Uta listopad

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banerybp 2024 karta bp Plus Aral 1170x300px 3

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

Oleje Klimowicz banner

loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Oleje Klimowicz banner 2

Koparki 15-20 t

Kołowe z łyżkami...Lista dostawców koparek kołowych nie jest wprawdzie długa, jednak są na niej obecni praktycznie wszyscy branżowi potentaci.

 

Rynek stanowią nie tylko maszyny nowe, ale w znacznej mierze również „używki”, przywożone głównie z Niemiec, krajów Beneluksu oraz z Włoch. Wraz z samymi koparkami dostępna jest szeroka gama osprzętu funkcjonalnego. Dziś przyglądamy się maszynom z zakresu 15-20 t. Wybór tej, a nie innej koparki ma dla wielu firm budowlanych kluczowe znaczenie, sukces zależy od wydajności sprzętu. Ceniona jest uniwersalność maszyn, współczesna koparka, poza łyżkami o różnych pojemnościach, może zostać zaopatrzona np. w chwytak, szczękę kruszącą, nożyce, młot itp. Maszyny nierzadko posiadają dodatkową instalację hydrauliczną (pojedynczą lub podwójną) umożliwiającą montaż głowic obrotowych pod różne narzędzia. Wiele nowatorskich rozwiązań dotyczy komfortu obsługi, istnieje możliwość wyposażenia maszyn w zawory bezpieczeństwa wysięgnika i ramienia, system centralnego smarowania, system ostrzegania o przeciążeniu, połączenie internetowe, kamery itp. Poszczególni producenci wychodzą z założenia, że nic nie potrafi „windować” sprzedaży tak, jak nowości. Poszczególne modele są więc systematycznie odnawiane albo poddawane zabiegom „odmładzającym”.   

 

Komfort jak… w samochodzie

O tym, że koparka dawno już przestała być jedynie przysłowiowym „wołem roboczym” świadczy choćby to, jak wielkie znaczenie przywiązuje się do odpowiedniej aranżacji stanowiska pracy. Konstruktorzy koparki Doosan DX170W-5  podkreślają np. że w przestronnym wnętrzu kabiny tej maszyny znajduje się w pełni regulowany, ogrzewany i amortyzowany fotel, a komfort zapewniać ma również system zawieszenia kabiny CabSus (redukuje drgania o 20 proc. i hałas o 4dBA), standardowo dostępna jest klimatyzacja, a filtry przeciwpyłowe dodatkowo zwiększają wygodę pracy.

Liebherr, producent koparki A 916 Litronic zwraca uwagę m.in. na komfortowy dostęp do wszystkich punktów wymagających prac serwisowych (codzienne prace konserwacyjne można wykonywać z podłoża). W samej kabinie zaś, elementem umożliwiającym operatorowi skoncentrowanie się na wykonywaniu pracy i zmniejszającym oznaki zmęczenia jest zawieszony pneumatycznie fotel z możliwością regulacji, dostosowany do ciężaru operatora, zaopatrzony w ogrzewanie, zagłówek i pas biodrowy. Zwracają uwagę duże przeszklone powierzchnie (poprawa widoczności, większe bezpieczeństwo).

Dostawy maszyny ZX170W-5B (Hitachi) podkreślają, iż w kabinie zwiększono ilość miejsca na nogi operatora o 45 mm, a dostęp polepszono dzięki podnoszonej konsoli bocznej. Podgrzewany fotel z amortyzacją sprawdza się w zimnym klimacie i tłumi drgania podczas pracy maszyny. Dostęp do najważniejszych informacji ułatwia wielofunkcyjny ekran monitora (czytelny zarówno przy jasnym świetle słonecznym, jak i w ciemnościach). Zoptymalizowano kształt przedniej osłony, aby zapewnić lepszą widoczność z kabiny. Tylna kamera zwiększa pole obserwacji, można zobaczyć, co znajduje się bezpośrednio poniżej przeciwwagi (widok z niej pojawia się na monitorze).

Komatsu PW180-10 posiada m.in. nowo zaprojektowaną kabinę SpaceCab (zbudowana specjalnie dla koparek tej marki) z podgrzewanym, zawieszonym pneumatycznie fotelem oraz panelem z kolorowym monitorem panoramicznym TFT. Zastosowano tzw. proporcjonalne elementy sterujące dla dodatkowego osprzętu. Wzmocniony rurowy szkielet kabiny posadowiono na wiskotycznych amortyzatorach, redukujących poziom drgań. Pracę w nocy ułatwiają podświetlane przełączniki. Precyzyjne sterowanie maszyną umożliwia układ monitorujący EMMS (Equipment Management and Monitoring System). Za pomocą łatwych w użyciu wielofunkcyjnych przycisków i przełączników operator wybiera jeden z sześciu trybów pracy: pełnej mocy, podnoszenia, odspajania, ekonomicznego, osprzętu (pełna moc) oraz osprzętu (ekonomiczny). Tryb ekonomiczny jest programowalny i pozwala zrównoważyć moc i zużycie paliwa, zależnie od wymagań miejsca pracy. Przepływ oleju zasilającego osprzęty robocze reguluje się bezpośrednio na panoramicznym ekranie. Kamera tylna, osprzęt mocowany do podwozia i manualna blokada osi mogą być uruchamiane za pomocą przycisków umieszczonych na dżojstikach. Zmiana funkcji ze sterowania wysięgnikiem na pełne i sterowanie lemieszem zamocowanym do podwozia i odwrotnie jest możliwa bez zdejmowania ręki z prawego dżojstika.

Volvo, producent nowej koparki EWR150E podkreśla, że charakteryzuje się ona najmniejszym promieniem obrotu, wśród maszyn zgodnych z normą Stage IV (1720 mm), co ułatwia pracę w ograniczonych przestrzeniach. Silnik zamontowano z tyłu maszyny (zapewnia niezakłóconą widoczność z prawej strony, dzięki czemu operator dobrze widzi pieszych i przeszkody). Duża szyba przednia i szyby boczne kabiny również przyczyniają się do poprawy widoczności.

 

Wszystko pod nadzorem

Optymalizacji pracy maszyn służy monitoring najistotniejszych funkcji. Pozwala ograniczyć do minimum przestoje. Volvo EWR150E ma m.in. inteligentny układ regeneracji pasywnej, pracujący bez przerwy i monitorujący parametry maszyny. Koparka Komatsu PW180-10 ma dysponuje np. konfigurowalnym wskaźnikiem Eco i ostrzeżeniem o jałowej pracy silnika. Wskaźnik posiada funkcję programowania docelowego zużycia paliwa. Aby zapobiegać niepotrzebnemu marnowaniu paliwa, na ekranie pojawia się ostrzeżenie, jeżeli silnik pracuje na biegu jałowym przez 5 minut lub dłużej.

Ciekawe rozwiązania ma też w swych nowych koparkach Hyundai. Innowacyjny system HI-MATE umożliwia pobieranie parametrów roboczych i wyświetlanie ich na monitorze, lokalizację GPS, śledzenie informacji diagnostycznych i przeglądanie ich na komputerze za pośrednictwem internetu. Z kolei firma Hitachi wprowadziła do wyposażenia swych maszyn m.in. system komunikacji satelitarnej, tylną kamerę i… system antykradzieżowy.   

Producent koparki Doosan DX170W-5 standardowo wyposaża ją w bezprzewodowy system zarządzania flotą CoreTMS. Gromadzi dane na temat zużycia paliwa, obrotów silnika i innych parametrów pracy maszyny, które są wysyłane do klienta za pomocą systemu satelitarnego bądź telefonicznie. Dzięki tym informacjom można określić wydajność pracy maszyny i w razie potrzeby, wdrożyć odpowiednie rozwiązania. Zastosowano też dodatkowe systemy monitorujące stan techniczny, np. alarm dźwiękowy, informujący o obecności wody w paliwie. Po kilkukrotnym zignorowaniu ostrzeżenia, maszyna sama zmniejsza obciążenie pompy i silnika, by uniknąć trwałego uszkodzenia. Układ Smart Power Control monitoruje parametry pracy pompy i silnika, dostosowując je do obciążenia i rodzaju pracy. Wstępne filtry powietrza do silnika pozwalają na wydłużenie eksploatacji.

 

W roli głównej efektywność

Najistotniejsze dla użytkowników pozostają walory funkcjonalne i... ekonomia.

