Uta wrzesień

loga na www miedzy banery

2. Truck machines 1170x150 px v2

loga na www miedzy banery

Bosch filtry truck 1170x150

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Eurowag

loga na www miedzy banery

Fuchs

loga na www miedzy banery

hella wrzesień

loga na www miedzy banery

1150x300 Actros L

Jest czym równać

Spora oferta technologicznie zaawansowanych równiarek drogowych. Rynek maszyn budowlanych w Polsce po kilku słabszych latach znowu nieco się ożywił.

 

Popyt na maszyny drogowe, w tym równiarki, wiąże się między innymi z budową i modernizacją dróg w ramach kolejnej perspektywy dofinansowania z Unii Europejskiej.

Do roku 2020 priorytetem będzie budowa dróg ekspresowych i obwodnic.

Równiarki kupują nie tylko firmy drogowe, lecz także zakłady utylizacji i zagospodarowania odpadów (na składowiska), które w ostatnich latach są intensywnie rozwijane. Często takie maszyny są wykorzystywane także przy innych przy pracach ziemnych, na torowiskach, lotniskach, przy utrzymywaniu dróg leśnych i rolniczych, jak również w kopalniach. Producenci oferują taki sprzęt coraz bardziej zaawansowany technologicznie. Tak jak do innych maszyn budowlanych, do równiarek zaczyna trafiać napęd hydrostatyczny. Niczym niezwykłym nie jest już np. laserowa czy ultradźwiękowa automatyczna niwelacja, a także przystosowane do współpracy z systemami automatycznej kontroli położenia lemiesza, opartymi na technologii GPS. W komfortowych, wyciszonych kabinach (ROPS/FOPS), montuje się amortyzowane fotele, bywa, że ogrzewane, klimatyzację, czy systemy monitorowania pracy, z kamerami śledzącymi narzędzia i przekazującymi obraz na monitor.

 

CASE – EU Stage 4 bez DPF-u

Firma Case zaprezentowała maszyny serii C (836C, 836C AWD, 856C i 856C AWD). To modele: 13 i 16-tonowy, oba w wersji z napędem 6x4 i 6x6. Maszyny wyposażono w opatentowaną technologię Hi-eSCR opracowaną przez FPT Industrial - to jedyne rozwiązanie na rynku, które spełnia wymogi normy EU Stage 4 (Tier 4 Final) korzystając tylko z technologii selektywnej redukcji katalitycznej tlenków azotu w spalinach. Maszyny Case spełniają najwyższe standardy ekologiczne, przy stosunkowo prostej konstrukcji napędu, bez filtra cząstek stałych (DPF). To nie przypadek, że równiarka tej marki została w tym roku nagrodzona Złotym Medalem Targów Intermasz w Poznaniu.

Ułatwieniem dla użytkownika jest to, że nie musi martwić się regeneracją filtra DPF podczas pracy urządzenia, oznacza to też wyeliminowanie strat paliwa. Nie jest też konieczna okresowa wymiana filtra DPF. W silniku FPT nie odbywa się recyrkulacja spalin, dzięki czemu znacznie wzrasta sprawność procesu spalania. Dzięki małemu rozmiarowi układu oczyszczania uzyskano przejrzysty układ silnika. Niższe wymagania dotyczące chłodzenia silnika sprawiają, że montowana chłodnica jest mniejsza, dzięki czemu zwiększa się widoczność z przodu maszyny, a czyszczenie staje się znacznie prostsze.

Funkcja automatycznej zmiany biegów ułatwia operatorowi skoncentrowanie się na zadaniu i optymalizuje wydajność maszyny. Jak zapewnia producent, w połączeniu ze zmiennikiem momentu obrotowego praktycznie zapobiega ona zduszeniu silnika przy nadmiernym obciążeniu. Automatyczna 100-procentowa blokada mechanizmu różnicowego (dyferencjał No-Spin) natychmiast przenosi moment obrotowy z kół ślizgających się na koła o lepszej przyczepności. Hydrostatyczny tryb jazdy powolnej w wersjach AWD (creep mode) praktycznie uniezależnia przedni napęd od obrotów silnika, zatem równiarka może być użyta np. z dodatkowym osprzętem do zagęszczania gruntu, obniżając ilość sprzętu na placu budowy.

Operator w montowanej na tylnej ramie kabinie z zabezpieczeniami ROPS i FOPS jest cały czas świadomy stopnia skrętu ramy. Takie usytuowanie kabiny polepsza widoczność na lemiesz środkowy. W wyposażeniu przewidziano m.in. pneumatycznie amortyzowany, ogrzewany fotel i kamerę cofania.

 

Caterpillar – z hydraulicznym dyferencjałem

Modele serii M3 marki CAT należą do najtrwalszych, najwydajniejszych i najbardziej komfortowych równiarek samobieżnych na rynku. Polecane są szczególnie do budowy oraz konserwacji dróg — zostały opracowane tak, aby wykonywać więcej pracy w krótszym czasie. W wersji z napędem na wszystkie koła (12M3 AWD), koła przednie są napędzane przez pompy hydrauliczne. Ten hydrauliczny mechanizm różnicowy daje możliwość różnej prędkości obu kół (wyłączanej automatycznie powyżej 8 km/h), a co się z tym wiąże, zapewnia dobrą trakcję podczas pracy na pochyleniach i mały promień skrętu nawet podczas manewrowania na miękkim podłożu.

W kabinie kierownicę i kilkanaście dźwigni sterujących zastąpiono dwoma joystickami, dzięki czemu poprawiono ergonomię, komfort, widoczność i możliwość sterowania wieloma funkcjami jednocześnie, a co się z tym wiąże – zwiększono wydajność.

 

HBM – laserowa precyzja

Marka HBM w swoim programie produkcji ma zwrotne i mocne równiarki dla przedsiębiorstw budowlanych. Są to maszyny wszechstronne w zastosowaniu dzięki koncepcji napędu na dwie lub trzy osie. Kompaktowa konstrukcja i rama z przegubem łamanym dają zwrotność na najmniejszym obszarze. Rzeczywisty napęd na wszystkie koła to sprawność przy pchaniu i wyrównywaniu.

         Maszyny HBM, oferowane są w pięciu klasach wagowych (od 8,5 do 23 t), z napędem tandemowym lub na wszystkie koła (4x4 i 6x6). Dla przykładu, kompaktowa dwuosiowa równiarka BG 90 jest polecana na niewielkie budowy w miejscowościach, do dróg rowerowych i przy budowach placów sportowych.

Średnie trzyosiowe typy BG 110 i BG 160 są to maszyny uniwersalne w drogownictwie i pracach leśnych. Kompaktowa równiarka tandemowa BG 110 TA polecana jest na małe i średnie budowy. Duże 3-osiowe BG 190 i BG 240 to silne maszyny na duże projekty, jak budownictwo autostradowe czy lotniska, jak również zastosowania w kopalniach. Dzięki sporej gamie wyposażenia dodatkowego (np. lemiesz przedni wyrównujący, zrywak, lemiesz środkowy w różnych szerokościach, laserowa lub ultradźwiękowa automatyczna niwelacja) można zrealizować również pracę w specjalnych warunkach.

Hydraulika load sensing i znajdujący się bezpośrednio przed operatorem euro-kokpit umożliwiają ustawianie z wyczuciem wszystkich pozycji lemiesza środkowego. Hydraulicznie obsługiwany wieniec z regulacją lemiesza środkowego 90 st. w prawo i w lewo sprawdza się przy pracach skarpujących, a także w robotach przy wykopach. Sprzęgło chroniące przed przeciążeniami montowane seryjnie zapobiega uszkodzeniom lemiesza środkowego. Hydrauliczna regulacja kąta cięcia dba o optymalne dopasowanie do oporów toczenia materiału. Listwy prowadzące lemiesza środkowego ze specjalnej stali (hardox) są regulowane w poziomie i w pionie. Automatyczne blokady mechanizmu różnicowego w napędzanych osiach, a w równiarkach z napędem na wszystkie osie także między przednią a tylną osią, gwarantują optymalne siły pchania. Odpowiednie przeniesienie siły dają przekładnie planetarne w kołach.     Producent zwraca także uwagę na takie cechy równiarek HBM, jak dobra widoczność na lemiesz środkowy, niewielka emisja hałasu oraz łatwy dostęp do silnika i agregatów napędowych.

 

MISTA – z nowatorskim napędem

Polskie równiarki drogowe MISTA to nowoczesne maszyny, dające perspektywę szerokiego wykorzystania przy budowie i codzienny utrzymaniu infrastruktury drogowej. Stalowowolska firma to producent równiarek z już blisko 25-letnim doświadczeniem w branży. Firma oferuje maszyny w trzech klasach masy i mocy silnika: 130 KM/12,5 t, 173 KM/14,3 t i 190 KM/+16,5 t, dostępne w trzech wersjach napędu: klasyczne 6x4 (modele RD165C i RD200C), klasyczne 6x6 (RD165H i RD200H) i innowacyjny napęd hydrostatyczny 6x6 (RD130FHD).

Konstrukcja maszyn oparta jest na dwóch ramach połączonych przegubowo, z hydraulicznie realizowaną funkcją łamania zapewniającą wysoką zwrotność, która w połączeniu z opcją napędu 6x4 lub 6x6 pozwala użytkownikowi na wybór maszyny dopasowanej pod względem własności trakcyjnych do rodzaju robót oraz charakterystyki terenu i gruntu w rejonie pracy.

Podstawowymi jednostkami napędowymi są silniki amerykańskiej firmy CUMMINS. Modele RD165 i RD200 wyposażone są w niemieckie skrzynie przekładniowe ZF PASSAU, mogące pracować w trybie automatycznej i manualnej zmiany biegów, zaprojektowane z przeznaczeniem do prac w ciężkich warunkach tylne mosty napędowe typu tandem niemieckiej firmy NAF, z mechanizmem różnicowym NO-SPIN, przeniesieniem napędu w wózkach bocznych za pomocą przekładni zębatych. Hydrostatyczny napęd przedniej osi załączany jest niezależnie - pracując w trybie zwykłym i agresywnym zwiększa siłę uciągu o 30%.

W nowatorskim rozwiązaniu napędu maszyny RD130FHD za pomocą silników hydrostatycznych wyeliminowano z układu skrzynię przekładniową i most napędowy. To zapewnia dodatkowe korzyści w postaci obniżonego o ok. 20% zużycia paliwa i poziomu głośności maszyny.

Wszystkie równiarki tej marki wyposażone są w nowoczesny układ hydrauliki roboczej typu LOAD SENSING, oparty na pompie wielotłoczkowej o zmiennej wydajności, charakteryzujący się wysoką sprawnością i oszczędnością zużycia paliwa, krótkim czasem reakcji i możliwością realizacji kilku ruchów jednocześnie.

Równiarki marki MISTA są fabrycznie przystosowane do instalacji i współpracy z systemami automatycznej kontroli położenia lemiesza opartymi na technologii ultradźwiękowej, laserowej, optycznej lub GPS. Wszystkie produkty są certyfikowane i oznaczone znakiem CE, co pozwala na obrót na terenie Unii Europejskiej.

 

Pronar – w zespole z ciągnikiem

Równiarka drogowa PRONAR RD-Z24, podczepiana do ciągnika, jest polecana m.in. do pracy przy rewitalizacji dróg szutrowych oraz leśnych, do tworzenia terenu pod budowę nowych traktów komunikacyjnych, czy do przygotowania terenów pod inwestycje. Zastosowane do produkcji materiały gwarantują wysoką wytrzymałość konstrukcji. Dzięki pięciu siłownikom hydraulicznym maszyna może zostać optymalnie przystosowana do wykonywanej pracy. Regulacja kąta pracy odkładnicy sterowana jest w trzech płaszczyznach, aby otrzymać optymalne ustawienia do wykonania powierzonych zadań sterowane za pomocą 1 sekcji hydraulicznej – standard. Produkt jest wykonany z wysokogatunkowych materiałów zapewniających długi okres użytkowania. Dzięki zastosowaniu systemu siłowników hydraulicznych świetnie równa i rozplanowuje ziemię. Zastosowanie podwójnego regulowanego koła jezdnego znacznie ułatwia regulację głębokości pracy i zapobiega zagłębianiu się maszyny na niestabilnym podłożu. W wyposażeniu dodatkowym przewidziano spulchniacze i hydrauliczne sterowanie kółkiem podporowym. Z maszyną o masie 930 kg, z lemieszem o szerokości 2.400 mm, powinien współpracować ciągnik mocy najlepiej 100-180 KM. Prędkość robocza to maks. 10 km/h. Lemiesz obraca się w płaszczyźnie pionowej pod kątem 30 stopni, kąt skrętu lemiesza w płaszczyźnie poziomej wynosi 45 stopni, zaś kąt skrętu ramy w płaszczyźnie poziomej – 30 st.

 

XCMG - z monitoringiem pracy

XCMG oferuje dwa modele równiarek drogowych: GR135 (CE), z napędem 6x4, o masie eksploatacyjnej 11 t i GR215A (CE) z napędem 6x6, o masie 17 t. W obu przypadkach wykorzystano 6-cylindrowe turbodiesele z bezpośrednim wtryskiem, chłodzone płynem, marki CUMMINS. Lżejszą maszynę napędza jednostka QSB4.5, spełniająca wymagania normy TIER IV co do emisji spalin, o mocy netto 147 KM. Do napędu cięższej równiarki stosowany jest silnik QSB 6.7 (TIER IV), o mocy 225 KM.

Zmiennik momentu w obu modelach jest taki sam - ZF 6WG-200 typu Power-shift, w obu też operator ma do dyspozycji sześć biegów do przodu i trzy do tyłu. Zastosowano też mosty MERITOR 8051300 o dużym przełożeniu; most przedni wahliwy. Sterowanie w obu maszynach odbywa się za pomocą dźwigni. Układ skrętu, hydrauliczny - przegubowy, zapewnia płynne sterowanie przy dowolnej prędkości. Kąt skrętu w lewo lub w prawo w przypadku maszyny 6x4 wynosi 49 st., kąt skrętu ramy na przegubie 27 st., a promień skrętu 6,6 m. W równiarce 6x6 kąt skrętu w lewo lub w prawo to 45 st., zaś promień skrętu - 7,8 m. Lemiesz środkowy (zasadniczy) w obu przypadkach wykonany jest ze stali hardox, zmiana jego położenia następuje dzięki dwóm cylindrom - w każdą ze stron może być wychylony nawet do pozycji pionowej. Szerokość lemiesza w mniejszej równiarce wynosi 3.710 mm, a w większej - 4.270 mm. Hydraulika układu roboczego zunifikowana: pompa zębata o maks. ciśnieniu roboczym 18 MPa. Wspólna jest także kabina, wyciszona zgodnie ze standardami UE, z fotelem na amortyzatorach, ROPS/FOPS, ogrzewana, z klimatyzacją i radioodbiornikiem. Łatwa w odczycie deska rozdzielcza obejmuje m.in. system monitoringu błędów. Maszyna 6x6 dysponuje monitoringiem pracy - w skład systemu wchodzą jeden monitor i trzy kamery (skierowane na: zrywak, lemiesz środkowy i lemiesz przedni).

T&M nr 12/2015

Tekst: Antoni Gostyński

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE