Wozidła sztywnoramowe
Rzadki towar. Z pewną przesadą można stwierdzić, że w naszym kraju nowe wozidła sztywnoramowe przypominają yeti .
Niby są, ale mało kto je widział na własne oczy. A poważnie – rynek jest liczony na sztuki, może kilkanaście rocznie. Cały rynek wodzideł sztywnoramowych szacujemy na 10 maszyn rocznie – ocenia Jan Rudak, kierownik ds. komunikacji marketingowej w firmie Bergerat Monnoyeur w podwarszawskich Łomiankach, która jest wyłącznym, autoryzowanym dealerem Caterpillara. Nabywcami są przeważnie kamieniołomy, z produkcją uzasadniającą wykorzystanie takich sprzętu. Bergerat Monnoyeur w latach 2016-17 dostarczy do PGE Bełchatów 18 wozideł. Jak na nasze warunki bardzo duży kontrakt, prawie wyczerpujący chłonność rynku. Oczekiwanie na zamówiony pojazd waha się od dwóch do sześciu miesięcy, w zależności od specyfikacji.
Postęp jest
Olbrzymie wywrotki, którymi w istocie są sztywnoramowe konstrukcje, również podlegają zmianom i modernizacji. Jak przypomina Jan Rudak, Caterpillar wprowadził na polski rynek w 2013 roku wozidła serii G, reprezentowane przez modele 770G i 772G. Maszyny te pozwalają na bezpieczniejszą, wygodniejszą i szybszą pracę. Celem projektantów było także zmniejszenie zużycia paliwa, oraz emisji spalin.
Również małe
Podobną konstrukcją, ale w mikroskali odznaczają się np. wozidła marki Ausa. Handluje nimi Polsad z Kutna (łódzkie). Największymi odbiorcami są wypożyczalnie sprzętu budowlanego, skąd potem maszyny trafiają do firm posadzkarskich, układających kanalizacje lub inne media, różnych przedsiębiorstw budowlanych (logistyka na placach budowy), firm zajmujących się projektowaniem i realizacją terenów zielonych. Ostatnio interesują się nimi również oczyszczalnie ścieków, dowiadujemy się od Karoliny Korczak z Polsadu.
Caterpillar 772G
Stosunkowo nowy model, na polskim rynku od trzech lat. Tak jak w 772 kabina znajduje się na środku pojazdu. Ładowność znamionowa 46,8 t, maksymalna 51,4 t. Maksymalna pojemność skrzyni (z nasypem) 31,2 m sześc. Silnik Cat C18 ACERT rozwija moc 605 KM. Automatyczna planetarna przekładnia Cat Powershift oferuje 7 biegów przeznaczonych do wykonywania trudnych prac w terenie, oraz na dużych pochyłościach. Największa prędkość wynosi 79,2 km/h. Wozidło jest wyposażone w zmodernizowany układ przeciwpoślizgowy, który umożliwia jazdę w trudnych warunkach terenowych, charakteryzuje się mniejszym spalaniem dzięki nowym, elastycznym strategiom oszczędzania paliwa. Kolejna cecha to najlepsza w swojej klasie wygoda obsługi dzięki łatwości zmiany przełożeń typowej dla samochodów osobowych, obniżeniu poziomu hałasu i modernizacji kabiny.
Komatsu HD325-7
Najmniejszy sztywnoramowy model tej japońskiej marki. HD325-7 w skrzyni o pojemności załadowczej 24 m sześc. może przetransportować ładunek o masie 36,5 t. Silnik 518 KM z bezpośrednim wtryskiem common rail zapewnia wysoką, maksymalną prędkość 70 km/h. Układ napędowy stosowany przez Komatsu jest klasyczny tzn. bez silników elektrycznych. Siedmiobiegowy automat ma system K-ATOMiCS (Komatsu Advanced Transmission with Optimum Modulation Control System) zwiększający komfort pracy i wykorzystanie mocy. W opcji układy ABS i ASR. Ergonomiczna kabina z wygodnym fotelem operatora i pełnowymiarowym miejscem instruktora. Tylna kamera w standardzie.
LIEBHERR
T284 to wozidło o relatywnie niskiej masie własnej (237 t), w relacji do możliwości, tzn. np. ładowności wynoszącej 363 t. Także w tym przypadku niski ciężar własny wozidła oraz wydajny system napędu na prąd zmienny (Litronic Plus AC drive system) umożliwiają efektywne wykorzystanie tak dużej ładowności. Nowy model T 284 skonstruowano na lekkiej ramie. Osiągnięcie dalszej optymalizacji ładunków wozidła T 284 jest możliwe poprzez zastosowanie opon o zwiększonej wydajności i dobranie odpowiedniej opcji silnika.
TEREX
TR60 jest wozidłem o dużej elastyczności, wykorzystywanym m.in. w górnictwie odkrywkowym, kamieniołomach i przy budowie tam. Podwójny system opóźniania: zwalniacz przekładniowy lub hamulce tarczowe chłodzone olejem umożliwiają operatorowi sprawne poruszanie się np. w warunkach zjazdu z niską przyczepnością opon, gwarantując lepsze panowanie nad pojazdem i szybsze wykonywanie zadań. Do napędu służy 700- konny silnik wysokoprężny. Masa pojazdu przekracza 41 t, maksymalna waga maszyny to 96 t, a poj. Zasypowa wynosi 35 m sześc.
Tekst: Jacek Dobkowski
T&m nr 3/2016
Add comment