- Niekiedy koparka potrzebuje więcej zwrotności i wszechstronności niż mogą zapewnić maszyny gąsienicowe. To jest powód  do wykorzystania koparek kołowych JCB. Koparka kołowa JCB jest idealna do zastosowania w wielu aplikacjach, od przygotowania i naprawy dróg po prace przeładunkowe na placach manewrowych oraz w firmach trudniących się wynajmem maszyn – podkreśla dostawca maszyn marki JCB. W gamie koparek tej marki, o wadze 15-20 t jest pięć modeli: JS145W, 160W, JS20MH wyposażone w najnowszy silnik JCB EcoMAX, poj. 4,4 l, natomiast JS175W oraz JS200W wykorzystują jednostki napędowe JCB EcoMAX T4i o poj. 4,8 l.

Konstruktorzy maszyn Hitachi umożliwiają operatorowi wybór trybu pracy optymalnego z punktu widzenia kosztów i wydajności. Przekonują, że tzw. tryb ekonomiczny (E) pozwala zaoszczędzić kilkanaście procent paliwa. Jest też tryb H/P oraz P. W ZX170W-5B udźwig zwiększono o 7 proc. maszyna nadaje się więc do przenoszenia dużych obciążeń, a automatyczna funkcja pozwala w razie potrzeby zwiększyć o 6 proc. siłę kopania, maksymalnie przez osiem sekund. Prędkość pracy osprzętu przedniego zwiększono stosując system recyrkulacyjnego wysięgnika HIOS III – podczas obniżania wysięgnika olej pod ciśnieniem jest rozprowadzany w obrębie cylindra wysięgnika  (olej pod ciśnieniem z pompy można wydajnie wykorzystać by zwiększyć prędkość ramienia). Montaż „dodatków” ułatwia system obsługi osprzętu, z 11 trybami.   

W A 916 Litronic Liebherra redukcja spalin, a także obniżenie kosztów eksploatacyjnych wynika m.in. z zastosowania katalizatora oksydacyjnego (nie wymaga konserwacji). Maszynę można zaopatrzyć w filtr cząstek stałych, umożliwiający pracę w budynkach. Zbiornik paliwa koparki ma 360 l pojemności (w poprzedniej wersji miał poj. 290 l). Funkcjonalność i wydajność wynikają również z zastosowania podwozia ze zintegrowanym systemem podróżnym, co pozwala uniknąć ryzyka związanego z uszkodzeniem systemu napędowego.  Blokowania nadbudowy do jazdy w ruchu drogowym i na czas transportu wykonuje się za pomocą zintegrowanego hamulca mechanizmu obrotu (nie występuje trzpień blokujący, umiejscowiony na zewnątrz). Prawidłowe ustawienie do jazdy w ruchu drogowym sygnalizowane jest na wyświetlaczu za pomocą symbolu „Ustawienie do jazdy”. Zoptymalizowano także układ hydrauliczny. Aby wydłużyć okres eksploatacji oleju hydraulicznego seryjnie montuje się pręt magnetyczny w zbiorniku hydraulicznym, który w razie konieczności można oczyścić.

Wszechstronność maszyny 316F, podobnie jak innych modeli z serii F, akcentuje ich producent, Caterpillar. - Złącze osprzętu umożliwia szybkie jego wymiany, a duży asortyment łyżek Cat pozwala kopać we wszystkim, od zewnętrznej warstwy gruntu po bardzo twarde podłoże, w materiałach ściernych, skarpować i precyzyjnie profilować nawierzchnię. Do tego dostępne jest narzędzie wieloczynnościowe lub nożyce służące do prac wyburzeniowych. Dzięki chwytakowi i zgrabiarce mamy możliwość szybkiego i wydajnego przenoszenia każdego rodzaju odpadów – tłumaczy Brian Abbott (Caterpillar).

Do standardowego wyposażenia koparki Komatsu PW180-10 należy dodatkowy obwód hydrauliczny sterowany przełącznikiem suwakowym umieszczonym w dżojstiku, umożliwiający korzystanie z wielu narzędzi roboczych, np. łyżek czy młotów. Zwraca uwagę szeroki wybór wysięgników, ramion i osprzętu mocowanego do podwozia, co ułatwia dostosowanie PW180‑10 do indywidualnych wymagań dotyczących transportu, zasięgu roboczego lub siły kopania (np. można zamontować lemiesz o równoległej kinematyce ruchu, stabilizujący maszynę bez ryzyka uszkodzenia nawierzchni drogi).

Dla optymalizacji wydajności Volvo CE oferuje natomiast możliwość stosowania podwozi różnego typu: od 15,2-tonowego podwozia z lemieszem przyspawanym, układem prowadzenia radialnym i układem napędowym z EW140D do 17,8-tonowego podwozia z lemieszem przykręcanym, układem prowadzenia równoległym i przykręcanymi podporami oraz układem napędowym z EW160E zapewniającym o 30 proc. większą siłę uciągu.

 

CHARAKTERYSTYKI POPULARNYCH KOPAREK KOŁOWYCH 15-20 T

CATERPILLAR

M318F to jedna z nowości w gamie koparek kołowych marki Caterpillar. Inżynierowie skupili się na poprawie wydajności napędu i układu hydraulicznego oraz na zapewnieniu koparkom możliwie najlepszych właściwości trakcyjnych. W maszynach znajdziemy także dobrze znane rozwiązania, jak system Cat SmartBoom, który ma za zadanie tłumić drgania wysięgnika i stabilizować maszynę podczas jazdy. Funkcja bardzo przydaje się m.in. podczas pracy młotem. Sercem koparki jest 4,4-litrowa jednostka fabryczna z serii ACERT. Moc sięga 150 KM. Silnik współpracuje z zestawem urządzeń redukujących emisję szkodliwych gazów. Wśród nich są m.in. katalizator, filtr cząstek stałych DPF i układ selektywnej redukcji katalitycznej.

 

DOOSAN

DX170W-5 to wysokowydajna 17-tonowa maszyna wyposażona w, spełniający normę Stage IV 6-cylindrowy silnik Diesla Doosan DL06P z turbodoładowaniem, o mocy 152 KM. Moc zwiększono względem poprzedniego modelu, większy jest również moment obrotowy i siła trakcyjna. W silniku zastosowano systemy recyrkulacji spalin oraz selektywnej redukcji katalitycznej. Koparka posiada układ hydrauliczny firmy Negacon. Wzrost mocy kopania sięga 10 proc. na łyżce koparki i 3 proc. na ramieniu. Maszynę poszerzono, zwiększono rozstaw kół, a jej przeciwwaga została zwiększona o 220 kg. Przez zastosowanie konstrukcji skrzynkowej oraz zwiększenie grubości niektórych elementów, wzmocniono ramę podwozia. Doosan DX170W-5 wyposażana jest w kamerę cofania, opcjonalnie można zamontować również kamerę boczną, w takiej konfiguracji obraz z obu kamer może być wyświetlany jednocześnie.

 

JCB
W gamie koparek JCB o wadze 15-20 t są: JS145W, 160W, JS20MH wyposażone w najnowszy, 4,4-litrowy silnik JCB EcoMAX, a także JS175W oraz JS200W wykorzystujące jednostki napędowe JCB EcoMAX T4i o poj. 4,8 l . Obydwa silniki są znane na całym świecie z mocy, niezawodności, trwałości, oszczędnego zużycia paliwa, niskiego poziomu hałasu i niskiej emisji spalin. Głównym atutem zastosowanych silników jest brak konieczności stosowania dodatkowych systemów oczyszczania spalin jak np. filtr cząstek stałych - DPF oraz układ SCR (Adblue), które powodują zwiększenie zużycia paliwa oraz wyższe koszty eksploatacji. W przypadku najmniejszej z maszyn JS145W maksymalna głębokość kopania to 5,9 m, a maksymalna wysokość załadunku 7,95 m. W przypadku największej z maszyn, JS200W maksymalna głębokość kopania to 6,47 m, a wysokość załadunku 7,3 m.

 

HITACHI

ZX170W-5B to koparka o ciężarze roboczym 17-19,1 t, zaopatrzona w silnik wysokoprężny  o mocy 164 KM. Głębokość kopania przekracza 5 m, a siła zrywająca łyżki wynosi 108 kN. Maksymalna prędkość jazdy to 35 km/h. Udźwig został zwiększony o 7 proc. dzięki czemu maszyna nadaje się do przenoszenia dużych obciążeń. Gdy jest to wymagane, można uzyskać jeszcze większą moc dzięki funkcji automatycznego zwiększania mocy. Producent stosuje najbardziej zaawansowane technologie hydrauliczne i elektroniczne. Układ hydrauliczny HIOS III pozwala osiągnąć w trybie PWR zużycie paliwa niższe o 5 proc. niż w trybie P poprzedniego modelu ZAXIS przy jednoczesnym zachowaniu wysokiego poziomu wydajności. Ponadto możliwe jest obniżenie zużycia paliwa o 14 proc. w trybie ECO. Ten tryb zapewnia relatywnie wysoki poziom wydajności przy użyciu tej samej ilości paliw.

 

HYUNDAI

Koparki Hyundai serii 9A zyskały uznanie głównie dzięki zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań technologicznych oraz solidnych komponentów. Zaprojektowane specjalnie na europejski rynek maszyny sprawdzają się w trudnych warunkach pracy, a ich charakterystyczną cechą są duże, przeszklone kabiny. Zaletę koparek stanowi wszechstronność, wydajność oraz precyzja sterowania i szybkość cykli roboczych. Dodatkowym atutem jest łatwa dostępność punktów serwisowych umożliwiająca szybkie i bezproblemowe dokonanie przeglądów i prac konserwacyjnych. Do najbardziej popularnych należy model R180W-9A. Waży 17,2 t, a źródłem napędu jest jednostka wysokoprężna marki Cummins generująca moc maksymalną 165 KM. W układzie obrotowym zastosowano tłokowy silnik bezkorbowy oraz planetarną przekładnię redukcyjną. Pojemność standardowej łyżki to 0,76 m sześc. a maksymalna głębokość kopania wynosi 5,9 m. 

 

KOMATSU

Koparka kołowa Komatsu PW180-10 to kolejna z maszyn zaprojektowana głównie z myślą o europejskich odbiorcach. Wyposażona w silnik spełniający normy emisji spalin Euro IIIB/EPA Tier 4 Interim i nowoczesny układ hydrauliczny, zapewniające siłę i precyzję potrzebne do realizacji szerokiego zakresu zadań roboczych, maszyna ta jest przyjazna dla środowiska naturalnego i oferuje relatywnie dużą moc przy stosunkowo niskim zużyciu paliwa, które podczas jazdy można dodatkowo zredukować nawet o 15 proc. Zwraca uwagę m.in. komfortowa, wyciszona nowa kabina SpaceCab, której elementem jest podgrzewany fotel z zawieszeniem pneumatycznym. Obsługę maszyny ułatwia panel sterowniczy z kolorowym monitorem panoramicznym TFT. Silnik dysponuje mocą 165 KM, pojemność łyżki w maksymalnym wariancie przekracza 1,1 m sześc.

 

LIEBHERR

Koparkę Liebherr A 916 Litronic napędza 150-konny,  4-cylindrowy, fabryczny silnik wysokoprężny. Koparka spełnia wymagania dla poziomu spalin IIIB dzięki zastosowaniu zewnętrznego system recyrkulacji spalin. Katalizator oksydacyjny nie wymaga konserwacji redukuje dodatkowo emisję spalin i zapewnia obniżenie kosztów eksploatacyjnych. Opcjonalnie istnieje możliwość wyposażenia maszyny w filtr cząstek stałych, który umożliwia pracę w budynkach. Zbiornik paliwa koparki został zwiększony do 360 l w porównaniu z poprzednim modelem mającym pojemność 290 l. Widoczne zmniejszenie zużycia paliwa pozwala na wydłużenie okresu pracy maszyny pomiędzy kolejnymi tankowaniami. Producent koparki zwraca uwagę m.in. na komfortowy i szybki dostęp do wszystkich punktów wymagających prac serwisowych. Codzienne prace konserwacyjne można wykonywać z podłoża.

 

VOLVO

EWR150E wypełnia lukę między klasami maszyn 14- i 16-tonowych. Nowa koparka charakteryzująca się duża zwrotnością, promień obrotu wynosi 1720 mm. Producent podkreśla, że połączenie czterolitrowego, inteligentnego silnika, wyposażonego w układ zewnętrznej recyrkulacji spalin (E-EGR), filtr cząstek stałych (DPF) oraz układ selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) z płynem AdBlue, ze zoptymalizowanym układem hydraulicznym oraz odpowiednio dobranych funkcji koparki, takich jak tryb ECO, automatyczne włączanie obrotów jałowych i automatyczne wyłączanie silnika sprawia, że maszyna charakteryzuje się relatywnie niskim zużyciem paliwa, dzięki czemu obniżone zostają koszty eksploatacji i zwiększa się rentowność pracy.

Tekst: Michał Jurczak

T&M nr 7-8/2016

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE