Uta wrzesień

loga na www miedzy banery

2. Truck machines 1170x150 px v2

loga na www miedzy banery

Bosch filtry truck 1170x150

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Eurowag

loga na www miedzy banery

Fuchs

loga na www miedzy banery

BP październik

loga na www miedzy banery

hella wrzesień

loga na www miedzy banery

1150x300 Actros L

Maszyny wielofunkcyjne

Jednym z najbardziej akcentowanych walorów koparko-ładowarek jest ich wszechstronność.

To oczywiste, łączą przecież w sobie cechy ładowarek kołowych i kompaktowych koparek. To też właśnie sprawia, że należą do najpopularniejszych maszyn, z którymi spotykamy się na placach budów i nie tylko.

Koparko-ładowarki cenione są zarówno przez przedsiębiorstwa robót drogowych, jak i zakłady użyteczności publicznej, wykonawców robót ziemnych, czy firmy realizujące inne zadania w obrębie miast. Sprawdzają się w przypadku miejsc o ograniczonej przestrzeni oraz podczas prac związanych z instalacjami gazowymi, elektrycznymi i telekomunikacyjnymi. Dla użytkowników liczy się szczególnie użyteczność, wydajność, jak również możliwie ograniczona szkodliwość dla środowiska.

 

Sztuka wyboru

Dla uzyskania należytej efektywności maszyny budowlanej niezbędny jest dobór tej o optymalnych parametrach w relacji do charakteru wykonywanych zadań. Aneta Korpalska, specjalista ds. produktu koparko-ładowarki, Interhandler (dostawca maszyn marki JCB) podkreśla, że koparko-ładowarkę warto wybrać, gdy potrzebujemy uniwersalnego sprzętu do pracy na mniejszych budowach, prac w mieście czy tam, gdzie nie ma miejsca na kilka różnych maszyn. – W porównaniu z maszynami gąsienicowymi, maszyny kołowe mogą szybko poruszać się w terenie, w mniejszym stopniu uszkadzając krawężniki i drogi. Koparko-ładowarka pozwala na oszczędność miejsca i kosztów, jednocześnie oferując funkcjonalność obu maszyn. Dodatkowo, porównując koparko-ładowarki można przemieszczać materiały do 25 proc. szybciej, emitując o 50 proc. mniej CO2 i zużyć przy tym o połowę mniej paliwa niż 8-tonowa koparka i wozidło – mówi A.Korpalska zaznaczając przy tym, jak istotna jest możliwość dojazdu na miejsce pracy bez dodatkowych kosztów (koparko-ładowarka jest dopuszczona do ruchu po drogach publicznych). Zachęca też do zainteresowania maszynami z 6-biegową przekładnią Autoshift z blokadą TorqueLock w koparko-ładowarkach JCB, pozwalającą skrócić czas przejazdu nawet o 10 proc., oszczędzając przy tym paliwo.

O tym, że na koparko-ładowarkę warto zdecydować się, gdy zależy nam na oszczędności finansowej i przestrzennej, ponieważ jedna maszyna wykonuje funkcje dwóch podkreślają też dostawcy maszyn MST. Jest to szczególnie korzystne w miejscach o ograniczonej przestrzeni, gdzie wszechstronność i mobilność są kluczowe. Koparko-ładowarka pozwala również na szybszą realizację zadań dzięki łatwemu przełączaniu między funkcjami oraz zmniejsza potrzebę zatrudniania dodatkowego personelu. – To rozwiązanie dla mniejszych firm budowlanych i gospodarstw o umiarkowanym natężeniu prac – dodają.

 

CAT

Najpopularniejszym w gamie Cat jest model 432. Producent zwraca uwagę na standardowy system amortyzacji ruchu obrotowego, odpowiadający za płynny powrót ramienia koparkowego do wykopu. Dostępny, jako fabrycznie montowane wyposażenie dodatkowe lub zestaw do doposażenia w serwisie, hydrauliczny przesuw boczny umożliwia operatorowi łatwe przemieszczanie ramienia koparkowego na całej szerokości ramy. Sprawdza się w przypadku miejsc o ograniczonej przestrzeni oraz podczas prac związanych z instalacjami gazowymi czy elektrycznymi. Przesuwna część wewnętrzna chroni nakładki cierne przed zanieczyszczeniem, co wydłuża okresy między kolejnymi regulacjami lub wymianami. Przewody dodatkowe do obsługi hydraulicznego osprzętu roboczego poprowadzono tak, by chroniły przed uszkodzeniem przy pracy nawet w najwęższych wykopach. Filtry są montowane pionowo, co ogranicza wyciekkoparka2i i zanieczyszczenie oleju podczas wymiany filtrów (filtry zatrzymują nawet bardzo małe cząstki zanieczyszczeń obecne w oleju). Cat 432 ma pompę tłokową o zmiennym wydatku, która odpowiada za należytą szybkość reakcji układu przeniesienia napędu na działania operatora (pełna dostępność mocy, zmniejszenie zużycia paliwa).

Silnik Cat C3.6 spełnia wymagania norm Stage V UE. Dostępne są trzy tryby zarządzania mocą: standardowy, Eco i standardowy Plus. W trybie Eco nacisk położono na zmniejszenie zużycia paliwa (ograniczanie wydatku pompy i prędkości obrotowej silnika), podczas gdy w trybie standardowym Plus liczy się przede wszystkim moc i wydajność, niezależnie od wydatku pompy i prędkości obrotowej silnika. W maszynie, standardowo stosuje się 4-biegową skrzynię Powershift. Jako opcja jest dostępny 6-biegowy automat.

Operator maszyny Cat 432 ma do dyspozycji wyświetlacz LCD wyposażony w przyciski ekranowe. Można na nim odbierać aktualne informacje diagnostyczne i dotyczące zbliżających się terminów przeglądu, a także konfigurować różne parametry pracy. W ekran wyświetlacza wbudowano opcjonalny system zabezpieczenia maszyny, który strzeże bezpieczeństwa koparko-ładowarki. W wersji standardowej przewidziano fotel z zawieszeniem pneumatycznym z przełącznikami i elementami sterującymi. Przycisk blokady mechanizmu różnicowego, przycisk redukcji biegu i elementy sterujące dodatkowego układu hydraulicznego są umieszczone na dżojstiku sterowania maszyną, bezpośrednio pod ręką operatora.

 

Hidromek

Nowością w ofercie marki Hidromek (dystrybutorem maszyn jest Waryński Trade) są koparko-ładowarki HMK 102S Alpha oraz 102B Alpha. Do napędu służy silnik Perkins, 904J-E36TA, czterocylindrowa, 3,6-litrowa jednostka generująca moc 100 KM. Producent zwraca uwagę również na prosty i wysokowydajny układ hydrauliczny podwójnej pompy zębatej. Przepływ pompy głównej sięga 90 l/min (ciśnienie 227 bar), przepływ pompy pomocniczej 57 l/min (ciśnienie 170 bar).

Wersja z mniejszymi przednimi kołami (102B) sprawdzi się zwłaszcza do jazdy po utwardzonym terenie, gdy większość prac wykonuje ramię kopiące. Hidromek 102S Alpha ma z kolei wszystkie koła jednakowej wielkości.

Standardowo maszyna posiada łyżkę ładowarkową 6 w 1, łyżkę kopiącą, szybkozłącze z łyżką kopiącą oraz widły paletowe. Dodatkowo koparko-ładowarkę można doposażyć w łyżkę skarpową, młot hydrauliczny czy zagęszczarkę. Opcjonalny MSS (Motion Stabilizer System) działa jako amortyzator na siłownikach podnoszenia ładowarek. Poprzez tłumienie wstrząsu, który występuje, gdy łyżka z pełnym chwytakiem jest używana w trudnym terenie, zapewnia wygodną jazdę, która jest nie tylko płynna, ale także szybka.

Dostawcy podkreślają, że walory maszyny (m.in. ulepszona konstrukcja siłownika ładowarki) skracają czas załadunku i rozładunku nawet o jedną piątą w stosunku do maszyn poprzedniej generacji. O kilka procent wzrasta tym samym wydajność.
W wyniku ulepszeń wprowadzonych w konstrukcji cylindra spada zużycie paliwa. Na możliwość długotrwałego użytkowania w trudnym terenie wpływa stalowa konstrukcja (chodzi m.in. o wysięgnik ładowarki i ramię koparki).

Wygodę pracy gwarantować mają m.in. zintegrowane fotele z dżojstikiem. W kabinie są dwa ekrany, istnieje możliwość wyboru wersji sterowanej przez Hidromek Opera. Rozwiązanie to pozwala operatorom na zdalne korzystanie z każdej maszyny z tym znakiem w dowolnym miejscu i czasie bez utraty komfortu. Użytkownicy koparko-ładowarek Hidromek mają do dyspozycji różnego rodzaju, fabryczne akcesoria funkcjonalne w tym: łyżki (zbierające, trapezowe itp.), łopaty, widły, młoty, świdry, pługi śnieżne, chwytaki (m.in. do złomu) czy zrywaki.

 

JCB

Dostawca maszyn JCB 4CX PRO akcentuje m.in. łatwość załadunku. Nowy przełącznik F-N-R umożliwia szybką zmianę kierunku jazdy maszyny. Automatyczny system amortyzacji ramienia pozwala uniknąć rozsypywania materiału. Z kolei zamontowane na dachu i szybkozłączu kamery (opcja) poprawiają widoczność wideł.

Łyżka ładowarkowa 6 w 1 o szerokości 2,35 m i 2,45 m odpowiada m.in. za należyte równanie terenu. Obsługa też łyżki odbywa się za pomocą jednego dżojstika. Funkcja powrotu do wyrównywania ustawia łyżkę pod optymalnym kątem w celu szybkiej i łatwej niwelacji nierówności.

Powerslide to hydrauliczny przesuw ramienia koparkowego. W praktyce operator nie musi odpychać się łyżką, aby przesunąć ramie koparki. Przesuw odbywa się za pomocą suwaka w dżojstiku. Przydatnym rozwiązaniem jest dwukierunkowa linia hydrauliczna wysokiego przepływu z funkcją regulacji ciśnienia do obsługi młota lub łyżek skarpowych.

W maszynach JCB stosowane są czujniki, dzięki którym nawet na największych nierównościach maszyna ustawi się idealnie poziomo, zapewniając stabilność. Elementem wyposażenia jest też dyferencjał o ograniczonym poślizgu (LSD) – mechanizm, który zwiększa przyczepność i kontrolę pojazdu w trudnych warunkach terenowych poprzez dostosowanie momentu obrotowego przekazywanego na poszczególne koła, zwłaszcza w sytuacji, gdy jedno z nich traci przyczepność. Standardowo w maszynach JCB napęd przenoszony jest za pośrednictwem 6-biegowej przekładni Autoshift.

A. Korpalska (Interhandler) zachęca do zainteresowania najnowszą funkcją, którą posiadają tylko maszyny JCB. Mowa o Dual Drive, która umożliwia operatorowi jazdę maszyną w pozycji odwróconej do ramienia koparkowego. Jest ona wyposażona w dodatkowe pedały gazu i hamulca, zestaw kamery i 7-calowy monitor który pozwala na kontrolowanie sytuacji, która ma miejsce za plecami operatora oraz suwak w dżojstiku, który pozwala na skręt kołami.

 

Komatsu

Nowoczesne rozwiązania technologiczne prezentują również koparko-ładowarki Komatsu nowej serii 8. – Poprawione osiągi, unikatowa konstrukcja oraz zmniejszone koszty eksploatacji to główne cechy wyróżniające nową koparko-ładowarkę na tle poprzedniej wersji – rekomenduje dostawca. Koparko-ładowarki Komatsu wyposażone w silnik EU Stage V, zintegrowany system SCR redukujący emisję Nox utylizowaną przez AdBlue oraz wiskotyczne sprzęgło wentylatora, które zmniejszają zużycie paliwa, a w konsekwencji mniej ingerują w środowisko naturalne. Komfort operatora dodatkowo zwiększa wielofunkcyjny, 7-calowy kolorowy panel LCD.

WB93R-8 to nieco ponad 8-tonowa maszyna z silnikiem genrującym moc 75 kW (102 KM) z łyżką o poj. 1,03 m sześc. Wśród nowych funkcji i korzyści WB93R-8 zwiększających wydajność producent wymienia m.in. wspomniany już, zintegrowany system SCR, a także tryb E-mode. Panel LCD o wysokiej rozdzielczości z bieżącym rejestrem zużycia paliwa ułatwia obsługę maszyny. Poprawa widoczności w stosunku do maszyn poprzedniej generacji ma wynikać m.in. z zastosowania nowej pokrywy silnika. Istotnym elementem wyposażenia jest Komtrax Step 1+ i bezprzewodowy system monitorujący Komatsu 3G.

W ofercie jest również np. maszyna WB97S-8 (silnik o mocy 75W/102 KM, łyżka o poj. 1,1 m sześc). Komatsu WB97S-8 to maszyna z dwiema osiami skrętnymi. Napędzana jest 101-konnym Dieslem. Masa eksploatacyjna wynosi 8,5-9,7 t. Na wszechstronność maszyny wpływa m.in. możliwość wyboru spośród kilku trybów skrętu (2WS, 4WS, tryb kraba), dostępu do hydraulicznego przesuwu bocznego, jak również do szybkozłącza łyżki ładowarki i koparki. Sercem koparko-ładowarki jest układ hydrauliczny z zamkniętym przepływem w położeniu neutralnym i kompensacją ciśnienia zależnie od obciążenia CLSS (Closed Load Sensing System). Efektywności pracy sprzyja m.in. zmienne natężenie przepływu oleju w połączeniu z dwoma trybami pracy: „Power” (moc) i „Economy” (oszczędność), jak również wbudowanym systemem sterowania silnika.

 

Mecalac

Firma Mecalac, po przejęciu (7 lat temu) fabryki Terex udoskonaliła uznaną serię koparko-ładowarek TLB. Wśród głównych walorów konstruktorzy wymieniają: wysoki prześwit nad podłożem (umożliwia pracę na nierównym terenie), dobrą widoczność dla operatora, ergonomiczne elementy sterujące, jak również wygodny dostęp przy przeprowadzaniu czynności konserwacyjnych. Wielotłoczkowe pompy i zamknięty układ hydrauliczny odpowiadają za moc maszyny, jak również za udźwig i siłę odspajania łyżki.

koparka3TLB słyną ze zwrotności, promień zawracania w optymalnej wersji wynosi niecałe 8 m. Zamknięty układ hydrauliczny pomaga w płynnym i niewymagającym dużej siły sterowaniu, co sprawia, że nie nastręcza kłopotów nie tylko doświadczonym, ale również początkującym operatorom. Dzięki wysoko podnoszonej pokrywie silnika, która została zespolona ze ściankami bocznymi ułatwiono obsługę codzienną. W koparko-ładowarkach TLB można zastosować system telematyczny MyMecalac Connected Service, który umożliwia dostęp do informacji o położeniu maszyny, zużyciu paliwa, kodach błędów czy alercie dotyczącym konieczności wykonania przeglądu.

Mecalac posiada w ofercie 4 rodzaje koparko-ładowarek na rynek EU: TLB870, TLB 880, TLB890 i TLB990, zróżnicowanych pod względem konfiguracji kół oraz typów sterowania.
Najpopularniejszą w Polsce, a zarazem najbardziej uniwersalną jest TLB 890 z silnikiem Perkins o mocy 110 KM oraz automatyczną skrzynią biegów Powershift (4 biegi do przodu i 3 do tyłu), umożliwiającą poruszanie się z prędkością 40 km/h. Maszyna posiada 20-calowe koła przednie i 30-calowe koła tylne, a także układ blokady prędkości jazdy Active Drive (opcjonalnie), umożliwiający przemieszczanie się ze stałą, wcześniej zadaną prędkością. Układ amortyzacji wysięgnika Ride Control, funkcja stałego przepływu hydraulicznego oraz samopoziomująca łyżka 7 w 1 są kolejnymi atutami TLB890.

Najwyższym modelem koparko-ładowarki dostępnym w ofercie jest TLB 990. Ma dwie osie skrętne oraz tryb sterowania typu „krab”. Poza standardowym osprzętem Mecalac posiada kompleksową ofertę elementów dodatkowych do realizacji każdego rodzaju prac (widły do palet, łyżka wysokiego załadunku, młot hydrauliczny, zamiatarka, widły kleszczowe itp.). TLB 990 jest standardowo wyposażona w automatyczną skrzynię biegów Powershift, z blokadą prędkości jazdy Active Drive. Tylne szybkozłącze w wersji automatycznej pozwala na zmianę łyżki z poziomu kabiny.

 

MST

W firmie Amago (dostawca koparko-ładowarki MST 644 S) podkreślają, że maszyna wyróżnia się nowoczesną kabiną, wyposażoną w zaawansowany system klimatyzacji, bagażnik dachowy oraz amortyzowany fotel, co dodatkowo podnosi komfort pracy operatora. Również nowa lewa konsola i obrotowy fotel znacząco podnoszą wygodę podczas wielogodzinnej pracy. W celu zwiększenia kontroli nad maszyną, MST 644 S wyposażona jest w dżojstik sterowany ciśnieniem pilotowym oraz LS System, co ułatwia wykonywanie poszczególnych czynności.

koparka1MST 644 S napędzana jest silnikiem Perkins 904J-E36TA (Turbo i After-Cooler). Generuje moc 74 kW (100 KM). Producent podkreśla, że MST 644 S wyróżnia się solidną konstrukcją wysięgnika oraz wytrzymałymi łyżkami, co czyni ją niezawodnym narzędziem pracy w trudnych warunkach budowlanych. Maszyna standardowo wyposażana jest w pompę wielotłoczkową Rexroth (z przepływem 158,4 l/min przy 2.200 obr./min i ciśnieniu 240 bar), co ma zapewniać maksymalną wydajność hydrauliczną i wszechstronność na placu budowy.

Masa robocza maszyny wynosi 9,25 t. Napęd przenoszony jest dzięki automatycznej skrzyni biegów Auto Powershift (4 biegi do przodu i 4 biegi do tyłu).

Maksymalna prędkość sięga 40 km/h. Elementami wyposażenia są: ramię teleskopowe, instalacja pod młot hydrauliczny oraz system pływającej łyżki (SRS), jak również szybkozłącze do wymiany łyżek.

Łyżka koparkowa ma 600 mm szerokości, maksymalny udźwig to 1,25 t, zasięg kopania przekracza 6,6 m, a głębokość 5,8 m. W ładowarce zatosowano łyżkętypu 6 w 1 z widłami. Wysokość ładowania sięga niemal 3,4 m.

 

T&M nr 10/2024

Tekst: Michał Jurczak

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE