Oleje do maszyn
Decyduje producent sprzętu. Maszyny budowlane, drogowe, rolnicze wymagają trzech rodzajów oleju: silnikowego, przekładniowego, hydraulicznego. Na rynku są środki smarne o ściśle określonym przeznaczeniu, ale nie brakuje uniwersalnych, zwłaszcza przekładniowo-hydraulicznych.
Eksperci są zgodni, że oleje do silników maszyn często są takie same jak do silników samochodów ciężarowych. Jednak w niektórych przypadkach są wymagane specjalistyczne produkty, zaznacza Przemysław Szczepaniak, doradca ds. olejów samochodowych, ExxonMobil Poland. Taka sytuacja występuje na przykład w kopalniach lub miejscach, gdzie maszyny są narażone na kontakt z morską wodą. Wówczas powinniśmy szukać produktów smarnych dedykowanych do konkretnych zastosowań.
– Należy pamiętać, że silniki w maszynach budowlanych pracują z inną charakterystyką obciążeń niż w ciężarówkach – dodaje Cezary Wyszecki, ekspert techniczny Shell Polska. – Dlatego nie każdy olej spełniający tę samą normę będzie tak samo skutecznie pracował w obu pojazdach. Z reguły silniki w maszynach budowlanych pracują ciężej, a zatem olej, który będzie dla nich odpowiedni musi zwierać składniki, które lepiej sobie radzą z obciążeniami cieplnymi. Aby mieć pewność, że wybierzemy odpowiedni produkt, zawsze sprawdzajmy wymagania producenta sprzętu.
Zalecenia i monitoring
Wytwórca maszyny ma również decydujący głos w sprawach częstotliwości wymiany oleju, czy innych eksploatacyjnych wskazań. Te ważne informacje znajdują w instrukcji obsługi maszyny, czy pojazdu. Sebastian Żywczyk, kierownik działu rozwoju sprzedaży Orlen Oil podkreśla, że bardzo ważna jest wymiana oleju zgodne ze wskazaniami producenta. Ilość motogodzin pomiędzy wymianami zawsze określa producent silnika. Zastosowanie odpowiedniego środka smarowego ma wpływ na koszty, pozwala na wydłużenie okresu przebiegu pomiędzy kolejnymi wymianami oleju – według zaleceń w książce serwisowej urządzenia.
Maszyny budowlane potrafią kosztować krocie, dlatego warto rozważyć również monitoring oleju. W przypadku Mobil są to analizy Signum. Regularne pobieranie próbek oleju, a następnie ich laboratoryjna analiza pozwalają z wyprzedzeniem ostrzec przed ryzykiem uszkodzenia sprzętu. Dobrej jakości olej silnikowy, oraz analizy olejowe to na pewno skuteczne metody prewencyjnej ochrony sprzętu.
– Zaleca się, aby wszelkie ewentualne zmiany dotyczące oleju dokonywać po badaniu oleju i ocenie jego stanu przez fachowe laboratorium – informuje Cezary Wyszecki z Shella. – Dopiero na podstawie wyników badania można podjąć decyzję o zmianie warunków, jeśli chodzi o czas pracy oleju.
Trzy, dwa czy jeden?
Silnikowy, przekładniowy, hydrauliczny, czy może silnikowy i przekładniowo-hydrauliczny, czy wręcz tylko jeden produkt do wszystkiego? Prostej rady nie ma, wszystko zależy od specyfiki konkretnego sprzętu. Sebastian Żywczyk z Orlen Oil:
– Oleje wielofunkcyjne to bardzo dobre rozwiązanie, bo zamiast trzech produktów: do silnika, do przekładni i do układu hydraulicznego możemy zastosować jeden klasy STOU. Ale rozwój technologiczny postępuje także w maszynach budowlanych i wymagania najnowszych modeli, szczególnie dotyczące silników, wykluczają często możliwość stosowania olejów wielofunkcyjnych.
– Wybierając oleje do przekładni i układów hydraulicznych zalecamy kierować się wymogami producenta pojazdu – mówi Przemysław Szczepaniak z Mobila. – To nie tylko kwestia bezawaryjnej eksploatacji, ale czasami również warunek napraw gwarancyjnych. W przypadku wielofunkcyjnych olejów hydrauliczno-przekładniowych bardzo duże znaczenie odgrywa wysokiej jakości pakiet dodatków uszlachetniających. To wymaga wielu godzin badań laboratoryjnych i testów stanowiskowych, bo zwiększenie jednego dodatku może zaburzyć skuteczność działania innego składnika. Sukcesem jest zatem opracowanie formulacji optymalnej, najlepiej na wysokiej jakości bazie, która jest bardziej odporna na warunki intensywnej eksploatacji w branży budowlanej lub w przemyśle.
Ile ich jest?
Przedstawiciele petrochemicznych koncernów nie przytaczają handlowych wyników. Należy zgodzić się z Cezarym Wyszeckim z Shella, że wielkość sprzedaży olejów do maszyn roboczych jest pochodną koniunktury na rynku. Im więcej dużych budów i inwestycji, tym sprzedaż takich olejów rośnie. Przemysław Szczepaniak reprezentujący Mobila wysuwa argument, iż część produktów ma szerokie zastosowanie, co może wręcz uniemożliwić oszacowanie wielkości sprzedaży olejów wyłącznie do maszyn budowlanych.
Roczne raporty POPiHN, Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego mogą dać pojęcie o proporcjach. I tak interesujące nas motoryzacyjne oleje przekładniowe stanowiły w zeszłym roku 5,74 proc. rynku olejów smarowych. Rynek, szacowany na 236.600 ton, prawie w całości wypełniają dwa duże sektory, czyli motoryzacja i przemysł. Dla porównania, środki ATF do motoryzacyjnych przekładni automatycznych to 1,13 proc., zaś wielosezonowe motoryzacyjne ciężarowe 13,36 proc. W tej ostatniej kategorii mieszczą się specyfiki do silników samochodów ciężarowych oraz maszyn roboczych. A w ogóle największą grupę stanowią wielosezonowe motoryzacyjne osobowe, 21,20 proc.
CHARAKTERYSTYKA POPULARNYCH ŚRODKÓW SMARNYCH DO MASZYN
Cepsa
Olej silnikowy Euromax 15W-40 jest zalecany w szczególności do stosowania w nowoczesnych europejskich, amerykańskich oraz azjatyckich pojazdach charakteryzujących się stosunkowo niską emisją spalin, zgodną z normami Euro 4 / EPA 3 (2004) oraz wcześniejszymi. Spełnia wymogi specyfikacji ACEA E7-08i2, API CI-4 oraz Global DHD-1.
Olej uniwersalny UTTO (Universal Tractor Transmission Oil) Auriga TE 55 10W-30 zawiera składniki najnowszej technologii. Spełnia wymogi określone dla nowoczesnego sprzętu, nadaje się do stosowania w silnikach, mokrych hamulcach, systemach hydraulicznych, sprzęgłach oraz zmiennikach momentu obrotowego.
Gulf
Olej silnikowy Supreme Duty XLE 10W-30. Syntetyczny, o wysokiej sprawności, do nowoczesnych, niskoemisyjnych silników. Odznacza się bardzo dobrą sprawnością termiczno-utleniającą, co ogranicza nawarstwianie się szlamu w niskich temperaturach, powstawanie osadów w wysokich, oraz gęstnienie oleju. Może być stosowany w pojazdach drogowych i urządzeniach innych niż drogowe eksploatowanych w ciężkich warunkach. API CJ-4, Cummins CES 20081, Mack EO-O PP, MAN M 3575, MB 228.31, Renault RLD-3, Volvo VDS-4.
Olej przekładniowy HT Fluid TO-4 10W-40 jest produktem przeznaczonym specjalnie do układów przeniesienia napędu, przekładni głównych i mokrych hamulców w wysokoobciążonych maszynach pozadrogowych stosowanych do robót ziemnych, prac górniczych, prac związanych z pozyskiwaniem drewna, w rolnictwie. Stworzony z baz o najwyższej jakości i sprawdzonych dodatków uszlachetniających, m.in. chroniących przed korozją. Normy: API CF-2, CF, Allison C4, Caterpillar TO-4, Komatsu KES 07.868.1, ZF TE-ML 03.
Olej hydrauliczny Harmony HVI 46. Skrót HVI, High Viscosity Index, oznacza wysoki wskaźnik lepkości (46). Przeciwdziała zużyciu, zaprojektowany do pracy w bardzo szerokim zakresie temperatur, lub w układach w których są wymagane małe zmiany lepkości wraz z temperaturą. Polecany m.in. do koparek, ładowarek, dźwigów pracujących w bardzo zmiennych warunkach zewnętrznych. Wybrane normy: Bosch Rexroth 07 075 for vane, piston & gear pumps, DIN 51524 Part 3 HVLP, Eaton (Vickers) M-2950-S, M-2952-S.
Iberia
Olej silnikowy Iberia Ultra Truck SHPD 15W-40 Mid SAPS wyprodukowano z olejów bazowych najlepszej jakości oraz unikalnego pakietu dodatków. Model ten jest dedykowany do silników wysokoprężnych, w których należy stosować klasę API CJ-4 oraz paliwo o niskiej zawartości siarki. Specyfikacje i dopuszczenia, m.in.: ACEA E9/E7, API CJ-4/CI-4/CI-4 Plus/CH-4/CF/SM/SL, Caterpillar EFC-3, ECF-2, Cummins CES 20081, Jaso DH-2, Volvo VDS-4.
Olej przekładniowo-hydrauliczny Iberia Ultra Uni-Trans powstał z wysokiej jakości olejów bazowych i wyselekcjonowanego pakietu dodatków uszlachetniających. Produkt zalecany do stosowania w tylnych osiach, przekładniach, układach hydraulicznych, mokrych hamulcach i sprzęgłach oraz wszędzie tam gdzie są wymagane oleje uniwersalne. API GL-4, Allison C-4, Cat TO-2, Ford M2C 134D/CNH MAT 3525, John Deere J-20C, Massey Ferguson M-1145, M-1143 , Volvo WB 101.
Oleje przekładniowo-hydrauliczne Iberia Ultra Trans 10W, HD 30 są zalecane do maszyn Caterpillara, Allisona oraz Komatsu w serwomechanizmach przeniesienia napędów, przekładniach głównych, mokrych sprzęgłach, napędach hydrostatycznych (zgodnie z zaleceniami lepkości wg SAE) i w układach hydraulicznych wymagających norm TO-4 SAE 10W. Allison C-4, Caterpillar TO-4, Komatsu Micro-Clutch, ZF TE-ML 03C dla 10W, ZF TE-ML 03C i 07F dla HD 30.
LOTOS Oil
Olej silnikowy Turdus Powertec 1100 15W-40 odznacza się wysoką jakością i obniżoną zawartością związków SAPS. Jest przeznaczony do wysokoprężnych silników o dużej mocy, bez i turbo, pracujących pod wysokim obciążeniem. Zalecany do samochodów i innych pojazdów, o ile producent dopuszcza stosowane środka klasy ACEA E9. Kompatybilny z jednostkami Euro 5 i z wybranymi nowszymi. ACEA E9, API CJ-4, Cummins CES 20081, Deutz DQC III-10 LA, MAN M 3575, MB 228.31, MTU 2.1, Renault RLD-3, Volvo VDS-4.
Olej przekładniowy Super ATF IIIG został wzbogacony odpowiednio dobranym zestawem dodatków uszlachetniających. Przeznaczony do automatycznych przekładni powershift pojazdów użytkowych oraz maszyn rolniczych, w których producent zaleca spełnienie specyfikacji Dextron IIIG. Może być stosowany w układach wspomagania kierownicy, układach hydraulicznych i innych, gdzie wymagany jest Dextron IID, IIE, IIIG, także jako olej hydrauliczny HVLP i HLPD. Specyfikacje : Voith H55.6336.3X, ZF 02F, 03D, 04D, 14B, 16L, 17C.
Olej hydrauliczno-przekładniowy Gerax TKD przeznaczony jest do smarowania skrzyni biegów, układów przenoszenia mocy oraz układów hydraulicznych ciągników i ładowarek, w których wymaga się środków jakości Caterpillar TO-4. Specyfikacje, klasyfikacje : Allison C-4 (Allison No 22022495), Caterpillar TO-4, Komatsu Dresser (Komatsu American) REA H-4542, Komatsu Dresser HMS- B21-0006.
MOBIL
Olej silnikowy Mobil Delvac XHP ESP 10W-40. Zastosowane w nim wysokiej jakości oleje bazowe zapewniają bardzo dobrą płynność w niskich temperaturach, utrzymanie lepkości w wysokich temperaturach, oraz kontrolę lotności. Nowy, zaawansowany pakiet dodatków dobrano tak, żeby przedłużyć trwałość silników i utrzymać sprawność układów redukcji emisji spalin, w tym filtra DPF. Nadaje się m.in. do pojazdów specjalnych wykorzystywanych w budownictwie. ACEA E9, E7, E6, E4, API CJ-4, CI-4 Plus, CI-4, JASO DH-2, Cat ECF-3, Cummins CES 20081, DAF Extended Drain oraz inne.
Olej przekładniowy Mobilube 1 SHC 75W-90. Syntetyczny, najwyższej jakości, do stosowania w wysoko obciążonych mechanicznych skrzyniach biegów i mostach napędowych, które wymagają olejów o doskonałych własnościach przenoszenia obciążeń, sprawdzających się w szerokim zakresie temperatur otoczenia, oraz wszędzie tam gdzie mogą występować przeciążenia lub obciążenia udarowe. Wyróżnia się stabilnością termiczną i wyjątkowo niską temperatura płynięcia. API GL-5/MT-1, Scania STO 1.0, ZF TE-ML 07A. JSC AVTODIZEL YaMZ Gearboxes, MAN 341 Typ E3 / 341 Typ Z2 / 342 Typ M3, MB-Approval 235.8, ZF TE-ML 02B/05B/12L/12N/16F/17B/19C/21B, SAE J2360.
Olej przekładniowo-hydrauliczny Mobilfluid 424 to wielofunkcyjny produkt wysokiej jakości. Zastosowanie: wysoko obciążone skrzynie biegów, mechanizmy różnicowe, przekładnie główne, systemy sterowania hydraulicznego, przekaźniki mocy, hamulce mokre, napędy hydrostatyczne, również w maszynach roboczych stosowanych w rolnictwie, przemyśle budowlanym i w kamieniołomach. Szczególne odpowiedni do obniżania zużycia i poziomu drgań w hamulcach mokrych. API GL-4, Volvo WB-101, ZF TE-ML 03E, 05F, 17E, Vickers 35VQ25, Caterpillar TO-2 oraz inne.
NESTE
Turbo 10W-30 to półsyntetyczny środek do silników wysokiej mocy. Spełnia wymagania normy Euro 3, nadaje się do stosowania przy długich okresach miedzy wymianami. Bardzo dobrze sprawuje się zarówno latem jak i zimą. ACEA E5, E3, API CH-4, Allison C4, Cat TO-2, Cummins CES 20077/76/72/71, Mack EO-M Plus, MTU 2, Renault RLD, Volvo VDS-2.
Gear TO-4 10W, 30, 50. Środek do skrzyń biegów i przekładni Caterpillara. Olej 10W jest bardzo dobry w okresie zimowym, odporny na niskie temperatury. Oleje 30 oraz 50 są odpowiednie do zastosowania latem, ale mogą być używane przez cały rok w niektórych przekładniach. Nadają się do stosowania zarówno w metalowych materiałach ciernych, jak i materiałach typu papierowego.
Hydrauli Super 32, 46, 48. Wysokiej klasy mineralne oleje hydrauliczne, które znajdują zastosowanie w koparkach, spycharkach, maszynach leśnych, Odporność na niskie temperatury oraz wskaźnik lepkości zapewniają skuteczną pracę nawet w ekstremalnie niskich temperaturach. Specjalne dodatki zapewniają ochronę przeciw zużyciu, przeciw utlenieniu oraz przeciw korozji. ISO 11158 HV.
ORLEN OIL
Olej silnikowy Platinum Ultor Plus 15W-40. Mineralny, wielosezonowy, nowej generacji, typu SHPD (Super High Performance Diesel). Przystosowany do pracy w najbardziej obciążonych silnikach wysokoprężnych w sprzęcie budowlanym, ciężarówkach, autobusach. Gwarantuje maksymalną moc w ekstremalnych warunkach, oraz czystość silnika dzięki utrzymywaniu sadzy w zawiesinie. ACEA E3, E5, E7, API CI-4, CH-4, CG-4, Cummins CES 20078, Mack EO-N, MAN M 3275-1, MTU 2, Tedom 258-3, Volvo VDS-3.
Olej przekładniowy Platinum Gear LS 80W-90 – wielosezonowy, nowej generacji, z pakietem dodatków uszlachetniających najwyższej jakości. Zapewnia optymalne smarowanie, maksymalną ochronę manualnych skrzyń biegów, a także przekładni z ograniczonym poślizgiem (LS). Odpowiedni do zastosowania sprzęcie budowlanym, w pojazdach eksploatowanych pod wysokim obciążeniem. Rekomendowany do mostów napędowych. API GL-5, referencja Mista RD130, RD165C, RD165H, RD200, RD200H, ZF TE-ML 05C, 12C, 21C.
Olej przekładniowo-hydrauliczny Platinum Multi PTF 10W. Jednosezonowy, półsyntetyczny środek PTF (Power Transmission Fluid). Przeznaczony do pracy w ciężkich warunkach w skrzyniach biegów, skrzyniach biegów powershift, układach przenoszenia mocy, układach hydraulicznych ciężkiego sprzętu budowlanego, ciągników i ładowarek produkcji amerykańskiej. Zapewnia wydłużoną żywotność przekładni i hamulców. Spełnia wymagania: Allison C-4, Caterpillar TO-4, Komatsu Dresser HMS B21-0006, Komatsu Micro-Clutch.
PETRONAS
Arbor Alfatech Synt 10W-40. Wysokiej jakości olej silnikowy stworzony w technologii syntetycznej, zapewniający wysoki poziom osiągów maszyn do robót ziemnych nowej generacji, ciągników, maszyn rolniczych. Specjalna formuła pozwala na znaczne wydłużenie okresu między zalecanymi wymianami oleju. ACEA E7, E5, API CI-4, CH-4, Cummins CES 20078/77/76/72/71, Mack EO-M Plus i inne.
Arbor MTF Special 10W-30 to wielofunkcyjny (UTTO) olej przekładniowy gwarantujący wysoki poziom osiągów. Przeznaczony do przekładni, układów hydraulicznych i hamulców w kąpieli olejowej maszyn do robót ziemnych najnowszej generacji, ciągników, maszyn rolniczych. Dzięki specjalnym modyfikatorom tarcia hamulce pracują optymalnie. API GL 4, JD J 20A/J20C, MF 1129A/1135/1143.
Arbor Hydraulic 46 HV – hydrauliczny olej o wysokim wskaźniku lepkości przeznaczony do układów hydraulicznych maszyn do robót ziemnych, maszyn rolniczych, zwłaszcza kombajnów zbożowych. Można stosować go całorocznie w temperaturach otoczenia od -20 st. C do + 40 st. C. ISO VG 46, DIN 51524 HVLP.
SHELL
Olej silnikowy Shell Rimula R4 L 15W-40 jest najbardziej uniwersalnym, mineralnym środkiem smarnym, do wszystkich typów silników z DPF, EGR, SCR. Bardzo dobre rozwiązanie dla mieszanego taboru pojazdów, maszyn budowlanych i rolniczych. Zapewnia najdłuższe przebiegi spośród olejów mineralnych i może pracować w silnikach, w których są stosowane paliwa z 20-procentowym dodatkiem biokomponentów. ACEA E9, E7, API CJ-4, Cat ECF-2, ECF-3, Cummins CES 20081, 77, 72, 71, Deutz DQC-III-10 LA, DDC: 93K218, Mack EO-O PP, MAN M 3575, MB 228.31, MTU 2.1.
Olej przekładniowy Shell Spirax S4 TXMTXM – przeznaczony do układów przekładniowych i hydraulicznych, do mokrych hamulców oraz innych pomocniczych układów w pojazdach drogowych i rolniczych. Dzięki specjalnie wyselekcjonowanym dodatkom i olejowi bazowemu najwyższej jakości, zapewnia bardzo dobrą płynność w niskich temperaturach i wysoką odporność na zużycie. API GL-4, Allison C-4, Cat TO-2, ZF TE-ML-03E, 05F, 06D, 06K, 06M, 17E-21F; Case MS 1207, MS 1209 i MS 1210 – spełnia wymagania, Komatsu – zalecany do maszyn budowlanych.
Olej hydrauliczny Shell Tellus S2 VA 46, wielosezonowy, o wysokim wskaźniku lepkości. Zawiera specjalne dodatki myjące, dzięki czemu zapewnia bardzo dobrą czystość współpracujących elementów, a także zmniejsza drgania cierne. Szczególnie zalecany do układów hydraulicznych pracujących w zmiennych temperaturach. Jest wyjątkowo odporny na ścinanie, korozję, utlenianie. Wyróżnia się bardzo dobrą filtrowalnością. ASTM 6158-05 (HV), HV ISO 11158, HVLPD DIN 51 502, ISO 6743/4 (L-HV).
STATOIL
Olej silnikowy Max Way 15W-40 – jakość SHPD (Super High Performance Diesel), do pojazdów pracujących w trudnych warunkach. Jest zalecany jako uniwersalny olej w przypadku dysponowania wieloma wysokoprężnymi silnikami różnego typu, wymagającymi olejów o różnej specyfikacji. Zużycie silnika zostaje ograniczone dzięki właściwościom czyszczącym i skutecznemu kontrolowaniu ilości sadzy co wpływa na wydłużenie okresu eksploatacji silnika. ACEA E7, API CI-4, API SL Zatwierdzenia: Deutz DQC III-10, Mack EO-N, MTU 2, Renault RLD-2, Sisu Diesel Tier 3, Volvo VDS-3. Spełnia wymagania: MAN M 3275-1, Detroit Diesel DDC 93K215, CES 20076, CES 20077, CAT ECF-2, MB-Approval 228.3 CES 20078, GLOBAL DHD-1
Olej przekładniowy Gear Way PS 75W-90 to półsyntetyczny produkt o szerokim zakresie zastosowania stosowany głównie do tylnych osi i ręcznych skrzyń biegów. Przeznaczony do pracy w warunkach dużego obciążenia i zmniejszonej częstotliwości wymiany. Posiada bardzo dobre właściwości i w niskich, i w wysokich temperaturach. Zawiera nowoczesne dodatki ograniczające zużycie, zmniejszające zmęczenie powierzchniowe i przeciwdziałające korozji. Bardzo duża stabilność oksydacyjna - nawet podczas pracy w wysokich temperaturach - pozwala zmniejszyć częstotliwość wymiany oleju . API MT-1, GL-4, GL-5, wymagania: Arvin Meritor 076-N, Eaton Transmissions, Mack GO-J, MAN 341 Z2, 341 E3, 342 M3, MB 235.8, SAE J2360 MIL-PRF-2105E, Scania STO 1:0.
Olej hydrauliczny HydraWay HVXA 46 jest półsyntetycznym, bez cynkowym olejem , o wysokim wskaźniku lepkości dzięki czemu posiada dużą odporność na ścinanie i odporność oksydacyjną. Został opracowany na potrzeby układów hydraulicznych pracujących w trudnych warunkach w szerokim zakresie temperatur. Nie zawiera popiołu, dzięki czemu wyeliminowano problemy z zatykaniem filtrów. Zapobiega powstawaniu szlamu, charakteryzuje się bardzo dużą zdolnością do separacji wody i powietrza. Specyfikacje: DIN 51524/3 HVLP, HOCNF, ISO 6743/4 L-HV, zatwierdzenia: Bosch Rexroth RE 90220.
TEDEX
Olej silnikowy Diesel Truck SHPD Motor Oil – mineralny produkt wielosezonowy, zalecany do wysokoprężnych silników Euro 4 i 5, spełniający wysokie normy ACEA E7 i API CI-4. Zawiera wysokiej jakości, hydrorafinowane olej bazowe i opracowany specjalnie dla niego pakiet dodatków uszlachetniających. Nadaje się m.in. do wysokoobciążonych silników maszyn drogowych i budowlanych. Olej zapewnia prawidłową pracę jednostki napędowej we wszystkich strefach klimatycznych.
Olej przekładniowy Super Gear LS. Wysokowydajny, mineralny olej do mechanizmów różnicowych z ograniczonym poślizgiem. Zawiera dodatki typu LS (Limited Slip) zapobiegające stukom i grzechotaniu w samoblokujących mechanizmach różnicowych. Polecany także do hipoidalnych przekładni tylnych osi. Sprawdza się m.in. w zastosowaniach „terenowych”, czyli w branży budowlanej, górnictwie odkrywkowym, rolnictwie.
Olej uniwersalny Agra STOU. Skrót STOU oznacza Super Tractor Oil Universal. Skomponowany na mineralnej bazie, odpowiedni pakiet dodatków zapewnia wysoką jakość i wielofunkcyjność. Może być używany jako silnikowy w maszynach budowlanych, jako przekładniowy w maszynach budowlanych (do których producent zaleca środek klasy GL-4), oprócz tego jako hydrauliczny w maszynach rolniczych, a nawet jako płyn hamulcowy w układach z mokrymi hamulcami.
VALVOLINE
Olej silnikowy All-Fleet Extra LE15W-40 jest przeznaczony do ciężkich silników z turbodoładowaniem, o wysokiej sprawności, przemysłowych i trakcyjnych. Właściwości przeciwdziałające zużyciu skutkują przedłużeniem żywotności silnika. Zapewnia poprawne działanie układów uzdatniania spalin takich jak DPF, EGR, SCR. ACEA E9, E7, API CJ-4, CI-4, CH-4, CG-4, CF-4, Caterpillar ECF-3, Cummins CES 200081, Mack EO-O PP, MAN M 3275, MB 228.31, MTU 2.1, Renault RLD-3, Volvo VDS-4, VDS-3.
Olej przekładniowy DT Transmission 10W. Wysokowydajny środek do przekładni powershift oraz mechanizmów napędowych, przeznaczony do zastosowań wymagających oleju o specyfikacji Caterpillar TO-4, lub Allison C-4. Odpowiedni do maszyn do robót drogowych Caterpillar z mokrymi hamulcami. Oleje bazowe wysokiej klasy, oraz zbilansowany pakiet dodatków uszlachetniających pozwalają uniknąć awarii nawet przy długiej eksploatacji. Aprobaty, poza C-4 i TO-4, Komatsu Micro Clutch, ZF TE-ML 03B, 03C.
T&M nr 11/2015
Tekst: Jacek Dobkowski
Add comment