągnącej powoduje aktywne zadziałanie układu zarządzania silnikiem i przygotowuje układ napędowy na podwyższone zapotrzebowanie w moc. Oprócz szybszych czasów reakcji oznacza to dla maszyny także wyczuwalne zwiększenie sprawności. PR 736 napędzana jest hydrostatycznie, obroty silnika utrzymywane są prawie na stałym poziomie. Mechanizm napędowy o wyraźnie większej średnicy wielokątnego koła prowadzącego z dziesięcioma zębami (wydłużenie okresu eksploatacji łańcucha i koła). Opcjonalnie oferowany jest mechanizm tulei obrotowych.
W jednostkach napędowych CASE serii M (1150M/ 1650M/ 2050M) stosuje się technologię SCR. Maszyny te mogą pracować na biodieselu, co zmniejsza ich wpływ na środowisko. Nie wymagają też stosowania drogiego filtra cząstek stałych. Pakiet chłodzenia zawiera hydrostatycznie odwracany wentylator, dopasowujący swoją prędkość do rzeczywistego zapotrzebowania na zimne powietrze.
Układ napędowy spycharek Dressty ma budowę modularną, a także dwubiegowy mechanizmu skrętu. Modularna budowa oznacza, że podstawowe zespoły maszyny, np. silnik, skrzynia biegów czy mechanizm skrętu mogą być wymieniane lub instalowane bez potrzeby demontażu innych elementów. Dwubiegowy mechanizm skrętu zapewnia natomiast łagodny skręt i wykorzystanie pełnej mocy w czasie pracy, przez jednoczesny napęd obu gąsienic dwiema różnymi prędkościami. Połączony z trzybiegową, w pełni przełączalną pod obciążeniem skrzynią biegów, umożliwia poruszanie się z sześcioma różnymi prędkościami zarówno do przodu, jak i do tyłu. Mechanizm ten, oprócz zwiększenia wydajności spycharki, odpowiada za sterowanie na pochyłościach, ogranicza zużycie układów: jezdnego i napędowego.
Inteligencja w cenie
Każda kolejna generacja maszyn jest efektywniejsza od poprzedniej. To m.in. rezultat zastosowania różnorodnych, tzw. inteligentnych rozwiązań. Liebherr PR 736 dysponuje np. elektronicznie regulowanym układem sterowania jazdą ze zintegrowaną funkcją Eco. Dzięki temu kierowca może wybierać pomiędzy wysoką sprawnością i maksymalną ekonomicznością. W spycharce znalazł zastosowanie wyświetlacz systemowy sterowany dotykiem (pomaga integrować też dodatkowe opcje, np. kamery cofania lub układ sterowania klimatyzacją). Z kolei dzięki seryjnemu systemowi zarządzania parkiem pojazdów LiDAT można wskazywać i skutecznie zarządzać koniecznymi pracami serwisowymi, komunikatami ostrzegawczymi, pozycją maszyny i aktualnymi danymi w zakresie zużycia oraz poziomów wypełnienia. Dane aktualizowane są kilka razy dziennie i można je odczytać w każdym momencie za pomocą przeglądarki internetowej. Można też ustawić automatyczne alarmowanie, gdy urządzenie opuszcza wstępnie zdefiniowaną strefę lub w przypadku krytycznych stanów eksploatacyjnych.
W maszynie CAT D6T montowany jest np. układ hydrauliczny wykrywający obciążenie. Nieustannie dostosowuje moc układu hydraulicznego, aby zapewnić maksymalną wydajność lemiesza. Przekładnia hydrokinetyczna z rozdzielaczem momentu obrotowego przydziela 70 proc. momentu silnika drogą hydrauliczną przez przekładnię hydrokinetyczną, a pozostałe 30 proc. drogą mechaniczną, przez przekładnię planetarną, wałek skrzyni biegów i dalej na układ przeniesienia napędu (aby zwiększyć przekazywany moment i wydajność). Wskaźnik pochylenia lemiesza wyświetla przechylenie maszyny i orientację przód/tył na głównym monitorze, pomagając operatorowi w dokładniejszej pracy na zboczach. Układ stabilizacji lemiesza uzupełnia funkcje sterowania lemieszem przez operatora, zapewniając precyzyjne profilowanie w szybszy sposób i mniejszym nakładem pracy. Układ kontroli nachylenia (Cat Grade Control 3D) to z kolei zintegrowany fabrycznie układ kontroli nachylenia, pozwalający na wydajniejsze poruszanie się po zboczach oraz zwiększający precyzję i produktywność pracy podczas spychania dużych ilości materiału i precyzyjnego profilowania powierzchni.
Strefa komfortu
Nabywcy spycharek coraz większą uwagę przywiązują do komfortu ich eksploatacji. Konstruktorzy Komatsu podkreślają, że kabiny D65EX/PX/WX-18 spełniają wszelkie normy bezpieczeństwa ROPS/FOPS, są bardzo duże, a zajmowanie miejsca odbywa się przez szerokie drzwi. W środku znajdziemy pneumatyczny fotel z opcją grzania, co znacząco podnosi komfort pracy. Kabinę wyciszono i zabezpieczono przed pyłem. Operator ma także do dyspozycji 7-calowy ekran LCD, na którym wyświetlane są wszystkie informacje o parametrach roboczych spycharki. Standardowo na pokładzie znajduje się system wspomagania cofania. Sterując spycharką operator ogranicza się praktycznie tylko do jednego dżojstika (obsłuży nim większość funkcji).
Również wśród zalet D6T konstruktorzy Caterpillara wymieniają wyższy komfort operatora – zapewniony dzięki lepiej wyciszonej kabinie, łatwiejszemu zamykaniu drzwi kabiny, fotelowi z podgrzewaniem i wentylacją, ręcznie regulowanym podłokietnikom i uchwytowi na napoje z dodatkowym gniazdem zasilania. Dzięki zamontowaniu układu klimatyzacji w kabinie (z konstrukcją ROPS) zapewniono większą wydajność chłodzenia i usunięto moduł skraplacza spod maski, co ułatwia jego serwisowanie. Monitory wbudowano w deskę rozdzielczą wyświetlają informacje na temat maszyny w czasie rzeczywistym. Panel nie odbija refleksów świetlnych, można go podświetlić na czas pracy w warunkach ograniczonej widoczności. Podstawowym narzędziem obsługi jest pojedyncza dźwignia z pokrętłem pod kciukiem pozwalająca kontrolować kierunek, skręcanie, zmiany biegów i ich wybór. Pokrętło sterowania silnikiem umożliwia ustawienie zadanej prędkości obrotowej silnika, dostosowanie prędkości obrotowej silnika do preferencji operatora.
Również w kabinach maszyn marki CASE zastosowano nowe rozwiązania. Dzięki w pełni otwieranym panelom bocznym spycharki są łatwe w konserwacji. Wlewy paliwa znajdują się w łatwo dostępnych miejscach. W spycharkach zastosowano technologię Site Watch – system telematyczny, który rejestruje i udostępnia informacje dotyczące funkcjonowania i miejsca, w którym się ona znajduje.
Sześciościenna, demontowana, dwudrzwiowa kabina operatora oddzielona jest od komory silnika (lepsze wyciszenie) – to jeden z walorów maszyn Dressty. Duże okna w drzwiach kabiny mają zapewniać odpowiednią widoczność przed maszyną, jak również obu naroży lemiesza. Prosty pulpit, z logicznie rozmieszczonymi przyrządami kontrolnymi ma zapewniać operatorowi łatwą obserwację pracy głównych zespołów. Wskaźniki mają antyrefleksyjne szkło i są podświetlone. Fotel z amortyzacją pneumatyczną ma możliwość obrotu 15 st. w prawo. Posiada regulację pochylenia siedziska i oparcia, podłokietniki i pas bezpieczeństwa. Ważną zaletą maszyn jest mało skomplikowana obsługa serwisowa i diagnostyka.
CHARAKTERYSTYKA POPULARNYCH SPYCHAREK 20-35 T
CATERPILLAR D6T
Spycharka CAT D6T słynie z wszechstronności. Rozbudowana oferta konfiguracji, podwozi i gąsienic, tylnego osprzętu roboczego oraz lemieszy pozwala stworzyć wersję dopasowaną do specyfiki wykonywanych prac. Różnicowy układ kierowniczy zapewnia stałe przekazywanie mocy na obie gąsienice, umożliwiając natychmiastowe skręcanie, nawet przy pełnym obciążeniu lemiesza. Gdy zwiększa się prędkość przesuwu jednej z gąsienic, prędkość przesuwu drugiej proporcjonalnie spada, zapewniając lepszą manewrowość i zwiększoną szybkość cyklu. Dostęp do danych Product Link zapewnia wgląd w parametry wydajności maszyny lub całej floty (lokalizacja maszyny, liczba godzin pracy, zużycie paliwa, czas przestojów i kody zdarzeń). Wskaźnik pochylenia lemiesza wyświetla przechylenie maszyny i orientację przód/tył na głównym monitorze, pomagając operatorowi w dokładniejszej pracy na zboczach. Układ stabilizacji lemiesza uzupełnia funkcje sterowania lemieszem przez operatora, zapewniając precyzyjne profilowanie w szybszy sposób i mniejszym nakładem pracy.
CASE 1150M/ 1650M/ 2050M
Spycharki gąsienicowe Case zaprojektowano do wykonywania dokładnych niwelacji i ciężkich robót ziemnych. Hydrostatyczny napęd – osobny dla każdej z gąsienic spycharki, umożliwia użycie pełnej mocy przy jeździe w zakręcie (dokładność przy niwelacji terenu oraz skarpowaniu). Gama obejmuje wersje o mocy silnika od 127 KM (1150M), przez 150 KM (1650M), po 214 KM (2050M); o poj. lemiesza między 2,87 a 3,54 m.sześc. Technologia CELT (Case Extended Life Track) pozwala przedłużyć żywotność gąsienic nawet dwukrotnie. Praca operatora w spycharkach Case jest łatwiejsza dzięki ergonomicznej, przestronnej kabinie, szerokiemu zastosowaniu w niej elektroniki, niemal niewyczuwalnym wibracjom oraz najniższemu poziomowi hałasu na rynku. Dzięki w pełni otwieranym panelom bocznym spycharki Case serii M są również łatwe w konserwacji. Site Watch to system telematyczny, który rejestruje i udostępnia informacje dotyczące funkcjonowania i miejsca, w którym znajduje się maszyna.
DRESSTA TD-15R i TD-20R
Maszyny marki Dressta znajdują zastosowanie przy budowie dróg i mostów, w leśnictwie, na składowiskach odpadów i hałdach węglowych, w kopalniach czy żwirowniach. Rodzina produkowanych w Stalowej Woli spycharek gąsienicowych obejmuje m.in. modele TD-15R i TD-20R. Zwracają uwagę m.in. rozwiązania konstrukcyjne w postaci modularnej budowy układu napędowego oraz dwubiegowego mechanizmu skrętu. Trzypunktowy układ zawieszenia chroni przed wstrząsami pochodzącymi z układu roboczego, zarówno przekładnie boczne, jak i ramę główną spycharki. Przekładnie boczne zabezpieczają wałki zawieszenia ram trakcyjnych, które są zamontowane przed nimi i to one absorbują wszelkie wstrząsy. Ochronę ramy głównej zapewnia zaś wahliwie zamontowana belka stabilizatora, uginająca się prawie 30 mm podczas operacji spychania przy maksymalnie napełnionym lemieszu. Ramy trakcyjne nie będąc sztywno połączone z belką stabilizatora mogą wykonywać pionowe ruchy, utrzymując gąsienice w linii jazdy.
KOMATSU D65EX/PX/WX-18
D65EX/WX/PX-18 to seria maszyn. EX oznacza podwozie standardowe, WX ma poszerzony rozstaw gąsienic, a PX jest obniżona. Nowy silnik osiąga moc 217 KM, co wystarcza do sprawnego napędzania maszyny, której masa operacyjna, w zależności od wersji, wynosi od 20,5 do 24,9 t. Silnik D65EX/PX/WX-18 zaopatrzono w zaawansowany układ SCR korzystający z płynu AdBlue, zawór EGR, nowy typ turbosprężarki o zmiennej geometrii łopatek i bezpośredni wtrysk paliwa. Ciekawostką w przypadku tej spycharki jest użycie opatentowanego przez Komatsu systemu SIGMADOZER. Zwiększa on możliwości w zakresie spychania, nawet o 15 proc. Operator spycharki ma możliwość samodzielnego wybrania jednego z dwóch trybów pracy skrzyni – E i P. E służy do normalnej pracy na względnie równym i przewidywalnym terenie. Korzystamy z niego wtedy, gdy nie ma sensu wykorzystywać pełnej mocy spycharki. W trybie P maszyna pokazuje pełnię swoich możliwości, w tym trybie spycharka radzi sobie z najtrudniejszym zadaniem.
LIEBHERR PR 736
Liebherr PR 736 to spycharka gąsienicowa nowej, 6-tej generacji o masie eksploatacyjnej 20 - 25 t. Modele 6-tej generacji dysponują specyficznie zaprojektowanym, elektronicznie regulowanym układem sterowania jazdą ze zintegrowaną funkcją Eco. Dzięki temu kierowca zyskuje możliwość wyboru pomiędzy wysoką sprawnością i maksymalną ekonomicznością, przy czym system zapewnia w sposób automatyczny ekonomiczną eksploatację podzespołów układu napędu jezdnego. Kolejną nowością jest proaktywne dopasowywanie mocy. Wyzwolenie poprzez dżojstik większej siły ciągnącej powoduje aktywne zadziałanie układu zarządzania silnikiem i przygotowuje układ napędowy na podwyższone zapotrzebowanie w moc. Spycharka PR 736, jak wszystkie spycharki i ładowarki gąsienicowe firmy Liebherr, napędzana jest hydrostatycznie. Automatyczne układy sterowania maszyną zapewniają stałą, wysoką dokładność wykonania profilu terenu, znaczne oszczędności czasu w fazie wstępnej i uzupełniającej obróbki oraz zautomatyzowane ustalanie danych.
Tekst: Michał Jurczak
T&M nr 9/2016
Add comment